ramazan
ramazan

قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin

قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin

آسپرین؛ Aspirin. همانطور که می دانید قرص اشکال دارویی جامدی هستند که از فشرده شدن گرده‌ها و ریزدانه‌ها به وجود می‌آیند و هر کدام Properties and Cons خواص و مضرات خود را دارد. در این بخش به خواص، مضرات و موارد مصرفی آسپرین یکی از پرمصرف ترین داروها در ایران می پردازیم.

 

آسپرین چه قرصی است؟

آسپرين برای درمان درد و کاهش تب یا التهاب استفاده می شود و گاهی اوقات هم برای درمان و یا جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و درد قفسه سینه (آنژین)، مصرف می شود.

مصرف آسپرین در شرایط Heart vascular قلبی عروقی باید فقط تحت نظارت پزشک، صورت گیرد. در برخی موارد باید از مصرف آسپرین اجتناب کرد، از جمله این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار اختلال خونریزی نظیر هموفیلی هستید و یا سابقه ی خونریزی معده یا روده دارید و یا اگر به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند Advil ، Motrin ، Aleve ، Orudis ، Indocin ، Lodine، Voltaren ، Toradol Mobic ، Relafen ، Feldene و غیره حساسیت دارید، از مصرف آسپرین خودداری کنید.

 

قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin

 

مصرف آسپرين در کودکان یا نوجوانان

با تب بالا، علائم آنفلوانزا یا موارد ریسک پذیر توصیه نمی شود. مصرف آسپرين بدون مشورت پزشک، می تواند سبب ایجاد بیماری های جدی و گاه مرگبار در کودکان شود.

قبل از مصرف آسپرين باید در مورد حساسیت به این دارو مطمئن شوید. برای اطمینان از این که این دارو برای شما امن است، در مورد بیماری های زیر و ابتلا به آن با پزشک خود مشورت کنید:

* آسم یا آلرژی فصلی
*زخم معده
*بیماری کبد
*بیماری کلیوی
*خونریزی یا اختلال لخته شدن خون
*نقرس
* بیماری قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب

مصرف آسپیرین در دوران بارداری دیرهنگام ممکن است باعث خونریزی مادر یا نوزاد در هنگام زایمان شود. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، در مورد مصرف آسپرين با پزشک خود مشورت کنید.

آسپرین به راحتی می تواند به شیر مادر منتقل شده و ممکن است به کودک آسیب برساند. مصرف این دارو در هنگام شیردهی توصیه نمی شود.

چگونه و چه زمان باید آسپرین مصرف کنم؟

مصرف آسپیرین دقیقا بر طبق دستورالعمل روی جلد و یا با تجویز پزشک صورت می گیرد. بدون دستور پزشک از مصرف دوزهای بالای آسپرین اکیدا خودداری کنید.

در صورتی که آسپرين سبب درد معده در شما شود، بهتر است با معده خالی مصرف نشود. قرص های جویدنی آسپرین، بهتر است قبل از بلعیدن کاملا جویده شوند.

اگر از Tablet قرص های معمولی آسپرين استفاده می کنید، تمام دستورالعمل های دوز را در نظر بگیرید. در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، پیش از جراحی در مورد مصرف آسپرین به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد از آن برای مدت کوتاهی استفاده نکنید.
از آنجا که آسپرین معمولا در صورت نیاز و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد، شما ممکن است در برنامه دوز قرار نداشته باشید. اما چنانچه در برنامه مصرف آسپرين هستید، به یاد داشته باشید که از دوز مورد نظر استفاده کرده و در صورتی که مصرف یک دوره را فرموش کردید، در ساعت بعدی آن را مصرف کنید اما از داروهای اضافه دیگر برای جبران دوز مصرفی استفاده نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد آسپرین چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که به طور خواسته یا ناخواسته دوز بالایی از آسپیرین مصرف شود، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید. همچنین، علائم مصرف بالا ممکن است شامل ضعف شنوایی موقت، تشنج یا اختلال در فعالیت باشد.

چه هنگام از مصرف آسپرین باید اجتناب کرد؟

از مصرف الکل هنگام مصرف آسپیرین جدا خودداری کنید. الکل ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. در صورتی که مصرف این دارو برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی باشد، از مصرف همزمان ایبوپروفن (Advil، Motrin) همراه با آسپرین، خودداری کنید.

ایبوپروفن ممکن است اثر آسپرین را چند برابر کند. چنانچه مجبور به استفاده همزمان هر دو دارو باشید بهتر است مصرف داروهای دیگر حداقل 8 ساعت قبل یا 30 دقیقه بعد از مصرف آسپرین، باشد.

 

قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin

 

مصرف همزمان آسپیرین با قرص های مسکن و سردرد، در صورت آلرژی به آسپرین، توصیه نمی شود. بسیاری از داروهای موجود در داروخانه ها، حاوی آسپرین یا NSAID هستند. مصرف برخی از این محصولات همراه با هم می تواند تاثیرات آنها را دو برابر کند. بهتر است پیش از مصرف، برچسب داروها را بررسی کنید تا ببینید آیا داروی آسپرین، ایبوپروفن، کتروپفن، ناپروکسن یا یک NSAID در آن ها وجود دارد یا خیر.

زمان مراجعه به پزشک برای مصرف آسپرین

در صورت بروز هر گونه از علائم زیر هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید.

* علائم آلرژیک به آسپیرین دارید، از جمله تنفس سخت، تورم صورت، لب ها، زبان و یا گلو

* زنگ زدن گوش
*سردرگمی
*توهم
*تنفس سریع
*تشنج
*حالت تهوع و استفراغ
*درد معده
*خونریزی یا اختلال در مدفوع
*سرفه خونی
*استفراغ مداوم بیش از 3 روز
*تورم یا درد طولانی مدت بیش از 10 روز

تاثیر آسپرین بر روی صدا

اما معمولا اثر آن بر کسی که از صدایش به طور معمولی استفاده میکند قابل توجه نیست، مگر اینکه آن شخص اختلال انعقاد خون داشته باشد یا اینکه داروی ضد انعقاد دیگری دریافت کند.

اما در کسانی که از صدایشان به صورت حرفه ای استفاده میکنند ریسک خونریزی ممکن است اندکی بیشتر از کسانی باشد که به طور معمولی از صدایشان استفاده میکنند. قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin / به خصوص در صورتی که فرد آسپرین یا هر دارویی که شامل استیل سالیسیلیک اسید است را دریافت کند، خطر خونریزی زیرمخاطی چین های صوتی ممکن است بیشتر افزایش یابد.

 

خونریزی چین های صوتی

خونریزی چین های صوتی میتواند برای کسی که به طور حرفه ای از صدایش استفاده میکند مخرب باشد.خونریزی در چینهای صوتی معمولاً یکطرفه است اگرچه ممکن است دوطرفه هم باشد. میتواند تمام طول چین های صوتی یاقسمتی ازآن را شامل شود.

ناحیه ی خونریزی مایل به قرمز،با تورم قابل توجهی به نظر میرسد. خونریزی نتیجه ای از ترکیب استفاده نادرست از صداواستفاده از داروهای ضد انعقاد خون وسالیسیلات ها(مثل آسپیرین) است.از نشانه های اولیه خونریزی،در صدا:خشونت صدا،قطع صدا به صورت متناوب یا دائمی وکم شدن دامنه فرکانسی صدا است.

بنابراین،مصرف آسپیرین در کسانی که به صورت حرفه ای از صدایشان استفاده میکنند، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود و بصورت منظم معاینه حنجره و ارزیابی صوتی داشته باشند.

 

قرص آسپرین، آسپرین پودری موارد مصرفی و بهترین زمان مصرف/ Aspirin

 

نقش آسیب شناس گفتار و زبان

خوانندگان وهمه ی افرادی که به صورت حرفه ای از صدایشان استفاده میکنند باید بدانند که عادت های غلط استفاده از صدا در حین صحبت کردن،رابطه ی تنگاتنگی با صدای آنها درهنگام استفاده حرفه ای دارد.

آسیب شناس گفتار و زبان ، برای جلوگیری از وارد شدن فشار به چین های صوتی واین که چگونه باید از صدا استفاده کنند که چین های صوتی کمترین آسیب را ببینند و آموزش الگوهای تنفس مناسب با این افراد کار میکند. آسیب شناس گفتار و زبان سعی میکند آوازخواندن و صحبت کردن بیمار را به طور مؤثر بهبودبخشد،او همچنین برای حذف عادت های غلط استفاده از صدا وبرای تصحیح استفاده نادرست از صدا وتشویق بیمار به رعایت بهداشت صوتی تلاش میکند.

 

اولین مصرف کننده آسپرین!

پدر‌هافمن که از درد آرتروز به ستوه آمده بود، نخستین فردی بود که داروی آسپرین مصرف کرد ودر مدت زمان کوتاهی پس از خوردن آن درد او به شدت کاهش یافت.

 

عملکرد آسپرین

آنزیم COX-۲ پروتئینی است که توسط سلول‌های بدن ساخته می‌شود و کارش این است که پروستاگلاندین‌ها (واسطه‌های شیمیایی با تاثیرات متفاوت) را دگرگون می‌کند. آسپرین به COX-۲ می‌چسبد و اجازه انجام فعالیت به آن را نمی‌دهد. (شبیه قفل دوچرخه)

آسپرین در معده، روده باریک و غدد بدن هضم می‌شود. سپس به جریان خون و بعد به تمام بدن می‌رود. با این که آسپرین در هر جایی از بدن وجود دارد، اما تنها در جا‌هایی که پروستاگلاندین‌ها تولید شده است، یعنی همان نواحی آسیب دیده، عمل می‌کند.پ

 

آسپرین پودری!

داروی آسپرین درابتدا به صورت پودر فروخته می‌شد. نخستین قرص آسپرین در سال ۱۹۱۵ میلادی تهیه شد. اگر چه فایده مصرف آسپرین بعداز سکته مغزی یا حمله قلبی مورد تایید بسیاری از پزشکان است، اما مصرف آسپرین برای افراد سالم بالای ۷۰ سال فایده‌ای ندارد و خطر خون ریزی داخلی را افزایش می‌دهد.

خواص آسپرین

آسپرین خون را رقیق و خطر حمله مجدد قلبی و سکته مغزی را کم می‌کند، اما مصرف آن موارد خون ریزی معده را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ گرم آن نیز برای بیماران دچار حمله قلبی، فشار خون و چربی خون بالا هم توصیه نمی‌شود.

 

افراد سالم از مصرف آسپرین خودداری کنند

متخصصان انگلیسی دریافتند افراد سالم به دلیل خطر خون ریزی، باید از مصرف روزانه آسپرین خودداری کنند، زیرا علاوه بر عوارض قطع ناگهانی آسپرین، مصرف آن می‌تواند خطر خون ریزی را بیش از ۴۰ درصد افزایش دهد.

 

قرص های لاغری کدام بهتر است

عوارض وحشتناک قرص خواب

خواص و مضرات قرص پریم رز

ایمیدین قرص جوانسازی و تمامی پرسش و پاسخ ها

 

Aspirin Pills, Aspirin Powder Usage and Best Time Use / Aspirin

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان