روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

پوست Skin همانطور که می دانید یکی از حساس ترین عضو بدن هر فرد به حساب می آید. به طوری که مخصصان حرفه ای در مورد پوست همچنان تحقیق می کنند تا انسان با رعایت یک سری نکات مدت زمان بیشتری از جوانی پوست خود لذت ببرند.

 

معرفی رایج ترین باورهای غلط در خصوص مراقبت از پوست

شاید هیچ عضوی از بدن به اندازه پوست شایعه‌برانگیز نباشد. تبلیغات، توصیه‌های پزشکی و آرایشی، پیشنهادات متنوع و بی‌شماری که از اطرافیان و گوشه و کنار درباره نگهداری از پوست، جلوگیری از پیری، انتخاب محصولات آرایشی یا حتی روش‌های درمان مشکلات پوستی به ما داده می‌شود، تشخیص خوب از بد و درست از غلط را دشوار می‌کند.

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

در اینجا به نقل از متخصصان حرفه‌ای پوست برخی از باور‌های رایجی که به اشتباه در ذهن مردم جای گرفته را بررسی می‌کنیم.

 

۱. سولاریوم (اتاق‌های برنزه) اگر اشعه UVB نداشته باشند بی خطر هستند

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست

احتمالا می‌دانید که برنزه کردن در آفتاب می‌تواند منجر به سرطان پوست و یا پیری زودرس پوست شود، اما سولاریوم چطور؟ کمپانی‌های ارائه‌دهنده سولاریوم و سالن‌های زیبایی اغلب ادعا می‌کنند آن به اصطلاح «آفتاب سوختگی» ناشی از اشعه UVB را فیلتر می‌کنند.

حال آنکه وقتی شما وارد محفظه سولاریوم می‌شوید پوست خود را در معرض اشعه UVA قرار می‌دهید که بسیار عمیق‌تر به لایه‌های پوست شما نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌هایی از جمله سرطان پوست و یا پیری پوست شود.

 

۲. هرچه میزان SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد یعنی مراقبت بهتری از پوست صورت می‌گیرد

در واقع سه نوع اشعه UV وجود دارد که عبارتند از: UVA، UVB و UVC. اشعه UVA تا حدی در پوست نفوذ می‌کند و رنگدانه‌های پوست شما را به سمت برنزه شدن سوق می‌دهد.

اشعه UVB آفتاب سوختگی سطحی ایجاد می‌کند و به علاوه به DNA پوست صدمه زده، می‌تواند موجب پدید آمدن تغییراتی در رنگدانه‌ها و یا ایجاد تومور‌های سرطانی شود. اشعه UVC توسط اتمسفر جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد.

SPF موجود در کرم‌های ضد آفتاب و دوز آن تنها به پیشگیری و مراقبت از پوست در برابر UVB یا همان آفتاب سوختگی مربوط می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود کرم‌های ضد آفتاب پیشگیری از هر دو اشعه UVA و UVB را مد نظر قرار دهند. قابلیت طیف گسترده یا broad spectrum که روی برخی از کرم‌های ضد آفتاب مشاهده می‌کنید بدین معناست که از پوست شما در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند؛

بنابراین هنگام خرید ضد آفتاب علاوه بر عبارت broad spectrum، به این نکات دقت کنید: SPF حداقل ۱۵ داشته باشد و در مواد تشکیل دهنده آن یکی از این موارد یافت شود: مکسوریل (mexoryl)، اکسی بنزون (oxybenzone) یا آووبنزون (avobenzone) تا مطمئن شوید می‌تواند در برابر اشعه UVA و دی اکسید تیتانیوم پوست شما را ایمن نگه دارد.

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

۳. در روز‌های ابری نیازی نیست ضد آفتاب بزنید

حتی در روز‌های ابری، پرتو‌های یو وی UV از خورشید به سطح زمین می‌رسد. پس علاوه بر اینکه باید کرم ضد آفتاب بزنید بلکه مثل تمام روز‌های آفتابی باید هر دو ساعت یک بار کرم‌تان را تمدید کنید. در صورتی که عرق کردید یا به هر شکلی صورت‌تان با آب تماس داشته لازم است ضد آفتاب را مجددا استعمال کنید.

همچنین لازم است بدانید اینکه صرفا از کرم‌های آرایشی حاوی SPF استفاده کنید پوست شما از آسیب‌های نور خورشید در امان نمی‌ماند. پس با اتکا به اینکه کرم آرایشی دارای SPF استفاده کرده‌اید پوست‌تان را از ضد آفتاب محروم نکنید.

 

۴. صابون‌ها و شوینده‌های اسکراب یا لایه‌بردار از جوش زدن پوست شما جلوگیری می‌کند

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست

به گفته متخصصان پوست بهتر است بجای استفاده مداوم از اسکراب از شوینده‌های ساده حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید چرا که در بسیاری موارد اسکراب‌ها چربی‌های مفید و حتی برخی بازدارنده‌های جوش و آکنه را هم از بین می‌برند.

۵. اگر چربی و چرک موجود در جوش را با فشار دادن یا به اصطلاح ترکاندن آن خارج کنید زودتر خوب می‌شود

واقعیت این است که هرچند تخلیه شدن چرک و چربی از داخل جوش حس خوشایندی به شما می‌دهد، ولی با این کار مقدار زیادی از آن به لایه عمیق تری از پوست شما نفوذ می‌کند و وقتی به لایه عمیق‌تر می‌رود نه تنها ورم و برجستگی بیشتری ایجاد می‌کند بلکه احتمال اینکه اثر آن روی پوست باقی بماند و قسمت وسیع‌تری را درگیر کند بالاتر می‌رود.

به همین دلیل است که خیلی وقت‌ها بعد از معدوم کردن یک جوش از طریق ترکاندن آن، چند روز بعد، در همان حوالی، جوش دیگری سبز می‌شود!

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

 

۶. کرم‌های مراقبتی گران‌قیمت عملکرد بهتری دارند

این باور درستی نیست، چون در بسیاری موارد مرطوب‌کننده‌ها و ضد آفتاب‌های ساده تاثیر خوب و درستی روی پوست دارند. علاوه بر این بیشتر مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های جوان‌سازی -چه آن‌هایی که با قیمت مناسب خریداری می‌شوند و چه آن‌هایی که فقط در فروشگاه‌های لوکس لوازم آرایشی یافت می‌شوند- یکسان هستند

و در نتیجه تاثیر مشابهی دارند. حال اگر شما به خاطر مدل بسته‌بندی، رایحه و در کل حسی که نسبت به محصولی خاص دارید مایلید هزینه گزافی را متحمل شوید به خودتان بستگی دارد.

 

۷. کرم‌هایی هست که می‌تواند چروک را از بین ببرد

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست

عملکرد بیشتر کرم‌های ضد چروک بدین صورت است که به پوست آبرسانی کرده و به طور موقت ظاهری شاداب‌تر به آن می‌بخشد پس گول تبلیغات و آن تاثیر آنی را نخورید و حداقل بدانید که این تاثیر همیشگی نیست.

البته مطالعات نشان داده کرم‌های حاوی رتینول می‌توانند در درمان آکنه، کاهش چین و چروک و بهبود آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی موثر باشند، ولی به‌هرحال بهتر است قبل از انتخاب و تهیه این نوع کرم‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید.

همچنین به پیشنهاد برخی متخصصان کرم‌های آنتی‌اکسیدانی که حاوی ویتامین C هستند هم گزینه مناسبی هستند. البته در نظر داشته باشید که هیچ کرمی معجزه نمی‌کند.

در ادامه به روش های روتین و موثر مراقبت پوست اشاره می کنیم

راه های روتین مراقبت پوست صورت

مراقبت پوست صورت همیشه برای خانم ها از زمان های بسیار قدیم در سراسر جهان مهم بوده و هست و همه افراد از محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنند. راه های مراقبت پوست صورت به سن، جنس، تیپ پوستی فرد، نژاد و یا روش زندگی ( کار در خارج از منزل یا خانه ) و به شیفت کاری در روز یا شب بستگی دارد.

بانوان دوست دارند صورتي زيبا و پوستي شفاف داشته ‏باشند. اکثرا آنها به سرعت آرایش می کنند و نکات مراقبت از پوست را نادیده میگیرند. شما عزیزان میتوانید با انجام نکات ساده ای که در ادامه به آن اشاره خواهد شد زیبایی و سلامت پوست خود را حفظ کنید.

مقدماتی ترین و اولین راه برای مراقبت از پوست صورت بخصوص برای خانم ها تشخیص نوع پوست است همچنین باید یک برنامه روتین مراقبت از پوست داشته باشیم. این مراقبت بر اساس نوع پوست در افراد مختلف فرق می کند.

برای مراقبت از پوست صورت چه کنیم؟

همانطور که میدانید ۴ گونه پوستی داریم که عبارتند از: چرب، خشک، نرمال و مختلط که هر کدام از این نوع پوست ها مراقبت خاص خود را میطلبد.

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

پوست چرب: مراقبت پوست صورت چرب بدلیل افزایش ترشح غدد سباسه و چرب شدن سطح پوست نیازمند توجه بیشتری است. لازم است که روزانه دوبار شسته و از فلوئید برای مرطوب کردن آن استفاده کرد تا از براق شدن و ایجاد جوش و آکنه در پوست جلوگیری شود. لازم به ذکر است هرگز کرم های غنی و سنگین برای پوست های چرب استفاده نشود.
پوست خشک: مراقبت پوست خشک نیاز به استفاده دائمی از کرم های مغذی و مرطوب کننده ها برای تجدید مواد معدنی خود دارد .
پوست مختلط: یک نوع شایع دیگر از انواع پوستها، پوست مختلط است که در برخی از قسمتهای صورت مانند پیشانی، بینی و چانه پوست چرب و دارای منافذ باز و جوش های سرسیاه است و در نواحی گونه ها پوست خشک است.

این افراد باید از محصولات پوست چرب در قسمتهای چرب صورت و از محصولات پوست خشک در نواحی خشک صورت استفاده کنند.
پوست نرمال: مراقبت از پوست های نرمال بسیار آسان است و کسانی که صاحب این نوع پوست هستند می توانند با رعایت نکاتی که در این مقاله خواهیم گفت همیشه پوست های خوبی داشته باشند.

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

بهترین راه های مراقبت پوست

اصول نگهداری از پوست صورت در منزل به صورت زیر می باشد، توجه به این نکات به شما کمک می کند تا همانند بازیگران پوستی شفاف داشته باشید:

محافظت پوست در برابر اشعه خورشید: از کرم‌ های ضد آفتاب با حداقل spf های 15و 30 استفاده کنید. چون اشعه خورشید در زمستان می تواند بسیار مخرب باشد. این مشکل بخصوص در روزهای برفی به دلیل انعکاس نور بر پوست افزایش می یابد. اگر امکان استفاده از هر دو محصول مرطوب کننده و ضد آفتاب به صورت جداگانه برایتان مشکل است میتوانید از یک کرم مرطوب کننده که دارای ضد آفتاب است استفاده نمایید.

چرا استفاده از ضدآفتاب در همه فصول سال مهم است؟ متخصصین پوست همیشه تاکید دارند که حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم.

چرا این همه تاکید برای استفاده از کرم ضد آفتاب وجود دارد؟ چون اولین عامل پیری و آسیب های پوستی، نور خورشید است چون در معرض مستقیم نور خورشيد قرار گرفتن می تواند باعث چین وچروک صورت و ايجاد لکه‏ هاي رنگي برجسته و سرطان‌ پوست شود.

شستشوی صورت: شستشوی با پاک کننده صورت در دو نوبت صبح و شب یک گام حیاتی در زیبایی و سلامت پوست است که توجه به آن بسیار مهم و ضروری است.

پاکسازی پوست: مهمترین امر در مراقبت پوست، پاکسازی دوره ای آن است. این امر باعث از بین رفتن سلولهای شاخی و مرده سطح پوست شده همچنین آلودگی‌های سطحی، دانه‌های سرسیاه را از سطح پوست برداشته و مواد معدنی و اکسیژن ‌دار را به سطح پوست میرساند. همینطور با افزایش تولید کلاژن سازی، باعث جوانسازی، شادابی و طراوت پوست می‌شود.

سلامت بدن: شیوه سالم زندگی کردن را بیاموزیم، چپونه؟ با عدم استعمال دخانیات، استفاده از رژیم غذایی سالم و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، سالاد، مصرف آب فراوان در طول روز و ورزش. پیشگیری از استرس و هیجانات روحی، اجتناب از کم کردن یا زیاد کردن وزن و عدم استفاده از مواد قندی و غذاهای چرب.

ساعت و میزان خواب مناسب: توجه به تاثیر ساعات خواب شبانه در حفظ سلامت و شادابی پوست مهم است. در این ساعت سلولهای پوست بی وقفه فعالیت میکنند و شروع به سم زدایی می کنند.

بخصوص در ساعتهای 2 تا 3 صبح که در خواب عمیقی هستید، عمل سم زدایی افزایش مییابد. پس شبها به موقع بخوابید تا صبح پوستی شفاف داشته باشید. بهترین زمان برای احیا و ریلکس شدن پوست رعایت ساعات خواب شبانه است.

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

مراقبت های شبانه پوست: حتما قبل از خواب صورت خود را کاملا از آلودگیهای محیط و آرایش روزانه پاک کنید و از کرم دور چشم استفاده کنید. با محصولات آبرسان مناسب، پوستتان را آبرسانی و مرطوب نگه دارید این کار باعث بازگشت رطوبت از دست رفته صورت در طول روز میشود و در هنگام خواب خاصیت ارتجاعی پوست حفظ می شود.

مراقبت پوست با توصیه هایی برای جذاب شدن

به غیر راهکارهای زیر سعی کنید از انواع و اقسام روش‌ها، محصولات مراقبتی و انواع ویتامین‌ های خوراکی استفاده کنیم:

برس های آرایشی خود را تمیز کنیم.
در مصرف کرم های ضد آفتاب افراط نکنیم.
به جوش های صورت خود دست نزنیم.
آب زیاد بنوشیم.
از کرم های مرطوب کننده حتما استفاده کنیم.
آجیل بخورید.
گوشی موبایل خود را تمیز نگه دارید.
خواب کافی داشته باشید.
قبل از خواب آرایش خود را پاک گنید.
از عینک آفتابی استفاده کنید.

 

روش های غلط و رایج مراقبت از پوست! مراقبت های روتین

 

بهترین محصولات مراقبت خانگی از پوست

انواع بسیار متنوعی از محصولات مراقبت از پوست برای زنان وجود دارد. بنابراین دانستن نیازهای انواع پوست فرد، در انتخاب محصول مناسب و صحیح ضروری است. صابون‌ها و مرطوب‌کننده‌ها معمولا در اولین قدم در برنامه روزانه روتین مراقبت از پوست صورت زنان وجود دارد. پاک‌کننده‌های صورت اغلب ملایم و بدون رایحه هستند که مناسب برای انواع مختلف پوست است.

برخی پاک‌کننده‌هایی با فرمول‌های خاص برای کمک به روشن شدن پوست پیر یا پاک کردن منافذ برای جلوگیری از آکنه طراحی شده است. در حالیکه برخی دیگر از محصولات مراقبت پوست برای استفاده روزانه هر فرد نیست. پاک‌کننده و صابون‌هایی برای حذف آلودگی، چربی، آرایش و سایر محرک‌های محیطی که در منافذ ایجاد می‌شود، در برخی اوقات مورد نیاز فرد می‌باشد.

محصولات مراقبت از پوست به طور کلی برای زنان به یکی از این چند دسته تقسیم می‌شوند:

صابون‌ ها و مواد پاک‌ کننده
تونر و سرم‌ ها
مرطوب‌کننده‌ ها
اسکراب‌ های لایه‌بردار
ماسک‌ ها

این دسته‌بندی‌ها هر کدام می‌توانند به محصولات خاص‌تر تقسیم شوند. انواع بسیار متنوعی از محصولات مراقبت پوست برای زنان وجود دارد. در این صورت دانستن نیازهای انواع پوست فرد، در انتخاب محصول مناسب، مهم است. صابون‌ها و مرطوب‌کننده‌ها معمولا در اولین قدم در برنامه روزانه مراقبت از پوست زنان وجود دارد.

پاک‌کننده‌های صورت اغلب ملایم و بدون رایحه هستند که مناسب برای انواع مختلف پوست است، اما برخی پاک‌کننده‌هایی با فرمول‌های خاص برای کمک به روشن شدن پوست پیر یا پاک کردن منافذ برای جلوگیری از آکنه طراحی شده است.

در حالیکه برخی دیگر از محصولات، لازم برای استفاده روزانه هر فرد نیست. پاک‌کننده و صابون‌هایی برای حذف آلودگی، چربی، آرایش و سایر محرک‌های محیطی که در منافذ ایجاد می‌شود، در برخی اوقات مورد نیاز فرد می‌باشد.

تکنیک های مراقبت از پوست قبل از پیری زودرس

بانوان دوست دارند صورتي زيبا و پوستي شفاف داشته ‏باشد. مراقبت پوست با هدف درمان آکنه، جلوگیری‌کننده آثار پیری پوست، مبارزه‌کننده با پوست چرب یا حفاظت‌کننده در برابر آسیب نور آفتاب می‌باشند اکثرا خانوم ها به سرعت آرایش می کنند و نکات مراقبت از پوست را نادیده می گیرند. شما عزیزان می توانید با انجام یکسری نکات ساده زیبایی و سلامت پوست خود را بدست آورید.

تغذيه صحيح بسیار برای داشتن پوستی سالم موثر است. براي داشتن پوست سالم، استفاده مرتب از سبزیجات و میوه ها تازه، غلات، ماهی و مواد غذایی که سرشار از ویتامین A, B, C E و آنتي ‏اکسيدان هستند بسیار موثر می باشد. و همچنین کاربرد درست وسايل آرايشي نیز بی تاثیر نیست.

تا آنجا که می توانید غداهای طبیعی میل بفرماییدو از غذاهای آماده خودداری کنید. یک رژیم غذایی خوب می تواند نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا کند. این رژیم غذایی شامل سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و میوه هایی مانند پرتقال، سیب و پاپایا است.

وجود چین و چروک و پیری پوست یکی دیگر از دغدغه های خانمها است. استفاده از کرم های ضد چروک حاوی آنتی اکسیدان هایی از قبیل ویتامین A است که به بهبود عملکرد سلول های اپی تلیال کمک کرده و آنها را بازسازی میکند. محصولاتی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند نیز باعث برداشتن سلولهای مرده از سطح پوست می شود و پوست را تازه، جوان و شاداب می کند.

 

مواد غذایی سرشار از ویتامین A برای رفع چین و چروک

مواد غذایی سرشار از ویتامین C برای رفع چین و چروک

رفع چین و چروک قطعی پوست

آموزش تصویری یوگای صورت برای رفع چین و چروک

 

Wrong and Common Skin Care Techniques! Routine care

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان