ramazan
ramazan

خوراکی هایی که بوی عرق را بدتر می کند

خوراکی هایی که بوی عرق را بدتر می کند

بوی عرق متعفن ترین Poor health ضعف بهداشتی است که خیلی از افراد با آن مشکل دارند در این بخش خوراکی هایی را که باعث تشدید و بدتر شدن بوی Sweat عرق می شود را بشناسید و با مصرف کمتر آن ها یا حذف آنها از سبد غذایی به راحتی از بوی بد عرق رها شوید.

به گزارش نازوب، در روزهای گرم سال با مشکل عرق و بوی بد(Sweat and bad smell) آن روبه رو میشوید که غیر قابل تحمل و خجالت آور(Embarrassing) است بخصوص اگر بخواهیم در جمعی حضور پیدا کنید. البته راه هایی برای رهایی از این بوی آزار دهنده وجود دارد که در اینجا برای شما عزیزان ذکر شده است. امیدوارم از خواندن این مطالب لذت ببرید.

 

علت بوی بد عرق بدن و زیر بغل چیست؟

هیپر هیدروز، بهداشت ضعیف، کمبود مواد مغذی در بدن، چاقی و افزایش وزن، مشکلات گوارشی از جمله یبوست مزمن(Chronic constipation)، مصرف غذا های تند، اختلالات متابولیک ژنتیکی، بیماری های کبد و دیابت از علل اصلی بوی بد عرق در بدن هستند.
بوی عرق به دلیل افزایش هورمون های بدن، بعد از رسیدن به سن بلوغ در افراد ایجاد می شود. عرق تقریبا بی بو است، اما باکتری های موجود بر روی پوست در رطوبت ناشی از تعریق بدن، فعال شده و با تولید مواد زائد متابولیسمی مانند کراتین باعث بوی بد عرق بدن می شوند.
هنگامی که غدد عرق بیش از حد فعال باشند، تعریق افزایش پیدا می کند. باکتری هایی که در این نواحی بر روی پوست بدن زندگی می کنند، با تجزیه ی پروتئین های موجود در عرق به اسید پروپیونیک و اسید ایزوالریک، باعث بوی بد عرق بدن می شوند.
بوی بد عرق بدن بیشتر در پاها، کشاله ران(Groin)، زیر بغل، اندام های تناسلی، اطراف مقعد(Anus)، مو های زاید بدن، ناف و پشت گوش ایجاد می شود.

 

خوراکی هایی که بوی عرق را بدتر می کند

 

مواد غذایی که باعث بوی بد عرق بدن می شوند

گوشت قرمز
مقادیر قابل توجهی از پروتئین گوشت قرمز، توسط Sweat عرق از بدن دفع می شود. باکتری های پوست، با تجزیه این پروتئین ها و تولید اسید باعث بوی بد عرق بدن می شود.

نوشیدنی های الکلی
نوشیدنی های الکلی به راحتی جذب بدن شده و اسید استیک حاصل از تجزیه ی آن ها از طریق عرق دفع شده و باعث بوی بد عرق بودن می شود.

کلم ها
مقادیر بالای گوگرد در کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ سبز و بنفش و کلم بروکسل توسط عرق از بدن خارج شده و باعث تشدید بوی بد عرق می شود.

ماهی
مقادیر بالای کولین موجود در ماهی توسط عرق از بدن دفع شده و باعث بوی بد عرق بدن (بوی ماهی) می شود.

غذا های تند
غذا های تند به دلیل مقادیر بالای فلفل حاوی سولفور هستند که مقداری از آن توسط Sweat عرق از بدن دفع شده و باعث بوی بد عرق بدن می شود.

هله هوله
هله هوله ها حاوی مقادیر بالای چربی هستند که می توانند باعث افزایش کلسترول خون شده و تعریق و بوی بد عرق بدن را تشدید می کنند.

مارچوبه
در برخی افراد مصرف مارچوبه می تواند با تولید سولفور باعث تشدید بوی بد عرق شود.

 

راه درمان و رفع بوی بد زیر بغل چیست؟

ساده‌ترین و سرراست‌ترین راه رفع بوی بد زیر بغل این است که کاری کنید که کمتر Sweat عرق کنید. برای این که کمتر عرق کنید باید عادات سالمی را در پیش بگیرید.
– لاغر شوید
– از غذاهای تند و نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید
– پد عرقگیر استفاده کنید
– استرس و اضطراب را از خود دور کنید
– به درمان‌های پزشکی رو بیاورید

 

راه های درمان:

جوش شیرین و آب لیموترش
خواص ضدباکتریایی و ضدتعریق این دو ترکیب باعث خنثی شدن بوی نامطبوع بدن و رفع مازاد تعریق می شود. جوش شیرین و آب لیمو ترش مانند لایه بردار طبیعی عمل می کنند که سلول های مرده و سفید پوست را از بین می برند.

ترکیبات لازم
جوش شیرین یک قاشق معادل 10 گرم
لیموترش یک عدد

روش تهیه
آب لیموترش را گرفته و با جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر نرم حاصل شود. پوست زیر بغل را با این خمیر نرم به صورت حرکات دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 15 دقیقه روی محل بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این کار باعث کاهش تعریق و رفع بوی بد بدن می شود.

سرکه سیب، آویشن و رزماری
ترکیب سرکه سیب، آویشن و رزماری به واقع یک دئودورانت طبیعی است که بوهای نامطبوع و مازاد عرق را از بین می برد.

ترکیبات لازم
آویشن یک قاشق معادل 10 گرم
رزماری یک قاشق معادل 10 گرم
آب یک لیوان 250 میلی لیتری
سرکه سیب نصف فنجان معادل 125 میلی لیتر

روش تهیه
آویشن و رزماری را داخل یک لیوان آب ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و نصف لیوان سرکه سیب را به آن اضافه کنید. یک گلوله پنبه ی تمیز را به محلول آغشته کرده و به زیر بغل ها و دیگر مناطقی که دچار تعریق زیاد هستند بزنید.

دمنوش گیاه مریم گلی
گیاه مریم گلی خواص ضدتعریق دارد که به کنترل عملکرد غدد مولد عرق کمک می کند. این گیاه حاوی منیزیم و ویتامین های گروه b است که در کنترل هورمونی شرکت دارند.

ترکیبات لازم
گیاه مریم گلی پنج قاشق معادل 50 گرم
آب یک لیتر

روش تهیه
گیاه مریم گلی را به همراه یک لیتر آب داخل ظرفی بریزید و با شعله ی ملایم به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و در یخچال نگه دارید. با پنبه ای تمیز محلول را به زیربغل ها بزنید. البته می توانید از دمنوش مریم گلی (تصویر بالا) نیز به عنوان یک نوشیدنی، یک تا دو فنجان در روز مصرف کنید.

نشاسته ی ذرت
نشاسته ی ذرت یک ترکیب نرم است که برای پوست مفید بوده و باعث خشک شدن آن و رفع بوی نامطبوع می شود.

مواد لازم
نشاسته ی ذرت یک قاشق معادل 10 گرم
جوش شیرین یک قاشق کوچک معادل 5 گرم

روش تهیه
نشاسته ی ذرت را با جوش شیرین مخلوط کنید تا به صورت یک دئودورانت پودری دربیاید. این پودر را به زیر بغل (پوست خشک) بزنید و اجازه دهید یک روز بماند. خیالتان راحت باشد، این محصول طبیعی لباس ها را لک نمی کند.

عصاره ی روغنی درخت چای
اسانس یا عصاره ی روغنی درخت چای یک ضد باکتری است که باعث کاهش باکتری های پوست و رفع بوی بد و عفونت ها می شود.

مواد لازم
عصاره ی روغنی درخت چای 10 قطره
آب نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر

روش تهیه
عصاره ی روغنی درخت چای را در آب حل کرده و با کمک گاز استریل یا پنبه به زیر بغل ها بمالید.

جعفری و گشنیز
تحقیقات نشان داده که مصرف جعفری و گشنیز پس از هر وعده ی غذایی، نه تنها باعث کاهش تعریق می شود بلکه به دلیل مقادیر بالای کلروفیل موجود در آن ها، بوی بد عرق بدن را هم رفع می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات برخی بیماری ها ممکن است باعث تشدید تعریق و بوی بد عرق بدن شوند، در این شرایط بهتر است که هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
به عنوان مثال در بیماری پرکاری تیروئید و در دوران یائسگی(Menopause)، تعریق تشدید می شود. در بیماری های کلیوی به دلیل مقادیر بالای سموم در خون و دیابت به دلیل مقادیر بالای کتون ها در خون، بوی عرق تغییر می کند.
اگر؛
• شب ها بیشتر عرق می کنید
• بدون اینکه فعالیتی داشته باشید، بیش از حد عرق می کنید
• عرق سرد دارید
• عرق کردن، زندگی روزانه شما را دچار اختلال کرده است
• اگر عرق بدن شما بوی متفاوتی نسبت به گذشته دارد
بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

با این روشها باکتریها و بوی بد عرق را از بدنتان دور کنید.

Use these methods to get rid of bacteria and odors from your body

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان