بختک چیست؟/ مقاله کامل و اثبات علمی وجود بختک

بختک چیست؟/ مقاله کامل و اثبات علمی وجود بختک

بختک چیست و چگونه رخ میدهد؟ شاید برای شما هم تجربه هایی از این دست پیش آمده باشد؛ مشکلی که اصطلاح علمی اش«فلج خواب»(Sleep paralysis) است و ایرانی ها آن را «بختک» می نامند. در اینبخش از سلامت روان در نازوب درباره بختک یا فلج خواب بیشتر بدانید و علائم آن را بشناسید.

بختک چیست؟

فلج خواب یا به اصطلاح عموم بختک به علت استرس های روزانه و دیدن کابوس های وحشتناک(Terrible nightmares) فراوان مانند افتادن از جایی، غرق شدگی یا مرگ به وقوع می پیوندد .
در این حالت فرد احساس می کند جسمش سنگین گشته و هر چه فریاد می زند کسی صدایش را نمی شنود اما خوشبختانه این حالت هیچگونه عارضه جسمی در پی ندارد ومی توان با لمس بدن فرد یا صدا کردن اسم او، وی را از این حالت خارج کرد.

توضیح علم درباره بختک

این اختلال وحشتناک خواب که “پاراسومنیا” نیز نامیده میشود یکی از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده در خواب است. به علاوه این اختلال با توهمات وحشتناک نیز همراه است. مثلا توهمات مزاحم که شخص در آن احساس می کند یک وجود تهدید کننده « بختک » حضور دارد، یا توهماتی که در آن شخص احساس می کند وی را به پائین فشار داده می شود و سعی در خفه کردن او دارد یا توهمات حرکتی که در آن‌ها شخص احساس شناور بودن یا پرواز کردن دارد.
بر طبق تحقیقات جدید، بطور معمول فلج خواب در یکی از مراحل اولیه خواب، میانه خواب یا کمی قبل از زمان بیدار شدن فرد رخ میدهد که شایع ترین نوع آن در مرحله میانی خواب و طبق معمول یک تا سه ساعت پس از به خواب رفتن فرد به وقوع می‌پیوندد. در اصل مشاهدات و احساسات ناشی از فلج خواب می تواند آن قدر واقعی بنظر برسد که شخص فکر کند در حال تجربه‌اي ماوراءالطبیعه است. دراین حالت عضلات اسکلتی بدن ما فلج و بی حرکت هستند. در طول فلج خواب، مغز یا بخش‌هایي از مغز بیدار و هوشیار میشود در حالیکه باقی بدن هنوز بی حرکت است. در عین حال توهمات ناشی از این اختلال به قدری طبیعی است که مرز بین واقعیت و رویا برای فرد مبتلا غیرقابل تشخیص میشود.

علایم فلج خواب:

• ناتوانی در حرکت دادن بدن
• ناتوانی در صحبت کردن و فریاد زدن
• احساس خفگی و نزدیکی به زمان مرگ
• توهمات شنیداری، دیداری یا حتی لمسی اما رؤیا مانند ، مثل احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایه افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدمهایی که نزدیک میشوند، دیدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای بازو بسته
• احساس وحشت(Panic) و اضطراب(Anxiety)

بختک سراغ چه کسانی می آید؟

1- افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و ممکن است اختلال فاز رم (REM) اتفاق بیافتد .
2- افرادی که در خواب از خود واکنش های شدید فیزیکی مانند رفتارهای خشونتی(Violent Behaviors) و عصبی بروز می دهند.
3- افرادی که دچار کمبود خواب، عوامل ژنتیکی(genetically)، استرس یا اضطراب زیاد هستند و ساعت خواب بدن شان بر هم می خورد .
4- افرادی که دچار اختلال های ذهنی، اختلال دو قطبی هستند.
5- افرادی که شب به پشت می خوابند.
6- افرادی که مبتلا به گرفتگی عضلات بدن مانند گرفتگی عضله پا هستند.
7- افرادی که از برخی داروها مانند داروهایی که برای بیش فعالی تجویز می شود ، استفاده می کنند.
8- افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند.
9- تمام افرادی که این موضوع را تجربه می کنند و دچارفلج خواب می گردند در سلول هایشان ماده ای به نام «HLA-DR2» دارند. افرادی که روز خسته کننده 10- یا پراسترسی را گذرانده اند، بیشتر از همیشه این حالت سراغ شان آمده است.
11- تغییرات در سبک زندگی یا مصرف قرص های خواب آور و آنتی هیستامین ها ممکن است به فلج خواب دچار شود.
12- بروز فلج خواب در زنان دو تا چهار برابر بیشتر از مردان است.

آیا بختک خطرناک است؟

بین 25 تا 30درصد از جمعیت کلی جهان، در طول عمر خود دست کم یک بار فلج خواب را تجربه کرده اند که در این میان 95درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته اند. ژنتیک در بروز این مشکل نقش دارد و اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل باشد، احتمال مبتلا شدن اعضای دیگر خانواده هم ، وجود دارد.
اگرچه بسیاری از افراد درگیر با این مشکل دچار وحشت می شوند، اما همانطور که در این بخش از سلامت نازوب می خوانید این فرایند خطرناک نیست و چند لحظه بعد پایان می یابد و عارضه جسمی به همراه ندارد. بهتر است برای به دست آوردن سریع هوشیاری فرد باید انگشتان دست و پا همچنین چشمانش را به شدت تکان دهد و به دنبال آن سرش را حرکت دهد.

پیشگیری از فلج خواب یا بختک

• نخوابیدن به پشت
• کاهش استرس
• به اندازه کافی خوابیدن
• انجام ورزش های منظم
• زیاد غذا نخوردن
• ننوشیدن کافئین

چطور از شر بختک راحت شویم؟

با رعایت برخی موارد فلج خواب را می توان از بین برد یا تکرارش را به حداقل رساند.

1. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
هنگامی که در خواب احساس فلج شدن می کنید برای رهایی از این احساس نباید زیاد تلاش نمایید زیرا ممکن است با دست و پا زدن و تلاش بیشتر علائم تشدید شود و شما بیشتر بترسید پس ابتدا نفس عمیق بکشید و یادآوری کنید که حالتان خوب است.

2. نجات از فلجی و بی حسی(numb)
زمانی که خواب بد دیده اید و احساس فلجی می کنید مشت خود را گره کرده و باز کنید و انگشتان خود را تکان دهید تا از خواب کاملا بیدار شوید و از بی حرکتی، حس خفگی و فشار در قفسه سینه رها گردید.

3. سعی کنید بیدار شوید
شما می توانید با یک حرکت یا تکان شدید از حالت فلجی خلاص شوید . پس از اینکه چنین حالتی به سراغ شما آمد از خواب برخیزید و مقداری آب سرد بر روی صورت خود بپاشید تا این حالت از شما دور شود و دوباره به رختخواب باز نگردید زیرا ممکن است فلجی در خواب به سراغتان بیاید پس بهتر است زمانی که کاملا آرام شدید به رختخواب خود بازگردید.

* باید بدانید استرس یک عامل مهم در فلجی خواب است پس حتما قبل از خواب افکار استرس زا را از خود دور کنید.

What is Bakhtak? / Complete article and scientific proof of Bakhtak’s existence


برچسبها:

جدیدترین مطالب

دیگر مطالب امروز

 چهره های ایرانی و خارجی پایگاه ناز وب

مطالب داغ چند روز گذشته