زمان مناسب برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

مجموعه : تغذیه مناسب
زمان مناسب برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

قهوه های تلخ صبحگاهی که تماما با یاد تو شیرین می شود عشق خوبم😍☕😍 

 

قهوه علاوه بر طعم و بوی عالی که دارد و لذتی که هنگام نوشیدن آن به شما هدیه می دهد، به خاطر داشتن مقادیر کافئین می تواند تاثیرات خوبی بر هوشیاری، حافظه و میزان دقت و توجه شما داشته باشد. شما اگر قهوه را در زمان مناسب آن میل کنید می توانید از مزایای آن بهره مند شویددر این بخش بهترین زمان های صرف این نوشیدنی خوش طعم به شما گفته شده است تا بتوانید ازین پس با آگاهی بیشتری قهوه بنوشید و از مزایای آن بهره ببرید.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

زمان نوشیدن قهوه رابطه مستقیم با میزان کورتیزول(Cortisol) دارد. منظور از کورتیزول تنها هورمون استرس نیست بلکه با مقدار هوشیاری بدن نیز مرتبط است. برای این که قهوه صبحگاهی بیش از حد انتظار حالتان را جا بیاورد، باید بین ساعات ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ نوشیده شود.

در واقع بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ساعت ۱۰:۳۰ صبح است. چرا که در این زمان میزان کورتیزول در کم‌ترین مقدار خود قرار دارد. اگر غیر از زمانی که میزان کورتیزول پایین است قهوه بنوشید، بدنتان نسبت به کافئین مقاومت نشان داده و مقدار انرژی و هوشیاری اضافه‌ای که دریافت می‌کنید را هدر می‌دهید.

بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعدازظهر و ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ غروب نیز دیگر ساعاتی از شبانه‌روز هستند که میزان کورتیزول بدن زیاد می‌شود. بنابراین بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن نه تنها قهوه بلکه هر نوشیدنی کافئین‌دار دیگری جدا خودداری کنید.
به عقیده متخصصان مغز و اعصاب کسانی که به محض بیدار شدن و قبل از ساعت ۹:۳۰ قهوه می‌نوشند، برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان باید یک فنجان قهوه بسیار غلیظ نوش جان کنند.

نوشیدن قهوه هنگام ناشتایی

بهتر است قهوه را با شکم خالی مصرف نکنید. زیرا خاصیت اسیدی آن باعث تحریک شدن ترشحات معده می‌شود. از طرفی مصرف قهوه هنگام ناشتایی در طولانی مدت باعث ورم، سوزش و حتی زخم معده می‌شود.

نوشیدن قهوه بعد از وعده‌های غذایی

بر خلاف تصور یکی از بهترین زمان‌های نوشیدن قهوه بعد از وعده‌های غذایی است. زیرا برای سیستم گوارش(Digestive system) بدن بسیار مفید است.

قهوه قبل و بعد از ورزش

طبق مطالعات انجام شده نوشیدن قهوه قبل از ورزش، انرژی لازم برای انجام تمرین‌های دشوارتر را فراهم می‌کند. البته قهوه بعد از ورزش نیز بی‌تاثیر نیست. اگر بعد از ورزش قهوه بنوشید، اسپاسم عضلانی ناشی از ورزش کردن کاهش پیدا می‌کند و کم‌تر احساس درد خواهید کرد.

قهوه قبل از خواب

کافئین از عملکرد یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین جلوگیری می‌کند. آدنوزین (Adenosine) با اتصال به گیرنده‌های مخصوص خود حس خواب آلودگی و بی‌حالی را در فرد ایجاد می‌کند. کافئین با اشغال این گیرنده‌ها باعث اختلال در سیستم خواب می‌شود.

بنابراین نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه را نزدیک ساعت خواب‌تان ننوشید. زیرا مدت زمانی که از تاثیر کافئین کاسته و اثرش کم‌رنگ می‌شود، زمانی حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد. همچنین هشت تا چهارده ساعت زمان می‌برد تا تمامی اثرات کافیئن از بدن خارج شود.

در نتیجه نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز و در زمان نزدیک به خواب‌تان باعث خواهد شد تا شما در خوابیدن دچار مشکل شوید. جالب است بدانید براساس برخی از مطالعات کافئین می‌تواند به خواب راحت شما نیز کمک کند.

دوز بی خطر قهوه چقدر است؟

افراد سالم می توانند روزانه 400 میلی گرم کافئین مصرف کنند که معادل 4 فنجان (950 میلی لیتر) قهوه می باشد.
به خانم های باردار و مادران شیرده توصیه شده از مصرف روزانه بیش از 300 میلی گرم کافئین اجتناب کنند، در بسیاری از منابع این عدد 200 میلی گرم ذکر شده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مقدار شامل کافئین دریافتی از همه منابع ممکن از جمله قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ می باشد.

?When is the best time to drink coffee

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان