ramazan
ramazan

اصول نگهداری موز و جلوگیری از سیاه شدن/ راز خانه داری

اصول نگهداری موز و جلوگیری از سیاه شدن/ راز خانه داری

موز میوه ای با خواص بسیار زیاد که قطعا همه ی ما از Properties of bananas خواص این میوه آگاه هستیم اما خاص ترین خواص! موز این است که حاوی ویتامین ب 9 (اسید فولیک)هستند که خواص ضد افسردگی دارند. به عبارت دیگر کمک می کند سروتونین سریعتر وارد مغز شود و دیگر خواص موز؛ که در این بخش می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

اصول نگهداری موز برای جلوگیری از سیاه شدن

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن درگیر هستند این است که امروز که موز می خرند، یرای فردا سیاه شده و غیر قابل استفاده برای مهمانی می شود! در این مطلب به شما راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از سیاه شدن موز ارائه می دهیم که شما را راهنمایی کند تا به مشکل نخورید.

علت سیاه شدن موز چیست؟

موز از خود گاز اتیلن تولید می کن که باعث افزایش تنفس موز و رسیدن و سیاه شدن آن می شود. نقاط سیاه رنگ روی پوست موز به علت تنفس موز و ازبین رفتن بافت پوست است.
علت دیگر وجود آنزیم پلی‏فنول اکسیداز(Polyphenol oxidase enzyme) است. اگر موز تحت فشار قرار گیرد یا ضربه ببیند، این آنزیم در میوه ترشح شده و باعث سیاه‌ شدن موز می‌شود.

بنابراین برای جدا کردن موز از شاخه آن را از قسمت چوب بالایش ببرید و میوه را با دست نگیرید و فشار ندهید.
شکسته شدن رنگ دانه های زرد روی پوست موز باعث ایجاد رنگ قهوه ای می شود.

راهنمای خرید موز

اگر قصد نگهداری موز را دارید، موزهای خیلی رسیده که کامل زرد رنگ هستند را نخرید چون ماندگاری کمی دارند.
موزهایی برای نگهداری مناسب هستند که قسمت پایین آنها یا کناره هایشان سبز رنگ باشد تا فرصت رسیدن داشته باشند.

موزهایی انتخاب کنید که نقاط یا لکه های قهوه ای نداشته باشند، چون باید حداکثر 2 تا 3 روز دیگر آن را مصرف کنید، در غیر این صورت کیفیت خود را از دست می دهد. موزهایی که می خرید سوراخ های ریز، له شدگی و شکاف بر روی پوست نداشته باشند.

روش هایی برای جلوگیری از سیاه شدن موز

بسته بندی برای تازگی

به دلیل اینکه گاز اتیلن از میان ساقه میوه منتشر می شود، موزها سیاه می شوند، که این باعث می شود بر اثر تماس گاز اتیلن با پوست میوه، میوه سریعتر برسد این گاز مضر حتی ممکن است موجب شود که میوه هایی که در نزدیکی موزها قرار دارند نیز زودتر برسند.

برای کندتر کردن این فرآیند و حفظ رنگ زرد موز برای مدت طولانی تر، موزها را از یکدیگر جدا کنید و با مشمای آشپزخانه محکم بپیچید. این ترفند برحسب دمای آشپزخانه تا یک هفته، موزها را از سیاه شدن حفظ می کند.

موزها را کنار میوه های دیگر قرار دهید

شما می توانید با قرار دادن میوه های بیشتر در ظرف میوه، از انتشار گاز اتیلن به نفع خود استفاده کنید؛ میوه هایی که سفت هستند و دیر می رسند مانند آووکادو، شلیل، آلو، هلو و گلابی(pear) را همراه با موز در ظرف میوه قرار دهید، خواهید دید که موزها دیرتر سیاه می شوند، در حالی که میوه های دیگر سریعتر می رسند.

از نگهداری موز همراه با سبزیجات و میوه هایی مانند خیار، هویج، بادمجان(Eggplant)، نخود فرنگی، فلفل، کدو، سیب زمینی شیرین و هندوانه که زود می رسند، خودداری کنید.

داخل یخچال قرار دهید

زمانی که موزها به حدی که دوست دارید رسیدند، آنها را داخل مشما گذاشته و داخل فریزر قرار دهید. اگرچه پوستش همچنان سیاه است، اما داخل میوه نمی رسد و می تواند برای دو تا سه ماه به صورت یخ زده باقی بماند.

در یخچالهای سرد تر یا مناطق خنک تر از یخچال، موز تا 5 روز باقی می ماند و همچنین می توانید موز نیمه خورده شده را نیز به همین روش نگه داری کنید. تا زمانی که موزها نرسیده اند آنها را داخل یخچال قرار ندهید زیرا در این صورت زودتر از زمانی که در دمای اتاق هستند، سیاه می شوند.

موزها را به آبمیوه آغشته کنید

برای اینکه از سیاه شدن موز ها جلوگیری کنید از مقداری آبمیوه استفاده کنید. میوه های زیادی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید مثل لیمو شیرین، پرتقال، کنسرو آناناس، گریپ فروت و حتی لیموترش را می توان ذکر کرد که از میوه های اسیدی هستند و به همین دلیل نمی گذارند رنگ موز سیاه شود. برای این منظور کافیست که سطح موز ها را با مقداری از آب این میوه ها آغشته کنید و دیگر نگران سیاه شدنشان نباشید.

 

اصول نگهداری موز و جلوگیری از سیاه شدن/ رازهای خانه داری

 

یک ترفند کم دردسرتر!

 موزها رو داخل رونامه بپیچید و سر و ته روزنامه رو خوب ببندید تا هوا نتونه واردش بشه. بعد موزهای روزنامه پیچ شده رو میتونید همینجوری داخل یخچال بذارید و یا میتونید توی یه قابلمه بذارید و بعد داخل یخچال بذارید.

به سبک میوه فروش ها!

بهترین راه برای نگهداری از موزها اینه که اونا رو تو یه کیسه پلاستیکی بذاریم و تو هوای آزاد خونه و ترجیحا خنک‌ ترین جای ممکن آویزون‌ شون کنیم. این همون کاریه که میوه‌ فروش‌ها برای سالم‌ نگه داشتن موز می‌کنن.

Principles of banana preservation to prevent blackening / housekeeping secrets

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان