ramazan
ramazan

عجیب و زیباترین ماهی که لب هایش را پروتز کرده است!!+ تصاویر

عجیب و زیباترین ماهی که لب هایش را پروتز کرده است!!+ تصاویر

به عجیب ترین بخش مجله تفریحی سرگرمی نازوب Fun entertainment Nazweb خوش آمدید. ماهی عجیبی با لب های پروتز شده!

 

خفاش ماهی لب قرمزی

تصور کنید در عمق اقیانوس ماهی‌ ای با لب‌های پف کرده‌ی سرخ رنگ می‌بینید که شبیه یک مست راه می‌رود و هم‌چون یک اسب تک‌شاخ، شاخی بر سر دارد. احتمالا یا دچار بی‌هوشی نیتروژنی غواصان شده‌اید یا یک خفاش ماهی لب قرمز مقابل شما قرار دارد. در این بخش از نازوب درباره این ماهی زیبا مطالبی جمع آوری شده است.

خفاش ماهی لب قرمز | Red-Lipped Batfish

خفاش ماهی لب قرمز که به نام خفاش ماهی گالاپاگوس هم شناخته می شود گونه غیرمعمول و نادر از خفاش ماهی هاست که در جزایر گالاپاگوس (Galapagos) اقیانوس آرام و پرو و در عمق ۳ تا ۷۶ متری دریا زندگی می کند. نام علمی این ماهی Ogcocephalus darwini است و قسمت دوم اسمش به افتخار داروین نامگذاری شده است.

چرا؟ چون چارلز داروین نظریه مشهور تکاملش را پس از تحقیق و بررسی در جزایر گالاپوس ارائه کرده است، همچنین خفاش ماهی لب قرمز به خوبی سیر تکامل و انتخاب طبیعی برای بقاء و همزیستی با شرایط مختلف را نشان می دهد. این ماهی شباهت های زیادی با خفاش ماهی لب صورتی دارد که در جزیره کوکوس زندگی می کند.

رنگ بدن این Brown fish ماهی قهوه ای روشن و در قسمت پشت کمی خاکستری است و شکمش هم سفید است. لب های خفاش ماهی لب قرمز بسیار برجسته و قرمز رنگ است و در نور کم هم به خوبی دیده می شود و همین موضوع باعث نامگذاری این گونه از ماهی شده است. طول خفاش ماهی لب قرمز تا بیش از ۲۰ سانتی متر هم می رسد؛ هرچند طول حدود ۴۰ سانتی متر هم در مورد این ماهی گزارش شده است.

 

عجیب و زیباترین ماهی که لب هایش را پروتز کرده است!!+ تصاویر

 

ماهی عجیبی که راه می رود!

لب های این ماهی به گونه ای است که انگار آرایش کرده است! هرچند همین رنگ و ظاهر خاص لب ها باعث شهرت خفاش ماهی لب قرمز شده است اما باید بدایند که عجیب و غریب بودن ماهی به همین جا محدود نمی شود. این ماهی رفتار خاص و عجیب دیگری هم دارد: با وجودی که خفاش ماهی لب قرمز قادر به شنا کردن در بستر دریاست، ظاهرا ترجیح می دهد به جای شنا کردن راه برود! باله های این ماهی روی سطح دریا قرار می گیرند و عملکردی شبیه به پا پیدا می کنند و امکان راه رفتن کف دریا را به ماهی می دهند. این شبه پاها موقع راه رفتن در بستر دریا درست مثل پا عمل می کنند و هنگامی که ماهی در آب شنا می کند مثل چرخ هواپیما به سمت بالا جمع می شوند.

 

عجیب و زیباترین ماهی که لب هایش را پروتز کرده است!!+ تصاویر

 

خفاش ماهی لب قرمز چه می خورد؟

این ماهی با ظاهر عجیب و زیبایش (!) بسیار پرخور و شکموست و روزانه حجم زیادی گوشت باید بخورد. خفاش ماهی لب قرمز شکارچی بسیار ماهری است و از ماهی های کوچک تر، میگو، حلزون ها و نرم تنان و خرچنگ تغذیه می کند. این ماهی ها از باله هایش و همین طور پوزه شاخ مانند روی سر و لب های قرمزش برای تطمیع و به دام انداختن شکار استفاده می کنند!

همان طور که وقتی اولین بار عکس این ماهی را می بینید سریع محو لب های او می شوید ظاهرا طعمه های از همه جا بی خبر هم حواسشان پرت لب های قرمز و درخشان ماهی می شود و به راحتی شکار می شوند!

وقتی خفاش ماهی لب قرمز به بلوغ می رسد باله های زیر بدنش به شکلی تغییر شکل می دهند که عملکردی شبیه به پا پیدا می کنند و به ماهی امکان نشستن و راه رفتن کف دریا را می دهند. به همین دلیل با این که خفاش ماهی لب قرمز ماهی دریاهای عمیق است اما شناگر ماهری نیست و در شنا کردن بسیار کند و ناشیانه عمل می کند و تنها برای فواصل کوتاه می تواند شنا کند. به همین دلیل ترجیح می دهد به جای شنا کردن در دریا راه برود.

بالای سر این ماهی پوزه ای دراز و شاخ مانند وجود دارد که در کنار رنگ قرمز و خیره کننده لب هایش برای فریب و جذب طعمه استفاده می شود! البته برخی دانشمندان معتقدند که رنگ قرمز لب ها توسط ماهی های نر و برای جذب ماده ها هم به کار می رود! البته این موضوع هنوز در حد فرضیه است و دانشمندان تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام بدهند.
خفاش ماهی لب قرمز در عمق 3 تا 76 متری آب در اقیانوس آرام اطراف جزایر گالاپاگوس و پرو یافت می‌شود. گفته‌ می‌شود انواعی از آن نیز در نزدیکی کالیفرنیا به صورت تصادفی در تور ماهی‌گیران گیر کرده و دیده شده است. اما این مشاهدات بسیار نادرند و بسیار محتمل است مربوط به گونه‌های دیگری از خفاش ماهی‌ها بوده باشد. آن‌ها ماهی‌های اعماق آب هستند. بنابراین بیشتر در میان شن‌ها و کف اقیانوس زندگی می‌کنند و به ندرت در مواقعی خاص ممکن است به سطح آب نیز بیایند.

 

عجیب و زیباترین ماهی که لب هایش را پروتز کرده است!!+ تصاویر

The strangest and most beautiful fish that has prosthetic lips !! + Images

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان