ramazan
ramazan

خالق دست خدا! افسانه تاریخ فوتبال در گذشت/ دیگو آرماندو مارادونا

مجموعه : اخبار ورزشی
خالق دست خدا! افسانه تاریخ فوتبال در گذشت/ دیگو آرماندو مارادونا

دیگو آرماندو مارادونا(Diego Armando Maradona) متولد ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در ویلا فیوریتو، (امروزه پاتریدو در ایالت بوینس‌آیرس)، فوتبالیست آرژانتینی است. وی فوتبال دهه نود را به خودش اختصاص داد. تیم ملی آرژانتین با کمک مارادونا توانست در سال ۱۹۸۶، جام جهانی فوتبال را متعلق به خود کند و در سال ۱۹۹۰ به نایب‌قهرمانی جهان دست یابد.

خالق دست خدا، افسانه تاریخ فوتبال در گذشت

 

خالق دست خدا! افسانه تاریخ فوتبال در گذشت/ دیگو آرماندو مارادونا

 

به گزارش نازوب، نشریه آرژانتینی کلارین مدعی شد مارادونا دچار مشکل قلبی شدید شده و حال و اوضاع وخیمی به بیمارستان منتقل شد.
در عین حال برخی رسانه‌ها خبر از فوت اسطوره فراموش نشدنی فوتبال آرژانتین داده‌اند که این خبر تا مدتی مورد تایید منابع رسمی نبود تا اینکه نشریه کلارین فوت مارادونا را تایید کرد.

مارادونا که در سال‌های اخیر چند باری کارش به بیمارستان کشیده مدتی قبل هم دچار عارضه مغزی شده بود که عمل جراحی وی با موفقیت به پایان رسید ولی حالا خبر فوت او منتشر شده است.

به گزارش رسانه کلارین، دیگو آرماندو مارادونا اسطوره آرژانتینی و یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال به دلیل حمله قلبی در سن 60 سالگی درگذشت.

فدراسیون فوتبال آرژانتین خبر درگذشت مارادونا را تأیید کرد و نوشت: خداحافظ دیگو؛ تو در قلب سیاره فوتبال ابدی خواهی بود.
مارادونا اولین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد نرخ نقل و انتقالات را در جهان شکست. او اولین بار با بهای ۵ میلیون یورو به بارسلونا در لالیگا و بار دوم با بهای ۶٫۹۵ میلیون یورو به ناپولی در سری آ پیوست.

او در دوران حرفه‌ای خود برای تیم‌های آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز، بارسلونا، ناپولی و سویا و نیولز اولد بویز به عنوان یک بازی‌ساز توانا، در پست هافبک هجومی بازی کرد. مارادونا در بارسلونا و ناپولی به بیشتر موفقیت‌های باشگاهی‌اش دست یافت.

مارادونا در رده ملی ۹۱ بار برای تیم ملی آرژانتین به میدان رفت و ۳۴ بار گلزنی کرد.
او در چهار جام جهانی فوتبال شرکت داشت. مارادونا در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک هر دو گل پیروزی آرژانتین را در برابر انگلستان که از مدعیان قهرمانی بود، وارد دروازه کرد تا آرژانتین در نیمه نهایی و فینال نیز با کارکرد درخشان او برابر بلژیک و آلمان غربی به پیروزی رسیده و قهرمان شود.

دست خدا و گل پیروزی به انگلیس

مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ با دست موفق به باز کردن دروازه انگلیس شد و آرژانتین با این گل و گل خیره کننده دیگر خود که از وسط زمین با دریبل یکی یکی بازیکنان انگلیس را از پیش رو برداشت، موفق به غلبه بر رقیب دیرینه خود انگلستان شد.

این گل به نام “دست خدا” شهرت گرفت و هنوز هم سرمنشا جنجال‌های فراوانی بین انگلیسی‌ها و آرژانتینی‌ها بوده است. مارادونا در مصاحبه‌ای یک بار دیگر به تمسخر سه شیرها پرداخته و مدعی شد اگر زمان به عقب بازگردد، این بار با دست راست دروازه این تیم را باز می‌کند.

سقوط مارادونا در مواد مخدر

در پایان یک مسابقه در لیگ ایتالیا اعلام شد آثار استفاده از کوکائین در بدن مارادونا یافت شده است. فیفا او را ۱۵ ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم کرد. ولی مارادونا دردسرهای بیشتری را نیز برای خود خرید. در شهر ناپل شایع شد که پلیس این شهر متن ضبط شده مکالمات تلفنی مارادونا و یکی از مقامات مافیا را در اختیار دارد که ثابت می‌کند او در یک شبکه گسترده خلافکاری و توزیع مواد مخدر دست داشته است.

دوران بعد محرومیت

با شروع مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ تماشاگران بار دیگر توانایی‌های مارادونا را به چشم دیدند و آن را تحسین نمودند. هنگامی که در بازی برابر یونان گلی زیبا را برای تیمش به ثمر رساند کمتر کسی تصورمی نمود که این تیم شکست پذیر باشد ولی در پایان بازی آرژانتین و نیجریه (که مارادونا به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شده بود) آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت از آب درآمد.

فیفا در همان روز مارادونا را دو سال از شرکت در مسابقات فوتبال محروم کرد. آرژانتین پس از از دست دادن کاپیتانش چیزی برای گفتن نداشت و در دور یک هشتم نهایی توسط رومانی از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

 

خالق دست خدا! افسانه تاریخ فوتبال در گذشت/ دیگو آرماندو مارادونا

 

ازدواج‌های مارادونا

ازدواج اول

مارادونا در سال ۱۹۸۴ با کلودیا ویلافانه ازدواج کرد. این ازدواج در سال ۲۰۰۴ میلادی به طلاق کشیده شد. دختر نخست آنها یعنی دالما در سال ۱۹۸۷ متولد شد و در سال ۱۹۸۹ این زوج صاحب دختر دیگری به نام جیانا شدند.

ازدواج دوم مارادونا

مارادونا در ازدواج دومش با ورونیکا ازدواج کرد. مارادونا از ورونیکا یک فرزند دارد که پنجمین فرزنداش محسوب می‌شود. ورونیکا بارها درباره عدم پایبندی مارادونا به ازدواجش و ابراز علاقه به دختران جوان دیگر از جمله روکیو اولیوا صحبت کرده بود.

ازدواج مارادونا با دختر فوتبالیست

مارادونا در سال ۲۰۱۳ میلادی با روکیو اولیوا فوتبالیست جوان و ۲۵ ساله کشور آرژانتین در ارتباط بود. دیه گو همواره در مصاحبه‌ها، در رابطه با روکیو صحبت می‌کرد.
روکیو در یک مصاحبه گفته است که همسر سابقش پابلو پولگلییسی در مقابل مارادونا نمره ۴ از ۱۰ می‌گیرد در حالی که دیه گو از نظر او، نمره ۱۰۰۰ دارد.

خداحافظی مارادونا از فوتبال

دیه گو بارها از دنیای فوتبال خداحافظی کرد اما مدتی بعد به عنوان کاپیتان در مستطیل سبز ظاهر شد. وی پس از جام جهانی ۱۹۹۴ بود که با ناکامی تیمش، از فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد. مارادونا به عنوان سرمربی تیم ملی کشورش نتوانست موفقیت زیادی به دست آورد.

مربیگری مارادونا

در نوامبر ۲۰۰۸ وی به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین انتخاب شد. وی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هدایت تیم ملی آرژانتین را به عهده داشت. تیم آرژانتین در این جام جهانی کلکسیونی از بهترین‌های جهان را در اختیار داشت.

Creator of the hand of God, the legend of the history of football passed away / Diego Armando Maradona + biography

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان