راهکارهای طلایی رفع ورم پا در بارداری

مجموعه : زنان و زایمان
راهکارهای طلایی رفع ورم پا در بارداری

بارداری و حامگلی با رعایت یک سری نکات با فوت و فن های خاص دوره ای بسیار enjoyable لذت بخش را برای همه مامان های گل رقم می زنه با این بخش و رعایت این اصول از نعمت خدادادی لذت ببرید.

 

راهکارهای طلایی رفع ورم پا در بارداری

 

بارداری Pregnancy یکی از دوران شیرین برای زوج ها است و البته دوران بسیار سخت برای خانم ها. در این دوران علاوه بر ویار، حالت تهوع و تغیرات روحی و جسمی Mental and physical changes؛ دست ها، پاها و صورت ممکن است ورم کند که یکی از رایج ترین مشکلات اکثر خانم هاست. در این بخش از نازوب به شما راهکارهایی را خواهیم گفت که میتوانید از ورم دست و پاها و صورت پیشگیری کنید. لطفا با ما همراه باشید.

چه چیزی سبب تورم پاها در بارداری می شود؟

مچ و قوزک پای شما هنگام بارداری می تواند متورم شود زیرا مایعات بدن در حال افزایش است تا بتوانید هم شما و هم جنین خود را تغذیه کنید. مایعات در بافت های شما به دلیل فشار رحم در حال رشد بر روی رگ های لگن جمع می شوند. این ها همه علمی به نظر می رسد، اما این بدان معنی است که باعث می شود مچ پا و حتی دست را نیز دچار ورم شود.

چه موقع می توان انتظار داشت این اتفاق بیفتد؟

اکثر خانم ها ورم قوزک و مچ پا را در طی هفته 22 تا 27 بارداری تجربه می کنند. در بیشتر موراد متأسفانه این ورم می تواند تا زمانی که نوزاد شما به دنیا بیاید؛ ادامه داشته باشد. از هر 4 زن، یک نفر اصلا ورم را تجربه نمی کند.
میزان ورم شما می تواند در ساعت های گوناگون، متفاوت باشد. در عصر افزایش می یابد و تحت تأثیر آب و هوا است، به عنوان مثال، اغلب در گرما بدتر می شود.

علل ورم بارداری

تجمع خون
بارداری و تورم اغلب با هم همراه هستند. در طول بارداری، حجم مایع و خون در بدن زن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به همین دلیل، بیشتر احتمال دارد که سیال از عروق خونی کوچک بدن زن، به بافت اطراف نشت کند، که علت اصلی بروز ادم و ورم بارداری است. در نتیجه تجمع مایع، زن متوجه تورم بافت، اغلب در اندام و صورت خود می‌شود.

افزایش فشار خون
همانطور که نوزاد در طول بارداری رشد و تکامل پیدا می‌کند، افزایش سایز رحم می‌تواند فشار زیادی به اعصاب رحم (vena cava) وارد کند، که رگ خونی بزرگی است که عملکرد مهم بازگرداندن خون از پاها به قلب را انجام می‌دهد. این فشار اضافی می‌تواند پاهای زن را متورم کند و به صورت ادم بارداری به پایان برسد.

فشار خون بالا
احتباس آب و تورم پاها معمولا در افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، رخ می‌دهد. از آنجا که این وضعیت می‌تواند علت اصلی نگرانی در دوران بارداری باشد، زنان باردار باید فشار خون خود را به طور منظم بررسی کنند، به خصوص اگر متوجه تورم در پاهای خود شوند.

سطح بالای مصرف سدیم
مصرف بیش از حد نمک می‌تواند موجب تورم پاهای زن باردار به دلیل احتباس آب شود. در صورتی که زن در طول حاملگی متوجه مشکل ادم شود، ضروری است که به رژیم غذایی خود نگاهی بیندازد و در صورت لزوم تغییراتی را در آن در نظر بگیرد. اطمینان حاصل کنید که زن باردار مصرف مواد غذایی با نمک زیاد، مانند میان وعده‌های شور، Meat گوشت فرآوری شده و ادویه جات را کاهش می‌دهد.

عوامل زیر نیز ممکن است بر تورم تاثیرگذار باشند:

• حرارت تابستان

• مدت زمان طولانی ایستادن

• فعالیت طولانی روزانه

• رژیم غذایی کم پتاسیم Low potassium diet

• سطح بالای مصرف کافئین

روش ساده برای جلوگیری، درمان و کاهش ورم پا در بارداری

1. کاهش تورم پاها در بارداری با پیاده روی

پیاده روی در طول بارداری، به کاهش تورم پاها کمک می کند. این کار، میتواند باعث ازبین رفتن مایع نگهداری شده توسط راه های مختلفی شود راه رفتن، یک فعالیت ایمن است، که در طول 9 ماه حاملگی، باید ادامه یابد با حرکت آهسته تر شروع کنید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید و مدت زمان آن، 20 تا 60 دقیقه باشد.

2. گردش خون مناسب در بارداری با بالا بردن پاها

بالا نگه داشتن پاها، همچنین می تواند در طول بارداری باعث کاهش تورم پاها می شود این کار به حفظ گردش خون مناسب، جلوگیری از جمع شدن مایعات در پا و تسهیل حذف مواد زائد، کمک می کند. ارتفاع نیز، به ناراحتی هایی مانند التهاب و درد کمک می کند، هنگام خوابیدن، پاهای خود را بر روی بالشتک یا بالشی قرار دهید. اگر نشستید، می توانید از یک چارپایه استفاده کنید و پای خود را روی آن قرار دهید در همان زمان، از ایستادن برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید.

3. کاهش درد عضلانی در بارداری با خیساندن پاها در نمک سولفات

نمک سولفات منیزیم، نه تنها به تورم پاها کمک می کند، بلکه به کاهش درد عضلانی نیز کمک می کند نمک سولفات، سموم را جذب می کند و باعث آرامش می شود. آب گرم، به افزایش گردش خون در پا کمک می کند به این روش عمل کنید:

• یک ظرف کوچک را با آب ولرم پر کنید.

• ½ فنجان نمک را اضافه کنید و آنرا خوب مخلوط کنید.

• اگر دوست دارید، می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس، گلاب، رزماری یا گالتریا به آب اضافه کنید.

• پاهایتان را در این ظرف قرار دهید، تا آب سرد شود.

• تا 3 بار در هفته این کار را تکرار کنید.

4. ماساژ پا برای پاهای ورم کرده در بارداری

ماساژ می تواند، برای پاهای متورم عالی باشد و همچنین می تواند باعث افزایش آرامش شود ماساژ همراه با ضربه های کوچک و آرام، باعث ایجاد فشار روی پوست و مناطق عضلانی آسیب دیده، می شود. این کار، سیستم لنفاوی را فعال کرده و باعث تخلیه مایع به طور طبیعی می شود یک ماساژ خوب، می تواند باعث آرامش و تازگی حس و حال شما شود که برای زنان باردار بسیار ضروری است.

ماساژ از پا به سمت بالا و به سمت قلب، همراه با ضربات محکم و کمی فشار. ماساژ پای خودتان در طول حاملگی، می تواند برایتان پیشرفته دشوار باشد، ولی شما می توانید از کسی بخواهید آن را برای شما انجام دهد.

5. کنترل فشارخون در بارداری با نظارت بر مصرف نمک خود

فشار خون بالا، می تواند در طول حاملگی باعث تورم و ورم شود برای کاهش فشار خون، نیاز به نظارت بر مصرف نمک خود دارید بدن، نیاز به یک مقدار کمی سدیم برای درست کار کردنش دارد، اما نمک بیش از حد باعث ایجاد صدمه به بدن می شود.

هنگام پخت و پز، نمک زیادی به غذا اضافه نکنید به جای آن، از گیاهان و ادویه جات برای اضافه کردن عطر و طعم به غذا بزنید همچنن از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و نوشیدنی های ورزشی که سدیم بالایی دارند، حتی اگر آنها نمک طعم نداشته باشند، اجتناب کنید، از غذاهای کنسرو شده، که اغلب حاوی سدیم بالایی هستند، اجتناب کنید.

6. اثر شنا کردن بر کاهش ورم پا در بارداری

شنا، یکی دیگر از ورزش های سبکی است که در برخورد با ناراحتی های متورم پاها در طول بارداری، می تواند مفید باشد فقط کمی شنا در استخر می تواند باعث حرکت مایعات در بدن را افزایش دهد، و فشار کمی از آب، در هنگام شنا می تواند به فشار تخلیه مایعات از بافت ها به سمت رگ ها شود این به نوبه خود، ورم را کاهش می دهد.

شنا، همچنین وزن کمر و پشت بدن را کاهش می دهد، بنابراین به دردهای پشت و کمر شما کمک می کند شنا، برای نوزادتان مضر نیست و معمولا در طول بارداری شما توصیه می شود، تا زمان تولد نوزادتان.

7. تمرینات یوگا در دوران بارداری موثر در بهبود گردش خون

یوگا در دوران بارداری ،همچنین با بهبود گردش خون همراه است و به کاهش احتباس و جمع شدگی آب بافت ها کمک می کند همچنین می تواند در تقویت عضلات پاها نیز مفید باشد، که به نوبه خود باعث افزایش کارایی آنها در جلوگیری از جمع شدن مایع در مفاصل می شود.

چه موقع باید نگران ورم در بارداری باشید؟

در اکثر موارد، تورم در بارداری خطرناک نیست. تورم مچ و قوزک پاها بی ضرر و کاملاً طبیعی است! اگر تورم بیش از حد را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه ابتلا به پره اکلامپسی باشد. در صورت بروز چنین مواردی، انواع علائم مانند فشار خون بالا High blood pressure، افزایش سریع وزن و دفع پروتئین در ادرار رخ خواهد داد. بنابراین اگر فشار خون و ادرار شما طبیعی است ( که در هر ویزیت در حاملگی بررسی می شود)، هیچ چیز برای نگرانی وجود ندارد!

Cause and prevention of leg swelling in pregnancy with these golden tips

 چهره های ایرانی و خارجی پایگاه ناز وب

مطالب داغ چند روز گذشته