بیماری و ضررهای غذاهای تند/ بیماری با خوشمزه تندها!

مجموعه : تغذیه مناسب
بیماری و ضررهای غذاهای تند/ بیماری با خوشمزه تندها!

بیماری و ضررهای Spicy foods غذاهای تند/ بیماری با خوشمزه تندها!

 

بعضی ماها هستیم که عادت داریم تند تند غذا Spicy spicy food بخوریم و خیلیامون از عوارض و فواید آن بی خبریم. با عجله غذا خوردن باعث افزایش وزن و هضم ضعیف غذا Poor digestion of food می شود در صورتی که آهسته خوردن باعث کنترل اشتها و به هضم غذا کمک بزرگی می کند. اغلب ما زندگی پر مشغله و با سرعت بالایی داریم، بنابراین قابل درک است که ممکن است سعی کنیم غذاهای خود را با عجله بخوریم. اما خوردن سریع هیچ کمکی به ما نمی کند. در این بخش از نازوب به مضرات تند غذا خوردن می پردازیم.مزایای

آهسته غذا خوردن و عوارض تند خوردن آن

با عجله غذا خوردن استرس زا است و ممکن است به نظر برسد که هر وعده غذایی خیلی زود به پایان می رسد،که اغلب باعث می شود شما بخواهید بیشتر غذا بخورید یا غذا را قبل از این که سیگنال های طبیعی سیری به مغزتان برسد را به پایان می رسانید و ناگهان بیش از حد غذا می خورید.

پیام روشن است: آهسته غذا بخورید و از سلامتی خود لذت ببرید.

فواید آرام و آهسته غذا خوردن:

ما یک جامعه شلوغ، پریشان، و عجله دار هستیم. خیلی سریع ما به ندرت زمان را صرف چشیدن مزه می کنیم … یا حتی گاهی اوقات آن را به درستی می جویم.

برای ما مهم نیست که چه کسی هستیم حتی اگر شما یک مربی تغذیه با مدرک کارشناسی ارشد در همین زمینه هستید؛ وقتی افراد بزرگ می شوند فقط سعی دارند وزن خود را حفظ کنند. باید یاد بگیریم که دوباره آهسته تر غذا بخوریم که البته این کار همیشه آسان نیست.

احساس رضایت:

یکی از مهم ترین فواید غذا خوردن به آرامی این است که به بدن زمان می دهید تا تشخیص دهید که سیر هستید.حدود بیست دقیقه طول می کشد تا علایم سیری به مغز ارسال شود. اکثر وعده های غذایی مردم این قدر طول نمی کشند.

کالری اضافی را تصور کنید که می توانید به سادگی بگیرید، چون به بدنتان زمان نمی دهید. حال تاثیر آن کالری اضافی را در وزن خود تصور کنید به این شیوه غذا خوردن همچنین به ما کمک می کند تا احساس رضایت بیشتری کسب کنیم که متفاوت از “حس سیری” است.

قتی شما غذا را آهسته می خورید، غذا را مزه می کنید، به مزه و بافت آن توجه می کنید، که این احساس خوبی در شما آزاد می کند.

بهبود هضم:

خوردن به آرامی نیز به هضم ما کمک می کند. به هضم به عنوان یک واکنش زنجیره ای فکر کنید. به محض مشاهده، بو و یا فکر کردن در مورد غذا (گام 1)، ترشح بزاق را شروع می کنیم تا برای قرار دادن آن غذا در دهان خود آماده شویم (گام 2). بزاق حاوی آنزیم هایی است که غذا را تجزیه می کنند و دهان را برای بلعیدن آسان تر آماده می کنند در همین حال، بخش گوارشی 3 ،4 ،5 و غیره آماده رفتن به سر کار هستند.

معده ما شروع به ترشح اسید بیشتر می کند و روده کوچک شروع به آماده شدن برای غذا می کند و غیره. اگر ما این فرآیند را با عجله انجام دهیم، بخش GI خود را مجبور به انجام کارها قبل از آماده شدن کامل آن می کنیم.

آبرسانی بهتر:

نوشیدن آب به حفظ تعادل مایعات بدن ما کمک می کند و به کلیه ها کمک می کند و روده ها موثرتر عمل می کنند و ظاهر پوست را بهبود می بخشد و یک طرف فایده غذا خوردن به آرامی این است که به نظر می رسد مصرف آب در طول غذا را کاهش می دهد.

دانشگاهی میزان آبی که شرکت کنندگانش در آن می نوشیدند را مقایسه کرد. هنگامی که آرام غذا می خوردند، زنان 409 ml (در حدود 14 اونس) آب می نوشند. وقتی آن ها به سرعت غذا خوردند، تنها 289 ml آب می نوشند.

نتایجی که برخی اوقات دانشمندان را به شگفتی وا می دارد که آیا نوشیدن آب بیشتر چیزی است که به مردم کمک می کند که احساس رضایت بیشتری بکنند یا خیر. بنابراین، محققان این نظریه را به معرض آزمایش گذاشتند.

مضرات تند غذا خوردن چیست؟

دیابت

مطالعه سال ۲۰۱۲ محققان لیتووانی نشان می دهد دیابت می تواند نتیجه احتمالی تند غذا خوردن باشد. دیابت نوع۲ می تواند ناشی از مقاومت انسولین باشد، شرایطی که در آن سلول های بدن نمی توانند به درستی به هورمون انسولین واکنش نشان دهند.

دکتر «تاکایوکی یاماجی» از دانشگاه هیروشیما ژاپن در این باره می گوید: «زمانیکه افراد به سرعت غذا می خوردند زود احساس سیری نمی کنند و در نتیجه بیش از اندازه غذا می خورند. تند غذا خوردن موجب نوساناتی در گلوکز شده که می تواند منجر به مقاومت انسولین شود.»

مشکلات قلبی

دکتر یاماجی در مطالعه خود به مدت ۵ سال به بررسی بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده پرداخت. شرکت کنندگان براساس سرعت غذاخوردن به سه گروه تقسیم شدند: آهسته، عادی و سریع. نتایج نشان داد گروهی که سریع غذا می خوردند در بالاترین رده ابتلا به سندروم متابولیک قرار داشتند که آنها را در معرض خطر جدی بیماری قلبی و سکته قرار می داد.

سندروم متابولیک می تواند شامل فاکتورهای پرخطری نظیر فشارخون بالا، کمبود کلسترول خوب یا HDL و اضافه وزن باشد.
طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، در آینده سندروم متابولیک بر سیگار کشیدن پیشی گرفته و تبدیل به فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی خواهد شد.

خطر چاقی را افزایش می دهد

چاقی یکی از بزرگ ترین دغدغه های سلامتی و تناسب اندام در سراسر جهان است که اگرچه عواملی همچون رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک یا نداشتن انگیزه کافی در بروز آن دخیل هستند اما عوامل محیطی و سبک زندگی فرد نیز خطر بروز آن را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به سریع غذا خوردن اشاره کرد.
طبق یک مطالعه افرادی که سریع غذا می خورند 2 برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز چاقی قرار دارند.

ریفلاکس معده

غذا نجویده ای که در حجم بالا به سوی معده جاری می شود می تواند منجر به ریفلاکس معده شود. عوارض مرتبط با آن شامل سوءهاضمه، سوزش معده، حالت تهوع، درد شکمی و مشکل در بلع است.

خفه شدن

هم کودکان و هم افراد بزرگسال ممکن است در نتیجه تند خوردن غذا و به اندازه کافی نجویدن، دچار خفگی شوند. صحبت کردن و خندیدن در طول غذا خوردن هم موجب افزایش ریسک خفگی در طول غذا خوردن می شود.

چند نکته مفید برای جلوگیری از با عجله غذا خوردن:

• بنشینید و در محیطی آرام و با کم ترین حواس پرتی، غذا بخورید. هنگام رانندگی غذا نخورید، در حالیکه مشغول تماشای تلویزیون و فرستادن تکست و غیره هستید اصلا غذایی نخورید.

• غذاهایی با فیبر بالا را انتخاب کنید که زمان بیشتری برای جویدن نیاز دارند، مانند میوه ها و سبزیجات تازه.

• قاشق چنگال را بین لقمه ها پایین بگذارید. یک لحظه صبر کنید. نفس بکشید.

• اگر با دیگران غذا می خورید، از ایجاد مکالمه خوبی برای چند دقیقه لذت ببرید.

• سعی کنید حداقل تعداد جویدن ها را در هر لقمه بشمارید و زیاد کنید.

• این کار ابتدا خیلی عجیب خواهد بود، اما آن را امتحان کنید و نتیجه اش را ببینید.

• از بشقاب ها و قاشق چنگالهای کوچک تری استفاده کنید.

• اگر فهمیدید که سریع غذا می خورید، مشکلی نیست. ظروف را زمین بگذارید و یک دقیقه وقت بگذارید تا دوباره تمرکز کنید. اگر آرام غذا خوردن برای شما عادی نیست، این کار تمرین را انجام خواهد داد.

• یک فردی که آهسته غذا می خورد را پیدا کنید و خودتان را با آن ها همراه کنید.

 

شخصیت افرادی که غذای تند می خورند

طرز تهیه خورش روگان جوش، غذای تند هندی ها

دمنوش ماسالا؛ طرز تهیه چای ماسالا و ارزش غذایی آن

 

Diseases that come to you with fast food

 چهره های ایرانی و خارجی پایگاه ناز وب

مطالب داغ چند روز گذشته