ramazan
ramazan

علائم کمبود انواع ویتامین ها در بدن+ الفبای ویتامین ها

علائم کمبود انواع ویتامین ها در بدن+ الفبای ویتامین ها

ویتامین ها مهم ترین مواد اصلی Health of body and soul سلامت جسم و روح است و کمبود هر کدام از این ویتامین ها خودشان را به شکلی نشان می دهند دانستن این که بدن ما از کمبود کدام ویتامین در رنج است! نیاز به آگاهی و مطالعه این بخش مفیدو مهم دارد. از همراهی و مطالعه این بخش توسط تک تک شما عزیزان خرسندیم. تمام لحظه هاتو سرشار از سلامتی و شادی باشد.

 

کمبود انواع ویتامین و علائم و عوارض هشدار دهنده انها در بدن

گاهی وقتا شده ما در بدنمان یک سری علائمی را میبینیم و خیلی عادی از کنارشون رد میشویم و اصلا از خودمان نمیپرسیم این نشانه ها برای چیست؟ بدن ما باید انواع ویتامین ها را به اندازه کافی داشته باشد حال اگر این ویتامین ها در بدن کم شده باشد خودشون رو با علائمی نشان میدهند.

اگر شما وعده های غذایی meals منظم ندارید، ممکن است که مواد مغذی به میزان مناسب دریافت نکنید؛ کمبود ویتامین های Vitamin deficiency مختلف در بدن نشانه ها و عوارضی دارند که زنگ خطری برای سلامت است. در این بخش به شما نشانه کمبود انواع ویتامین ها را خواهیم گفت.

کمبود ویتامین A:

ویتامین A واقعا برای بهبود و بینایی چشم مفید است و یک عنصر کلیدی در دید شب میباشد اما این همه چیز نیست، بلکه در داشتن پوستی سالم، ریه ها، روده و دستگاه تنفسی نقش دارد و در برابر عفونت ها محافظت میکند.

در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، کمبود این ویتامین کم است، اما در میان افرادی که برنج جزئ غذای اصلیشان میباشد، بسیار زیاد می باشد. همچنین میتوانید از اسهال فرمن، بیماری سلیاک، فیبروزکیستیک، اختلالات پانکراس یا آسیب های کبدی جلوگیری کند.

علائم کمبود ویتامین A

1. خشکی چشم

کمبود ویتامین A اغلب در چشم ها آشکار می شود و این منطقی به نظر می رسد زیرا مصرف بتا کاروتن – پیش‌سازی برای ویتامین A – اغلب برای سلامت مطلوب چشم توصیه شده است.

کمبود ویتامین A اغلب در افرادی که از خشکی چشم رنج می برند، مشاهده می شود. خشکی ملتحمه Conjunctival dryness اغلب یکی از علائم کمبود شدید ویتامین A است.

2. شب کوری

به گفته سازمان بهداشت جهانی، کمبود ویتامین A دلیل اصلی نابینایی قابل پیشگیری بین جوانان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. بنا بر برآورد این سازمان، سالانه حدود ۵۰۰ هزار کودک بینایی خود را به واسطه کمبود ویتامین A از دست می دهند.

و این تنها افراد جوان نیستند که در معرض خطر قرار دارند. سازمان بهداشت جهانی به این نکته اشاره داشته است که زنان باردار، به ویژه آنهایی که به خدمات درمانی مناسب دسترسی ندارند، در سه ماه سوم بارداری به همان اندازه نسبت به کمبود ویتامین A آسیب‌پذیر هستند.

3. کم خونی

اگر ابتلا به کم خونی یا آنمی – کمبود گلبول های قرمز خون – در شما تشخیص داده شده است و درباره دلیل اصلی آن مطمئن نیستید باید سطوح ویتامین A بدن خود را کنترل کنید. افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند ممکن است دارای سطوح آهن کم باشند که می تواند به کم خونی منجر شود.

برخی پژوهش ها نشان داده اند که اگر کمبود ویتامین A دلیل کم خونی باشد، روش هایی برای بهبود آن وجود دارد. یک متاآنالیز که در سال ۲۰۱۳ در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد مصرف مکمل های ویتامین A می تواند به پیشگیری از کم خونی فقر آهن و همچنین بهبود این شرایط کمک کند.

درمان کمبود ویتامین A

برای درمان کمبود این ویتامین، پزشک دوزهای بالایی از این ویتامین را تجویز میکند و بعد از مدتی دوز پایین تر از، آنرا پیشنهاد می دهند با این حال، در صورت بروز چنین علائمی، حتما در ابتدا با پزشک مشورت کنید، چون مقدار دوز بالای آن ممکن است سمی باشد و اثر خوبی نداشته باشد. ویتامین A روزانه توصیه شده، در طول روز برای زنان 700 میلی گرم و مردان 900 میلی گرم است.

مواد غذایی حاوی ویتامین A، عبارتند از:

• طالبی
• هویج
• سبزیجات با برگ های سبز
• انبه
• سیب زمینی شیرین
• ماهی تن

کمبود ویتامین B:

ویتامینB، مجموعه ای از ویتامین ها با استفاده های مختلف و علائم متفاوت میباشد و آنها عبارتند از: ب 1(یتامین)، ب 2(ریبوفلاوین)، ب3 (نیاسین)، ب 5(پانوننیک اسید)، ب 6(فولیک اسید)، ب12 (بیوتین)
هر کدام از این ویتامین ب ها دارای اثرات و خواص متفاوتی هستند.

علائم کمبود ویتامین B

1. زخم های دهان

بروز زخم های دهان Mouth sores یکی از نشانه های قابل توجه کمبود ویتامین B۱۲ در بدن است. مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مصرف این ویتامین به میزان کافی می تواند از بروز آفت های دهان پیشگیری کند.

2. سرگیجه

بسیاری ازبیماران مبتلا به کمبود ویتامین B۱۲ سرگیجه را نیز تجربه می کنند. این به دلیل آن است که همانند کمبود ویتامین A، کمبود ویتامین B می تواند به کم خونی منجر شود که به معنای تعداد کم گلبول های قرمز سالم در بدن است و می تواند در جریان اکسیژن به مغز اختلال ایجاد کند.

3. تپش قلب

آیا گاهی اوقات احساس می کنید که قلب شما می خواهد از سینه بیرون بزند؟ کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ می تواند موجب این علامت شود. در صورت عدم درمان، کم خونی می تواند به برخی عوارضی جدی منجر شود که تپش قلب یکی از آنها است. دریافت ویتامین B به میزان کافی می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

4. التهاب پوست

کمبود ویتامین B۲ که به نام ریبوفلاوین Riboflavin نیز شناخته می شود می تواند به روش های مختلفی خود را نشان دهد. کمبود التهاب پوست یکی از نشانه های کمبود این ماده مغذی است. اگر یک رژیم غذایی سخت و محدود کننده را دنبال می کنید یا به مشکلات گوارشی، مانند بیماری سلیاک، مبتلا هستید باید توجه ویژه ای به این علامت داشته باشید.

کمبود ویتامین C:

ویتامین C به صورت محلول است و اضافه آن به صورت ادرار دفع میشود و مقدار لازم آن توسط بدن جذب میشود. ویتامینC، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن Strengthen the immune system میشود.و به بهبود زخم ها و غضروف، استخوان ها و دندان ها کمک میکند.

علائم کمبود ویتامین C

1. چین و چروک پوست

سطوح بسیار کم ویتامین C نشانه های پیری از جمله بروز چین و چروک را افزایش خواهد داد. این به دلیل آن است که ویتامین C در تولید کلاژن، پروتئینی که مسئول انعطاف پذیری و حفظ جوانی پوست است، نقش دارد. با افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C می توانید به میزان قابل توجهی از بروز نشانه های پیری پوست پیشگیری کنید.

2. شکستگی رگ های خونی در پوست

بروز چین و چروک تنها نشانه کمبود ویتامین C در بدن نیست. کمبود این ماده مغذی می تواند به شکستگی رگ های خونی در پوست نیز منجر شود. اگر فکر می کنید کمبود ویتامین C دلیل بروز مشکلات پوستی است، این امید وجود دارد که با درمان آن، علائم نیز پس از مدتی برطرف شوند.

3. تورم لثه

علائم کمبود ویتامین C می توانند در دهان شما پنهان شده باشند. کمبود این ماده مغذی اغلب می تواند خود را در دهان و به واسطه لثه هایی متورم، قرمز و تحریک شده نشان دهد. اگر لثه های شما بیش از حد حساس شده اند و از دلیل بروز این شرایط مطمئن نیستید می توانید کمبود ویتامین C را به عنوان یکی از دلایل احتمالی مد نظر قرار دهید.

منابع غذایی حاوی ویتامین C، عبارتند از:

• کلم بروکلی
• پرتقال
• گریپ فوروت
• طالبی
• گل کلم
• کیوی
• سبزیجات
• انبه
• پاپایا
• فلفل سبز و قرمز
• آناناس
• سیب زمینی
• توت فرنگی
• گوجه فرنگی
• هندوانه

علائم کمبود ویتامین D، عبارتند از:

کمبود ویتامین D، به مشکلات متعددی مانند بیماری قلبی، افسردگی و حتی سرطان مرتبط است.

• افسردگی یا اضطراب
• تراکم ضعیف استخوان یا شکستگی
• خستگی و ضعف زیاد
• گرفتگی عضلات
• درد کمر و زانو
• مسائل مربوط به قند خون
• سیستم ایمنی ضعیف
• سطح پایین کلسیم در خون
• افزایش ناگهانی وزن
• خستگی و کاهش استقامت
• اسپاسم در عظلات دست و پا
• افسردگی و اضطراب

بیشتر از همه، افسردگی و یک علامت مداوم و ثابت شده کمبود ویتامین D هم در کودکان و هم در بزرگسالان است.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین E:

1. ضعف ماهیچه: ویتامین E برای سیستم عصبی مرکزی بدن ضروری است. یکی از آنتی اکسیدان های ضروری و اصلی برای بدن میباشد.که کمبود آن منجر به ضعف های عضلانی می شود.

2. مشکلات در هماهنگی تعادل و راه رفتن

3. خستگی و سوزن سوزن شدن: آسیب به فیبر عصبی میتواند از انتقال درست سیگنال ها جلوگیری کند و باعث ایجاد نوروپاتی محیطی میشود.

4. ضعیف شدن دید و بینایی: کمبود ویتامین E و گیرنده های نور را در شبکیه و سایر سلول های چشم ضعیف میکند و میتواند در طول زمان، منجر به از بین رفتن کامل دید شود.

5. مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن: ضعف عظلانی و مشکلات درهماهنگی بدن، از علائم عصبی هستند که نشان دهنده آسیب به سیستم عصبی مرکزی و محیطی میشود. سیستم محیطی عصبی در خارج از مغر و نخاع قرار دارند و سیستم عصبی مرکزی بین مغز و نخاع ارتباط برقرار میکند.

علائم کمبود ویتامین K

مشکلات لخته شدن خون

ویتامین K نقش مهمی در هموستاز یا لخته شدن خون دارد. افراد مبتلا به مشکلات جذب مواد مغذی مانند فیبروز کیستیک، بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و سندرم روده کوتاه باید توجه ویژه ای به شرایط لخته شدن خون داشته باشند زیرا در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین K قرار دارند.

کبودی مکرر

آیا پوست شما به راحتی و با هر برخوردی کبود می شود؟ اگر این گونه است، کمبود ویتامین K را می توانید به عنوان یکی از دلایل احتمالی مد نظر قرار دهید.

خون در مدفوع

مشاهده خون در مدفوع تقریبا همیشه دلیلی برای نگرانی محسوب می شود. این شرایط می تواند یکی از نشانه های کمبود ویتامین K باشد. بدون در نظر گرفتن دلیل وجود خون در مدفوع، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و شناسایی دلیل آن اهمیت ویژه ای دارد.

Lack of vitamins and their warning signs and symptoms in the body

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان