ramazan
ramazan

اصلی ترین علت هشدار دهنده سیاهی اطراف چشم+ درمان قطعی

اصلی ترین علت هشدار دهنده سیاهی اطراف چشم+ درمان قطعی

تیرگی و سیاهی دور چشم Darkness around the eyes یکی از شایع ترین عارضه‌های پوستی است که در اکثر افراد جامعه اعم از مردان، زنان و حتی کودکان بروز می‌کند. سیاهی دور چشم اغلب به صورت یک نیم دایره تیره زیر چشم دیده می‌شود. از آنجایی که پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است بنابراین این قسمت از پوست آسیب پذیرتر بوده و سیاهی دور چشم بیشتر به چشم می آید. در این مقاله به علت سیاهی دور چشم و درمان خانگی آن میپردازیم.

 

علت اصلی و هشدار دهنده سیاهی اطراف چشم/ سیاهی دور چشم بیشتر در چه کسانی بروز پیدا می‌کند؟

 

در حالی که سیاهی دور چشم می‌تواند در هر فردی بروز پیدا کند، اما در برخی شایع‌تر است، از جمله:

• افراد مسن

• افراد مستعد به لحاظ ژنتیکی (افرادی دارای هیپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های پوستی)

• افرادی غیر از نژاد سفید (پوست‌های تیره‌تر بیشتر مستعد ابتلا به لکه‌های پوستی هستند)

علت و دلایل سیاهی زیر چشم

1– کمبود خواب

کمبود خواب یکی از دلایل سیاهی دور چشم است. کمبود خواب باعث میشود که چشم به اندازه کافی استراحت نداشته باشد، پوست خسته شده و گردش خون را در پوست کاهش میدهد و باعث میشود که پوست اکسیژن و مواد مغذی لازم به اندازه کافی دریافت نکند.

در نتیجه چین و چروک و سیاهی دور و زیر چشم شکل می گیرد. همچنین بی‌خوابی نیز می‌تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشمان شما شود و پف و سیاهی پوست دور چشم در این صورت سراغ شما ‌آید.

2- کم آبی بدن

یکی دیگر از علت های سیاهی زیر چشم کم آبی بدن است. هنگامی که بدن خشک باشد، رگهای خونی زیر پوست چشم متورم میشوند و باعث تیرگی آن میشود. حتما جهت حفظ نشاط و شادابی پوست خود و جلوگیری از سیاهی دور چشم خود روزانه به مقدار کافی آب بنوشید.

3- آفتاب یا نور خورشید

یکی دیگر از علت های سیاهی دور چشم، نور خورشید است. اشعه ماورائ بنفش در خورشید ،رنگدانه ملانین را زیر پوست تحت تاثیر قرار میدهد و باعث سیاهی دور چشم میشود.

5- توتون و تنباکو

مصرف تنباکو، الکل و قهوه باعث نیز باعث کاهش رگ های خونی، کاهش جریان خون و ایجاد چین و چروک ودر نهایت سیاهی دور چشم می شود.

6- کمبود مواد غذایی

رژیم غذایی ضعیف و کمبود مواد مغذی نیز علاوه بر این که بر سلامتی شما اثر خواهد گذاشت، باعث خواهد شد این شرایط از طریق علائم خارجی مانند ایجاد پوست خشک، تیرگی های دور چشم و چین و چروک نیز خود را نشان دهد.

7- انواع آلرژی‌ها

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم نیز می‌تواند منجر به سیاهی دور چشم شود. در هنگام واکنش آلرژیک، بدن به عنوان پاسخ ایمنی برای مقابله با باکتری‌های مضر، هیستامین ترشح می‌کند. هیستامین علاوه بر علائم ناراحت‌کننده‌ای مانند خارش، قرمزی و پف چشم، باعث می‌شود که عروق خونی گشاد شده و زیر پوست نمایان‌تر شود.

آلرژی همینطور می‌تواند باعث شود بیشتر نواحی اطراف چشم را مالش داده یا بخارانید. این اقدامات باعث بدتر شدن علائم و به التهاب، ورم و پارگی عروق خونی منتهی می‌شود و می‌تواند به ایجاد سایه‌های تیره دور چشم کمک کند.

راه های درمان سیاهی دور چشم

 

1. روغن بادام

روغن بادام، ترکیبِ طبیعیِ فوق‌العاده‌ای برای درمان سیاهی دور چشم است. چرب کردن اطراف چشم با روغن بادام به حذف این حلقه‌های چشمی کمک می‌کند، علاوه بر روغن بادام باید از ویتامین E هم برای حذف این حلقه‌ها استفاده کنید.

• قبل از خواب مقدار کمی روغن بادام را دور چشم بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

• بگذارید در طول شب روی پوست‌تان بماند.

• صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.

• این روش را تا حذف کامل حلقه‌های دور چشم ادامه دهید.

2. خیار

خیار خاصیت روشن‌کنندگی دارد و ماده‌ی جمع‌کننده و معتدلی است که به رفع حلقه‌های تیره‌ی دور چشم کمک می‌کند. علاوه بر آن نرم‌کننده است و به پوست طراوت و تازگی می‌بخشد.

• خیار را به صورت حلقه‌های کلفت ببرید و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید، بعد آن را برای حداقل ۱۰ دقیقه روی چشم‌ها بگذارید، سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته و دو بار در روز، انجام دهید.

• روش دیگر این است که آب خیار را گرفته و آن را با آب لیمو ترکیب کنید، سپس یک تکه پنبه را به این ترکیب آغشته کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشم بگذارید و سپس صورت‌تان را بشویید و این کار را حداقل به مدت یک هفته انجام دهید.

3. سیب‌زمینی خام

سیب‌زمینی خاصیت سفیدکنندگی دارد و به روشن کردن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم و از بین بردن پف چشم‌ها کمک می‌کند.

• یک یا دو سیب‌زمینی خام را رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک تکه پنبه را به آب سیب‌زمینی آغشته کنید و آن را درست طوری روی حلقه‌های دور چشم بگذارید که همه‌ی قسمت‌های تیره را پوشش دهد، اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی چشم‌تان بماند و سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و این کار را روزی یک یا دو بار در طول چند هفته، انجام دهید.

• می‌توانید به جای گرفتن آب سیب‌زمینی، خود سیب‌زمینی را ببرید و آن را مستقیما روی حلقه‌های دور چشم بگذارید.

4. گلاب

گل رز ترکیبات فوق‌العاده‌ای برای جوان‌سازی پوست دارد و چشم‌های خسته را تسکین می‌دهد. با توجه به خاصیت جمع‌کنندگی و قابض بودن آن می‌تواند به عنوان یک روشن‌کننده‌ی پوست به کار گرفته شود.

• پد چشم پنبه‌ای را چند دقیقه در گلاب خالص بگذارید.

•  پد را روی چشم‌تان بگذارید.

•  اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی چشم بماند.

•  این دستور را روزی دو بار به مدت چند هفته انجام دهید.

5. چای کیسه ای

چای کیسه ای می تواند در کاهش تیرگی و پف اطراف چشم موثر باشد. از آن جایی که کافئین موجود در چای دارای خاصیت آنتی اکسیدانت است به سلامت پوست نیز کمک می کند. شما می توانید از انواع چای سیاه، سبز و یا دمنوش های گیاهی دیگر هم استفاده کنید.

به این ترتیب که بعد از قرار دادن چای کیسه ای درآب جوش آن را خارج کنید و صبر کنید تا خنک شود، حتی برای نتیجه ی بهتر می توانید در این مرحله چای کیسه ای را درون فریزر قرار دهید تا همزمان کمپرس سرد هم داشته باشید. سپس آن را روی چشمانتان قرار دهید.

6. ماسک شیر

لبنیات و به طور خاص شیر دارای ویتامین A می باشند. این ویتامین که حاوی ماده ی رتینوئید است به روشن کردن پوست کمک می کند. به سادگی می توانید با آغشته کردن پد آرایشی خود به شیر خنک و قرار دادن آن روی پوست به مدت ده دقیقه از مزایای این ویتامین سودمند استفاده کنید. می توانید این ماسک صورت را روزانه دو بار استعمال کنید تا نتیجه ی لخواه خود را بگیرید.

7. محلول آب پرتقال و گلیسرین

همانطور که می دانید پرتقال منبعی غنی از ویتامین های C و A است که هر دو در داشتن پوستی روشن، سالم و جوان به ما کمک می کنند. برای درخشش بیشتر چند قطره گلیسرین به آب پرتقال اضافه کنید و مانند قبل پنبه ی آغشته به این محلول را روی پوست زیر چشم خود قرار دهید.

8. با روغن نارگیل پوست خود را مرطوب نگه دارید

روغن نارگیل یک ضد التهاب قوی و طبیعی است و اثر مرطوب کنندگی فوق العاده ای در پیشگیری از چین و چروک دارد. از این روغن هم مانند روغن ویتامین E قبل از خواب استفاده کنید و بگذارید در طول شب باقی بماند تا پوست را نرم کند.

The main cause and warning of dark circles around the eyes + definitive treatment

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان