دستور تهیه شامی کباب خوش طعم و خوشمزه به صورت حرفه ای

دستور تهیه شامی کباب خوش طعم و خوشمزه به صورت حرفه ای

دستور تهیه شامی کباب خوش طعم و خوشمزه به صورت حرفه ای

 

شامی کباب یکی از غذاهای سنتی خوشمزه و محبوب ایرانی Delicious and popular traditional Iranian food است که علاوه بر ایران در افغانستان و هند نیز پخته می‌شود. شامی کباب را اکثر مردم با کتلت به اشتباه یکی می دانند. اما این دو غذا با یکدیگر فرق دارند.
در بعضی از مناطق کشور مانند شهرهای شمالی و لرستان در تهیه شامی کباب از رب انار استفاده می کنند. در ادامه شما را با طرز تهیه این نوع شامی کباب آشنا می‌کنیم.

طرز تهیه شامی کباب شمالی

 

مواد لازم برای ۴ نفر

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۳ عدد متوسط
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
مغز گردو (اختیاری) ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت شامی کباب با رب انار

مرحله اول
برای تهیه شامی کباب خوشمزه با رب انار ابتدا یکی از پیازها و یکی از سیب زمینی ها را پوست می گیریم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم. در ادامه آب اضافی پیاز و سیب زمینی را با فشار دست به طور کامل می گیریم.

مرحله دوم
در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز و سیب زمینی رنده شده داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس پاپریکا را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم
حالا مواد را با دست به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس شروع به ورز دادن مایه شامی کباب می کنیم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شوند.

مرحله چهارم
در این مرحله درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه شامی کباب استراحت کند. پس از گذشت این زمان مایه شامی کباب را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله پنجم
در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، به اندازه یک نارنگی از مایه شامی کباب بر می داریم و با دست به صورت گرد شکل می دهیم.

مرحله ششم
حالا شامی ها را به آرامی درون روغن قرار می دهیم تا سرخ شوند. پس از اینکه یک شمت شامی ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شوند، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم
برای تهیه سس شامی کباب در همان تابه ای که شامی ها را سرخ کردیم کمی روغن اضافه می کنیم، سپس پیاز باقیمانده را به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم
در این مرحله پیاز را تفت می دهیم تا سبک شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز یکدست شوند. در ادامه گردوی آسیاب شده، رب گوجه فرنگی و رب انار را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم
حالا چند دقیقه مواد را تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود و گردو کمی تفت داده شود، سپس ۱ فنجان آب به تابه اضافه می کنیم و با دیگر مواد ترکیب می کنیم تا با هم کاملا یکدست شوند، سپس اجازه می دهیم آب سس نصف شود.

مرحله دهم
در این مرحله شامی کباب های سرخ شده را درون سس می چینیم و اجازه می دهیم سس به طور کامل غلیظ شود و به خورد شامی کباب ها برود، سپس شامی کباب ها را به همراه برنج یا نان سرو می کنیم.

مرحله یازدهم
سیب زمینی های باقیمانده را پوست می گیریم و به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس با آب سرد می شوییم. در ادامه سیب زمینی ها را خشک کرده و در روغن سرخ می کنیم و در کنار شامی ها سرو می کنیم.

شامی بابلی:

 

شامی بابلی با سبزی‌های معطر شمال درست می‌شود. اما اگر در شهرهای دیگر زندگی می‌کنید، می‌توانید از سبزی‌های معطر در شهر محل زندگی‌تان استفاده نمایید. سبزی‌های مخصوص شامی بابلی عبارتند از: اناریجه، زلنگ، نعناع، گشنیز، جعفری، خالواش، تره و برگ سیر

مواد لازم برای ۳۰ عدد شامی بابلی:

گوشت مغز ران بدون چربی: نیم کیلو
پیاز: ۲ عدد
لپه: ۲۵۰ گرم
تخم‌مرغ: ۴ عدد
سبزی‌های معطر خردشده (اناریجه، زلنگ، نعناع، گشنیز، جعفری، خالواش، تره و برگ سیر) : نیم کیلو
گردو چرخ شده: ۱۵۰ گرم
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
سیب‌زمینی: ۲ عدد بزرگ

طرز تهیه شامی بابلی

گوشت را با پیاز تفت می‌دهیم تاکمی آبش گرفته شود. سپس روی آن آب ریخته و می‌گذاریم گوشت بپزد. بعدازآن که پخته شد، زیر آن را خاموش کرده و کنار می‌گذاریم. سیب‌زمینی‌ها را می‌پزیم و پوست آن‌ها را می‌گیریم.

لپه را با آب پخته و با گوشت و سیب‌زمینی در چرخ‌گوشت کاملاً چرخ می‌کنیم. سپس سبزی‌های معطر، گردو چرخ شده و تخم‌مرغ را به مواد چرخ شده اضافه می‌کنیم و کاملاً باهم می‌زنیم. ادویه‌ها که شامل فلفل و زردچوبه است به همراه مقدار موردنیاز نمک بر روی مواد ریخته و کاملاً ورز می‌دهیم.

ماهی‌تابه را روی گاز گذاشته و داخل آن روغن می‌ریزیم و می‌گذاریم کاملاً داغ شود. مقداری از مواد آماده‌شده را برداشته و بر روی کف دست به‌صورت دایره درآورده و وسط آن را سوراخ می‌کنیم.

شامی را درون ماهی‌تابه انداخته و زمانی که یک‌طرفش سرخ و مغزپخت شد شامی را برمی‌گردانیم و سمت دیگر آن را سرخ می‌کنیم.

به همین راحتی شامی بابلی خوشمزه آماده شد و می‌توانید با سیرترشی شمالی، زیتون پرورده، خیار شور و گوجه‌فرنگی میل نمایید.

Delicious and delicious kebab dinner recipe professionally

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان