خواص معکوس و هشدار دهنده ی امگا 3 مغذی!

خواص معکوس و هشدار دهنده ی امگا 3 مغذی!

خواص معکوس و هشدار دهنده ی امگا 3 مغذی!

 

Amazing and nutritious properties of omega 3

 

اگرچه مصرف امگا 3 به بسیاری از افراد توصیه می شود اما اگر در مصرف قرص امگا 3 زیاده روی شود چطور؟
این روزها کمتر کسی است که نام امگا 3 را نشنیده باشد. مصرف این ماده سبب بهبود توان ذهنی و حافظه، جلوگیری از پیری زودرس و … و می شود.
به همین منظور بهتر است که سیر تا پیاز مصرف امگا 3 را بدانید.

ارزش غذایی روغن ماهی منبع اصلی امگا 3:

• انرژی 902
• کل چربی: 100 گرم
• ویتامین C، مجموع اسید ascorbic :صفر میلی گرم
• ویتامین ب 6:صفر میلی گرم
• ویتامین B – 12 [μg] 0]
• ویتامین A، RAE [μg] 0]
• اسیده ای چرب، اشباع شده کلی: 21.29 گرم
• اسیده ای چرب، تک اشباعی : 56.56 گرم
• اسیده ای چرب، اشباع نشده چند گانه: 15.6 گرم
• کلسترول؛ 766 میلی گرم

خواص و فواید امگا 3 یا همان روغن ماهی برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

 

تقویت سلامت قلب:

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایش ها کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی موثر است (CVD). روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد.

همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد (HDL). روغن ماهی از انباشت تری تری گلیسیرید جلوگیری می کند و همچنین سطح تری از تری تری گلیسیرید اضافی را کاهش می دهد.

کمک امگا 3 به کاهش وزن:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن ماهی تاثیر خوبی بر ورزش برای کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود روغن ماهی داشتند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.

امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی:

مصرف منظم روغن ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود که شما در برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و انفلانزا مقاومت کنید.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کنند. روغن ماهی برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند مفید است، که یک بیماری خود ایمنی است.

روغن امگا 3 موثر برای درمان ایدز:

تحقیقات انجام شده، روغن ماهی را به عنوان یک روش درمانی برای ایدز مورد بررسی قرار داده است. با این حال، هنوز یک تحقیق در عمق نیاز است.

روغن ماهی برای کاهش التهاب:

روغن ماهی در کاهش التهاب خون و بافت ها موثر است. روغن ماهی در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوتاه و بیماری روده ملتهب (IBD) از جمله بیماری کرون و کولیت روده موثر است که هر دو اختلالات معمول روده هستند.

امگا 3 برای کمک به درمان ورم مفاصل:

روغن ماهی در درمان آرتروز، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از روغن ماهی می تواند به کاهش نیاز به دوزهای زیاد داروهای ضد التهاب (non) کمک کند. در آرتروز، روغن ماهی می تواند در کاهش تاثیر آنزیم هایی موثر باشد که غضروف را نابود می کنند.

امگا 3 برای تسکین افسردگی و اضطراب:

به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی به تسکین افسردگی، ناراحتی، اضطراب، بی قراری، خستگی ذهنی، استرس، کاهش تمایل جنسی، تمایلات خودکشی و دیگر اختلالات عصبی کمک می کند. محققان بیان می کنند که روغن ماهی می تواند در ثبات روحی و درمان اختلالات دو قطبی مفید باشد.

یافته های یک مطالعه تحقیقاتی نیز نشان داد که مصرف ماهی می تواند برای سلامت روانی زنان مفید باشد و خطر گسترش افسردگی در زنان را کاهش دهد.

امگا 3 برای مراقبت از چشم:

روغن ماهی توانایی بینایی را بهبود می دهد. هم چنین به اجتناب از انحطاط ماکولار مربوط به سن کمک می کند. مطالعه ای علمی قوی در مورد فواید روغن ماهی برای مراقبت از چشم ارائه داده و در نتیجه به ادارات دولتی و پزشکان اجازه داده شده تا روغن ماهی را برای انحطاط ماکولار توصیه کنند.

امگا 3 برای درمان بیماری آلزایمر:

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که اسیدهای چرب روغن ماهی در درمان بیماری آلزایمر موثر هستند. از آنجا که روغن ماهی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب ضروری است، به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

امگا 3 برای درمان آکنه:

روغن ماهی یک درمان موثر برای آکنه است. EPA موجود در روغن ماهی برای مهار شکل گیری آندروژن معروف است، که می تواند بر شکل گیری چربی در کیسه های ترشحی مو تاثیر بگذارد، که منجر به آکنه می شود.

امگا 3 برای کنترل دیابت:

بیماران دیابتی نوع دوم مستعد مشکلات قلبی عروقی مانند بیماری های قلبی عروقی، آترواسکلروز ، و سکته هستند. تحقیقات انجام شده نشان داده است که روغن ماهی در کاهش سطح تری گلیسیرید در بیماران مبتلا به دیابت مفید است.

امگا 3 برای جلوگیری از زخم معده:

EPA و DHA موجود در روغن ماهی، باعث می شود که در صورت ایجاد زخم معده ناشی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مفید باشد.

افرادی که نباید امگا 3 مصرف كنند

 

1- افرادی كه دچار اختلالات خونی می‌باشند.

2- كسانی كه پوستشان به‌راحتی دچار كوفتگی و كبود شدگی می‌گردد.

3- كسانی كه از داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین و یا وارفارین استفاده می‌کنند. چون‌که امگا 3 نیز دارای خاصیت رقیق‌سازی خون است.

4- افرادی كه به غذاهای دریایی حساسیت دارند.

5- مصرف دوز بالای امگا 3 سیستم ایمنی بدن را سركوب می‌کند بنابراین كسانی كه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نبایستی از آن استفاده كنند.

6- افرادی كه فشارخون خیلی بالا و كنترل نشده دارند.

عوارض جانبی امگا 3

 

مصرف به‌اندازه امگا 3 بسیار بی‌خطر است.

1- مصرف بیش‌ازحد امگا 3 موجب اسهال، احساس تهوع و احساس طعم ناخوشانید در دهان می‌شود.

2- مصرف دوز بالای امگا 3 جذب ویتامین‌های A-D-E و K را كاهش می‌دهد.

3- بوی ماهی در تنفس، مدفوع روغنی و چرب از عوارض نادر مصرف امگا 3 هست.

4- در برخی افراد دیابتی موجب بالا رفتن قند خون می‌گردد.

5- مصرف بیش از 3 گرم امگا 3 در روز خطر سكته هموراژیک (پاره شدن عروق مغز) را افزایش می‌دهد.

عوارض کمبود امگا ۳ کدامند؟

 

پژوهش ها نشان دادند کمبود امگا۳ سبب برخی علائم تحریک کننده مانند بدخوابی و خشکی پوست به ویژه در خانم ها می شود. علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد افزایش می یابد. در ادامه نشانه هایی را می آوریم که در صورت مشاهده آنها متوجه کمبود این ماده در خود می شوید:

خشکی پوست

یکی از رازهای داشتن پوستی سالم و هیدراته، چربی های امگا۳ هستند که به صورت طبیعی در ساختار دیواره سلول ها پیدا می شود. هرچه کمبود آن بیشتر باشد، خشکی پوست نیز شدیدتر خواهد بود. امگا ۳ همچنین به پوست کمک می کند. همچنین مواد مغذی سالم و مواد اضافی که مضر هستند را خارج می کند. در نتیجه پوستی با ظاهری سالم و درخشان خواهید داشت.

موی بی جان

همان امگا ۳ که در سلول های پوستتان پیدا می شود در فولیکول های مو نیز وجود دارد. وجود امگا ۳ در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو کرده است.

چربی های امگا مو را تغذیه و ضخامت مو را حمایت می کنند. همچنین التهاب پوست کف سر را کاهش می دهند (التهاب پوست کفِ سر باعث ریزش مو می شود).

ناخن های شکننده

ناخن های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه های خارجی هستند که می گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی کند. این مشکل می تواند کمبود امگا ۳ باشد. بسیاری از پژوهش ها نشان دادند که امگا ۳ موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده تر از منابع گیاهی جذب بدن می شوند. بنابراین وارد کردن ماهی های چرب به برنامه غذایی یکی از بهترین راهکارها است.

بی خوابی

پژوهشی در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا ۳ دارند خواب با کیفیت تری را تجربه می کنند. با این حال من همیشه به افراد توصیه می کنم، مکمل خود را صبح ها استفاده کنند نه شب ها. چون خوردن امگا ۳ نزدیک به ساعت خواب می تواند شما را بیدار نگه دارد.

 ضعف تمرکز

 اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا ۳ دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می رود. بسیاری از افراد بعد از دریافت مقدار مورد نیاز روزانه پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می کنند.

 خستگی

مرتب احساس خستگی داشتن می تواند دلایل بسیاری داشته باشد اما شکی نیست که کمبود امگا ۳ یکی از این عوامل است. بر اساس بررسی های دانشکده پزشکی مریلند، خستگی یکی از نشانه های شایع کمبود اساسی امگا ۳ است. بنابراین تقویت برنامه غذایی خود با روغن های چرب به افزایش سطح انرژی تان کمک می کند.

روغن ماهی و ویتامین ها:

 

ویتامین A و D:

روغن ماهی، به خصوص روغن ماهی که از جگر ماهی به دست می آید، منبع غنی ویتامین A و ویتامین D است. اما مصرف بیش از حد روغن ماهی می تواند منجر به مسمومیت غذایی، تجمع ویتامین اضافی در بدن شود که می تواند موجب عوارض جانبی جدی شود.

ویتامین E:

روغن ماهی در اکسیداسیون قرار می گیرد و می تواند فاسد شود که منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود. افزودن آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین E به روغن می تواند به جلوگیری از تشکیل این رادیکال های آزاد کمک کند.

مقدار بیش از حد روغن ماهی منجر به کاهش سطح ویتامین E در بدن انسان می شود.این از دست دادن ویتامین E باید با مکمل های ویتامین E تکمیل شود.ترکیب روغن ماهی و ویتامین E در بسیاری از سرطان ها و بیماری های قلبی می تواند مفید باشد.

Amazing and nutritious properties of omega 3 + warning effects

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان