ramazan
ramazan

پیشنهادات جالب درباره اختلال یادگیری در کودکان

پیشنهادات جالب درباره اختلال یادگیری در کودکان

شخصیت و روانشناسی کودک یکی از مهم ترین مسائل تربیتی است که والدین باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. والدین عزیز بدانید که اختلال های فرزندان را می توان با ساده ترین راه کارها درمان کرد. در این فصل با توجه به ویروس کرونا و آنلاین شدن مدارس یادگیری کمی حساس تر و سخت تر شده است به ویزه در دیکته نوشتن.

 

پیشنهادات جالب درباره اختلال یادگیری در کودکان

مجله آموزشی تربیتی نازوب، در این بخش به شما پدرو مادرهای عزیز راهکارهای رفع اختلال و درمان این گونه فرزندان را آموزش می دهد از حس انتخاب شما خرسندیم.

 

انواع راهکارها درمورد Dictation disorder اختلال دیکته

🔶الگو ها و قالب ها: اشکال هندسی(مربع،دایره …..) حروف، اعداد را می توان به صورت الگوهای بریده از مقوا یا پلاستیک ارائه نمود. برای جلوگیری از لغزش الگوها را با گیره به کاغذ محکم کنید. به کودک بگویید که حدودشکل مورد نظرخودرا با مداد معمولی و با مداد رنگی روی کاغذ ترسیم کند،آنگاه الگو را بردارد و بعد بگویید که چه شکلی بوجود آمده است. شکل الگورا از وسط مقوا در آورد.

🔶ترسیم از روی مدل: با استفاده از کاربن از روی اشکال کپی کند. در ابتدا از خطوط مورب و دایره استفاده کند .باید خطوط افقی و عمودی وبعد ازآن حروف و اعداد رابکار بگیرد.

🔶 ترسیم بین خطوط: از کودک بخواهید که وسط خطوط موازی،خطوط موازی دیگری رسم کند و این می تواند طرح یک حرف باشد در این صورت گذاشتن علامت فلش و شماره برای نشان دادن جهت و املاء حروف مفید خواهد بود.

🔶نقطه چین: طرح ساده ای را رسم کنید آنگاه فرم نقطه چین همان طرح را نیز در کنار آن رسم کنید. از کودک بخواهید که با نگاه به طرح اصلی ،نقطه چین ها رابه هم وصل کند.

🔶 ابتدا با کاغذ بدون خط، کا ر را شروع کنید: سپس از کاغذی که خطوط باز-با فاصله دارد استفاده کنید. برای نوشتن حروف ،این کار به کودک کمک می کند تا دستش را برای نوشتن ورزیده کند، مرحله اصلی حروف آموزی با نوشتن می توان از خطوط راهنما که هر کدام رنگ خاص دارند استفاده کرد. کاغذ معمولی را می توان با رنگ های راهنما در جهت کمک به نوشتن صحیح کودک خط کشی کرد، در واقع ما می توانیم به جای یک خط زمینه ازچند خط رنگی استفاده و حروف را به روش زیر آموزش دهیم.

🔶حروف ازساده به مشکل: در آموزش حروف باید آن دسته از حروف که شکل ساده تری دارند در ابتدا آموخته شود. همان روشی که امروزه در نگارش کتاب اول ابتدایی مورد توجه قرارگرفته است. نظریه ی دیگری مبتنی بر این تجربه است که مصوت های بلند و کوتاه(آ-او-ای) و (ا-ءا-) زودتر از دیگر حروف آموخته شود تا کودک بتواند ترکیبات متعددی با صامت ها بسازد و مفهوم هجا رابهترفراگیرد.

 

در مداخله های روانشناختی _ تربیتی بایستی اقدامات زیر را انجام داد:

📎 خود آموزی: یعنی از کودک خواسته می شود به هنگام نوشتن، بلند صحبت کند.
📎 خود وارسی: از کودک خواسته می شود که بعد از هر کلمه مکث کند و ببیند آیا قلم را درست و آرام گرفته یا به آن فشار می آورد.
📎 Relax and relieve fatigue 📎 آرامش و رفع خستگی
📎 تمرین های روانی و حرکتی: شامل چگونگی گرفتن قلم و نیمه باز نگه داشتن مشت در موقع نوشتن است.

 

🌼لازم به ذکر است که از راهبردهای آموزشی زیر هم می توان استفاده کرد:

♣ پرهیز از تنبیه دانش آموزان به دلیل کار بی دقت و نامرتب
♣ استفاده از ضبط صوت
♣ اجازه ی استفاده از دفترچه یادداشت
♣یادداشت نکات یا رئوس مطالب برای کاهش حجم مواد نوشتاری مورد نیاز
♣ کاهش رونویسی از کار

♣ استفاده از گیره ی مداد و یا دیگر ابزارهای یاری دهنده ی نوشتن
♣استفاده از کاغذ های خط کش دار یا کاغذ شطرنجی

 

💠توجه💠

پژوهش ها و بررسی ها نشان می دهد که اختلال نوشتن تحت تاثیر عوامل زیادی از قبیل: اختلال های کنترل حرکت، اختلال های حافظه بصری، اختلال های ادراک بصری، عدم دقت و توجه، ضعف مهارت های حرکتی، اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات، ضعف حافظه بینایی و شنوایی، دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر و انتزاعی بودن مطالب قرار دارد.

🔻نهایتا هیچ راه حلی آسان یا سریع که باعث حل مشکلات دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن یا هر اختلال دیگری گردد وجود ندارد.
نه‌تنها مداخله اولیه و زود هنگام بلکه تلاش پیوسته و مداوم و پایدار در طول زمان برای رفع چنین مشکلاتی حایز اهمیت است.پس برای رفع مشکلات اختلالات یادگیری عجله نکنیم و با صبر و شکیبایی پیش رویم.

 

🔵 راهکارهایی که می توان به کودک دارای لکنت زبان ارائه داد

1. صحبت کردن هماهنگ با یک گوینده دیگر (گفتار گروهی)
2. کپی کردن گفتار یک گوینده دیگر (گفتار سایه)
گفتار گروهی و گفتار سایه به علت شنیدن صدای خود فرد یا صدای دیگران و یا با شنیدن سیگنال های گفتاری خودش به یک شکل دیگر و یا یک لهجه دیگر صحبت کردن را برای فرد روان می کند.
3. گفتار نجوا گونه
تارهای صوتی در گفتار نجوا گونه به هم نزدیک می شوند اما مرتعش نمی شوند و تمام صداها به صورتunvoice بیان می شود.
4. آواز خواندن یا سرود
5. هنگام صحبت با یک عروسک یا بچه های کوچک
هنگام صحبت با کودکان و یا عروسک ها، کمتر از زبان پیچیده و الگوهای آهنگین متغیر استفاده می کند و روانی گفتار کمتر نوسان پیدا می کند.
روانی گفتار وقتی کودک کوچکتر با عروسک ها و یا با خود صحبت می کند ناشی از این است که لکنت با گفتار دوسویه«کودک و یک نفر دیگر» همراه نیست پس اگر گفتار یک سویه باشد«صحبت کودک برای خودش نه شخص دیگر» و کودک منتظر پاسخ از شنونده نباشد ، کشمکشی اتفاق نمی افتد و گفتار بسیار روان است.
6. هنگام صحبت کردن بلند با خود«بهترین روش های درمان لکنت زبان کودکان می باشد.»

 

💠 والدین با کودک مبتلا به لکنت زبان چگونه رفتار کنند؟

رفتار و شیوه برخورد والدین و اطرافیان با فرد دچار لکنت زبان ،لکنت زبان را کاهش می دهد .
محیطی آرام و بدون فشار برای صحبت کردن باکودک فراهم کنند.با کودک آرام صحبت کنند.کودک را به حرف زدن میان جمع خانواده تشویق کنندو به او بگوینددقیق به صحبت دیگران گوش دهد.درباره موضوعات مختلف و آشنا برای کودک مثل آشپزی، بازی کردن، رفتن به پیش دبستانی، کتاب های داستانی اش و… صحبت کنند.صحبت کردن کودک را متوقف نکنند و از وی انتقاد نکنند.

شخصی که دچار لکنت است چه باید بکند؟

باید آهسته و آزاد صحبت کند و حروف صدادار را بکشد.ازبیان برخی کلمات فرار نکند و از جایگزینی کلمات خودداری کند.با مخاطب ارتباط چشمی برقرار کند.گهگاه در صحبت لکنت عمدی ایجاد کند! با قطع و تکرارعمدی احساس کنترل بهتری را بر روی تکلم در لحظه های حساس می تواند پیدا کند.

در پی تجزیه و تحلیل مسائلی که لکنت را بیشتر می کند، باشد.هدف او باید تکلم سلیس تر و بهتر باشد نه تکلم بی عیب و نقص و ایده آل.هرگز لکنت خود را پنهان نکند بلکه با آن مواجه شود.اگر دچار اضطراب و تنش شدند، آن را طبیعی تلقی کنند و از آن خجالت نکشند. زمانهایی که دچار لکنت بیشتر می شوند فراموش کنند وذهن خود را درگیر آن نکنند .مواقعی را که در صحبت کردن موفق هستند بخاطر بسپارند.

 

نکته پایانی: طی تحقیقات به عمل آمده اختلال های رفتاری و روانی کودکان تا 80 درصد ریشه در خانواده دارد و با تغییر الگوی صحیح رفتاری می توانید این سوء رفتار و اختلالات را درمان کنید.

 

روانشناسی کودکان برون گرا و درون گرا و ویژگی های آنها

نکته ای مهم و ضروری در اختلالات یادگیری کودکان

تنبیه های مناسب برای کودکان و نوجوانان

عوارض ریتالین بر قلب کودکان بیش فعال

 

Interesting suggestions about learning disabilities in children

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان