ramazan
ramazan

مضرات عجیب ایستاده آب و غذا خوردن!

مجموعه : تغذیه مناسب
مضرات عجیب ایستاده آب و غذا خوردن!

خیلی وقتا یه سری عادت های بدی داریم که نه میدونیم بد هستن و نه میدونیم ممکنه برا بدن damage ضرر داشته باشد. مثلا ایستاده آب و غذا خوردن Stand water and eat خودش یه عادته نامناسبی است. ممکنه پیش خودمان فکر کنیم بگیم اخه ایستادن یا نشستن غذا یا آب خوردن چه فرقی دارد و زیاد جدی نگیریم ولی در این مطالب به شما خواهیم گفت که چه عوارضی به همراه دارد.

 

مضرات عجیب ایستاده آب و غذا خوردن!

 

حضرت علی علیه السلام فرمودند: « از ایستاده آب خوردن بپرهیزید که باعث دردی می شود که درمان ندارد مگر اینکه خدای عزوجل بهبودی ببخشد.» ( علل الشرایع ۴۶۵)

امام صادق علیه السلام با تفکیک میان نوشیدن آب در شب و روز در حقیقت سخن حضرت امیرالمومنین علیه السلام را تفسیر کرده و می فرمایند: «ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زرداب می آورد.»

چرا نباید ایستاده آب خورد؟

 

 

مضرات عجیب ایستاده آب و غذا خوردن!

 

 

1. ایستاده آب خوردن می تواند منجر به آرتروز شود

ممکن است برایتان باورنکردنی باشد اما احتمال بروز آرتروز در افرادی که عادت به ایستاده آب خوردن دارند؛ وجود دارد. در حالت ایستاده آب خوردن باعث می‌شود تا توازن مایعانات بدن به هم خورده و این مشکل می‌تواند موجب انباشتگی مایع در مفاصل شده که بدین ترتیب امکان بروز آرتروز را فراهم می‌نماید.راه های کاهش خطر ابتلا به ارتروز را اینجا بخوانید.

2. می تواند موجب برخورد مضر با بدنه معده شود

متخصصین پزشکی دریافته‌اند که مصرف ایستاده آب می‌تواند منجر به وارد شدن سریع مایع به روده شود که این سرعت ورود آب می‌تواند برخورد با دیواره معده را به همراه داشته باشد. این برخورد با دیواره معده می‌توانند مشکلات بلند مدتی را برای دستگاه گوارش ایجاد کند؛ همانطور که به معده آسیب می‌رساند.

3. همچنان تشنه خواهید ماند اگر ایستاده آب بخورید

تشنگی شما هیچ‌گاه نمی‌تواند با ایستاده آب خوردن رفع شود. بهتر است به جای حالت ایستاده، لحظه‌ای نشسته و مقدار متعادل‌تری از آب را مصرف کنید تا تشنگی شما رفع شود.

4. با ایستاده آب خوردن از سوء‌هاضمه ممکن است رنج ببرید

زمانی که نشسته آب می‌نوشید؛ اعصاب شما در حالت آرام و راحت‌تری قرار دارد که این به شما کمک می‌کند تا مایع و دیگر مواد غذایی را بهتر هضم نمایید.

5. کلیه شما به درستی آب را در زمانی که ایستاده آب می خورید؛ تصفیه نمی کند

خوردن آب در حالت ایستاده به تصفیه و پاک‌سازی آب توسط کلیه کمک نمی‌کند. به طور معمول ناخالصی‌ها در کلیه و مثانه باقی می‌مانند که می‌تواند به اختلال دستگاه ادراری و حتی وارد شدن آسیب‌های دائمی به کلیه منجر شود.

6. ایستاده آب خوردن موجب رقیق شدن اسید معده نمی شود

حتی باید در نظر گرفته که نوشیدن آب باید به آرامی و با ورودی‌های کوچک در حالت نشسته باشد. این روش کمک می‌کند تا اسید موجود در بدن با ترکیب با مقدار مناسبی از آب رقیق شود.

7. می تواند موجب زخم ها و سوزش سر دل

وقتی در حالت ایستاده آب می‌نوشید؛ این کار باعث می‌شود تا مایع به سطح پایین مری با شدت بالایی برخورد نماید. این عمل در نتیجه می‌تواند موجب ایجاد اختلال و مزاحمت در اسفنکتر (مفصل بین معده و مری) شده که سوزش مری را می‌تواند به دنبال داشته باشد به این دلیل که اسید معده به سمت بالا صعود می‌کند.

8. می تواند موجب سفتی عصب‌های شما شود

زمانی که ایستاده آب می‌نوشید؛ یک تنش در اعصاب شما به وجود می‌آید اما اگر در حالت نشسته مصرف نمایید؛ سیستم آرام‌ و هضم‌کننده موجب آرام نمودن اعصاب و تنش شده و می‌تواند Digestion process فرایند هضم را تسهیل نماید.

 

آیا ایستاده غذا خوردن برای شما بد است؟

 

مضرات عجیب ایستاده آب و غذا خوردن!

 

 

1. تأثیر وضعیت شما بر هضم

وضعيتي که در هنگام خوردن دارید ميتواند توانايي شما در هضم غذا را تحت تأثير قرار دهد.
تخلیه غذا از شکم در صورتی که فرد در حال نشستن یا دراز کشیدن باشد نسبت به زمانی که ایستاده می خورد آرام تر است

دلایل دقیقی که به طور کامل شناخته نمی شوند اما گرانش نقش مهمی ایفا می کند.
میزان هضم در افرادی که پس از یک وعده غذا خوردن، نشسته، ایستاده و یا حرکت کردند را کنترل کردند.

کسانی که بعد از خوردن غذا دراز کشیدند در مقایسه با سه گروه دیگر، 54 تا 102 درصد غذا را طولانی تر هضم کردند. از سوی دیگر، کسانی که ایستادند و در حال حرکت غذا خوردند غذای خود را سریعتر هضم می کردند.

2. ایستادن می تواند سبب زیاد خوردن شود

بعضی افراد معتقدند که ایستاده غذا خوردن می تواند به شما در از دست دادن وزن بیشتر از نشسته غذا خوردن کمک کند. با این حال، متضاد آن ممکن است درست باشد.
با وجود اینکه ایستادن میتواند حدود 50 کالری بیشتر از نشستن مصرف کند این امر لزوماً برای ایجاد تغییر در زمان به اندازه کافی نیست.

این به این دلیل است که اکثر مردم وعده های غذایی خود را نسبتاً سریع می خورند. بنابراین در بهترین حالت، مصرف یک وعده غذایی که در حال ایستادن است ممکن است به شما کمک کند تا حدود 12-25 کالری اضافی را بسوزانید.
در مقابل، نشستن برای وعده غذایی با احتمال بیشتری سرعت غذا خوردن را کاهش می دهد و به طور بالقوه کاهش تعداد کالری که شما مصرف می کنید تا حدی بیشتر است.

 

3. ممکن است باعث نفخ شود

در بعضی موارد، خوردن غذا هنگام ایستادن ممکن است از هضم صحیح جلوگیری کند.
بخشی از آن این است که خوردن غذا هنگام ایستادن موجب می شود مردم به سرعت سریع غذا بخورند. این می تواند میزان هوای بلعیده شده در طی وعده غذایی را افزایش دهد و به طور بالقوه گاز و نفخ دار شدن را افزایش می دهد.
همچنین موقعیت بدن شما مستقیم تر و هضم سریع تر می شود.

هضم سریع تر می تواند مشکل ساز باشد زیرا این امر زمان کمتری را برای مواد مغذی در تماس با دیواره روده ایجاد می کند و باعث می شود که بدن برای جذب آنها مشکل تر باشد.

4. ایستاده خوردن می تواند ریفلاکس و Cancer سرطان را کاهش دهد

ریفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده به مری می رسد. این می تواند منجر به احساس سوختگی در وسط سینه شود معمولاً به عنوان سوزش قلب شناخته شده است.

افرادی که دارای ریفلاکس هستند اغلب توصیه می شود که در موقع غذا خوردن از خم شدن اجتناب کنند و همچنین تا چند ساعت پس از غذا خم نشوند.
این به این دلیل است که خم شدن فشار معده را افزایش می دهد و باعث می شود که غذا به مری برگردد.

 

5. خوردن در حال نشسته ممکن است باعث آگاهی شما شود

ذهنیت باید بخش مهمی از هر وعده غذایی باشد.
تحقیقات نشان می دهد تمرکز ذهن در طول وعده های غذایی می تواند به شما در لذت بردن از غذا و کاهش احتمال زیاد خوردن کمک کند.

خوردن ذهنی شما، نیاز به تمرکز تمام حواس شما بر تجربه غذا دارد. این امر به راحتی با خوردن غذا به دست می آید و وقت شما را برای لذت بردن از وعده های غذایی می گیرد.

اگر شما دریابید که نوع غذا خوردن شما در حال ایستادن است ممکن است بهتر باشد که بنشینید و غذا را به آرامی، دور از تلفن، رایانه، تلویزیون و سایر پرت کننده های حواس بخورید.

 

نحوه ی درست غذا خوردن

 

* لحظاتی که برای غذا خوردن اختصاص داده می شود باید در آرامش واقعی باشد. در این لحظات نباید بدن ما در تنش و استرس باشد. به خاطر اینکه استرس کار گوارش را دچار اختلال جدی می کند. نشسته و در حالت آرام غذا خوردن به تعادل غذایی کمک کرده و اجازه نمی دهد که بدن دچار مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن شود.

* متخصصان به افرادی که رژیم می گیرند توصیه می کنند که همیشه با توجه به اشتهای خود غذا بخورند. یعنی فقط زمانی که احساس گرسنگی می کنید غذا بخورید و از روی عادت یا بی حوصلگی به سراغ مواد غذایی نروید. بدن برای اینکه بتواند احساس سیری را دریافت کند به آرامش نیاز دارد. برای رسیدن به این وضعیت هم لازم است که از سرپا غذا خوردن و همچنین تند غذا خوردن بپرهیزید.

* زمانی که سرپا غذا می خورید بدن نمی تواند گوارش خوبی داشته باشد و به درستی غذایی که دریافت کرده را هضم کند. برای همین حتماً زمانی را برای خود و غذا خوردنتان اختصاص دهید تا از هر لقمه ای که به دهان می برید استفاده کنید.

* اینکه یک بشقاب از بهترین مواد غذایی دنیا را دستتان بگیرید و این طرف و آن طرف بدوید و در عین حال غذا هم بخورید نه تنها چیزی عاید بدنتان نمی کند بلکه به سیستم گوارشتان نیز آسیب می زند. اما زمانی که نشسته و با آرامش غذا می خورید هضم غذا به بهترین نحو انجام شده و زودتر هم احساس سیری می کنید.

* سعی کنید در ساعات مشخصی غذا بخورید. درست است که شاید با مشغله های زندگی امروز زمان کمی برای داشتن سه وعده ی غذایی با آرامش مانده باشد اما به خاطر سلامتیتان هم که شده باید تمام تلاشتان را بکنید که زمانی را برای غذا خوردن اختصاص دهید آن هم به حالت نشسته و تا حد امکان با آرامش.

فواید باورنکردنی دوش آب سرد بر بدن که شما نمیدانید!!

جادوی خوردن آب بعد از بیدار شدن از خواب

خطرناک ترین شیوه آب خوردن ! تصویری

خطرات خوردن آب صبح ناشتا

 

Never stand for water and food

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان