فرشتگان

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

 

خیلی از ماها در برنامه روزانمان رقص جایگاه خاص خودشو داره و خیلی کارامون از جمله آشپزی یا تمیزکاری را با رقص انجام میدهیم. در واقع رقصیدن یک انرژی بسیار عالی را بهمون میده و علاوه بر سلامت روح و روان برای جسممان هم مفید است. در ادامه به شما فواید شگفت انگیز رقص را به شما عزیزان خواهیم گفت.

فلسفه و تاریخچه رقص Philosophy and history of dance

 

 

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

 

 

ریشه رقص در مانی بر می گردد به حرکات در رقص مدرن در قرن ١٩. در آن زمان این ایده داده شد که حرکات چیزی فراتر از سرگرمی هستند و برای بیان احساسات و ارتباطات بسیار کار آمدند.

در اواسط قرن بیستم حرکات رقص مدرن تمریناتی که با تماس با زمین انجام می شد را در رقص درمانی توسط پیشگامان این حرفه ماریان چیس، مری وایت هوس و ترادی اسکوپ بنا نهاد.
در سال ١٩۴٠ رقص درمانی توسط تئوری که ارتباط انگیزه و محرکات با فکر را بیان کرد تحت تاثیر قرار گرفت. در سال ١٩۶٠

تحقیقات روی رفتار های غیر کلامی و نقش بدن بر سلامت ذهن حرکات و تمرینات را نیز تحت تاثیر قرار داد و در سال ١٩۶۶ انجمن رقص درمانی (ADTA;american dance therapy association) تاسیس شد که از آن به بعد در این رشته مدرک هایی با استاندارد های مشخص بعد از دوره دیدن به درمانگر ها داده می شد.

امروزه رقص درمانی از تئوری ارتباط انگیزه و محرکات بر ذهن، گشتالت و انسانگرایی تاثیر می پذیرد.

مزایای شگفت انگیز رقصیدن

 

1. شما را انعطاف پذیرتر می‌کند.

 

رقصیدن به انعطاف‌پذیری نیاز دارد، پس اگر انعطاف‌پذیری ندارید، بعد از اندک مدتی، انعطاف پذیرتر خواهید شد. چه مرتبا به کلاس رقص بروید یا در باشگاه‌های رقص شرکت بکنید، این فعالیت باعث منعطف‌تر شدن حرکات‌تان می‌شود.

انعطاف‌پذیری در رقص تمام عضلات شما را درگیر خواهد کرد. همین که انواع بیشتری از رقص‌ها را یاد می‌گیرید، از گروه‌های عضلانی متفاوتی استفاده خواهید کرد، که همین باعث پیشرفتی چشمگیر در توانایی کلی‌ تان برای انعطاف‌ پذیر بودن در زندگی روزمره می‌شود.

رقصیدن شما را ملزم می‌کند به طرق مختلفی که در حالت عادی هرگز انجام نمی‌دهید خودتان را کش بیاورید و خم و راست کنید، بنابراین، از میزان تغییرات در دامنه‌ی حرکتی خود حیرت زده خواهید شد.

 

2. سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

 

مزایای رقص برای بدن بسیار زیاد است. دپارتمان سلامت و خدمات انسانی راهنمایی برای بزرگسالان دارد که در آن از مزایای فعالیت های فیزیکی صحبت می کند.

این راهنما بیان می کند که بزرگسالان برای سلامت فیزیکی خود باید:

• حداقل 150 الی 300 دقیقه در هفته تمرینات ورزشی متوسط تا شدید داشته باشند.

• 75 الی 150 دقیقه در هفته ورزش های ایروبیک شدید را انجام دهند.

همه سبک های رقص می تواند تمرینات کاردیوی عالی برای بدن باشد چون ضربان قلب زمانی که حرکات مختلفی را انجام می دهید افزایش پیدا می کند.

 

3. تعادل و قدرت تان را بهبود می بخشد.

 

یکی از دلایلی که رقص برای تناسب فیزیکی یک گزینه عالی است، این است که همه بخش های بدن را درگیر می کند و بدن را در جهات مختلف به حرکت وا می دارد.

حرکاتی که ما در زندگی روزمره خود مثل پیاده روی، بالا رفتن از پله ها، تمرینات ورزشی ساده همچون دوچرخه سواری و استفاده از تردمیل را انجام می دهیم همگی در یک صفحه هستند اما رقصیدن باعث می شود بدن شما در هر جهتی حرکت کند. این موضوع بدین معنی است که بیشتر عضلات بدن به هنگام رقص درگیر خواهد بود.

این نوع حرکات نه تنها قدرت بدن را بیشتر می کند بلکه باعث افزایش تعادل بدن هم می شود.

 

4. استقامت را بالا می‌برد.

 

علاوه بر قوی‌تر شدن در حین رقص، قطعا استقامت بدنی و فیزیکی‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اکثر رقص‌ها حرکات پیوسته‌ای هستند که تا متوقف شدن آهنگ ادامه پیدا می‌کنند. تحمل و استقامت به خرج دادن، توانایی ادامه دادن به حرکت و استفاده از عضلات برای دوره‌ّای زمانی طولانی‌تر است.

رقصیدن سرعت تپش قلب را افزایش می‌دهد، که به افزایش بنیه و استقامت شما در گذر زمان منجر می‌شود. اگر به طور منظم می‌رقصید، متوجه خواهید شد که هر بار که این فعالیت را انجام می‌دهید می‌توانید برای مدت زمان طولانی‌تری برقصید.

5. شما را باهوش‌تر می‌کند.

 

باور بکنید یا نه، مطالعات و پژوهش‌های اخیر ادعا می‌کنند رقصیدن شما را باهوش‌تر می‌کند. نشان داده شده است که رقصیدن منظم به دور ماندن شما از بیماری آلزایمر کمک می‌کند. این کار عملکرد شناختی را در هر سنی افزایش می‌دهد.

در مطالعه‌ای که در دانشکده‌ی پزشکی آلبرت انیشتین انجام شد، نشان داده شده است که اکثر فعالیت‌ها، که توسط افراد سالمند انجام می‌شود، یعنی افراد بالای ۷۵ سال، هیچ تاثیری بر ابتلای آن‌ها به زوال عقل ندارد. تنها فعالیتی که از زوال عقلی آن‌ها جلوگیری می‌کند رقصیدن منظم است.

 

6. استرس را کاهش می‌دهد.

 

استرس چیزی است که همه‌ی ما به طور مرتب با آن مواجه می‌شویم، و رقصیدن راه بی‌نظیری برای کاهش استرس است. این کار به حرکت با ریتمی ثابت و تمرکز بر گام برداشتن کمک می‌کند تا آنجا که شما می‌توانید مشکلات روزمره‌ را برای یک دوره‌ی زمانی از یاد ببرید. رقصیدن با یک پارتنر یا در یک گروه، به کاهش استرس کمک می‌کند، چون با سایر آدم‌ها تعامل می‌کنید.

 

7. به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

 

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

 

 

اگر اضافه وزن دارید، رقصیدن راه خوبی برای کاهش وزن است. این کار راهی کم خطر برای افزایش ضربان قلب در یک دوره‌ی زمانی فراهم می‌آورد و همزمان سوخت و ساز بدن‌تان را نیز افزایش می‌دهد. این امر به بدن‌تان اجازه می‌دهد کالری‌های بیشتری بسوزاند و وزن را کاهش می‌دهد.

اگر مرتبا می‌رقصید، این کار به بدن شما کمک می‌کند حتی زمانی که در حال رقصیدن نیستنید وزن کم کنید. این کار به راحتی میزان کالری که بدن‌تان می‌سوزاند را بر مبنایی فزاینده افزایش می‌دهد.

8. ثبات کلی را بهبود می‌بخشد.

 

رقصیدن حرکات بدن را با ثبات‌تر می‌کند. این کار سرگیجه‌ای را که هنگام بلند شدن ناگهانی و سریع ایجاد می‌شود کاهش می‌دهد. بعد از رقصیدن منظم برای یک مدت زمانی مشخص متوجه این کاهش سرگیجه خواهید شد.

این امر به ویژه در مورد افراد سالمند صادق است. گاهی با بالا رفتن سن‌مان، فکر می‌کنیم که باید از تحرک‌مان کم کنیم و بیشتر مستعد افتادن هستیم، رقصیدن به بهبود ثبات پاهای‌تان کمک می‌کند.

9. باعث بهبود عملکرد شناختی می‌شود.

 

در مطالعه‌ای جدید ادعا شده است که تجربه کسب کردن در رقص هیپ‌ هاپ در بعضی از مهارت‌های شناختی بهبود ایجاد می‌کند. این مطالعه مدعی می‌شود که افزایش تخصص در یک فعالیت بخصوص مثل هیپ هاپ، می‌تواند توانایی‌های شناختی مغز را افزایش دهد.

وقتی این پژوهش تکمیل شد، نشان داده شد که رقصنده‌ها قادر هستند از نظر ذهنی چرخش سریع‌تری نشان بدهند، که در حوزه‌ی علمی و فناوری نیز وارد شد، و باعث بهبود در این فعالیت‌ها گردید، از روی فعالیت‌هایی که در رقص آموخته شده بود.

10. طاقت‌تان را افزایش می‌دهد.

 

طاقت و استقامت مقدار زمانی است که می‌توانید بدون وقفه و استراحت فعالیت داشته باشید. برای دوندگان این ویژگی می‌تواند باعث شود به جای مسابقه‌ّهای دو کوتاه در مارتون‌ّها شرکت کنند. رقصیدن به افزایش استقامت‌تان کمک می‌کند و در عین حال مفرح و سرگرم کننده نیز هست.

اگر با پارتنری یا در یک گروه می‌رقصید، در طول زمان متوجه خواهید شد، که قادر هستید برای مدت زمانی بیشتری برقصید. این به خاطر آن است که استقامت‌تان افزایش پیدا کرده است. هر بار که می‌رقصید خودتان را به انجام فعالیت کمی بیشتر تشویق می‌کنید. بدون آنکه بدانید، تا زمانی که آخرین آهنگ پخش می‌شود در زمین رقص خواهید بود.

11. استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

 

با پا به سن گذاشتن، استخوان‌ها قدرت خود را از دست می‌دهند و شکننده‌تر می‌شوند، که این امر افتادن را بسیار خطرناک‌تر می‌کند. رقصیدن راه خوبی برای تقویت استخوان‌ها در گذر زمان است. با استفاده از پاها و دست‌ها در رقص، قدرت آن‌ها را افزایش خواهید داد.

در گذر زمان، این امر حتی موجب افزایش تراکم استخوانی نیز خواهد شد. تقویت استخوان‌ها، به پیشگیری از افتادن و کاهش خطر شکستگی و آسیب دیدن به هنگام افتادن‌ّهای اتفاقی کمک می‌کند ..

12. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

 

دانشمندان مدعی هستند که گوش دادن به موسیقی رقص شاد، سطح پادتن‌ها را در بدن انسان افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین دریافته‌اند که هورمون استرس بعد از گوش دادن به این نوع موسیقی کاهش پیدا می‌کند. سطح کورتیزول در افرادی که به موسیقی گوش داده بودند در مقایسه با گروه کنترل که موسیقی گوش نداده بودند به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.

13. فشار خون را پایین می‌آورد.

 

ورزش کردن به طور کلی به سلامتی‌تان کمک می‌کند، اما ادعا می‌شود که رقص سالسا می‌تواند حتی به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول نیز کمک کند. بدیهی است پایین آمدن فشار خون‌تان به پیشگیری از سکته و حمله‌ی قلبی در آینده جلوگیری خواهد کرد. فشار خون بالا عامل اصلی سکته‌ها است.

14. عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد.

 

اگر ناراحتی ریه یا مشکل تنفسی دارید، می‌توانید سبکی از رقصیدن را انتخاب کنید که مناسب حال‌تان باشد. ممکن است دوست داشته باشید با یک حرکت رقص آرامتر کارتان را شروع کنید، و وقتی ریه‌های‌تان قوی‌تر شد می‌توانید شدت فعالیت‌تان را افزایش دهید.

مزایای انواع رقص

 

هر کدام از انواع رقص مزایای فیزیکی، روحی و احساسی خاص خودشان را دارند. برای اینکه بیشترین نفع را از رقصیدن ببرید باید سبکی را بیابید که بیشتر از آن لذت می برید و بیشتر از همه دوستش دارید.

اجازه دهید برخی از رقص ها و مزایای آن ها را با هم مرور کنیم.

رقص بالت:

 

این گزینه تکنیکی ترین شکل رقصیدن است اما برای همه سنین می تواند مناسب باشد.
رقص بالت یا باله سبک بنیادی برای همه رقص ها محسوب می شود.

این موضوع به این خاطر است که شما باید درک درستی از موارد زیر داشته باشید:

• استفاده از پا

• ایجاد تعادل

• زمانبندی

• چرخش ها

• انعطاف پذیری

• قدرت هسته بدن

رقص شکم:

 

رقص شکم یکی از بهترین سبک هایی است که می توانید با آن کارتان را شروع کنید به خصوص اگر می خواهید نحوه نمایش خودتان را به کمک عضلات شکم، بازوها و باسن یاد بگیرید.
این سبک از رقصیدن بسیار ریتمی و البته سرگرم کننده است. رقص شکم برای بزرگسالان مناسب تر از کودکان است.

رقص هیپ هاپ:

 

هیپ هاپ رقص بسیار آزادی است و شما می توانید خودتان را با موسیقی که نواخته می شود به کمک بدن و موقعیت تان نشان دهید.

سبک هیپ هاپ برای تمامی سنین مناسب است و برای افرادی عالی است که می خواهند در میان جمع برقصند و از موسیقی های مدرن استفاده کنند.

رقص تپ:

 

بررسی رقص تپ همچون یادگیری نظریه موسیقی با بدن تان است. افرادی که از این رقص استفاده می کنند یاد می گیرند لایه های مختلفی از موسیقی، ریتم ها را بشنوند و لایه های اضافی و تکمیلی از ریتم را ایجاد کنند. در این بین رقاصان و نوازندگان در کنار هم به فعالیت می پردازند.

 

 

 

فواید حیرت آور و عالی رقص بر سلامت روح و روان و جسم

 

 

مزایای رقص برای کودکان

 

کودکان به صورت طبیعی به حرکت کردن و ریتم علاقه دارند. به همین خاطر آن ها رقصیدن را دوست دارند و می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
رقصیدن نه تنها به آن ها انرژی می بخشد بلکه بهترین راه برای نشان دادن خودشان است.

اگر کودکان در کلاس های رقص حضور داشته باشند و مدام تمرین کنند نتایج را با چشمان خود می بینند. این موضوع به کودکان کمک می کند سخت کار کنند و به نتایج مثبت مدنظرشان برسند. رقص به کودکان کمک می کند نظم و انضباط را هم بیاموزند چون مجبور هستند گام های خاصی را اجرا و به خاطر بسپارند.

آن ها باید حرکاتی که برای تمرین خاصی نیاز هست را یاد بگیرند و مدام آن را تمرین کنند. با رقصیدن آن ها کار تیمی را یاد می گیرند و می آموزند برای رسیدن به یک هدف واحد باید با دیگران همکاری کنند.

انواع رقص را بشناسید

 

رقص سبک های مختلفی دارد و شما می توانید بسته به سلیقه شخصی و یا فرهنگ محل زندگی خود هر نوع رقصی که دوست دارید انتخاب کنید. در اینجا چند نوع از رایج ترین و محبوب ترین انواع رقص ها را به شما معرفی می کنیم:

رقص باله: رقص باله بر پایه موسیقی کلاسیک می باشد و بر قدرت، تکنیک و انعطاف پذیری متمرکز است.
فواید شگفت انگیز رقصیدن که تا به حال نمی دانسته اید!

رقص کلاسیک: این رقص بیشتر در سالن های اپرا اجرا می شود و شامل رقص والس (waltz)، رومبا (rumba) و تانگو (tango) می باشد.

رقص هیپ هاپ: این رقص بیشتر به همراه موسیقی هیپ-هاپ انجام می گیرد و شامل بریک دنس، پاپ و فری استایل می شود.

رقص جاز: رقصی پرانرژی که با جهش و چرخش همراه است.

رقص سالسا: این رقص تحت تاثیر فرهنگ کارائیب، آمریکای لاتین و آفریقا است و معمولا به صورت دو نفره انجام می شود.

رقص پا یا تپ دنس: این رقص بیشتر بر زمانبندی ضربات پا تمرکز دارد. نام این رقص برگرفته از صدایی است که هنگام رقص از برخوردقطعه فلزی کف کفش مخصوص تپ دنس با زمین ایجاد می شود.

The amazing and wonderful benefits of dancing on mental and physical health


برچسبها:

laghari
بیوگرافی هنرمندان