ramazan
ramazan

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

مجموعه : تغذیه مناسب
وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

دیگه سالاد نخورید؟! وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای

سالاد یکی از پیش غذاها و خوراکی های لذیذی است که طرفداران زیادی داره. سالاد در طعم های مختلفی تهیه میشه و برای هر سلیقه میشه یه نوع سالاد پیدا کرد. شما هم قبول دارید که سالاد یک خوردنی عجیب و غریبه که نمیشه هویت و ذاتش را مشخص کرد. وقتی می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید سالاد می‌خورید، وقتی می‌خواهید چاق شوید همان را پر سس با سیب زمینی آبپز می‌خورید. این خوراکی را با نان، بعنوان پیش غذا، با غذا، بعنوان دورچین، بعنوان غذا و حتی برای دسر هم می‌توان خورد.

 

انواع سالادها

سالاد سزار Caesar salad یکی از شیک ترین انواع سالاد برای مهمانی

 

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

 

سالاد سزار یکی از انواع سالاد برای مهمانی است که در بین ایرانیان جزو سالادهای مجلسی محسوب میشه. این سالاد خوشمزه از گوشت مرغ، نان تست، کاهو و پنیر رنده شده تهیه میشه. البته میتونی سس مایونز رو هم چاشنی این سالاد خوشمزه کنی. سالاد سزار یکی از سالم‌ ترین سالادهایی است که حتی میتونی در رژیم غذایی ات قرار بدی.

 

سالاد فصل یکی از سالادهای مجلسی پرطرفدار

 

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

 

سالاد فصل از The most delicious house salads خوش طعم ترین سالادهای مجلسی است که تنوع زیادی داره و با توجه به هر فصل از مواد متفاوتی برای تهیه این سالاد استفاده میشه! برای تهیه این سالاد میتونی از کاهو، خیار، گوجه فرنگی و میوه های فصل استفاده کنی. این سالاد خوشرنگ جزو بهترین سالادهای سفره ایرانی است.

 

سالاد یونانی از مقوی ترین و خوش طعم ترین سالادها

 

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

 

سالاد یونانی رو میشه به عنوان بهترین انواع سالاد برای مهمانی در نظر گرفت که در بیشتر کشورهای جهان سرو میشه. این سالاد رو میتونی از گوجه فرنگی، خیار، پیاز قرمز، فلفل دلمه ای، پنیر فتا، زیتون سیاه، روغن زیتون، سرکه بالزامیک، آب لیمو و مقداری نمک تهیه کنی. این سالاد با ترکیب رنگارنگی که داره میتونه اشتهات رو دو چندان کنه!

 

سالاد شیرازی

 

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

 

ترکیبی خلاقانه از خیار، پیاز و گوجه فرنگی که با دقت و حوصله و با اندازه‌های یک دست باید نگینی خرد شوند و سپس با آبغوره (یا آب لیمو)، نعنای خشک، نمک و فلفل مزه‌دار شود. بدون شک این سالاد یکی از بهترین چاشنی‌های غذایی ایرانی است.
ترکیب سالاد شیرازی با لوبیا پلو و ته دیگ برشته خوش چرپ می‌تواند در لیست خوشمزه‌ ترین غذاهای ایرانی The most delicious Iranian food جایگاه نخست را داشته باشد. اطلاعات دقیقی از اولین سالاد شیرازی در دست نیست، اما تقریبا حدود ۱۵۰ سال است پای گوجه فرنگی به ایران باز شده است پس سالاد شیرازی با سبک امروزی کمتر از ۲ قرن است که زینت بخش سفره‌های ایرانی و نشاط بخش ذائقه شکموی ما است، سالادی که ترکیب آن با کباب تابه‌ای، دیزی و … ترکیب برنده‌ای است که نباید به آن دست زد.

 

آیا سالاد چاق می‌کند؟!

 

وحشتناک ترین باورهای تغذیه ای درباره سالاد

 

ما چندین نوع سالاد داریم: سالاد الویه، سالاد ماکارونی، سالاد اندونزی، سالاد کاهو، سالاد سبزیجات و … اما تعریف درستی که متخصصان تغذیه برای یک سالاد مغذی و مفید ارایه می‌دهند این است که سالاد مفید به عنوان یک پیش‌غذا یا همراه غذا، سالادی است که سرشار از سبزیجاتی مثل کاهو، کلم، گوجه و خیار باشد، نه سرشار از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، ماکارونی و سس…

اگر ما بخواهیم عنوان سالاد را روی الویه یا ماکارونی هم بگذاریم، باید به آنها به چشم یک غذای سرد نگاه کنیم، نه یک دسر یا پیش‌غذا.

بسیاری از افراد گاهی وسوسه می‌شوند که بعد از خوردن کامل وعده اصلی غذای‌شان، یک بشقاب هم از سالادهای حجیمی مثل الویه یا ماکارونی بخورند که مسلما این کار باعث چاق شدن آنها می‌شود اما خوردن سالاد سبزیجات به همراه اندکی سس که متشکل از 50 درصد سس مایونز و 50 درصد ماست کم‌چرب باشد، نه تنها برای هیچ‌کس مضر نیست، بلکه می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه‌شان به انواع ریزمغذی‌ها را هم تامین کند.

فقط حواس‌تان باشد که کالری سس و روغن زیتونی که روی سالادتان می‌ریزید را در میزان کالری دریافتی روزانه‌تان محاسبه کنید تا دچار اضافه دریافت کالری و چاقی نشوید؛

مثلا اگر جیره روزانه شما به عنوان یک فرد عادی که در رژیم لاغری به سر نمی‌برد، 4 تا 5 قاشق مرباخوری روغن در روز است، می‌توانید 2 قاشق آن را به صورت روغن زیتون روی سالادتان بریزید و 2 تا 3 قاشق بعدی را در پخت غذاهای دیگر مصرف کنید، نه اینکه هم آن 2 قاشق روغن زیتون را روی غذا و سالادتان بریزید و هم 4 تا 5 قاشق روغن روزانه‌تان را استفاده کنید.

نکته دیگر در مورد مصرف صحیح سالادها این است که ما گاهی به برخی از بیماران توصیه می‌کنیم به جای شام، اندکی سالاد سبزیجات با مقداری سیب‌زمینی و تخم‌مرغ ترکیب‌شده بخورند اما هما‌ن‌طور که گفتم، این سالادی که با مواد نشاسته‌ای و پروتئینی ترکیب می‌شود، جایگزین شام است، نه یك پیش‌غذا.

 

بهترین و بدترین سالادها دارای چه موادی هستند؟

بدترین سالاد: سالاد با سس خامه ای

سس هایی مانند سس رنچ* ranch، پنیر آبی* یا بلو چیز blue cheese و سس هزار جزیره اغلب حاوی کالری بالا، چربی های اشباع نشده و سدیم هستند. دو قاشق غذاخوری بلو چیز حاوی تقریبا 150 کالری و 15 گرم چربی است. و بسیاری از افراد نیز نصف فنجان یا بیشتر از این سس ها را روی سالاد خود می ریزند. نتیجه این کار سالادی است که از یک چیزبرگر همراه با سیب زمینی سرخ کرده کالری بیشتری دارد.

 

بدترین سالاد: سالدی با سس های بدون چربی

حالا تصمیم گرفته اید از سس کم کالری و بدون چربی استفاده کنید، درست است؟ دوباره فکر کنید. برای طعم دهی به این سس ها، آنها معمولا حاوی مقدار زیادی قند و سدیم هستند.

چربی سالاد را طعم دارتر و سالم تر می کند. بدن شما نیاز به چربی دارد تا با دریافت آن بعضی ویتامین های خاص را مورد استفاده قرار دهد، از جمله ویتامین A، D، E و K. یک بررسی در این زمینه نشان داد افرادی که Salad سالاد با سس بدون چربی می خورند، در مقایسه با کسانی که از سس های کم چرب یا پرچرب استفاده می کنند، آنتی اکسیدانی به نام کاروتنوئید carotenoid را کمتر دریافت می کنند.

 

بهترین سالاد: از روغن زیتون و سرکه روی سالاد خود استفاده کنید

خودتان سس درست کنید و از مواد غذایی ناسالم استفاده نکنید. با روغن زیتون شروع کنید که دارای چربی غیر اشباع شده سالم برای قلب است. به آن سرکه یا آب لیمو (از هر دو نوع لیموی شیرازی یا لیموی زرد می توانید استفاده کنید) اضافه کنید. به علاوه می توانید برای طعم دهی کمی خردل یا عسل اضافه کنید و از ادویه هایی مانند نمک و فلفل سیاه استفاده کنید.

 

زیباترین مدل تزئین های لاکچری و مجلسی سالاد فصل

60 سالاد مجلسی و بین المللی/ بخش 1

غذاهای سالادی و رژیمی! برای لاغر شدن با دستور تهیه

 

Do not eat salad anymore ?! The most terrifying nutritional beliefs

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان