ramazan
ramazan

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

مجموعه : مقاله و تحقیق
تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

جالب است بدانید که علاوه بر انسان هایی که معمار و مهندس هستند، حیوانات هم معماری خارق العاده ای Fantastic architecture هستند که بدون آموزش یا دیدن لانه ای خودشان شروع به ساختن میکنند.

این نشان دهنده ی خلقت بسیار زیبا و حیرت انگیز خدای متعال است که آدم را به وجد می آورد. در این بخش از مقاله و تحقیق نازوب برای شما عزیزان لانه و آشیانه ی حیوانات را جمع آوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز از حیوانات معمار+ تصاویر

حیواناتی که ذاتا معمار هستند

لانه موریانه، شاهکار معماری حشرات

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

لانه های موریانه ها را شاید بتوان حرفه ای ترین و البته عجیب ترین لانه در بین حیوانات مختلف دانست. موریانه تنها حیوانی است که لانه اش بخش های مختلفی مثل انبار غذا، محل پرورش نوزادان و.. دارد (موریانه ها حتی برای لانه هایشان هواکش هم می سازند!) و درست شبیه ما انسان ها در آب و هوا های مختلف، معماری متفاوتی دارد.

مثلا موریانه های جنگل های پرباران استوایی Tropical rainforests، روی سقف لانه شان شیروانی می سازند! ناودان های این لانه ها، باعث می شوند باران به داخل نیاید.

موریانه های استرالیا لانه هایی در جهت شمال به جنوب می سازند. سطح صاف این لانه ها در طول روز رو به خورشید قرار می گیرد تا داخل لانه گرم شود.

فرایند لانه سازی موریانه ها هم جالب و منحصر به فرد است. آن ها در گروه های بزرگ، شروع به حرکت روی زمین می کنند و هر کدامشان وقتی به سطحی بالاتر از زمین می رسد با بزاقش خاک را نرم و گلوله های کوچکی درست می کند.

این گلوله ها به هم می چسبند و تپه هایی را درست می کنند. بقیه موریانه ها این تپه ها را می بینند و وارد فرایند لانه سازی می شوند تا کم کم یک آشیانه بسیار بزرگ بسازند.

 

تار عنکبوت، لانه ای برای یک حیوان مسلط به مهندسی

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

عنکبوت اگر معروف ترین لانه دنیا را نداشته باشد، یکی از معروف ترین ها را دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تارهای مختلف مثل اثر انگشت انسان ها متفاوت هستند و هیچ دو تار عنکبوتی در جهان شبیه به هم پیدا نمی شوند. عنکبوت ها در بدنشان یک «مجرای تار ریسی» دارند که در ابتدای آن غده هایی، پروتئین تار را ترشح می کنند.

هر عنکبوت برای تنیدن یک تار منظم و حرفه ای حدود یک ساعت وقت می گذارد او حول یک محور می چرخد، تارش را به شکل دایره ای می بافد و بعد بر می گردد و خطوط میان آن ها را اضافه می کند.

این تارها از پروتئین کشسان و چسبنده ساخته می شوند که حشرات را درون خود گیر می اندازند و یک غذای آماده برای خانم یا آقای عنکبوت ارائه می کنند.

 

سگ آبی، سدسازان حرفه ای

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

همه ما سگ‌ های آبی را با دندان ها و آرواره های قوی که به کمک آن چوب را می تراشند و سد می سازند، می شناسیم. اما می دانید سگ های آبی برای چه روی رودخانه ها سد می زنند؟

سگ های آبی باید خانه شان را در محلی آبگیر بسازند، برای همین اول با ساخت سد آبگیر کوچکی ایجاد می کنند و بعد خانه خود را بنا می کنند.

برای ساخت خانه هم اول ستون های کوچک عمودی در زمین فرو می کنند و بعد قطعه های کوچکتر چوب را افقی به آن تکیه می دهند. ملات این قطعات هم گل و علف است برای روی هم ماندن چوب ها.

 

مرغ لانه آویز دم زرد، خانه درختی

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

پرنده لانه آویز دم زرد که در مکزیک و پاناما زیست می کند هم از آن دست پرندگانی است که لانه های به شدت جالبی می سازد.

لانه های این پرنده بین شصت تا صد و هشتاد سانتی متر طول دارند و پرنده ماده آن ها را برای تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها می سازد.

 

مرغ جولای بایا، آشیانه ای حلقوی

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

مرغ جولای بایا که از راسته گنجشک سانان است و پرنده بافنده ای که در سراسر شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی زندگی می کند. لانه این پرنده از خودش بیشتر معروف است؛ آشیانه های حلقوی آویزان شده از برگ ها و انتهای شاخه ها؛ البته شاخه های نزدیک به آب و یا آویزان شده روی آب. مرغ جولای بایا این خانه منحصر به فرد را از به هم تنیدن شاخ و برگ درختان (به ویژه در خت نخل) می سازد.

 

پرنده آلاچیق ساز، دکوراسیون هنرمندانه لانه

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

پرنده آلاچیق ساز از آن دست پرندگان معماری است که آشیانه اش را نه در آسمان که روی زمین بنا می کند. پرنده آلاچیق ساز البته نه تنها به معماری آلاچیقش که دکوراسیون و تزئینات آن هم توجه می کند. پرنده نر برای جذب نوع ماده عناصر رنگی مثل میوه ها، برگ ها و دانه ها را جمع آوری و کنار هم انباشته می کند. این پرنده بومی استرالیاست.

معرفی ۸ نوع از لانه پرندگان

لانه های زیر زمینی (Burrow nest)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

این لانه ها ساده ترین نوع لانه پرندگان بوده که با نقب زدن و سوراخ کردن داخل زمین ایجاد می شوند و مکانی امن برای رشد جوجه ها می باشد. پرندگان برای حفر این لانه ها از منقار و پاهایشان استفاده می کنند. ابتدا پرندگان گودالی حفر کرده و در آنجا تخم گذاری می کنند و بعد روی آنها را با شاخ و برگ درختان می پوشانند و گرمای حاصل از آنها تخم ها را گرم می کند. گاهی اوقات عمق این لانه ها فقط به اندازه ای است که تخم ها در ان جا داده شوند.

لانه های شتر مرغ ها، طوطی دریایی، قرقاول، بلدرچین، کبک، کرکس، ماهی خورک ها، کبوترهای دریایی، چلچله رودخانه ای، ماکیان وش ها و… به این صورت ساخته می شود. بعد از به دنیا آمدن جوجه ها می توان مشاهده کرد که والدین به همراه جوجه هاشان در زیر زمین پناه گرفته اند. برخی از جوجه ها بعد از بیرون آمدن تخم، آشیانه را ترک می کنند.

 

لانه های حفره ای (Cavity nest)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

این نوع لانه پرندگان حفره هایی داخل درختان زنده یا مرده بوده و جغد، طوطی و دارکوب از این نوع آشیانه استفاده می کنند.
فقط نکته قابل توجه این است که دارکوب ها در صورتی که حفره های طبیعی در درختان وجود نداشته باشد خودشان می توانند این حفره ها را بسازند ولی سایر پرنده ها فقط و فقط از حفره های طبیعی موجود در درختان استفاده می کنند. برخی از این پرندگان لانه هایشان را با برگ، علف خشک، پر، خزه و خز می آرایند.

 

لانه های فنجانی (Cup Shaped Nests)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

این نوع آشیانه ها که پرشمارترین نوع لانه پرندگان است، فنجانی شکل بوده ومرکز آنها برای تخم گذاری به صورت تو رفته می باشد و معمولاً از علف، شاخه های خشک و تارهای عنکبوت که با استفاده از گل و لای و قطرات بزاق به هم چسبانده شده، ساخته می شوند. لانه های فنجانی شکل می توانند در مکان های مختلفی ساخته شوند اما به طور معمول لای شاخه های درختان ساخته می شوند که ساده ترین شکل آن در روی یک شاخه به شکل Y در می آید.

پرندگان برای کاهش اتلاف گرما و جا بازکردن برای رشد جوجه ها از تار عنکبوت برای ساختن این لانه ها استفاده می کنند چون بسیار سبک و قوی بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد. مرغ مگس خوار، بادخورک، پرندگان تاج دار، سسک ها و خیلی از گنجشک سانان از گونه پرندگانی می باشند که از این لانه ها می سازند.
ظاهر آشیانه نعلبکی یا صفحه ای (Saucer or Plate) هم شباهت زیادی به لانه فنجانی داشته و تنها فرقی که دارد این است که تو رفتگی آن کم عمق می باشد.

 

لانه های تپه ای (Mound nest)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

این نوع آشیانه ها که یکی از عجیب ترین انواع لانه های پرندگان است، از گِل، شاخه خشک درختان، تکه های چوب و برگ های خشک ساخته می شود. زمانی که گِل، شاخ و برگ ها روی هم انباشته شوند، برخی از پرندگان مثل چنگر و بوقلمون تخم های خود را داخل این توده ها دفن کرده تا با استفاده از گرمای طبیعی این توده ها یا به اصطلاح کمپوست ها جوجه ها به دنیا بیایند.

برخی از پرندگان از گرمای تولید شده توسط مواد آلی کمپوست برای تخم گذاری تخم های خود استفاده می کنند. این کمپوست های جوجه کشی می توانند بسیار زیاد باشند و نیاز به تلاش زیادی از طرف پرنده دارند. زمانی هست که پرندگان نر با استفاده از پاها و ساق های قوی خود این شاخ و برگ ها را یک جا به صورت توده جمع آوری کرده و با رسیدن دمای داخل آشیانه به حد مطلوب، ماده ها داخل آنها تخم گذاری می کنند. پرندگان بعد از تخم گذاری باید مراقب کاهش یا افزایش دمای داخل این کمپوست ها باشند و با کم و زیاد کردن شاخ و برگ ها، دمای آن را تنظیم کنند.

 

لانه های سکویی (Platform nest)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

 

این نوع آشیانه ها، لانه های مسطح بزرگی می باشند که داخل درختان، بر روی زمین یا حتی بقایایی که از آب های کم عمق به جا مانده اند، ساخته می شوند. پرندگانی که از این نوع لانه ها درست می کنند تا چندین سال می توانند در آن زندگی کنند فقط هر ساله آن را نونوار می کنند.

در آب و هوای بد، این نوع لانه پرندگان می توانند به درختان آسیب بزنند. عقاب ها و اگرت ها جزو گونه هایی هستند که از این آشیانه ها می سازند. تماشایی ترین لانه های این دسته لانه هایی است که توسط عقاب سانان ساخته شده است. بیشتر آنها در درختان ساخته می شوند و لانه های عقاب طاس (Bald Eagle) در شمال امریکا می توانند به قدری سنگین باشند که به درخت حمایت کننده از آنها آسیب برساند.

 

لانه های آویزان یا معلق (Hanging Birds Nests and Woven Nests)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

لانه های آویزان پرندگان به ویژه آنهایی که بافته شده اند، شاید تحسین برانگیزترین معماری پرندگان باشد. آنها مطمئناً بسیار زیبا به نظر می رسند و برای ساخت به مهارت بالایی احتیاج دارند. شکل آنها هر چه باشد، تقریباً همه بافندگان، لانه های خود را از چمن درست می کنند و لانه ها واقعاً بافته می شوند.

در حالی که پرنده از یک سمت به آن طرف حرکت می کند، بخشی از رشته چمن را از طرف دیوار به بیرون فشار می دهد و سپس آن را به طور کامل از طرف دیگر می کشند. نزدیک به ۱۰۰ گونه پرنده بافنده وجود دارد که به بافتن لانه های آویز با دقت بافت شده مشهور هستند. این لانه ها معمولاً به نوک شاخه یا برگ آویزان شده و یا بین دو شاخه معلق می شوند.

این نوع آشیانه ها ساختار کیسه دراز و کشیده ای داشته که به صورت آویز از شاخه های درخت معلق می باشد. آنها از مواد انعطاف پذیری مثل علف و الیاف بافته شده و جولا، مرغ انجیر خوار و شهد خواران جزو گونه هایی هستند که این نوع لانه ها را بافته و در آن زندگی می کنند.

 

لانه های آبی شناور (Floating Aquatic Nests)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

گرچه تعدادی از پرندگان لبه های خود را در لبه آب می سازند، اما گونه های زیادی آنها را در آب می سازند. Coots لانه هایی می سازند که اگرچه توسط آب احاطه شده اند اما پایه ای از پوشش گیاهی دارند که به زیر زمین می رسد. جالب توجه است که Coots شاخدار که در دریاچه های کوهستانی Mountain lakes در آند زاد و ولد می کنند، جایی که علف های هرز در آب وجود نداشته باشد، قبل از ساخت لانه واقعی پایه ای از سنگ ها را تقریباً تا سطح آب می سازد.

مرغابی شابه بسر (grebes) ماجراجویانه تر می باشد. او لانه های خود را در آب کم عمق می سازد و اگرچه غالباً در یک یا دو نقطه لنگر انداخته می شوند اما اساساً روی آب شناور هستند. این کار ضروری است زیرا مرغابی شابه بسر در زمین بسیار دست و پا چلفتی بوده و اگر بتواند به روی رودخانه شناور بماند، زندگی کاری بهتری خواهد داشت.

دو گروه دیگر از لانه پرندگان نیز کاملاً شناور هستند. ژاکاناس (یک پرنده کوچک متحرک گرمسیری با انگشتان و پنجه های پای بسیار کشیده که باعث می شود بتواند روی گیاهان شناور راه برود.) یکی از این پرندگان است که لانه هایی بسیار شکننده می سازند که غالباً هنگام نشستن پرنده در آب فرو می روند.

خوشبختانه تخم ها ضد آب هستند بنابراین غوطه ور شدن به طور منظم هیچ ضرری برای آنها ندارد. گونه دیگر Marsh Terns می باشد که لانه هایی از نی شکسته را در آب تا عمق ۱۲۰ سانتی متر می سازند. این لانه ها گاهی اوقات در پوشش گیاهی مجاور لنگر می اندازند.

 

لانه های گِلی (Mud Nests)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

فلامینگوها پرندگان شناخته شده و رنگارنگی هستند که لانه های اساساً گلی می سازند. در وسط دریاچه های سودای آفریقا می توانید آنها را مشاهده کنید که انبوهی از گل و مدفوع را تشکیل داده اند. این سازه ها در اصل یک تل توخالی است که در مرکز آن فرورفتگی وجود دارد. آنها به یکباره ساخته نمی شوند بلکه مقداری گل بالاتر از سطح آب جمع می شود و با خشک شدن آن، گل بیشتر روی آن قرار می گیرد. ارتفاع آنها می تواند به اندازه ۴۵ سانتی متر باشد. در این لانه ها بجز گل و لای هیچ آستری وجود ندارد.

بسیاری از پرندگان لانه هایی به شکل فنجان و گل ایجاد می کنند که روی شاخه های درختان قرار دارند. در این لانه ها غالباً کاه یا چمن با گل مخلوط شده و باعث خشک شدن سریع آنها می شوند دقیقاً مانند آجرهای خشتی باستانی. معمولاً این لانه پرندگان با چمن، برگ، خزه و پر پوشیده می شوند.

 

لانه های بزاقی (Edible Bird Nests)

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

 

شاید عجیب ترین لانه پرندگان، لانه هایی باشد که توسط گونه پرنده چابک Swiftlet ساخته می شود. آنها در غارها لانه می کنند و لانه خود را از بزاق می سازند.

برای این کار آنها غدد بزاقی را در طول فصل تولید مثل توسعه می دهند. حتی قسمت شگفت انگیزتر ماجرا این است که آنها این کار را اغلب در غارهای تاریک انجام می دهند. آنها قادرند مشابه خفاش ها این کار را با استفاده از مکان یابی انجام دهند.

تعداد کمی از گونه ها از بزاق در لانه های خود برای چسباندن مواد مختلف به یکدیگر استفاده می کنند. با این حال سه گونه Collocalia fuciphaga ،C. esculenta و C. maxima لانه هایی تولید می کنند که تقریباً به طور کامل یا به طور کامل از بزاق ساخته شده اند.

 

عجایب لانه سازی در پرندگان

  • پرندگان به طور غریزی و خدادادی می دانند که چگونه لانه هایشان را درست کنند و برای این کار هیچ نوع آموزشی نمی بینند.
  • برخی از پرندگان دریایی مانند فولمار با جمع آوری شاخ و برگ روی صخره های کنار ساحل لانه درست می کنند. برخی دیگر مانند فلامینگو و پلیکان با گل و لای روی زمین یک لانه کاسه مانند ساخته و برخی دیگر مثل حواصیل ها لانه های خود را روی درختان می سازند.

 لانه عقاب سانان در قلمروی خودشان با شاخه ها و ترکه ها دور از دسترس انسان روی قله کوه ها یا مرتفع ترین جای درخت ساخته شده و چندین سال هم مورد استفاده قرار می گیرد.

  • هرسال با آراستن لانه ها و اضافه کردن مقداری دیگر شاخه و ترکه به وزن این لانه افزوده شده و چون فضولات خودشان را نیز در داخل لانه خودشان رها می کنند گاهی اوقات وزن آن به بیش از نیم تن و پهنای آن به بیش از ۳ متر می رسد.
  •  بزرگترین لانه درختی پرندگان که تاکنون ساخته شده در فلوریدای آمریکا و متعلق به جفتی از عقاب های سر سفید بوده است.

حتما تعجب می کنید اگر بدانید عمق لانه آنها حدود ۶٫۱ متر و عرض آن حدود ۲٫۹ متر بوده است. پس اگر بدانید که وزن این لانه حدود ۲ تن و ۷۲۲ کیلوگرم بوده چقدر تعجب می کنید.

  • کوچک ترین لانه پرندگان با عرض ۲ و ارتفاع ۳ سانتی متر متعلق به مرغ مگس و بزرگترین آن با قطر ۱۱ و ارتفاع ۵ متر متعلق به dusky scrubfowl می باشد.

 برخی از پرستوها ترجیح می دهند در سوراخ ها و حفره های خالی و متروکه زندگی کنند. برخی دیگر از آنها نیز با بزاق دهان خودشان، لانه می سازند.

  •  کوکو ها و برخی از فاخته ها هیچ نوع مسئولیتی در قبال جوجه ها و تخم های خود قبول نکرده و در لانه سایر پرندگان تخم گذاری می کند.
  • ماده ها وظیفه لانه سازی و آراستن لانه را برعهده دارند و تعداد کمی از پرندگان هستند که وظیفه لانه سازی بر عهده نرها می باشد.
  •  لانه های زیرزمینی اغلب لانه های تغییر شکل داده شده سنجاب ها و سایر پستانداران زیرزمینی می باشند.
  • تعداد حفره های لانه های جمعی social Weaver حدودا ۹۵ اتاقک تکی بوده که در هرکدام یک جفت و فرزندان آنها زندگی می کنند.
  •  برخی از پرندگان مثل الیکای تالابی کنار لانه خودشان چندین لانه اضافی برای جوجه هایشان می سازند.
  •  جغدها لانه های سایر پرندگان را غصب می کنند.
  •  کوچکترین لانه های فنجانی The smallest cup nests شکل متعلق به مرغ مگس خواراست که به اندازه کاملاً انگشتی بوده و از خزه و تار عنکبوت ساخته شده است.
  • یک نوع موریانه به نام موریانه قطب نما برای تنظیم دمای داخلی لانه اش با استفاده از خشت خاکریزهایی را در جهت شمال به جنوب می سازد.

 

دانستنی های بسیار جالب مورچه ها/ مقاله کامل

مقاله و دانستنی های پستانداران و پستانداران تخم گذار!+ تصاویر

باهوش ترین حیوانات جهان + تصاویر / مقاله و تحقیق

جشن عروسی حیوانات (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان