ramazan
ramazan

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

مجموعه : مقاله و تحقیق
مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

عقاب طلایی پرنده شکاری است The golden eagle is a bird of prey و جز گونه‌های جانوری حمایت شده از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به شمار می‌‌آید عقاب طلایی، یکی از بزرگ ترین، سریع ترین و ساده لوح ترین پرندگان در آمریکای شمالی است. پرهای طلایی و درخشانی دارد که در قسمت پشت سر و دور گردن قرار گرفته اند. با ما همراه باشید تا با این پرنده زیبا ببیشتر آشنا شوید.

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

ویژگی ظاهری عقاب طلایی

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

عقاب طلایی (نام علمی: Aquila chrysaetos) از بهترین پرندگان از لحاظ شکار در نیم‌کره شمالی شناخته شده‌است. مانند تمام عقابان، عقاب طلایی نیز به خانوادهٔ عقابیان تعلق دارد.

رنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است. به‌طور متوسّط طول بال‌های آن‌ها ۷ فوت (بیش از ۲ متر) و طول خود آن‌ها ۳ فوت (۱ متر) است. وزن آن به‌طور متوسط، ۳–۶/۵ کیلوگرم می‌باشد و صدای این پرنده به صورت صدای بلند سگ و شبیه «کلیاک – کلیاک kliak» شنیده می‌شود.

این پرنده معمولاً در ارتفاع ۳۶۰۰ متری زندگی می‌کند و لانهٔ خود را بر روی درختان بلند، در صخره‌ها و غیره می‌سازد. عقاب طلایی به‌طور معمول سالی یک یا دو جوجه می‌آورد. این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند. عقاب‌های طلایی ماده جثهٔ بزرگتری نسبت به جنس نر دارند. عقاب‌های طلایی به دلیل داشتن بال‌های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه‌های هوا سر می‌خورند.

سرعت معمولی این پرندگان ۹۳ کیلومتر می‌باشد اما هنگام شیرجه زدن می‌توانند سرعتشان را تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهند.
عقاب طلایی بعضاً به عنوان بهترین پرنده در میان سایر عقابها و دیگر پرندگان شکاری شناخته شده‌است.

 

شیوه زیست

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

عقاب طلایی با استفاده از چابکی و سرعت و همچنین با استفاده از پاشنه قدرتمند خود می‌تواند طعمه‌های کوچک خود از جمله خرگوش، موش کوهی(مارموت)، سنجاب زمینی و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه وحشی یا خانگی، بز کوهی و بچه آهوها را شکار کند. آن‌ها همچنین در مواقع کمیاب بودن شکار، مردار حیوانات و خزندگان را نیز می‌خورند.

عقاب‌های طلایی دارای شش زیر گونه در کل جهان می‌باشند. بزرگترین جثه را در این زیرگونه‌ها، عقاب‌های طلایی هیمالیایی دارند. طول متوسط بال‌هایشان ۲٫۲۱ متر است البته بزرگترین عقاب این گونه یک ماده با طول بال ۲٫۸۱ متر است. عقاب‌های طلایی در اطراف قطب شمال در اسکاتلند، اروپا (کوه‌های آلپ، اسپانیا، ایتالیا، یونان، رومانی، یوگسلاوی، سرتاسر سیبری) تا آسیا، ایران و آمریکا زادآوری دارد.

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

عقاب‌های طلایی، پنجه‌های بسیار محکم و قوی ای دارند و می‌توانند طعمه‌های تا وزن ۸ کیلوگرم را حمل کنند اما به گفتهٔ کارشناسان محیط زیست، این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهوها را نیز دارند.
در بعضی از کشورها نظیر مغولستان این پرنده را برای شکار آموزش می‌دهند. از آن جا که این پرنده قدرت شکارگری بسیار بالایی دارد، از عقاب طلایی برای شکار گرگ و روباه Hunting wolves and foxes استفاده می‌کنند. عمر متوسط این عقاب‌ها در طبیعت ۳۰ سال است اما در اسارت تا ۳۶ سال هم عمر می‌کند زیرا در طبیعت با خطرهای گوناگونی مواجه هستند.

زاد و ولد

معمولاً دو تخم می‌گذارند و در حدود ۴۵ روز روی تخم‌ها می‌خوابند. گاهی نرها جای ماده‌ها روی تخم‌ها می‌خوابند و ماده‌ها شکار می‌کنند.

 

عقاب صحرایی

مشخصات ظاهری عقاب صحرایی:

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

عقاب صحرایی 75 سانتی متر طول دارد. پرنده ی بالغ به رنگ قهوه ای تیره، با پوشش متنوع زیر بال، شبیه قسمت های دیگر بدن با کمرنگ تر از آن دیده می شود .

زیر بال ها یکدست، با پرهای پروازی کمرنگ تر یا پررنگ تر از آن، و نوارهای تیره ی پهن در حاشیه ی انتهایی بال ها، که حاشیه ی سرشانه و پیش بال تیره رنگ است، دیده می شود.

از بالا، روتنه غالبا در سطح بال ها کمرنگ تر است با رگه های تیره که تا شاهپرهای کمرنگ تر ادامه دارند. دم خاکستری مایل به قهوه ای و قاعده و انتهای آن تیره تر است.

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

پرنده ی جوان قهوه ای کمرنگ است که نوارهای مشخص سفیدی در زیر بال ها، لکه ی بزرگ شاهپرها ا زبال و دمگاه تیره اش آن را از پرنده ی جوان شاه باز متفاوت می سازد.

معمولا پرنده ی تازه بالغ تا کامل شدن پشش رنگی بدنش، تیره تر از پوشش زیر بال ها است و شباهت بسیار با نابالغ عقاب خالدار کوچک دارد، با این تفاوت که نوارهای سفید زیر بال، پرهای انتهایی مشخص بال و منقار بزرگترش او را متمایز می کند.
لکه ی زرد رنگی در انتهای منقار این پرنده دیده می شود که تا زیر چشم امتداد دارد. پروازی سنگین، همراه با بالبازروی با بال های پهن، که به حالت خمیده در می آید، دارد.

 

صدای عقاب صحرایی:

صدای عقاب صحرایی شبیه به صدای عقاب خالدار بزرگ است.

 

تغذیه:

عقابهای صحرایی از پستانداران کوچک مانند خرگوشها، پرندگان و جوندگان Birds and rodents غذای خود را فراهم می کند. از مردارهای تازه نیز تغذیه می کند.

 

مشخصات و چرخه زندگی عقاب طلایی و صحرایی/ مقاله و تحقیق

 

زیستگاه عقاب صحرایی:

این پرنده در استپ های باز، نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، کوهپایه ها، نزدیک تالاب ها و حوالی شهرهای بیابانی به سر می برد. معمولا آشيانه خود را روي درخت مي سازد.
در ایران ، در مناطق جنوب شرقی، به صورت مهاجر دیده شدهاست.

 

حفاظت:

عقاب صحرایی در زمره ی پرندگان حفاظت شده است، بنابراین، ضمن بررسی دقیق مناطقی که در آنها به سر می برد، باید برای حفاظت از این مناطق اقدامات جدی صورت گیرد.

 

عقاب طلایی و زیبای اروپا وارد ایران می شود + تصاویر

عکس های جالب اهلی کردن عقاب توسط دختری زیبا!!

عقاب سفید 2.2 میلیاردی به فروش رسید! (عکس)

شکار پسر بچه ای ۳ ساله توسط یک عقاب!! عکس

 

Characteristics and life cycle of golden and desert eagles / Article and research

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان