ramazan
ramazan

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

خیلی از افرادی هستند که اندام لاغری دارند و از لاغری خودشان ناراحت هستند و همین باعث کاهش اعتماد به نفس طرف شده است. شاید داروهایی برای چاقی وجود داشته باشه اما اولا خیلی عوارض دارند و ثانیا شیمیایی هستند و آخرش برایمان ضرر دارند.

پس بهتر است یک رژیم غذایی سالمی را برای خودتان داشته باشید تا هم سلامتتان در امان بماند و هم چاق شوید. در این بخش از نازوب به شما عزیزان لاغر اندام سبد غذایی و خوراکی هایی که باعث چاقی میشود Foods that cause obesity را خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

برای چاق شدن باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

افزایش وزن الزاما به‌معنای مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس نیست. کیفیت مواد غذایی مصرفی به‌اندازه‌ی کمّیت آنها مهم است. بهتر است برای چاق شدن غذاهای پرکالری مانند دانه‌ها، مغزها، کره‌ی بادام‌زمینی، سبزیجات نشاسته‌ای (مانند سیب‌زمینی، ذرت، کدو حلوایی، حبوبات)، لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ، حبوبات و غلات کامل را بیشتر مصرف کنید.

تلاش برای چاق شدن در یک هفته به‌معنای آزادی برای خوردن هر غذایی نیست. باید خودتان را از غذاهایی مانند برگر، چیزکیک، سیب‌زمینی سرخ‌شده و آبنبات دور نگه دارید. شاید این غذاها وسوسه‌‌برانگیز باشند، ولی برای سلامتی مضرند.

 

برای افزایش وزن ورزش کنید

اگر فکر می‌کنید ورزش فقط برای کاهش وزن است، کاملا در اشتباه هستید. برای اینکه کالری دریافتی‌تان از کالری‌ای که می‌سوزانید بیشتر باشد، باید یک رژیم غذایی مخصوص عضله‌سازی را دنبال کنید. برخی تمرین‌های ورزشی مانند اسکات، ددلیفت و دیپ پارالل می‌توانند به افزایش وزن و افزایش حجم عضلات کمک کنند. به‌جای حرکات تکراری با وزنه‌های سبک، از وزنه‌های سنگین‌تر استفاده کنید. بین هر سِت، ۳ دقیقه استراحت کنید.

 

برای افزایش وزن بیشتر غذا بخورید!

اگر می‌خواهید به هدف‌تان یعنی چاق شدن در یک هفته برسید، باید بیشتر بخورید. شاید این حرف به نظرتان جالب باشد، ولی عملی کردن این توصیه کار سختی است. فراموش نکنید که هر ۵۰۰ کالریِ اضافه‌ای که در هر روز دریافت می‌کنید، می‌تواند وزن‌تان را در طول یک هفته نزدیک به نیم کیلوگرم افزایش بدهد.

بهتر است هر ۲ یا ۳ ساعت غذا بخورید. وعده‌های غذایی‌تان باید حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده Proteins and complex carbohydrates (مانند غلات و حبوبات) باشند. در بین زمان ناهار تا شام نیز می‌توانید دو میان‌وعده داشته باشید. به‌جای مصرف سوپ‌های آبکی، سوپ‌هایی بخورید که در تهیه‌شان از خامه استفاده شده است.

 

برای چاق شدن باید بدانید بدن‌تان به چند کالری نیاز دارد

کالری موردِنیاز بدن در افراد مختلف، متفاوت است. باید بتوانید نیاز بدن‌تان به کالری و نیز میزان کالری دریافتی‌تان را ارزیابی کنید. زمانی که این مقادیر را یافتید، کالری دریافتی‌تان را ۵۰۰ واحد در روز افزایش بدهید. برای افزایش کالری دریافتی بهتر است از غذاهای پرکالری استفاده کنید. همچنین برای خوردن وعده‌های غذایی زمان‌بندی مناسبی داشته باشید تا بتوانید کالری دریافتی روزانه‌تان را افزایش بدهید.

 

اگر می خواهید چاق شوید اسموتی های سالم بخورید

برای افرادی که دوست دارند وزنشان افزایش پیدا کند یک پیشنهاد بسیار خوب و سالم داریم میان وعده را با اسموتی های سالم بگذرانید منظورمان از اسموتی های سالم نوشیدنی های میوه ای بدون قند و شکر است نوشیدنی هایی که در اب میوه فروشی ها سرو می شود اغلب شکر زیادی دارد و ممکن است سلامت شخص را به خطر بیندازد بهترین زمان برای اسموتی خوردن بعد از ورزش است وقتی خوب ورزش کردید یک اسموتی پر حجم و مغذی بخورید و سعی کنید داخل آن از تنقلاتی مانند بادام و گردو استفاده کنید تا انرژی و کالری زیادی وارد بدنتان شود.

 

باید ها و نباید های روش های چاق شدن

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

افرادی که خیلی آرام غذا می خورند چاق نمی شوند

یکی از دلایل اینکه اغلب این افراد بسیار آرام و شمرده غذا می خورند و وقت زیادی برای جویدن غذا صر ف می کنند افرادی که دچار افزایش وزن و چاقی هستند در بیشتر مواقع کسانی هستند که خیلی تند و با استرس و عجله غذا می خورند این اشخاص درست برعکس افراد لاغر خیلی زود چاق و دچار افزایش وزن میشوند.

افرادی که آرام غذا می خورند و خوب غذایشان را می جوند خیلی زودتر احساس سیری کرده و کالری کمتری هم مصرف می کنند در عوض اشخاصی که تند و با استرس Fast and stressful غذا صرف می نمایند همیشه در حجم زیاد و با غذاهای پر کالری سیر می شوند.

 

بالا بودن متابولیسیم پایه در بدن باعث چاق نشدن میشود

برخی افراد هم هستند که متابولیسم بدنشان بسیار بالا بوده و سوخت و ساز در آنها به صورت دایم و در مقدار زیاد انجام میشود یعنی هر چه می خورند خیلی زود می سوزد این افراد هم به ندرت چاق شده و همیشه از لاغری زیاد شکایت دارند البته سوخت و ساز در بدن بسیار خوب است ولی وقتی سرعت و میزان آن از یک حدی بالاتر می رود باعث میشود هیچ گونه چربی در بدن و اندام ها ذخیره نشده در نتیجه افزایش وزنی هم رخ ندهد.

 

استرس و افسردگی یکی از دلایل چاقی یا لاغری مفرط است

استرس و افسردگی هم می تواند باعث بروز یک چنین حالتی بشود برخی افراد در اثر استرس و افسردگی دچار پر خوری شده و مرتب وزن اضافه می کنند برخی دیگر هم کم غذا می شوند و وزنشان مرتب کاهش پیدا می کند به طور کلی افرادی که افسردگی دارند یا اینکه همیشه دچار استرس هستند تغذیه مناسبی هم ندارند و علاوه بر چاقی یا لاغری مفرط ممکن است به بیماری های گوارشی هم مبتلا شوند.

 

بیماری های هورمونی و غدد تیرویید

دلیل دیگری که می تواند سبب بروز لاغری مفرط و چاق نشدن در افراد شود کم کاری یا پر کاری غده تیرویید است وقتی غده تیرویید زیاد ترشح شود و یا اینکه به میزان خیلی کم در بدن فعالیت کند می تواند باعث چاق شدن و لاغری مفرط در افراد هم گردد یک چینین اشخاصی باید ازمایش هورمونی داده و بعد از اینکه از وضعیت کم کاری یا پرکاری تیرویید خود مطمئن شدند با مصرف دارو آن را کنترل نمایند.

 

دیابت نوع ۲ هم می تواند باعث چاق نشدن بشود

بیماران دیابتی که مبتلا به نوع دو آن هستند مجبورند دارویی به نام متفورمین مصرف کنند این دارو ممکن است سبب لاغری و کاهش وزن در این افراد گردد و همچینین باعث شود آنها چاق نشوند البته در برخی افراد دیابتی هم نتیجه معکوس دارد انها دچار چاقی و افزایش وزن میشوند در اغلب موارد این دارو باعث لاغری گردیده و کمتر افزایش وزن رخ می دهد .

 

دیابت نوع ۱ هم باعث لاغری و چاق نشدن میشود

این عارضه اغلب در کودکان و سنین پایین رخ می دهد به دلیل بروز دیابت نوع ۱ و کاهش گلوکز در بدن این اتفاق بروز می کند چون بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود اقدام به سوزاندن گلوکز کرده و اگر این ماده در بدن بیش از حد کاهش پیدا کند بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به سوزاندن چربی ها و ماهیچه ها متوسل می شود در نتیجه بعد از مدتی فرد دچار لاغری و کاهش وزن میشود این افراد باید به محض مشاهده علایم به پزشک مراجعه کرده و به تجویز پزشک انسولین مصرف نمایند .

 

غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

برای چاق شدن و افزایش وزن، لازم است که نسبت به کالری مصرفی روزانه خود کالری بیشتری دریافت کنید. برای مثال اگر روزانه 1000 کالری می‌سوزانید، باید رژیم غذاییتان را طوری بچینید که کالری دریافتی شما بیشتر از 1000 باشد. برخی از غذاها و خوراکی‌هایی که به افزایش وزن کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

 

شیر

سال‌هاست که مصرف شیر برای افزایش وزن و عضله سازی به افراد توصیه می‌گردد. شیر ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین است. همچنین منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی A rich source of vitamins and minerals مانند کلسیم محسوب می‌شود. مطالعات نشان داده است افرادی که پس از انجام تمرینات ورزشی شیر می‌خورند، عضله سازی و افزایش وزن بیشتری نسبت به سایرین دارند. اگر تمایل به افزایش وزن دارید، روزانه یک یا دو لیوان شیر را به عنوان میان وعده بنوشید. اگر ورزشکار هستید شیر را قبل و بعد از ورزش میل کنید.

 

معجون پروتئین

معجون پروتئین یکی از موثرترین غذاهای چاق کننده است. آن را می‌توانبه صورت آماده خریداری نمود یا در خانه تهیه کرد. از آنجایی که مصرف محصولات طبیعی و بدون نگهدارنده برای بدن مفیدتر است، در ادامه با طرز تهیه تعدادی معجون‌ پروتئین خانگی و خوشمزه آشنا می‌شویم. در صورت تمایل می‌توانید هر یک از دستورالعمل‌های زیر را با 2 فنجان (470 میلی لیتر) شیر یا شیر بادام ترکیب و میل کنید.

برنج

برنج منبعی غنی از کربوهیدرات و مواد دیگر است که به شما در افزایش وزن کمک می‌کند. هر فنجان (165 گرم) برنج پخته شده 190 کالری، 43 گرم کربوهیدرات و مقدار بسیار کمی چربی برای بدن فراهم می‌کند. برنج نسبتاً کم کالری است؛ در نتیجه به راحتی می‌توانید مقدار زیادی کربوهیدرات و کالری را در یک وعده غذایی کسب کنید در حالی که غذای بیشتری نیز می‌خورید. به عبارتی مصرف برنج برای افراد کم اشتها بسیار کارساز خواهد بود.

 

آجیل و کره آجیل

مصرف روزانه آجیل به افراد لاغر کمک می‌کند تا وزن خود را افزایش دهند. فقط یک مشت کوچک بادام حاوی بیش از 7 گرم پروتئین و 18 گرم چربی‌های سالم است. از آنجا که آجیل‌ها بسیار پرکالری هستند، خوردن آن‌ها به میزان فقط دو مشت در روز می‌تواند صدها کالری به رژیم غذایی فرد اضافه کند.

مغزها یک میان وعده عالی به شمار می‌روند و می‌توان آن‌ها را به بسیاری از وعده‌های غذایی از جمله سالادها نیز افزود. آجیل بو داده خام یا خشک مفیدترین نوع آجیل است. علاوه بر این‌ها، کره آجیل (مانند کره فندق، بادام زمینی و…) را نیز می‌توان به انواع تنقلات یا خوراکی‌های مختلف مانند معجون و ماست اضافه کرد.

 

سیب زمینی و دیگر منابع طبیعی نشاسته

سیب زمینی و سایر منابع طبیعی نشاسته از موثرترین غذاهای چاق کننده به شمار می‌روند. استفاده از این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه، راهی بسیار آسان و مقرون به صرفه برای دریافت کالری بیشتر و افزایش وزن است. تا حد امکان سعی کنید منابع طبیعی و سالم نشاسته‌ را مصرف نمایید. برخی از این منابع عبارت‌اند از:

• جو دوسر

• ذرت

• گندم سیاه

• سیب زمینی

• لوبیا و حبوبات

مصرف سیب زمینی و سایر نشاسته‌ها علاوه بر اینکه موجب افزایش کربوهیدرات و کالری دریافتی بدن می‌شود، همچنین ذخیره گلیکوژن عضلات را نیز افزایش می‌دهد. گلیکوژن اصلی‌ترین منبع انرژی بدن برای بیشتر ورزش‌ها و فعالیت‌ها است. علاوه بر این‌ها، مصرف نشاسته می‌تواند به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک کند.

 

ماهی سالمون و ماهی‌های چرب

ماهی سالمون و ماهی‌های چرب منبع عالی پروتئین و چربی‌های مهم و مفید برای بدن هستند. از میان تمام مواد مغذی موجود در ماهی سالمون و ماهی‌های چرب، اسیدهای چرب امگا 3 مهم‌تر و شناخته شده‌تر هستند. اسیدهای چرب امگا 3 مزایای بی‌شماری برای سلامتی بدن و مقابله با بیماری‌ها دارند. یک فیله ماهی 170 گرمی حدود 350 کالری و 4 گرم چربی امگا 3 به بدن می‌رساند. همچنین 34 گرم پروتئین مفید را برای بدن تأمین کرده و به شما در ساخت ماهیچه یا افزایش وزن کمک می‌کند.

 

میوه خشک

میوه خشک یک میان وعده پرکالری بوده که آنتی اکسیدان‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند. می‌توانید انواع مختلفی از میوه‌های خشک را خریداری یا در خانه درست کنید. آن‌ها علاوه بر تأمین مواد مغذی و طعم دلپذیرشان، برای افزایش وزن بسیار موثر هستند. برای مثال، یک چهارم فنجان زغال اخته خشک حاوی حدود 130 کالری است.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ با کیفیت، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده It is rich in antioxidants و سلامت بدن را حفظ می‌کند. مانند سایر غذاهای پرچرب، شکلات تلخ نیز دارای کالری بسیار بالایی است و می‌توان از آن برای چاق شدن استفاده نمود. هر 100 گرم شکلات تلخ حدود 600 کالری داشته و حاوی مواد مغذی از جمله فیبر، منیزیم و آنتی اکسیدان‌ها است. توصیه می‌شود که شکلات تیره حداقل 70 درصد تهیه نمایید.

 

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

پنیر

شاید عجیب باشد، اما پنیر نیز یکی از غذاهای چاق کننده است. البته مصرف آن به میزان کم موجب افزایش وزن نمی‌شود. پنیر حاوی چربی و کالری بالایی بوده و همچنین می‌توان پروتئین و کلسیم را نیز در آن یافت. به همین جهت مصرف آن برای سلامتی بدن بسیار مفید است. از آنجایی که پنیر طعم بسیار دلپذیر و خوشمزه‌ای دارد، می‌توان آن را در کنار بیشتر وعده‌های غذایی گنجاند و به راحتی چند صد کالری اضافی دریافت کرد.

 

ماست

ماست پرچرب یک میان وعده سالم و مناسب برای افزایش وزن محسوب می‌شود. ماست حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی بوده و ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. تعداد زیادی دستورالعمل برای افزودن طعم به ماست و افزایش وزن به کمک آن وجود دارد. ما در اینجا برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

• ماست و میوه: 1-2 فنجان ماست را با میوه تازه یا خشک ترکیب کنید. همچنین می‌توانید آجیل، عسل و نارگیل نیز به آن اضافه نمایید.

• پودینگ کره بادام زمینی و شکلات: 1-2 فنجان ماست را با پودر کاکائو؛ کره بادام زمینی، فندق یا هر کره آجیل دلخواه؛ و یک شیرین کننده مانند عسل ترکیب کنید.

• پارفیت ماست: 1-2 فنجان ماست را با انواع توت‌ها مخلوط کنید و به شکل لایه لایه فرم دهید.

• انواع معجون: ماست یک افزودنی عالی برای هر نوع معجون است.

 

پاستا

پاستا یکی دیگر از منابع کربوهیدرات است که می‌توان آن را به اشکال مختلفی در هر وعده غذایی میل نمود. دو فنجان پاستای پخته شده تقریبا 400 کالری دارد. یک فنجان سس پاستا نیز کمتر از 160 کالری اضافه دارد. همچنین با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پنیر پارمزان که حاوی بیش از 45 کالری است، می‌توان در یک وعده غذایی چیزی حدود 600 کالری به بدن رساند.

 

عوارض چاقی

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

پُر فشاری خون

هرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود. هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره ی سرخرگ های شما وارد می شود.

علاوه بر این، چاقی باعث افزایش سطح هورمون انسولین در خون می گردد که این هورمون علاوه بر کنترل قند خون ، باعث نگه داشتن آب و نمک در رگ ها می شود که این خود باعث افزایش حجم خون می گردد. همچنین چاقی باعث افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش ظرفیت عروق برای جابجایی خون می شود که تمام این عوامل باعث پرفشاری خون می گردد.

 

دیابت

چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع ۲ می باشد، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر نرمال قبلی، وظیفه ی خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل مهم خطر برای سلامتی فرد است.

 

اختلال در چربی های خون

رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی باعث بالا رفتن کلسترول بد خون (به نام LDL) شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (به نام HDL) و بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود.

تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند، و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرائین می شود Causes atherosclerosis، زیرا چربی های اضافه در جدار رگ ها رسوب می کنند. تصلب شرائین خود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته ی مغزی می شود.

 

بیماری عروق کرونر

این بیماری یکی از اشکال بیماری های قلبی – عروقی است که از رسوب چربی در جدار سرخرگ های کرونر(سرخرگ هایی که به قلب خون رسانی می کنند) ایجاد می شود. پس از مدتی، رسوب این چربی ها باعث تنگ تر شدن دیواره ی داخلی عروق شده و خون کمتری به بافت قلب می رسد.

کاهش خون رسانی به قلب، باعث آنژین صدری (درد قفسه ی سینه) می شود. انسداد کامل عروق قلبی می تواند باعث سکته ی قلبی شود.

 

سکته ی مغزی

چاقی باعث تصلب شرائین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته ی خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته ی مغزی گردد.

 

سایش مفاصل (استئوآرتریت)

در افراد چاق به علت افزایش فشار وارده بر مفاصل(خصوصاً مفاصل زانو، ران و مهره های پایین کمری)، غضروف مفصلی تخریب شده و باعث ایجاد درد مفصل و سفتی آنها می شود.

 

توقف تنفس در خواب

توقف تنفس در خواب، خصوصاً در افراد چاقی که زیاد خور خور می کنند، دیده می شود. این افراد به هنگام خواب شبانه، به علت انسداد مسیرهای هوایی ریه ها، برای مدت کوتاهی دچار توقف تنفس شده Has stopped breathing و مکررا در طول شب بیدار می شوند. در نتیجه خواب با کیفیتی در شب ندارند و در طول روز نیز به علت اختلال در خواب شبانه ی خود، دچار گیجی بوده و مرتب چرت می زنند.

تحقیقات نشان داده، بیشتر افرادی که دچار وقفه ی تنفسی در خواب می شوند، دارای اضافه وزن بوده و گردنی بزرگ و راه هوایی باریکی دارند.

 

سرطان

انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردن رحم و سرطان کیسه ی صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز نسبتاً در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات هستند.

 

بیماری کبد چرب

در اثر چاقی، چربی بیشتری در ساختار کبد وارد می شود که این تجمع چربی در کبد ، می تواند باعث ایجاد التهاب و حتی تخریب بافت کبد شود و نهایتاً به بیماری نارسایی کبد ی (سیروز) منجر شود، حتی اگر فرد هم زمان از مشروبات الکلی استفاده نکند( زیرا کبد چرب و سیروز کبد ی بیشتر در افرادی که مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند، بروز می کند).

 

بیماری کیسه ی صفرا

به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه ی صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه ی صفرا شود. همچنین کاهش وزن سریع( یعنی بیش از ۵/۱ کیلو گرم در هفته) نیز باعث ایجاد سنگ کیسه ی صفرا می شود.

 

فواید چاقی

 

رژیم و سبد غذایی سالم برای چاق شدن افراد لاغر

 

پروفسور ریچارد گالو، رئیس بخش پوست دانشکده پزشکی سن دیه گو و همکارانش موفق به کشف نقش ناشناخته سلول های چربی زیرپوستی موسوم به آدیپوسیت ها شدند. این سلول ها پپتیدهای ضدمیکروبی تولید می کنند که در مقابل باکتری های مهاجم و دیگر پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به ما کمک می کند. ریچارد می گوید:اکنون ما نشان داده ایم سلول های چربی مسئول حفاظت از ما هستند.

توانایی سلول های چربی در تولید مواد ضدمیکروبی تاکنون ناشناخته بود؛ چه رسد به این که حالا می بینیم آنها به اندازه یک نوتروفیل چنین موادی می سازند. سیستم دفاعی بدن در برابر عفونت های میکروبی پیچیده و چندلایه است و شامل انواع سلول ها مثل نوتروفیل ها و مونوسیت ها (سلول های متخصصی که به معنای واقعی کلمه عوامل بیماری زا را می بلعند) که تعدادشان پس از ورود میکروب ها به بدن به اوج می رسد.

 

تاثیر چاقی برای مبارزه با میکروب های بدن

باید گفت که قبل از این که گلبول های سفید خون در حال گردش، در صحنه حاضر شوند؛ بدن نیاز به پاسخ فوری قوی تری برای مقابله با میکروب هایی دارد که تعدادشان به سرعت در حال افزایش است. این کار را معمولا سلول های اپیتلیال و لکوسیت های ساکن در منطقه عفونت انجام می دهند. استافیلوکوکوس اورئوس Staphylococcus aureus یک باکتری معمولی و علت بیشتر عفونت های پوستی و بافت نرم در انسان است.

ظاهر شدن اشکال مقاوم به آنتی بیوتیک ها این باکتری یک مشکل مهم در پزشکی بالینی و در سراسر جهان محسوب می شود. در مطالعات قبلی، ریچارد گالو باکتری استافیلوکوکوس را در لایه های چربی زیر پوست مشاهده کرده بود. بنابراین او و همکارانش به دنبال این بودند تا بدانند آیا چربی زیر پوست نقشی در محافظت از پوست در برابر این باکتری دارد یا نه. آنها تعدادی موش را در معرض باکتری قرار داده و در طول چند ساعت متوجه افزایش تعداد و اندازه سلول های چربی در محل آلودگی شدند.

مهم تر از همه این که این سلول های چربی مقدار زیادی پپتیدهای ضدمیکروبی موسوم به CAMP تولید کردند. این پپتیدهای مورد استفاده، واکنش ذاتی ایمنی به منظور از بین بردن مستقیم باکتری های مهاجم، ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زاست. این پپتیدها اولین خط طبیعی دفاعی در برابر آلودگی هستند که تمامی موجودات زنده از آنها برای محافظت از خودشان استفاده می کنند. البته در انسان حضور این پپتیدها و خصوصا CAMP می تواند یک شمشیر دولبه باشد. کمبود آن باعث التهابات مکرر پوستی و خارش های پوستی شده و مقدار بیش از حد آن هم باعث دیگر بیماری های التهابی مانند لوپوس و صدفک پوستی و آکنه روزاسه شود.

البته آزمایش های بعدی نشان داد که این افزایش پپتیدی در واکنش به حضور باکتری به شکل مضر آن نیست. محققان معتقدند که این یافته ها بخش دیگری از پازل واکنش ایمنی را آشکار ساخته و گزینه فوق العاده جدیدی برای مطالعه بیشتر است. برای مثال داروهای فعلی که برای استفاده در بیماران دیابتی Diabetic patients تولید می شود، ممکن است برای افراد دیگری که نیاز به تقویت این بخش از سیستم ایمنی دارند، مفید باشد.

 

ورزش های تصویری برای چاق شدن صورت

دلیل چاق شدن بعد از ازدواج

ورزش هایی که چاق می کند! بهترین ورزش ها برای رفع لاغری

چاق کننده های صبحگاهی

 

Healthy diet and food basket for obese thin people

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان