ramazan
ramazan

خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

مجموعه : تغذیه مناسب
خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

کم آبی بدن dehydration یک سری نشانه هایی را به دنبال دارد که ممکن است خیلی راحت از کنارشان بگذریم. درصورتی که کم آبی عوارض هم دارد که خیلی باید مراقب اب بدنمان باشیم. در این بخش از پورتال جامع نازوب خوراکی هایی که باعث رفع کم آبی بدن میشود را خواهیم گفت با ما همراه باشید.

 

این خوردنی های خوشمزه باعث رفع کمبود آب در بدن (دهیدراسیون) میشوند

کم آبی (دهیدراسیون)

 

خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

 

کم آبی یعنی از دست دادن آب و مایعات بدن بیشتر از حدی که فرد در طول روز دریافت می‌کند. اگر این مشکل تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای فرد شود. نوزادان، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض کم آبی هستند. یکی از علائم کم آبی در بدن ادرار تیره است.

 

نشانه کم آبی بدن

پوست خشک، نشانه ی کم آبی بدن است

• بوی بد دهان نشانه کم آبی بدن است

• خشکی دهان، وقتی نمی توانیم غذایی را بخوریم

• سوزش چشم، نتیجه کمبود آب بدن است

• احساس تشنگی

• ادرار به رنگ زرد تیره با بوی زیاد

• احساس سرگیجه

• احساس خستگی

• کاهش ادرار (کمتر از ۴ بار در روز)

 

در صورت داشتن موارد زیر احتمال کم آب شدن بدن بیشتر می‌شود:

• دیابت

• استفراغ یا اسهال

• زیر آفتاب ماندن برای مدتی طولانی (گرمازدگی)

• زیاده‌روی در مصرف الکل

• تعریق زیاد بعد از ورزش

• تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد یا بیشتر

• مصرف داروهایی که حجم ادرار را بیشتر می‌کنند (دیورتیک‌ها)

 

خطر دهیدراسیون را کاهش دهید

در صورتی که متوجه هریک از علائم کم آبی شدید، به مصرف مایعات روی آورید.
اگر به دلیل بدحالی و بیماری، نوشیدن مایعات برای شما مشکل است، از جرعه های کوچک شروع کرده و به آرامی مقدار مایعات مصرفی را افزایش دهید.

می توانید به منظور آسان تر کردن عمل بلع مایعات برای کودکتان، از قاشق استفاده کنید.
لازم است در طول روز به اندازه کافی مایعات مصرف کنید تا ادرار شما کم رنگ و شفاف شود.
در زمان هایی که خطر دهیدراسیون بیشتر است، به عنوان مثال اگر استفراغ می کنید، اسهال دارید یا عرق می کنید، مایعات بنوشید.

 

عوامل ایجاد کم آبی در بدن چیست؟

همه‌ٔ افراد می‌توانند به کم‌آبی دچار شوند اما برخی بیشتر در معرض خطر هستند:

نوزادان و کودکان

این گروه از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر کم آبی Risk of dehydration هستند. زیرا بیشتر دچار اسهال و استفراغ می‌شوند. تب و سوختگی در نوزادان باعث می‌شود آب بیشتری نسبت به دیگران از دست بدهند. ضمن اینکه این گروه سنی نمی‌توانند نیازشان به نوشیدن آب را مطرح کنند یا خودشان آب بنوشند. پس احتمال کم‌ آبی بدن در آنها زیاد است.

 

افراد مسن

با افزایش سن، حجم آب موجود در بدن کاهش پیدا می‌کند و احساس تشنگی کمتری در بدن به وجود می‌آید. ابتلا به دیابت، زوال عقل و مصرف بعضی داروها هم باعث کم آبی بدن می‌شود. برخی از کهنسالان هم مشکلات جسمانی و حرکتی دارند و نمی‌توانند آب بنوشند.

 

افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن

دچار بودن به بیماری‌هایی که درمان نشده‌اند هم بدن را در معرض کم‌آبی قرار می‌دهد. بیماری های کلیوی هم دفعات ادرار کردن را افزایش می‌دهد و بدن را به کم‌آبی دچار می‌کند. حتی سرم خوردگی و گلودرد هم امکان کم آبی بدن را زیاد می‌کند. چون در این حالات، میلی برای غذا خوردن و نوشیدن آب وجود ندارد.

 

ورزش کردن در محیط باز

هوای گرم و مرطوب هم باعث کم آبی بدن می‌شود. زیرا در هوای مرطوب، عرق بخار نمی‌شود و بدن را مثل هوای عادی خنک نمی‌کند. در نتیجه دمای هوا افزایش می‌یابد و نیاز به مصرف مایعات هم بیشتر می‌شود.

 

خطرات و عوارض کم آبی بدن چیست؟

 

خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

 

کم آبی بدن خطراتی هم در پِی دارد:

آسیب‌های ناشی از گرما

اگر هنگام ورزش و تعریق شدید، آب ننوشید دچار مشکلاتی جدی خواهید شد. این مشکلات بنا به میزان از دست دادن آب بدن می‌تواند به شکل گرمازدگی یا خستگی گرمایی(سرگیجه و تهوع شدید) یا حتی مشکلات حادتری مانند سکته گرمایی(افزایش غیرعادی حرارت بدن) شود و حتی امکان مرگ هم وجود دارد.

 

مشکلات کلیوی و ادراری

کم آبی بدن به طور مداوم می‌تواند باعث عفونت ادراری، ایجاد سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیه شود.

 

تشنج

الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم به انتقال سیگنال‌ها از سلولی به سلول دیگر کمک می‌کنند. اگرتعادل الکترولیت‌ها در بدن از بین برود، پیام‌های الکتریکی میان سلول‌های بدن از بین می‌رود. در نتیجه امکان وقوع انقباض و گرفتگی ناخواسته عضلات و بی هوشی به وجود می‌آید.

 

کم‌حجمی خون

این مشکل بسیار خطرناک و گاهی‌اوقات مرگ‌آور است. زمانی که کاهش حجم خون باعث افت فشار می‌شود، سطح اکسیژن بدن هم افت شدیدی پیدا می‌کند.

 

این خوراکی ها موجب کمبود آب بدن می شوند

 

خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

 

نوشیدنی های انرژی زا

افراد بسیاری، به ویژه نوجوانان و جوانان، برای افزایش انرژی خود به مصرف نوشیدنی های انرژی زا روی می آورند و گمان می کنند این کار به بهبود عملکرد آنها کمک خواهد کرد، در شرایطی که آب مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند. اما مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های انرژی زا می تواند نتیجه ای معکوس به همراه داشته و در نهایت با کم آبی بدن مواجه شوید.

نوشیدنی های انرژی زا از محتوای قند بالایی برخوردار هستند که فشار اسمزی بالا در روده ایجاد می کند و موجب کاهش آب می شود. در برخی موارد، مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند موجب اسهال اسمزی نیز شود.

 

رژیم غذایی کم کربوهیدارت

شاید نخستین چیزی که در زمینه کاهش وزن به شما توصیه شود، دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت باشد. با این وجود، افراد بسیاری از این مساله آگاه نیستند که این رژیم غذایی سالم می تواند موجب کم آبی بدن شود.

اگر رژیم غذایی شما بیشتر از مواد غذایی کم کربوهیدارت و سبزیجات تشکیل شده باشد می تواند از دست دادن آب بدن را تشویق کند زیرا مواد غذایی کم کربوهیدارت به طور معمول از محتوای پتاسیم بالا برخوردار هستند.

اگر مصرف کربوهیدارت خود را کاهش می دهید، افزایش مصرف آب روزانه را فراموش نکنید.

 

رژیم غذایی با پروتئین بالا

یکی دیگر از دلایل شایع کم آبی بدن انسان دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین است. اگر قصد دارید از کم آبی بدن پیشگیری کنید، مصرف پروتئین باید همگام با نسبت مناسب کربوهیدارت به پروتئین افزایش یافته باشد. از مصرف نوشیدنی های پروتئینی غلیظ نیز باید پرهیز شود.

آبلیمو

آبلیمو فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند؛ با این وجود، اگر در مصرف آن زیاده روی کنید می تواند اثری ادرارآور در بدن داشته باشد، که به معنای تکرر ادرار است و می تواند به کم آبی بدن منجر شود. در شرایطی که افزودن آبلیمو به یک لیوان آب گرم یا فنجان چای سبز می تواند فواید سلامت قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که اعتدال در مصرف عامل کلیدی محسوب می شود.

 

قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در جهان است که از اثر ادرارآور برخوردار است. مصرف بیش از اندازه قهوه از دست دادن آب بدن را افزایش می دهد و به شکل گیری کم آبی، سردرد و نشانه های دیگر منجر می شود. در حالت ایده آل، مصرف کافئین شما در روز نباید از 110 میلی گرم تجاوز کند.

 

غذاهای شور

مصرف بالای سدیم می تواند در تعادل آب بدن اختلال ایجاد کند و همچنین به کم آبی بدن منجر شود. نمک جاذب رطوبت است Salt absorbs moisture و همچنین می تواند به احتباس آب و نفخ منجر شود. غذاهای کم ارزش مانند فست فود و چیپس از محتوای نمک بالایی برخوردار هستند و مصرف بیش از اندازه آنها می تواند کم آبی بدن را موجب شود.

 

غذاهای سرخ شده در روغن زیاد

آیا پس از خوردن غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده اند متوجه احساس خشکی در گلو و همچنین تشنگی زیاد خود شده اید؟ در شرایطی که پرهیز از مصرف بیش از اندازه غذاهای سرخ شده در روغن زیاد و فواید سلامت این اقدام جای شگفتی ندارد، دلیل دیگری که می تواند برای کاهش مصرف آنها مد نظر قرار بگیرد این است که موجب کم آبی شدید بدن انسان می شوند.

 

بهترین میوه ها برای رفع کم آبی بدن کدام است؟

 

خوردنی های خوشمزه که باعث رفع دهیدراسیون بدن میشوند

 

بنا به مطالعات متعدد، خوردن غذاهای حاوی آب نه تنها کالری کمتری دارند و به کاهش وزن کمک میکنند، بلکه انتخاب مفیدی برای جلوگیری از کم آبی بدن هستند.
اگر چه آب آشامیدنی بهترین راه برای هیدراته کردن است، شما می توانید بدن خود را با خوردن غذاهای خاص هیدراته کنید:

 

ماست:

یک بسته ماست ساده حاوی 85 تا 88 درصد آب است. بعلاوه این که مصرف آن نیاز به کلسیم و برخی از ویتامین های گروه ب مانند ویتامین ب 12 و ریبوفلاوین را برطرف می کند. برای خرید ماست، مطمئن باشید که نوع پروبیوتیک آن را برای حفظ سلامت گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن انتخاب می کنید.

 

سالاد سبز:

دو فنجان سالاد حاوی سبزیجات سبز، حاوی 15 کالری و 90 درصد آب است. این سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند فولات، ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ سلامت چشم و پوست نیز کمک می کنند.

 

توت فرنگی:

غنی از ویتامین ث، فولات و ویتامین ب برای رشد سالم سلول های جدید است. توت فرنگی 91 درصد آب، زغال اخته 85 درصد آب و تمشک نیز 85 درصد آب در هر فنجان دارد.

 

هندوانه:

تقریبا 92 درصد از یک هندوانه را آب تشکیل می دهد. هندوانه منبع خوبی از ویتامین ث است و لیکوپن و آنتی اکسیدان موجود در آن به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی Cancer and heart disease کمک می کند.

 

اسفناج:

اسفناج غنی از فیبر است. همچنین 92درصد آب دارد. اسفناج شامل آنتی اکسیدان بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز، 15 درصد از میزان نیاز به ویتامین ای را برطرف می کند.

 

گوجه فرنگی:

در هر زمان از سال وجود دارد. یک کاسه گوجه فرنگی را می توانید همراه با پنیر، و ریجان به عنوان میان وعده مصرف کنید. گوجه فرنگی 94 درصد آب دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در طول روز است.

 

خیار:

95 درصد از یک فنجان خیار خرد شده را آب تشکیل می دهد. خیار حاوی فیبر و برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین ث است و مصرف یک فنجان از آن، 6 درصد از میزان نیاز به این ویتامین را در روز برطرف می کند.

 

میوه و سبزیجاتی که آبرسانی بدن را تامین می کنند

معرفی غذاهای مفید برای جبران کم آبی بدن

بدن انسان به چه مقدار آب در روز نیاز دارد ؟

 

Delicious foods that relieve dehydration

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان