ramazan
ramazan

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

مجموعه : زنان و زایمان
ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

ترشحات واژن یکی از موضاعات مهمی است که ذهن بسیاری از خانمها را درگیر میکند و حتی باعث نگرانی هم میشود. هر کدام از ترشحات رنگ و ویژگی و نشانه مخصوص به خودش را دارد.
در این بخش از نازوب برای شما عزیزان ویژگی هرکدام از ترشحات Characteristics of each discharge را خواهیم گفت با ما همراه باشید.

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

ترشحات طبیعی و غیرطبیعی واژن

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

در واقع ترشحات واژن انواع مختلفی دارند که برخی از آنها طبیعی است و علاوه برای اینکه هیچ گونه آسیبی به بدن زنان و دختران وارد نمی سازد بلکه ترشح آنها از سوی بسیاری از غددی که در داخل رحم و دیواره های آن وجود دارد، کاملا ضروری است.

اما از سوی دیگر ترشحاتی وجود دارد که ناشی از بروز اختلال یا بیماری هایی Disorders or diseases است که زنان با آنها مواجه شده اند.
بنابراین شناخت انواع ترشحات از جمله مهم ترین اقداماتی است که زنان و دختران باید انجام دهند تا بتوانند در شرایط غیر عادی ترشحات را شناسایی کرده و در صورت لزوم روند درمان را آغاز کنند.

 

ترشحات واژینال

ترشحات واژن به مجموعه مایعاتی گفته می شود که از ناحیه تناسلی زنان خروج می یابد.
بنابراینکه ترشحات واژن انواع مختلفی دارد، ویژگی ها و خصوصیات این ترشحات تا حدودی با هم متفاوت خواهد بود. در واقع رنگ، بو، نوع ترشحات اعم از مایع بودن، چسبنده بودن یا شکل عفونی داشتن موجب می شود که این ترشحات در دسته بندی های مختلفی قرار بگیرند.

همین علامت ها و نشانه ها است که به پزشکان و متخصصین این حوزه کمک می کند که تشخیص های درستی داشته باشند و بتوانند بهترین روش را برای درمان ترشحات غیر طبیعی اتخاذ کنند.

انواع ترشحات واژینال

مهم ترین انواعی که در دسته ترشحات واژینال قرار می گیرند از این قرار است:

1. ترشحات آبکی و بدون رنگ

2. ترشحات پنیری مانند

3. ترشحات دوران عادت ماهیانه؛ ترشحات قرمز رنگ یا قهوه ای رنگ

4. ترشحات به رنگ خاکستری و صورتی رنگ

5. ترشحات واژن به رنگ زرد یا سبز

ترشحات آبکی واژن چه خصوصیاتی دارند؟

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

در حالت عادی زنان و دخترانی که در سنین باروری هستند به دلیل فعالیت های تخمدان ها و ترشح هورمون های زنانه ترشحاتی آبکی خواهند داشت. این ترشحات بدون بو هستند و هیچ عارضه ای از قبیل خارش و سوزش در پی ندارند.

این ترشحات به فعالیت های طبیعی بدن خانم های بالغ باز می گردد و نقش کاملا اثر گذاری در سلامت زنان ایفا می کنند.
ترشحات سفید و آبکی واژن که ترشحات طبیعی هستند.این ترشحات بعد از مدتی در لباس زیر به رنگ زرد دیده می شوند

 

مزایای ترشحات آبکی واژن بسیار است که مهم ترین آنان:

• تسهیل روابط جنسی زنان؛ در واقع زنانی که واژن مرطوب و دارای ترشحات آبکی دارند زمانی که وارد رابطه جنسی می شوند درد کمتر و لذت جنسی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

• عفونت زدایی؛ این دسته از ترشحات در مواردی غیر از رابطه جنسی نیز از ورود میکروب ها جلوگیری کرده و تمامی مواد عفونت زا را از این محل دور می کنند. در واقع به نوعی خاصیت میکروب زدایی پیدا می کنند.

البته مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که ترشحات آبکی واژینال باید خصوصیاتی داشته باشند که مزایای فوق که ذکر شد برای آنها مترتب باشد:

اول اینکه (همانطور که پیش از این ذکر شد)، این دسته از ترشحات باید بدون بو و بدون رنگ باشند The discharge should be odorless and colorless. در واقع این ترشحات، آبکی هستند و هیچ گونه بو و رنگ خاصی ندارند.

دوم اینکه هیچ گونه حالت غیر از مایع نباید داشته باشند. آبکی بودن مهم ترین خصوصیت این دسته از ترشحات است.اگر حالتی پنیری مانند داشته باشند قطعا از نوعی اختلال حکایت می کنند که باید در جهت تشخیص و درمان اقدام کنید.

*در مواردی این ترشحات چسبنده می شوند و حالت چسبناکی پیدا می کنند. این مساله ابدا نگران کننده نخواهد بود و امری طبیعی محسوب می شود.

ترشحات آبکی واژن در چه شرایطی افزایش پیدا می کند؟

مهم ترین سوالی که در خصوص ترشحات آبکی یا بدون رنگ واژینال پرسیده می شود این است که ترشح آن چه زمانی بیش از هر زمان دیگر است.

واقعیت این است که این ترشحات با توجه به نقشی که در بدن زنان ایفا می کنند در سه دوره از زندگی زنان بیش از سایر زمان ها ترشح پیدا می کنند.

• دوران پیش از عادت ماهیانه؛ در واقع در این دوره از آن جهت که فعالیت های تخمدان ها افزایش پیدا می کند ترشحات آبکی واژن نیز افزایش پیدا می کند.

• دوران بارداری؛ در دوران بارداری نیز این ترشحات کاملا طبیعی است و افزایش چشمگیری خواهد داشت.

• زمان تحریک جنسی؛ زمانی که زنان و دختران در حالت تحریک جنسی هستند ترشح این ماده افزایش پیدا می کند. در واقع در این حالت بدن برای رابطه جنسی حالت امادگی پیدا می کند و از تجربه درد در رابطه جنسی پیشگیری می کنند.

ترشحات پنیری واژن

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

چرا ترشحات به صورت برفکی و یا پنیری شکل هستند؟ این دسته از ترشحات حالت سفت تری نسبت به ترشحات آبکی دارند و سفید رنگ هستند. البته گاها به رنگ کرم نزدیک می شوند. این تغییر رنگ ناشی از این علت است که در لباس زیر زنان باقی می مانند و در تماس با هوا رنگ آنها تغییر می کند.

این دسته از ترشحات نیز می تواند نشانه ای باشد بر اینکه زن به عفونت قارچی دچار شده است. بنابراین لازم است که تحت معاینات و بررسی های متخصص زنان قرار گیرید تا علت اصلی آن مشخص شود تا درمان عفونت قارچی واژن زودتر آغاز شود.
ترشحاتی که به شکل پنیری و برفکی هستند به هیچ عنوان طبیعی نبوده و معمولا نشان از عفونت قارچی واژن است

 

ترشحات قهوه ای رنگ خطرناک است؟

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

پرسشی که به کرّات از سوی زنان مطرح می شود این است که ترشحات قهوه ای رنگ خطرناک هستند یا خیر؟. واقعیتی که وجود دارد این است که این ترشحات در دوران قاعدگی طبیعی است و هیچ علامت منفی محسوب نمی شود.

اما اگر این ترشحات در خارج از دوره عادت ماهیانه ادامه دار باشد و یا در فواصل دو عادت ماهیانه رخ دهد قطعا نشانه خوبی نخواهد بود.

زنانی که به سرطان دهانه رحم Cervical Cancer یا سرطان رحم مبتلا هستند این نوع از ترشحات را در دوره زمانی خارج از عادت ماهیانه تجربه می کنند.

بنابر این باید نسبت به این نوع ترشحات حساس باشید و اگر در شرایط غیر عادی ترشحات قهوه ای را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات قهوه ای رنگ اگر به صورت مکرر در زمان هایی غیر از قبل و بعد قاعدگی رخ دهند طبیعی نیستند

 

ترشحات دوران عادت ماهیانه، ترشحات قهوه ای رنگ یا قرمز رنگ

زنان و دختران جوان در دوران عادت ماهیانه به دلیل تغییرات هورمونی و فعل و انفعالاتی که در نواحی رحمی و تخمدان ها تجربه می کنند نوعی از ترشحات را در لباس زیر خود مشاهده خواهند کرد.

ترشحاتی که معولا در دوران عادت ماهیانه رویت می شود به رنگ قرمز یا قهوه ای رنگ است.
البته لازم به ذکر است که این ترشحات بدین رنگ و در این دوره از سیکل ماهیانه زنان و دختران کاملا طبیعی است. بنابراین نیازی به نگرانی و استرس ندارید.

ترشحات واژینال به رنگ زرد یا سبز

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

ترشحات زرد رنگ

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

ترشحات سبز رنگ

 

این نوع ترشحات تا حد زیادی نشانه ای از بروز عفونت های واژینال یا دهانه رحم هستند که حتما باید مورد بررسی قرار گیرند تا ریشه اصلی بروز این مشکل تعیین شود.

نکات مهم در زمینه ترشحات زرد رنگ

• در غالب موارد ترشحات به رنگ زرد بوی بدی در پی دارند و موجب می شوند که لباس زیر زنان بوی بدی به خود بگیرد.

• بسیاری از زنان که ترشحات زرد رنگ دارند گزارش می کنند که در ناحیه تناسلی خارش دارند.

• بوی بد ترشحات و خارش و سوزش در نواحی واژینال علامت هایی هستند که تا حد زیادی زنان را به عفونت واژینال مشکوک می کنند.

آیا ترشحات زرد رنگ نشانه ی قطعی عفونت زنان است؟

مهم ترین نکته ای که باید در زمینه ترشحات زرد رنگ به خاطر داشته باشید این است که زنانی که ترشحات زرد رنگ دارند نباید چنین تصور کنند که این ترشحات علامت قطعی عفونت در آنان می باشد.

بنابراین تفاسیر، در اکثر موارد زنانی که ترشحات زرد رنگ دارند عفونت هایی در ناحیه واژن و نواحی داخل رحمی دارند که معمولا تشخیص عفونت باکتریایی برای آنها داده می شود. اما در پاره ای از موارد مشاهده شده است که عفونتی وجود نداشته است.

 

آیا ترشحات بد بو و زرد رنگ قابل درمان هستند؟

بلی. در مواردی که این ترشحات ناشی از عفونت واژینال باشد قابل درمان است. روند درمان این ترشحات چندان هم دشوار نیست. بلکه می توان با استفاده از قرص ها و یا پمادهای واژینال در مدت زمان کوتاهی به درمان این ترشحات پرداخت.

*تمامی نکاتی که در خصوص ترشحات زرد رنگ گفته شد در خصوص ترشحات سبز رنگ نیز صدق می کند. در واقع این ترشحات نیز قابل درمان هستند و تا حد زیادی می توانند علامت عفونت های باکتریایی واژن Bacterial infections of the vagina باشند.

ترشحات به رنگ خاکستری و صورتی رنگ

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

ترشحات خاکستری رنگ اساسا جزء آن دسته از ترشحات غیر عادی است که سریعا باید برای علت یابی و درمان آن اقدام کنید. این ترشحات در موارد قابل توجهی بویی همچون بوی ماهی ایجاد می کند که ابدا برای زنان خوشایند نیست.

اما ترشحات صورتی رنگ می تواند نشانه ای باشد برای اینکه دوره عادت ماهیانه آغاز می شود. بنابراین در روزهای منتهی به عادت ماهیانه کاملا عادی است. اما در دوره ای که کاملا یقین دارید به دوره پریود نزدیک نیستید علامت خوبی نیست.
بنابراین در این شرایط باید به پزشکان متخصص رجوع کنید.

*توجه می کنید که برخی از ترشحات در دوره ای از سیکل ماهیانه زنان و دختران کاملا عادی است و نباید نگران باشید. اما همین ترشحات با همان خصوصیات در سایر سیکل های ماهیانه می تواند علامتی بر بروز اختلال در سیستم بدنی زنان باشد.

بنابراین زمانی که با ترشحاتی خاص مواجه شدید نباید به طور مطلق به خطرناک بودن یا طبیعی بودن آن حکم کنید. در این شرایط مهم ترین اقدام این است که از بهترین متخصصین این حوزه مشاوره هایی را دریافت کنید تا از وضعیت بدنی خود اطلاعات دقیقی به دست آورید.

 

لکه بینی در دوران بارداری

 

ترشحات شفاف واژن نشانه چیست؟

 

گرچه مشاهده لکه های خون بر روی لباس زیر در دوران بارداری Underwear during pregnancy بسیار نگران کننده است، اما لازم است بدانید که این امر یکی از مسائل رایج خصوصاً در سه ماهه اول بارداری می باشد. این لکه ها ممکن است به رنگ صورتی پررنگ، قهوه ای و حتی قرمز باشند.

لکه بینی ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد. از جمله این دلایل می توان به مقاربت، آسیب دیواره های واژن و زخم های دهانه رحم اشاره کرد.

درهرحال خروج هرگونه خون از واژن در دوران بارداری نباید نادیده گرفته شود. از آنجا که لکه بینی می تواند یکی از علائم اولیه سقط جنین و بارداری خارج رحمی باشد باید حتما تحت بررسی های دقیق قرار گیرد.

 

ترشحات واژن در بارداری چه زمانی نگران کننده است؟

براساس منابع علمی درصورت مشاهده موارد زیر باید با پزشک خود مشورت کنید:

• افزایش غیر معمول ترشحات

• تغییر در رنگ ترشحات

• استشمام بوی نامعمول از ترشحات

• اگر ترشحات با علائم واژینال از جمله قرمزی، خارش و سوزش همراه شد.

درصورتی که هر یک از این موارد را در خود مشاهده کردید با پزشک متخصصی که تحت مراقبت او هستید تماس گرفته و موضوع را با او درمیان بگذارید. بسیاری از این موارد نیازی به درمان ندارند اما درصورت نیاز با انجام اقدامات درمانی مربوطه مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

 

ترشحات غیر معمول واژن در دوران بارداری

هر یک از انواع ترشحات غیر معمول در این دوران معمولاً در یکی از دسته های زیر قرار می گیرد که همه نیاز به بررسی بیشتر دارند:

• ترشحات سفید رنگ دَلَمه دَلَمه و یا پنیری شکل که نشان دهنده عفونت قارچی بوده و معمولاً با علائمی نظیر خارش و سوزش واژن همراه است.

• ترشحات قرمز رنگ و یا خونی که می تواند نشان دهنده زایمان زودرس، دکلمان (جداشدن) جفت و … باشد.

• ترشحات کف آلود که نشان دهنده عفونت های انگلی Parasitic infections مانند تریکوموناس است.

• مقدار زیادی ترشحات آبکی که سبب خیس شدن لباس زیر شما می شود که ممکن است نشان دهنده سوراخ شدن کیسه آب و نشت مایع آمنیوتیک باشد.

درصورتی که شک به سوراخ شدن و یا پاره شدن کیسه آب خود دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ترشحات خارج شده در این شرایط بسیار آبکی بوده و ممکن است (خصوصاً در اواخر بارداری) به رنگ سبز کمرنگ و یا قهوه ای باشد که نشان دهنده وجود مکونیوم (مدفوع جنینی) در آن است.

 

راه های تشخیص طبیعی بودن ترشحات واژینال (زنان و زایمان)

انواع ترشحات سینه

نشانه های ترشحات آلت تناسلی مردان + درمان

نشانه ترشحات غیرطبیعی زنان

 

What are the signs of clear vaginal discharge

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان