ramazan
ramazan

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

مجموعه : مقاله و تحقیق
راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

اقامت تحصیلی و تمامی موارد و اصول مقاله نویسی برای شما دوستداران Immigration and gaining high positions مهاجرت و کسب مقام های عالی علمی در خارج از کشور.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی 

 

همراهان همیشگی مجله علمی، آموزشی نازوب در این بخش به سلسه مطالب راهنمای عملی تحصیل و بورسیه در خارج از کشور می پردازیم.

در این گفتار آموزشی، به موضوع اصول و مبانی مقاله نویسی برای نشریاتی که در فهرست نشریات مورد تایید ISI هستند اشاره می‌شود تا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، با اصول مقاله نویسی آکادمیک آشنا بشوند. هر لحظه برای شما عزیزان بهترین های ممکن و آرزو داریم. گروه علمی و دانستنی ناز وب.

 

همان طور که قبلا نیز عنوان شد، این سلسله گفتارها می‌کوشد تا با نثری ساده و روان و با ارائه لینک‌های تکمیلی اطلاعاتی، هموطنان عزیزی که قصد تحصیل و زندگی در خارج از کشور را دارند، در این فرآیند پیچیده و سخت، یاری کند.

وقتی صحبت از فرآیند یا process می‌کنیم، در واقع به مجموعه‌ای از نهاده‌ها در مختصاتی مشخص اشاره داریم که ماموریتش، دریافت ورودی و ارائه خروجی برای مدت و شرایط معین است.

 

یعنی وقتی شما به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید، باید یک سری شرایط را رعایت کنید و حائز صلاحیت برای انجام برخی کارها جهت پیش برد برنامه‌ها در فرآیند به صورت پله پله باشید.

برای همین، فرآیند تحصیل و زندگی در خارج از کشور را باید با اطلاعات دقیق و کافی پیش برد تا فواید زیاد با کم ترین هزینه و اتلاف وقت، حاصل شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

چرا بهتر است مقاله علمی داشته باشیم؟

 

از داوطلبان متقاضی تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا به ویژه در دانشگاههای اروپا و آمریکا شمالی انتظار میرود تا مقالاتی که در ژورنالهای علمی، غیر علمیو حتی کنفرانسهای بین المللی ارائه کرده و منتشر شده است، به همراه درخواست خود ارسال کنند.

 

این که از متقاضیان چنین درخواستی میشود، دو دلیل عمده دارد. یکی آن که دانشگاه بداند که شما فردی محقق و علاقمند به امور پژوهشی و تحقیقاتی حرفه ای هستید.

 

دوما، تجربه فعالیت آکادمیک را در عرصه تولید محتوا دارید. نداشتن مقاله علمیهم عامل منفی و بازدارنده برای پذیرش حتی با بورس تحصیلی در دانشگاههای غربی نیست، اما در اختیار داشتن یک یا چند مقاله،‌ به عنوان یک advantage برای متقاضی محسوب میشود و میتواند application ایشان را در فرآیند پذیرش، در وضعیت رقابتی competitive قرار دهد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

دوره کارشناسی ارشد و دکترا در اکثر نقاط جهان، بر مبنای کار تحقیقاتی صورت میگیرد و از دانشجو انتظار میرود در پایان یک دوره، بتواند به عنوان یک پژوهش گر مستقل و آگاه به حوزه تخصص خود، فعالیت تحقیقاتی برای توسعه علم و دانش انجام دهد.

دلیل دیگر آن است که دانشگاه بداند که شما به عنوان متقاضی تحصیلات تکمیلی، توانایی نوشتن یک مقاله علمیبر اساس استانداردها و معیارهای نگارش مقاله آکادمیک را دارا هستید.

حتی اگر شما صاحب یک مقاله علمی یا غیر علمی به زبان انگلیسی نباشید، دانشگاه از شما معمولا درخواست میکند یا یک نمونه نوشتار1 ، ضمیمه پرونده خود بکنید.

بنابراین به نظر میرسد متقاضیانی که دارای یک یا چند مقاله آکادمیک به زبان انگلیسی هستند و این مقالات در ژورنال‌های معتبر ایندکس شده در بانک‌های اطلاعاتی بزرگی مانند ISI ثبت و منتشر شده باشد، شانس بیش تری برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاههای ممتاز و هم چنین اخذ بورس تحصیلی خواهند داشت.

 

یعنی زمانی که شما مقاله ای منتشر کردید که بارها cite شده و در مقالات دیگر نیز از آن استفاده کرده اند، این سبب خواهد شد تا به عنوان فردی با رفرنس علمیو ارجاعات مکرر شناخته شوید که قطعا شانش شما را برای پذیرش و حتی اعطای بورسیه تحصیلی افزایش میدهد.

 

پس میبینید ک نوشتن مقاله علمیدر نشریات معتبر که مخاطب زیادی دارد،‌ بسیار با اهمیت است. نوشتن مقاله بر اساس معیارهای موسسه اطلاعات علمی، یکی از شیوه‌های روتین مقاله نویسی در ایران و اکثر نقاط جهان محسوب می‌شود.

تلاشهای زیادی دانشجویان و متقاضیان ورود به مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه‌های غربی نسبت به انتشار مقاله در جورنالهای معتبر ISI انجام میدهند و از همین رو میتوان گفت که تب آی اس آی در کشور ما بسیار بالاست.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

مؤسسه اطلاعات علمی، موسسه‌ای با تمرکز بر علم‌سنجی و انتشارات علمی است که در سال 1960توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد.

این مؤسسه توسط مؤسسه علمی تامسون در سال 1992 خریداری و به‌عنوان Thomson ISI شناخته شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته شده است.

 

این مؤسسه بخشی از شرکت تامسون رویترز است. مؤسسه ISI خدمات مربوط به پایگاه‌های دادهٔ فهرست کتاب‌ها و مقالات را ارائه می‌دهد.

 

به‌طور اختصاصی این خدمات نمایه‌سازی نقل‌قول‌ها و تحلیل آنها است که توسط خود گارفیلد پایه‌گذاری شده است.

 

این خدمات شامل نگهداری داده‌های نقل‌قول‌های مقالات هزاران نشریهٔ دانشگاهی است. این خدمات از طریق سرویس پایگاه دادهٔ ISI’s Web of Knowledge در دسترس است.

 

این پایگاه داده به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله مطلبی را نقل‌قول کرده‌اند.

 

مقالاتی که در جورنالهای ایندکس شده در بانک اطلاعاتی ISI قرار میگیرد، بیش از مقالات سایر جورنالهای علمییا غیر علمیمورد استناد محققان در حوزههای مختلف واقع میشوند و این موضوع، اعتبار مقالات و یافتههای پژوهشی منتشر شده در چنین جورنالهایی را افزایش میدهد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

نوشتن مقاله برای جورنالهای موجود در این بانک اطلاعاتی، کار پیچیده ای نیست اما نیازمند تمرین و ممارست و مطالعه مداوم میباشد.

مثلا اگر قصد دارید مقاله در زمینه کامپیوتر یا روانشناسی در یکی از مجلات آی اس آی منتشر کنید، باید حداقل مقالات یک سال اخیر چندین جورنال مختلف در این دو عرصه را دانلود و به خوبی مطالعه کنید.

 

داوری در نشریات ISI

 

مقالاتی که در نشریات آی اس آی منتشر میشوند، معمولا داوری میشود و این داوری به صورت PEER-REVIEW یا BLIND REVIEW هست یعنی داور، هیچ اطلاعاتی درباره نویسنده یا نویسنده گان مقاله ندارد.

معمولا جورنالهای مطرح در عرصههای گوناگون علمی، هیات داوران خود را برای هر شماره، از میان اساتید فن همان رشته انتخاب میکنند تا هیات علمینشریه مرتبا درگیر انتخاب مقالات خاص نباشد.

این کار، اعتبار بین المللی نشریه را نیز افزایش میدهد و رویکردها و دیدگاههای مختلف را وارد نشریه میکند که در نهایت منجر به افزایش فاکتور تاثیر 12 مقالات این جورنالها میشود.

بنابراین ناگفته پیداست که نوشتن و انتشار مقاله بر اساس استانداردهای علمیو رایج چنین جورنالهایی، نشان از تبحر و امادگی یک فرد یا افراد پژوهشگر در زمینه خاص دارد که ضمیمه این مقاله به پرونده، میتواند تا حد زیادی شانس پذیرش درخواست متقاضی را برای ورود به مقاطع عالی تحصیلی به همراه آورد.

دانشجویان ایرانی، در یک دهه اخیر به موضوع مقاله نویسی بر اساس بانک اطلاعاتیهایی مانند آی اس آی توجه زیادی داشته اند و به همین اساس، نکاتی را برای شیوه نگارش مفید تر مقالات و افزایش شانس آن برای تایید و انتشار در جورنالهای آکادمیک در این گفتار متذکر می‌شویم.

آن چه درباره مقاله نویسی حرفه‌ای باید بدانید

 

نکته 1: موضوع اول این است که بهتر است مطلع باشید که عدم انتشار مقاله در نشریات آی اس آی برای گرفتن پذیرش در مقطع ارشد و دکترا حتی با بورس تحصیلی نیز، عامل منفی محسوب نمی‌شود.

چرا که شما به عنوان داوطلب تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در اروپا، هیچ مقاله‌ای در ژورنال‌های ISI ندارید، تاثیر خارق العاده ای بر روی شانس پذیرش شما در این مقاطع ندارد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

شاید شما مقاله یا مقالاتی را در ژورنال‌های مربوط به کنفرانس‌های بین المللی منتشر کرده‌اید یا پایان نامه خود را به انگلیسی ترجمه و آن را در اختیار دارید. همین دو موضوع می‌تواند جایگزین خوبی برای عدم انتشار مقاله در ISI باشد.

اما تلاش کنید برای انتشار مقاله در ژورنال‌های معتبر نیز، تحقیق و مطالعه کنید. انتشار مقاله در کنفرانس‌های معتبر بین المللی و دریافت ACCEPTANCE LETTER از چنین مراکزی، می‌تواند تا حدی جای عدم انتشار مقاله را در رزومه شما بگیرد.

 

نکته 2: انتشار مقاله در نشریات ایندکس شده در ISI، شرط لازم یا شرط کافی برای اخذ پذیرش تحصیلی یا بورس در دانشگاه‌های غربی علی الاخصوص آمریکا نیست.

بنابراین تب آی اس آی، شما را از تحقیق و مطالعه و کار علمی غافل نکند. چرا که همه یافته‌های علمی و فعالیت‌های تحقیقاتی دنیا در ISI منعکس نمی‌شود!

نکته 3: آگهی‌های تبلیغاتی که برای چاپ مقاله آی اس آی به شما قول می‌دهند و مبالغ کلان درخواست می‌کنند، شیادانی هستند که علم را فدای پول می‌کنند.

گول حجم عظیمی از این تبلیغات را نخورید چرا که هیچ ژورنال معتبری ظرف سه هفته مقاله شما را بررسی، تائید و منتشر نمی‌کند و هزاران دلار نیز اخذ نمی‌کند!

چاپ تضمینی مقالات آی اس آی از دیگر دروغ موسساتی است که برای خالی کردن جیب شما و انتشار مقاله‌های بی کیفیت در ژورنال‌های بی اعتبار و سطح پایین (معولا از نوع هندی و پاکستانی و فیلپینی!)، پول‌های کلان می‌گیرند

و در نهایت هیچ اعتباری برای شما به ارمغان نمی‌آورد انتشار یک مقاله خوب در کنفرانس‌های معتبر و یادگرفتن شیوه مهیا کردن یک مقاله حرفه‌ای علمی، خیلی بهتر است پرداخت میلیون‌ها تومان به موسساتی است که مقالات ضعیف را در نشریات غیر معتبر منتشر می‌کنند.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

(نمونه‌ای از آگهی‌های تبلیغاتی)

 

نکته 4: کار مقاله نویسی حرفه ای و آکادمیک، موضوعی نیست که ظرف یک ماه حاصل شود و نتیجه کار را در ماه بعد مشاهده کنید. برای نوشتن مقالات حرفه‌ای، باید بخوانید و بخوانید و بخوانید.

بعضا مقالاتی هستند که از زمان submit تا edit و تایید نهایی acceptance، بیش از 11 سال(1995-2006) انتظار کشیده‌اند. بنابراین، چاپ یک مقاله در یک ژورنال معتبر، فرآیندی فورس ماژور و ضربتی و تضمینی(!) نیست.

 

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

 

نکته 5: حتی اگر مقاله‌ای که بر اساس استانداردهای علمی تالیف کردید، از نظر نگارشی و دستور زبان انگلیسی ویرایش و بازنویسی نشده باشد، صلاحیت انتشار در ژورنال‌های معتبر را نخواهد داشت.

حتی الامکان از یک مترجم رسمی یا فردی که ویراستار ارشد زبان انگلیسی هست، برای تصحیح مقاله خود پیش از ثبت در ژورنال مورد نظر برای داوری، کمک بگیرید.

ادبیات نگارش مقالاتی که در نشریات بین‌المللی استفاده می‌شوند،‌ باید خیلی بالا باشد.

نکته 6: هر اندازه اعتبار یک ژورنال بالا باشد، مدت زمان بررسی، ویرایش، تایید و در نهایت انتشار مقالاتی که برای داوری به آن ارسال می‌شود نیز، بیشتر خواهد بود. همواره نکته ۵ را به خاطر داشته باشید! بعضا یک مقاله بیش از 2 سال در انتظار داوری می‌ماند.

 

نکته 7: تمامی مقالاتی که برای داوری در ژورنال‌های ایندکس شده در ISI ارسال می‌شوند، ابتدا از طریق پایگاه‌های معتبر اینترنتی مربوط به مقالات آکادمیک، اعتبار سنجی می‌شوند تا بررسی شود که این مقاله قبلا در ژورنال دیگری منتشر نشده باشد و درصد شباهت آن با محتوای مقالات دیگر مشخص شود.

بنابراین این تصور که می‌توان یک مقاله را با تغییر متن و موضوع و مسائلی از این دست، به نام خود در نشریات دیگر منتشر کرد، تفکری عبث است.

 

اگرچه کار نشد ندارد !! اما بهتر است 11 سال برای یک کاری انتظار بکشید، اما به وجدان خود دروغ نگویید. پایگاه اینترنتی 13 SCIRUS که دیتایی با بیش از 600 میلیون مقاله علمی است، در واقع فرآیندی برای مچ گیری اینترنتی از خلافکاران فعال در عرصه آی اس آی است. پس مراقب باشید تا گول نخورید وخطا نکنید.

 

نکته 8: همه مقالات منتشر شده در ژورنال‌های ISI، رایگان نیستند و برای دسترسی به آنها باید عضو بانک‌های اطلاعاتی فرعی مانند اسگوپوس یا الزویر باشید.

اگر از هیچ طریقی نتوانستید به متن کامل یک مقاله خاص دسترسی داشته باشید، با ارسال یک پست الکترونیک به نویسنده مسئول مقاله، از وی راهنمایی بخواهید.

اگر باز نتوانستید، از شرکت‌هایی که میتوانند برای شما خرید مقاله انجام دهند کمک بگیرید.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

نکته 9: در صورتی که یک مقاله بیش از دو مولف داشته باشد، همواره نام مولف اول در رفرنس‌دهی‌های دیگر مقالات ذکر می‌شود. البته این قضیه تاثیری در اعتبار علمی کار تحقیقاتی شما نخواهد داشت.

 

نکته 10: این که یک مقاله یک مولف داشته باشد یا 100 مولف، تاثیری در پذیرش یا رد مقاله توسط ژورنال‌ها ندارد. آن چه مهم است، اعتبار و کیفیت کار انجام شده در مقاله سابمیت شده در ژورنال است. در آوریل 2010، مقاله ای در زمینه فیزیک در ژورنال Physics Letters به چاپ رسید که بیش از 3000 مولف داشت!

 

نکته 11: یک مقاله علمی خوب بهتر است از بخش‌های زیر تشکیل شده باشد، اگر چه الزامی به رعایت این ترکیب وجود ندارد و هر ژورنال بر اساس سیاست خود، راهنمایی برای نویسنده گان دارد که باید به آن توجه کنید.

 

عنوان مناسب و واضح (پرهیز از عناوین طولانی و ژورنالیستی)
خلاصه موثر (حاوی موضوع مقاله، روش تحقیق، یافته‌ها و جمع بندی)
مقدمه (جهت معرفی تکمیلی موضوع مقاله و نگاهی به اهمیت موضوع و معرفی بخش‌های مقاله)
مرور منابع ( جهت بررسی اجمالی پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه موضوع مقاله)
سوالات تحقیق ( بیان سوالات تحقیق مقاله بر اساس Gap in Knowledge)
روش تحقیق (بیان روش انجام بخش تحقیقی مقاله – کمی یا کیفی )
یافته‌ها (معرفی یافته‌های تحقیق بر اساس آنالیز صورت گرفته بر روی داده‌ها / رد یا تایید فرضیه‌ها و غیره)
جمع بندی (برقراری لینکی بین بخش مرور منابع و یافته‍‌های تحقیق و استنتاجات مربوطه)
پیشنهادات (ارائه پیشنهاداتی به محققان آینده برای بررسی بیش تر موضوع تحقیق در زمینه‌های مختلف)
محدودیت‌ها (بیان محدودیت‌هایی که تحقیق با آن رو به رو بوده است)
رفرنس دهی ( بر اساس استانداردهای مرسوم مورد قبول ژورنال)

 

نکته 12: نویسنده‌ای که شمار زیادی مقاله در زمینه تخصصی خود بخواند و نکات مهم و کلیدی مقالات مختلف را همواره یادداشت و ارزیابی کند و کلمات و جملات تخصصی و سبک و چیدمان مقالات خوب را نیز به طور مداوم یادداشت برداری نماید، شانس زیادی برای نوشتن و انتشار یک مقاله ارزنده خواهد داشت.

 

نکته 13: اگر مقاله ای نوشتید که قصد انتشار آن را در ژورنال‌های ISI دارید و هنوز نتوانسته‌اید افراد با صلاحیت را برای داوری مقاله خود قبل از سابمیت به ژورنال مورد نظر پیدا کنید تا مقاله شما را بازبینی و ویرایش کنند، بهتر است فهرستی از برترین ژورنال‌های فعال در حوزه تخصصی خود را پیدا کنید و این مقاله را در تمامی این ژورنال‌ها ثبت کنید.

 

داوران این ژورنال‌ها بعد از بررسی مقاله شما، نظرات خود را به صورت مکتوب به شما ارسال می‌کنند. از طریق این حجم مختلف از نظرات متخصصان بر روی بخش‌های گوناگون مقاله خود، میتوانید نظرات متخصصان را به رایگان دریافت کرده و نسبت به انجام عملیات اصلاحی اقدام کنید.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

انجام مداوم عملیات اصلاحی و ویرایشی مقاله بر اساس نظریات داوران ژورنال‌های بسیار معتبر علمی در حوزه کاری شما، شانس پذیرش مقاله در ژورنال‌های متوسط را بسیار زیاد می‌کند.

استفاده از این روش، معمولا در دستور کار دانشجویان و فعالان تازه وارد در عرصه مقاله نویسی آکادمیک قرار دارد.

نکته 14: اگر در زمینه مقاله نویسی حرفه ای تازه کار هستید، همواره سعی کنید تا این فرآیند را زیر نظر فردی که قبلا تجربه انتشار مقاله داشته است یا مدرس دانشگاه است، انجام دهید تا هم ضریب موفقیت خود را ارتقا دهید و هم به صورت عملی، نکات خوبی را یاد بگیرید.

تعدد مطالعه مقالات علمی خوب در رشته مورد نظرتان، شما را با اصول نگارش مقالات علمی آشنا می‌کند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

نکته 15: یکی دیگر از روش‌های دریافت نظرات اصلاحی و انتقادی بر روی مقاله قبل از سابمیت در ژورنال‌های معتبر در ISI، استفاده از نظرات نویسنده گان مسئول مقالات مشابه با موضوع تحقیقی شما است.

همواره با شناسایی این افراد و ارسال متن کامل مقاله خود، از آنها درخواست کنید تا نظرات مشورتی خود را نسبت به مقاله شما اعلام کنند.

برای ترغیب این نویسندگان به بررسی مقاله ارسالی شما، بهتر است در یک پاراگراف به این موضوع اشاره کنید که مقاله آنها را که در تاریخ فلان و در مجله بهمان منتشر شده است را مطالعه کردید، و مقاله آنها در حوزه کاری شما بوده است و به همین دلیل قصد دریافت نظرات اصلاحی آنان بر روی مقاله خود را دارید.

نکته 16: خیلی از مقالات علمی با وجود محتوا و یافته تحقیقاتی ممتاز، به دلیل ضعف ترجمه و و یرایش انگلیسی، مردود می‌شوند. نثر روان و گویا و حرفه‌ای مقاله که باید به زبان انگلیسی باشد، به اندازه محتوای مقاله از اهمیت برخوردار است.

نکته 17: هیچ گاه جمله‌ای را در مقاله خود بدون ذکر منبع رها نکنید. ژورنال‌ها معمولا نرم افزارها و ابزارهای کافی برای بررسی سرقت فکری در اختیار دارند. برای آن که از این مشکل رهایی یابید، اصول و مبانی روش تحقیق و استناد دهی در مقالات علمی را به خوبی مطالعه کنید.

نکته 18: مقاله نویسی حرفه‌ای، فرآیندی نیست که شما بتوانید از طریق یک دوره چند ماهه با همه زوایای آن آشنا شوید و نیازمند تجربه و مطالعه مستمر در حوزه تخصصی شما است.

نکته 19: هیچ گاه از رد مکرر مقالات ثبت شده خود در ژورنال‌های علمی، دلسرد و ناراحت نشوید. هر REJECT را فرصتی برای نزدیک شدن به یک ACCEPT بدانید چرا که تجربه شما را افزایش می‌دهد و به اشکال کار خود پی می‌برید.

نکته 20: رد شدن یک مقاله در 10ژورنال، به معنای رد شدن آن در ژورنال یازدهم نیست. ژورنال‌ها علاوه بر استاندارد کلی که از آن تبعیت می‌کنند، سیاستهای خاص خود را برای انتشار مقالات علمی محققان از سراسر جهان دارند. پس، محققی در این راه موفق است که پشتکار و نگاهی حرفه ای را توشه راه خود کند.

نکته 21: ژورنال‌هایی که هر از گاهی به شما ایمیل ارسال می‌کنند و از شما برای درج مقاله خود در این نشریات دعوت به همکاری می‌کنند، ژورنال‌های بی اعتبار و غیر آکادمیک هستند که گزینه DELETE، بهترین راهکار برای برخورد با این هجویات است.

نکته 22: اگر در ابتدای راه مقاله نویسی حرفه‌ای هستید و ژورنال‌های خاصی را نیز در رشته تخصصی خود برای انتشار مقاله در آینده زیر نظر دارید، مقالات ماهانه این ژورنال‌ها را دائما رصد کنید و عنوان و خلاصه و یافته‌های مندرج در آنها را یادداشت برداری کنید. با این کار شما درخواهید یافت که چه موضوعاتی و با چه سبک نگارش و پرداخت به موضوع، در کانون توجه داوران این ژورنال‌ها قرار دارد.

نکته 23: حتی پارافرایز کردن ضعیف یا نادرست در Academic Articles مقالات آکادمیک، می‌تواند نوعی سرقت علمی تلقی شود و شانس پذیرش مقاله شما را در ژورنال‌های علمی کاهش دهد.

در این باره در قسمت سیزدهم به تفصیل صحبت کردیم. نکته 24: استناد به سایت‌ها و وبلاگ‌های اشخاص، کتابها و نشریات غیر انگلیسی زبان، فایل‌های صوتی و تصویری و منابعی که امکان دسترسی به مفاد آنها، نیازمند دسترسی‌های خاص است (به غیر از مقالات ثبت شده در ژورنالهای علمی)، می‌تواند عاملی برای مردود شدن مقاله محسوب شود.

 

نکته 25: مقاله آکادمیک مبتنی بر استانداردهای ISI، یک بیانیه سیاسی نیست و هر موضوع و عبارتی در آن، باید مستند و مستدل باشد و بتوانید در صورت درخواست داوران، از آن دفاع منطقی بکنید.

نکته 26: اگر روش تحقیق در مقالات آکادمیک را ندانید و به اصول پژوهش و اخلاق پژوهش آگاه نباشید، مقدمات و لوازم انتشار یک مقاله حرفه‌ای علمی را نخواهید داشت.

 

نکته 27: در برخی از ژورنال‌ها، شیوه ساختار بندی مقالات و روش پرداخت به موضوع، از خلاصه نویسی تا مقدمه نویسی و یافته‌ها و جمع بندی، فرآیند ثابت و مشخصی را دنبال می‌کند.

 

بنابراین همیشه باید با ارتباط با سردبیر این ژورنال‌ها، فرمت مورد قبولی که برای مقلات در این ژورنالها درخواست می‌شود را دریافت و مقاله خود را بر اساس ساختار اعلامی، ویرایش مجدد کنید. اگر دنبال راهنمای خوبی برای آموزش رایتینگ حرفه‌ای هستید، توصیه می‌کنیم توضیحات دانشگاه هلسینکی فنلاند را در این زمینه مشاهده کنید.

 

همان طور که در بخش‌های قبلی این گفتارها، بخشی را به آموزش مطالب به زبان انگلیسی اختصاص می‌دادیم،‌ این گفتار نیز بخش‌هایی را از زبان یک متخصص نگارش مقاله آکادمیک تدارک دیدیم که در ادامه می‌خوانید.

 

ادامه راهنمای تحصیلی در خارج از کشور

 

همان طور که قبلا نیز عنوان شد، این سلسله گفتارها می‌کوشد تا با نثری ساده و روان و با ارائه لینک‌های تکمیلی اطلاعاتی، هموطنان عزیزی که قصد تحصیل و زندگی در خارج از کشور را دارند، در این فرآیند پیچیده و سخت، یاری کند. وقتی صحبت از فرآیند یا process می‌کنیم، در واقع به مجموعه‌ای از نهاده‌ها در مختصاتی مشخص اشاره داریم که ماموریتش، دریافت ورودی و ارائه خروجی برای مدت و شرایط معین است.

یعنی وقتی شما به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید، باید یک سری شرایط را رعایت کنید و حائز صلاحیت برای انجام برخی کارها جهت پیش برد برنامه‌ها در فرآیند به صورت پله پله باشید. برای همین، فرآیند تحصیل و زندگی در خارج از کشور را باید با اطلاعات دقیق و کافی پیش برد تا فواید زیاد با کم ترین هزینه و اتلاف وقت، حاصل شود.

در اختیار داشتن لینک‌های معتبر، همیشه یک کمک قابل توجه محسوب می‌شود که باید به آن توجه داشت. همواره به لینک‌ها و منابعی که در این مطالب ارائه می‌شود توجه کرده و پرتال‌های مربوطه را book mark کنید تا در آینده از آن‌ها بیش تر و بهتر استفاده کنید.

هر لینک، دارای لینک‌های فرعی بسیار است که می‌تواند شما را در موضوعی خاص، همراهی و یاری کند. اگر همراه ان سلسله مطالب بوده باشید یا از امروز به جمع مخاطبان این مطالب که به طور پیوسته در سایت نازوب بخش مقاله و تحقیق با برجسب اقامت ارائه می‌شود پیوسته‌اید،

در قسمت های قبل، هدف ما بر روی این موضوع متمرکز شده بود که به طور کل، فرآیند اقدام برای پذیرش و بورسیه تحصیلی در کشورهای مختلف جهان، از چه مختصاتی برخوردار است و از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، چه انتظاری می‌رود. چه مدارکی باید آماده کنند و بهتر است برای چه دانشگاه‌هایی،

در کدام قاره‌ها و به چه صورتی اپلای کنند. اما اگر فرصت ندارید به همه این بخشها مراجعه کنید، آن چه تا کنون گفتیم به طور خلاصه این بود.

همان طور که در ابتدای مطلب عرض کردیم، این بخش به معرفی منابع علمی‌و تحصیلی معتبر برای متقاضیان تحصیل در قاره اروپا می‌پردازد. شمار زیادی از ایرانیان مشتاق به تحصیل در خارج از کشور، طبق یک رسم قدیمی‌نانوشته، کشورهای اروپایی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

فرصت‌های تحصیلی رایگان با کیفیت بالا که در کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ و فنلاند در اختیار ایرانیان در چند دهه اخیر قرار گرفته است، سبب شده تا ده‌ها هزار ایرانی بتوانند از مراکز علمی‌این کشورها که بعضا تحصیلات در آن‌ها بدون شهریه بوده، فارغ التحصیل شوند. برای همین، قاره سبز همواره با استقبال ایرانیان مواجه شده و برای همین مساله است که قسمتی را در این سلسله مطالب به معرفی ظرفیت‌های تحصیلی در اروپا اختصاص داده ایم.

معرفی منابع علمی‌خوب برای متقاضیان تحصیل در قاره سبز

اگر متقاضی تحصیل در اروپا هستید، توصیه می‌کنیم برخی از منابعی که در ادامه معرفی می‌شود را همواره بوک مارک کرده و در زمان مورد نیاز از آن‌ها استفاده کنید. این منبع‌ها، بخشی از صدها منبع معتبری است که متقاضیان تحصیل در قاره سبز می‌توان به آن مراجعه کنند.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

در این پرتال،‌ فرصت‌های بورسیه اراسموس هم ارائه شده است که برای متقاضیان تحصیل در چند دانشگاه اروپایی به طور همزمان توصیه می‌شود. درباره اراسموس، در فصل‌های بعدی به تفصیل صحبت خواهیم کرد.پ البته سایت‌های جایگزین دیگری نیز است که می‌توان به eui اشاره کرد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

در این وب سایت،‌ فرصت‌های بورسیه و تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اروپایی به تفکیک رشته و دانشگاه ارائه شده است که یک راهنمای خوب برای علاقمندان به دکتر شدن در قاره سبز است. تنها در سال آینده میلادی، بیش از 150 فرصت تحصیل در مقطع دکترا با بورسیه کامل در این وب سایت در اختیار علاقمندان است که نمی‌توانند به راحتی آن را از دست بدهند!

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

 

(پرتال معرفی فرصت‌های تحصیلی در سوئیس)

 

اگر به صورت خاص به دنبال تحصیل در کشور سوئیس هستید، توصیه می‌کنیم پرتال تحصیل در سوئیس را ملاحظه کنید. یکی دیگر از منابع علمی‌معتبر در اروپا، اشپرینگر است. اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا (Springer Science+Business Media S.A.‎) یک ناشر بین‌المللی است که کتب آکادمیک و ژورنال‌های تخصصی علمی‌را منتشر می‌کند و مقر اصلی آن در برلین قرار دارد.

اشپرینگر پس از الزویر دومین ناشر بزرگ مجلات تخصصی دنیا با نزدیک ۶۰ خانه نشر، 2900 ژورنال، 200 هزار کتاب است. . دفترهای اصلی اشپرینگر در برلین،‌ هایدلبرگ، دوردرخت و نیویورک قرار دارند.

پایگاه اینترنتی اسکوپوس را باید یکی از معتبرترین منابع استنادی و از نمایه‌های مشهور آکادمیک اروپا و جهان دانست که بانک اطلاعاتی عظیمی‌از منابع علمی‌و آکادمیک به روز را در خود جای داده است. بیش از 19 هزار جورنال مبتنی بر داوری 2 و بیش از 5 هزار ناشر علمی از سراسر جهان، انتشارات خود را در این مجموعه عرضه کرده‌اند.

اسکوپوس همه حیطه‌های علوم که شامل علوم زیستی، فیزیک و شیمی‌و علوم اجتماعی می‌شود را در برمی‌گیرد.

سایت اسکوپوس که دیتابیس عظیمی‌علمی‌است. اطلاعات ده‌ها هزار محقق و نویسنده از سراسر جهان در این پرتال عظیم در دسترس است که به نظر می‌رسد برای متقاضیان تحصیل در اروپا و آمریکا برای هر مقطع تحصیلی، یک منبع ارزشمند به شمار می‌رود.

اکثر دانشگاه‌های کشور، به این بانک اطلاعاتی دسترسی دارند و در صورتی که شما این دسترسی را در اختیار ندارید، از نویسندگان مقالات یا افرادی که می‌توانند برای شما مقاله ای را دانلود کنند درخواست همکاری کنید. شرکت الزویر هلند، مالک این بانک اطلاعاتی عظیم علمی‌است.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

(تصویر ایندکس پرتال الزویر- مالک بانک اطلاعاتی علمی‌اسگوپوس اروپا)

 

نکته 2: بانک اطلاعات پایان نامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای کلیه دانشگاه‌های کشور سوئد در سایت پایان نامه‌ها ارائه شده است.

این بانک اطلاعاتی، دسترسی رایگان به متن بیش از 56724 هزار پایان نامه به زبان‌های سوئدی و انگلیسی را در زمینه‌های مختلف علمی‌برای مخاطبان فراهم کرده است.

به دلیل حضور گسترده دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های سوئد، صدها پایان نامه خواندنی و معتبر علمی‌در این بانک، توسط ایرانیان تالیف و منتشر شده است.

 

از طریق این پرتال،‌شما می‌توانید صدها موضوع علمی‌که قصد دارید در ارشد و دکترا برای آن پایان‌نامه بنویسید را پیدا کنید و نمونه‌های علمی موفق خوب را مشاهده کنید.

8 (تصویر ایندکس پرتال بانک اطلاعات کلیه پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکترای سوئد) نکته‌ای که باید در این بانک به آن توجه داشت، امکان دانلود پایان نامه با فرمت پی دی اف و هم چنین انتشار آن‌ها بر اساس استانداردهای دانشگاهی در سوئد است.

 

این بانک اطلاعاتی متنوع، بیش تر می‌تواند نمونه خوبی برای آموزش پایان نامه نویسی حرفه ای به زبان غیر فارسی برای دانشجویان ایرانی باشد.

همان طور که ملاحظه می‌کنید،‌ این بانک اطلاعات ارزشمند به زبان انگلیسی و تاریخ آخرین به روز رسانی آن مربوط به اول آبان سال جاری است.

 

اگر علاقمند به دریافت اطلاعات علمی‌از منابع سوئدی هستید، پرتال studera.se نیز انتخاب خوبی است که بعضا به تشریح این پرتال و خدماتش برای تحصیل در کشور سوئد خواهیم پرداخت.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

(تصویر ایندکس پرتال استودرا سوئد)

 

این سایت به زبان انگلیسی نیز کلیه خدمات خود را دراختیار متقاضیان تحصیل در این کشور قرار می‌دهد.

 

برای این که درباره شیوه‌های بررسی علمی‌و هوشمند تقلب‌هایی که در متون علمی‌در قاره سبز انجام می‌شود نیز اطلاعاتی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به پرتال urkund.se مراجعه کنید.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

این سایت نیز به چندین زبان، اطلاعات خود را ارائه کرده است که برای متقاضیان تحصیل به اروپا، هشدارهایی درباره plagiarism می‌دهد.

 

این سایت به شما آموزش می‌دهد که چطور از منابع علمی‌و آموزشی در اروپا در نوشتن مقاله و کتاب استفاده کنید که بعدا،‌به دزدی اطلاعات و تبعات سنگین آن در قاره اروپا متهم نشوید.

 

این موضوع مهمی‌است که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا باید به آن توجه کنند. نکته 3: اصالت منابع علمی‌را همواره بررسی کنید. در طول دوران تحصیلی، به منابعی برخورد می‌کنید که اصالتا،‌منابع valid نیستند پس نمی‌توانند reliable باشند.

 

همواره راستی آزمایی منابعی که قصد استفاده دارید را بررسی کنید. این موضوع را در کورس‌های مربوط به Qualitative research course یاد خواهید گرفت.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

نکته 4: دایرکتوری ژورنال‌های دسترسی رایگان،‌ یکی از منابع قابل اعتماد است. این سایت، از جمله مشهورترین پرتال‌های علمی‌راه‌اندازی شده توسط محققان اروپایی، آسیایی و آمریکایی است

 

که بیش از 1 میلیون مقاله علمی‌در زمینه‌های گوناگون را از 10 هزار جورنال علمی‌که در 135 کشور جهان منتشر می‌شود، به رایگان در اختیار جامعه مخاطبان خود قرار داده است. بیش از 2 میلیون مقاله در این سایت در دسترس است که به نظر نمی‌آید رقم کاست.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

 

یکی از امتیازات بزرگ این ژورنال، قابلیت جست و جوی تخصصی بر روی منابع علمی‌عرضه شده به زبان‌های مختلف و بر اساس شیوه‌های علمی‌جست و جو مقالات است.

شمار قابل ملاحظه ای از ژورنال‌های علمی‌و مقالات ایرانیان نیز در این دیتابیس عظیم قابل مشاهده و استفاده است.

نکته 6: پرتال اینترنتی دواب نیز از جمله سایت‌های علمی‌رایگانی است که در دوبلین ایرلند راه‌اندازی شده است و متن بیش از 1200 کتاب داوری شده در زمینه‌های مختلف را در اختیار علاقمندان قرار داده است.

بیش از 3400 ژورنال از 120 ناشر مختلف در این بانک اطلاعاتی در اختیار علاقمندان است.

دسترسی به نسخه الکترونیکی کتاب‌هایی که به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، بهترین فرصت برای صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به سفارش خرید کتاب در رشته‌های مختلف علمی‌است.

در اینجا لازم است به خوانندگانی که همواره علاقمند به خرید کتاب‌ها از اینترنت است توصیه کنیم که می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود، از کتاب‌های دست دومی‌که با بهایی بسیار نازل تر از کتاب اصلی در اینترنت به فروش می‌رسند، نسبت به تهیه کتاب مورد نظر اقدام کنند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

نکته 7: دانشگاه کمبریج، بخش ویژه ای به معرفی 300 ژورنال داوری شده در رشته‌های مختلف علمی‌را در قالب پرتالی اختصاصی طراحی و راه‌اندازی کرده است که به صورت رایگان، هزاران مقاله علمی‌را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج اصول مقاله نویسی بخش 7

 

 

هدف از گروه نازوب در بخش راهنمای اقامت تحصیلی تنها اطلاع رسانی و معرفی سایت های تخصصی مربوط به این امور است سعی میشود به طور متوالی این مقاله ها به صورت کامل و جامع در اختیار شما دوستداران مهاجرت تحصیلی قرار بگیرد.

برای دسترسی به اطلاعات کامل بر روی برچسب پایین (اقامت) کلیک کنید و مراحل اقامت را به طور کامل مطالعه کنید.

برای تک تک شما دوستان عزیز آرزوی موفقیت و سربلندی داریم. از همراهی شما خرسندیم.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان