ramazan
ramazan

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

پارچه و شناخت کامل آن یک امر ضروری است برای همه ی افراد. عدم شناخت و اطلاعات کافی در مورد پارچه مشکلات زیادی در هنگام خرید لباس یا دوخت برای همه ی ما بوجود می آورد. * معرفی پارچه های مخصوص بهار تابستان مانتو تا شلوارک*

به همین منظور ادامه بخش های قبلی را نیز در این برگه و برگه های دیگر مجله نازوب برای شما عزیزان گردآوری کردیم تا اطلاعات جامع و کامل را در خصوص شناخت انواع پارچه ها داشته باشید.

 

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

 

پارچه بامبو جانا

کاربردها: مانتو، پیراهن، شلوارک، دامن، تونیک، شومیز، سرهمی، خرجكار، تاپ
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
درجه بندی: A+
رنگ: سبز، برنزی، مشکی، صورتی کالباسی، طوسی
جنس: پلی استر ویسکوز
آبرفت: ندارد
پارچه “بامبو” به گروهی از پارچه ها اشاره دارد که مواد تشکیل دهنده آن از گیاه و الیاف طبیعی بامبو تولید شده است. جالب است بدانید هزاران سال است که پارچه های از جنس بامبو تولید می شوند، اما تنها در سال های اخیر است که روند تبدیل این چوب مقاوم به پارچه به صورت تخصصی و مدرن انجام می گیرد.
به طور کلی، این نوع پارچه را می توان تقریبا برای هر کاربردی که در آن پنبه استفاده می شود، استفاده کرد. حتی برخی از مصرف کنندگان به دلیل ویژگی های مفید قابل توجهی که بامبود دارد، آن را به پنبه ترجیح می دهند. پارچه بامبو بسیار تنفس پذیر است. میزان کشش پذیری آن از پنبه بیشتر است.

پارچه های از این جنس قابلیت تولید از نخ های بسیار ظریف را دارا می باشند و منسوجات حاصل از آن اغلب نازک تر از نمونه های پنبه ای است.

انواع روش تولید الیاف بامبو

 

ویسکوز بامبو: محصول نهایی از این روش تقریبا با انواع دیگر ویسکوز یکسان است. تنها دلیل استفاده از بامبو در این روش به جای انواع دیگر چوب، کاهش هزینه های تولید است.
بامبو از نوع لیوسل: تولید بامبو در این روش بسیار شبیه به روش ویسکوز بامبو است. با این تفاوت که تولید در یک حلقه بسته انجام می گیرد(آسیب محیط زیستی ندارد). علاوه بر این، ساختار سلولزی در روند تولید به این روش تغییری نخواهد کرد. یعنی بسیاری از خصوصیات مفیدی را که در روش مکانیکی وجود دارد، حفظ می کند.
الیاف بامبو تولید مکانیکی: این روش تولید، تنها گزینه ای است که می توان “پارچه بامبو” واقعی را از آن انتظار داشت. تولید الیاف به این روش نسبتا گران و زمان بر است اما مزایای آن بسیار بیشتر از انواع الیافی است که از طریق مکانیکی تولید می‌شوند.
ترکیب الیاف بامبو با الیاف مصنوعی: در این مورد برای اینکه خواص بهتری به پارچه بدهند با الیاف مصنوعی نظیر پلی استر مخلوط میشود تا چروک پذیری کمتری داشته باشند.

 

پارچه لینن خامه دوزی پریزاد

کاربردها: مانتو، شلوار، پیراهن، دامن، تونیک، شومیز، بلوز، سرهمی، خرجكار، دامن شلواری، جلیقه
عرض پارچه: 140 سانتیمتر
درجه بندی: A
رنگ: سبز
جنس: پنبه
آبرفت: دارد/کم
های سوزن دوزی یا نخ دوزی، از جمله پارچه هایی هستند که سابقه ی بلند مدتی در صنعت تولید داشته و جزء سبک های سنتی در بافت پارچه است. امروزه سوزن دوزی، به عنوان یک سبک در طراحی و تولید پارچه شناخته می شود نه نوع خاصی از پارچه!
الیاف پنبه در پارچه های زیادی استفاده میشود یکی از این دسته بندی ها، پارچه های تمام پنبه است که با عنوان پارچه های خامه دوزی شناخته می شوند و زیر مجوعه پارچه های وال است نوع دیگری از پارچه هایی که مناسب خامه دوزی هندی است پارچه های لینن خامه دوزی هستند ، عموما این نوع پارچه ها در هند بافته میشود و خصوصیات مشترکی با با دیگر پارچه های پبنه ای دارند.

پارچه های خامه دوزی با الیاف پنبه ای به صورت برجسته در Different needlework designs طرح های مختلف سوزن دوزی می شوند. زیبایی پارچه های خامه دوزی پنبه ای در این است که رنگ نقش سوزن دوزی شده با زمینه کار یکی است. البته در بعضی از پارچه های خامه دوزی شده سوزن دوزی های رنگی نیز وجود دارد.
عمده ی نخ های استفاده شده در بافت این نوع از پارچه ها، از جنس پنبه و ابریشم مصنوعی است. با این حال محدودیتی در نوع استفاده از نخ وجود ندارد.

بلکه سلیقه و مهارت طراح و بافنده در انتخاب آن تاثیرگذار است. در بافت پارچه های سوزن دوزی، همانطور که از نامش پیداست، از نخ و سوزن برای ایجاد طرح های مختلف استفاده می شود. ممکن است روی این پارچه ها عمل منجوق دوزی، پولک دوزی، پانچ مروارید، مهره ها و… نیز انجام می پذیرد که به این نوع پارچه، سوزن دوزی کار شده گفته می شود.
نحوه ی شست و شوی پارچه های سوزن دوزی

پارچه های پنبه ای خامه دوزی شده مناسب آب و هوای گرم هستند و به علت اینکه از الیاف طبیعی بافته می شوند عمر طولانی خواهند داشت در صورتی که شرایط نگهداری و شست وشوی آن درست انجام شود.

الیاف بامبو تولید مکانیکی: این روش تولید، تنها گزینه ای است که می توان “پارچه بامبو” واقعی را از آن انتظار داشت. تولید الیاف به این روش نسبتا گران و زمان بر است اما مزایای آن بسیار بیشتر از انواع الیافی است که از طریق مکانیکی تولید می‌شوند.
ترکیب الیاف بامبو با الیاف مصنوعی : در این مورد برای اینکه خواص بهتری به پارچه بدهند با الیاف مصنوعی نظیر پلی استر مخلوط میشود تا چروک پذیری کمتری داشته باشند.

پارچه بامبو جانا مناسب برای دوخت انواع شومیز ، مانتو ، تونیک ، سرهمی و… مناسب است.

 

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

پارچه شانتون اسلپ مانا

 

رنگ: آبی، صورتی، نقره ای، طوسی تیره، زرشکی، یشمی، لیمویی، آبی نفتی، پسته ای، قرمز، مشکی، قهوه ای تیره
کاربردها: مانتو، سارافون، شلوار، کت، شلوارک، تونیک، شومیز، سرهمی، خرجكار، جلیقه
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
درجه بندی: A+
جنس: پلی استر ویسکوز
آبرفت: ندارد
بدن نما: نیست
کش: ندارد
مناسب فصل: بهار، زمستان، تابستان، پاییز
تولید شده در کشور: چین
ریزش پارچه: دارد
سایه: ندارد
چروک پذیری: خیلی کم
بافت پارچه: ساده تخت بافت
بهترین دما شست و شو: 35 درجه سانتی گراد

پارچه شانتون دارای الیاف پلی استر و اکریلیک است و مناسب فصل‌های بهار و تابستان است؛ به خاطر همین موضوع این پارچه‌ها را به صورت کامل یا به صورت تکه شده، در اکثر لباس‌های تابستانی به خصوص مانتو با طرح‌های کاشی و… مشاهده می‌کنیم و به دلیل کیفیت و زیبایی که دارد هر ساله از اقبال بالایی نیز برخوردار می‌شود. همچنین طرح پلی استر پارچه شانتون برای تونیک‌های دخترانه و بچه‌گانه که وزن کمتری دارد، بسیار مناسب است.

از مشخصه واضح پارچه شانتون می‌توان به تار و پود درشت، سبکی و راحتی آن اشاره نمود. هر چه الیاف اکریلیک پارچه فشرده‌تر و بیشتر باشد، این پارچه برای فصل بهار یا پاییز مناسب‌تر است و همچنین به دلیل وجود منافذ نسبتاً باز و بافت کنفی نیز، مناسب هوای گرم تابستانی می‌باشد.

پارچه شانتون در ابتدا ابریشمی بوده است ولی امروزه به صورت نخی تولید می‌شود که دارای خط های نامنظم افقی و عمودی بر روی سطح پارچه می‌باشد که به دلیل سطح برجسته این نوع پارچه است.
انواع شانتون
شانتون سنتی
شانتون طرح کاشی
شانتون ابریشمی
شانتون ساده
شانتون نخ
شانتون حاشیه دار
شانتون بافت برجسته
شانتون اسکاچی
شانتون چهارخانه
شانتون کشی
شانتون اسلپ
پارچه شانتون اسلپ، اغلب راه های درشت تری نسبت به دیگر انواع شانتون دارند و این خطوط به صورت تیره و روشن دیده میشوند.
پارچه شانتون اسلپ مانا مناسب دوخت انواع مانتو ، شومیز ، تونیک و پیراهن است، زیرا پارچه بسیار خوش دوختی است.

 

 

پارچه وال طرح دار شادرو

کاربردها: مانتو، سارافون، شلوار، پیراهن، دامن، تونیک، شومیز، بلوز، سرهمی، خرجکار
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
رنگ: کرم تیره، مشکی
درجه بندی: A
جنس: پلی استر ویسکوز
آبرفت: ندارد
چروک پذیری: کم
بدن نما: نیست
کش: ندارد
مناسب فصل: بهار، تابستان
تولید شده در کشور: چین
ریزش پارچه: دارد
بهترین
دما شست و شو: 30 درجه سانتی گراد
سایه: دارد
بافت پارچه: ژاکارد

پارچه‌های وال نسبت به سایر پارچه‌ها نخ بیشتری دارند. این نوع از پارچه‌ها بافت ساده و لطیفی دارند و تراکم کمی دارند و در تولید لباس های زیر و لباس های تابستانی مثل پیراهن و دامن و حتی مانتو‌های تابستانی استفاده می‌شوند.

این پارچه هم مثل پارچه‌های دیگر ترفند‌های نگهداری خاص خود را دارد و قبل از خرید باید این نکات را آموخته و جدی بگیرید. هنگام خرید این نوع پارچه باید دقت کنید که برای چه تن پوشی می‌خواهید. اگر انتخاب درستی داشته باشید این پارچه ها برجستگی‌های بدن را می‌پوشانند چون ساختاری رها دارند. علاوه بر مانتو در دوخت شال هم از این نوع پارچه‌ها استفاده می‌کنند.
این پارچه ها بر خلاف اسم شان بسیار نازک هستند. پارچه هایی از جنس وال و حریر به علت خنکی بهترین انتخاب برای تابستان اند.

انواع پارچه های وال
پارچه وال هم مثل پارچه‌های دیگر دو نوع دارد. پارچه های وال طبیعی و مصنوعی ؛ که در پارچه های وال طبیعی از پنبه و در نوع مصنوعی آن از نخ پلی استر استفاده شده است.
هندی
تایلندی
کتان
ژاکارد
خامه دوزی
طرح دار
شاین
امبرودی
اسلپ چاپی
برای شست و شوی این پارچه ها ابتدا باید آن را داخل محلول آب گرم و صابون( به مقدار کم ) بگذارید تا حدود یک ساعت خیس بخورد و سپس به آرامی و بدون چنگ زدن آبکشی کنید.

همچنین فقط کافی است که دقت کنید پودر صابون در داخل پارچه باقی نماند که موجب تغییر رنگ و کدر شدن آن شود. بعد از شست و شو بهتر است با چوب لباسی آن را آویزان کنید تا آب اضافی آن گرفته شده وسالم تر بماند.

در اتو کشی این لباس ها باید دقت کافی داشته باشید. تا زمانی که لباس کمی نم دارد به آرامی و با درجه حرارت کم اتو کنید و مراقب باشید لباس نخ کش نشود.

 

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

 

پارچه تور پلیسه سابو

 

رنگ: صورتی
کاربردها: مانتو، پیراهن، دامن، تونیک، Paperback شومیز، بلوز، خرجكار، تاپ
عرض پارچه: 135 سانتیمتر
درجه بندی: A
جنس: پلی استر
چروک پذیری: کم
مناسب فصل: بهار، تابستان
تولید شده در کشور: چین
بدن نما: است
کش: دارد
سایه: دارد
آبرفت: دارد
ریزش پارچه: دارد/متوسط
بافت پارچه: ساده تخت بافت
بهترین دما شست و شو: 25 درجه سانتیگراد
پارچه تور (Lace Fabric) پارچه ای ظریف و کلاسیک و بعضا اسپرت است که برای لباس های زیر زنانه و دخترانه، تاپ های زنانه، روکش های روی لباس ، دامن ،روتختی ، روسری مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه های توری معمولا در رنگ ها و طرح های متفاوت بافته می شوند. پارچه تور، یک پارچه ظریف است که برای کار‌های تزئیناتی و خرج کاری دوخت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پارچه‌های توری بیشتر از کتان، ابریشم مصنوعی، پلی‌استر ساخته می‌شود.
انواع پارچه تور
پارچه تور دانتل
پارچه تور گیپور
پارچه تور ساده
پارچه تور مژگان
پارچه تور ارگانزا
پارچه تور کش
تور پلیسه
پارچه های توری معمولاً برای تزئین به منسوجات دیگر اضافه می شوند. مثلا لباس های عروس اغلب با پارچه های توری مزین می شوند؛ همچنین افزودن پارچه های توری به سایر لباس های رسمی و غیر رسمی زنانه نیز نسبتاً معمول است. علاوه بر اینکه دیدن پارچه های توری در لباس های زیر زنانه نسبتاً عادی است. گاهی اوقات می توان پارچه های توری را در دستکش ها، جوراب ها و ژاکت های زنانه نیز مشاهده کرد.
در خارج از دنیای پوشاک، تزئین کالاهای خانگی با پارچه های توری نیز بسیار رایج است. یکی از نمادی ترین کاربردهای پارچه توری، استفاده از آنها در دستمال های سفره است که ابتداً به عنوان زیر فنجانی استفاده می شدند.

ضمناً استفاده از توری برای تزئین بالش، پتو، سفره و آباژور همواره متداول بوده است.از آنجاییکه پارچه های توری بسیار ظریف هستند از آنها برای اهداف صنعتی استفاده نمی شود. در عوض هدف اصلی از استفاده از این پارچه ها این است که سایر محصولات منسوج و وسایل دکوری منزل زیباتر و جذاب تر به نظر برسند.

 

پارچه یاخما ارگانزا شهرود

 

کاربردها: مانتو، پیراهن، مجلسی، دامن، شومیز، بلوز، خرجكار، تاپ
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
درجه بندی: A
رنگ: مشکی
جنس: پلی استر
آبرفت: ندارد
چروک پذیری: کم
کش: ندارد
مناسب فصل: بهار، تابستان
تولید شده در کشور: چین
ریزش پارچه: دارد
بدن نما: است
بافت پارچه: ساده
سایه: دارد
بهترین دما شست و شو: 25 درجه سانتی گراد
در بافت پارچه یاخما ارگانزا شهرود از پارچه ارگانزا استفاده شده است که کمی بافت آن را متفاوت می‌کند. برای شناخت یاخما، بهتر است ابتدا با ارگانزا آشنا شویم.
ارگانزا نوعی پارچه سبک با تاروپود صاف است. این نوع پارچه، نوعی حریر است؛ بدین معنی است که با چگالی بسیار کمی بافته شده است.

در نتیجه پارچه‌ای شفاف و نسبتاً بی‌دوام می‌باشد. به دلیل شفافیت و قابلیت تنفس، پارچه ارگانزا معمولاً برای دوختن بخشی‌هایی از پوشاک با پوشش ضخیم‌تر و گاهی نیز دوختن منسوجات خانگی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از پارچه ارگانزا برای لباس‌های گوناگون استفاده می‌گردد و معمولاً به عنوان زیر دامنی و لباس‌های مخصوص رقص به کار گرفته می‌شود. فراتر از دنیای پوشاک، این نوع پارچه می‌تواند در دوخت پرده، شیلد آباژور یا سایر وسایل تزیینی مورد استفاده قرار بگیرد.
از آنجایی که ارگانزا پارچه‌ای سبک و نازک است، بسیار حساس بوده و زود آسیب می‌بیند. بسیار مراقب باشید تا این پارچه به جایی گیر نکند و مطمئن شوید که در نگهداری آن از پوشش‌های محافظتی مانند پارچه موسلین استفاده شود.
یاخما ارگانزا
لطافت یاخما ارگانزا به حدی است که بسیاری اشتباهاً فکر می‌کنند که پارچه حریر، دانته یا تور است. نازکی و حریری شکل بودن پارچه سبب شده تا طرح‌های برجسته و درخشان بر روی پارچه یاخما حک شود. یاخما معمولاً به عنوان روی لباس استفاده می‌شود زیرا حالت تزئینی دارد (مانند پارچه گیپور) و زیر آن حتماً باید آستری دوخته شود.

پارچه یاخما را می‌توان پارچه تابستانی هم نامید. زیرا بافت لطیف آن کاملاً مناسب مانتوها و لباس‌های تابستانی است. به این نکته هم توجه داشته باشید که این پارچه بافتی نازک دارد و پارچه زیرینی که برای آن در نظر می‌گیرید نیز بهتر است نازک باشد تا طرح‌های حک شده یاخما خود را به خوبی نشان دهد.

پارچه یاخما دارای انواع گوناگونی همچون توپ‌توپی، کندویی، پر طاوسی، ستاره‌ای، راه‌راه، چهارخانه، توری، گل برجسته و غیره است که در میان انواع متنوع یاخما، گل برجسته محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

تنوع طرح و رنگ‌های یاخما گل برجسته به حدی است که بسیاری علاوه بر البسه برای استفاده وسایل خانه نیز از آن بهره می‌گیرند. به‌طور مثال می‌توانید پرده اتاق‌خواب‌های خود را با یاخما مزین کنید و یا رومیزی خود را با پارچه یاخما بدوزید.

 

 

معرفی کامل پارچه های مخصوص بهار و تابستان/ از مانتو تا شلوارک

 

پارچه یاخما ارگانزا ثمر

کاربردها: مانتو، پیراهن، مجلسی، پرده، دامن، بلوز، خرجکار، ست مادر و کودک
رنگ: گلبهی
عرض پارچه: 140سانتیمتر
درجه بندی: A
جنس: پلی استر
آبرفت: ندارد
یاخما ارگانزا
لطافت یاخما ارگانزا به حدی است که بسیاری اشتباهاً فکر می‌کنند که پارچه حریر، دانته یا تور است. نازکی و حریری شکل بودن پارچه سبب شده تا طرح‌های برجسته و درخشان بر روی پارچه یاخما حک شود.

یاخما معمولاً به عنوان روی لباس استفاده می‌شود زیرا حالت تزئینی دارد (مانند پارچه گیپور) و زیر آن حتماً باید آستری دوخته شود.
پارچه یاخما را می‌توان پارچه تابستانی هم نامید. زیرا بافت لطیف آن کاملاً مناسب مانتوها و لباس‌های تابستانی است. به این نکته هم توجه داشته باشید که این پارچه بافتی نازک دارد و پارچه زیرینی که برای آن در نظر می‌گیرید نیز بهتر است نازک باشد تا طرح‌های حک شده یاخما خود را به خوبی نشان دهد.

پارچه یاخما دارای انواع گوناگونی همچون توپ‌توپی، کندویی، پر طاوسی، ستاره‌ای، راه‌راه، چهارخانه، توری، گل برجسته و غیره است که در میان انواع متنوع یاخما، گل برجسته محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

تنوع طرح و رنگ‌های یاخما گل برجسته به حدی است که بسیاری علاوه بر البسه برای استفاده وسایل خانه نیز از آن بهره می‌گیرند. به‌طور مثال می‌توانید پرده اتاق‌خواب‌های خود را با یاخما مزین کنید و یا رومیزی خود را با پارچه یاخما بدوزید.

 

پارچه نخی دلشاد

کاربردها: مانتو، شلوار، پیراهن، دامن، تونیک، بلوز، سرهمی، خرجكار
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
درجه بندی: A
جنس: پنبه
آبرفت: دارد/کم
بدن نما: نیست
پارچه نخی دلشاد از جمله پارچه های نخی با درجه کیفی مناسبی است که برای دوخت بلوز، پیراهن، سرهمی، دامن، شلوار، تونیک، مانتو و خرجکار، جلیقه، دامن شلواری، تاپ و شلوارک پیشنهاد می شود.
جنس نخی به چه پارچه ای می گویند؟ چیزی به اسم پارچه جنس نخی وجود ندارد؛ بلکه درست آن، پارچه پنبه ای است. نخی در واقع صفت برای پارچه است و نام پارچه محسوب نمی شود.
در واقع تمامی پارچه های بافته شده، نخی هستند. این نخ می تواند از الیاف مختلفی ساخته شده باشد. پارچه های جنس نخی اصطلاحا به پارچه هایی گفته می شوند که الیاف ویسکوز یا پنبه بیشتری در بافت آن ها موجود است و جزو الیاف طبیعی محسوب می شوند (الیاف طبیعی شامل: پنبه، کتان، پشم، ابریشم و ویسکوز هستند). پارچه های جنس نخی (پنبه ای) انواع مختلفی دارند.
پارچه نخی دلشاد از جمله پارچه های نخی است که از پنبه تولید شده است.
فواید و معایب جنس نخی
پارچه­‌ های پنبه ای بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند. اما مانند هر نوع پارچه دیگری مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه به این ویژگی ها اشاره می کنیم.
مزایا:
رد و بدل آسان هوا،این مزیت باعث میگردد که در فصل تابستان بدن در لباس نسبت به الیاف های دیگر تعرق کمتری داشته باشد.
گوله نشدن،
ایجاد نکردن حساسیت،
خنک بودن،
سازگاری با پوست،
لطافت،
لباس­‌ هایی با الیاف Cotton fibersای، ضخیم­‌ تر و گرم‌­ تر هستند و در سرما بدن را گرم می­‌کنند.

 

پارچه نخی زامیر

کاربردها: مانتو، شلوار، پیراهن، شلوارک، دامن، تونیک، بلوز، سرهمی، خرجكار، تاپ، دامن شلواری، جلیقه
عرض پارچه: 150 سانتیمتر
رنگ: سبز، قرمز
درجه بندی: A
جنس: پنبه
آبرفت: دارد/کم
پارچه نخی زامیر از جمله پارچه های نخی با درجه کیفی مناسبی است که برای دوخت بلوز، پیراهن، سرهمی، دامن، شلوار، تونیک، مانتو و خرجکار، جلیقه، دامن شلواری، تاپ و شلوارک پیشنهاد می شود.
جنس نخی به چه پارچه ای می گویند؟ چیزی به اسم پارچه جنس نخی وجود ندارد؛ بلکه درست آن، پارچه پنبه ای است. نخی در واقع صفت برای پارچه است و نام پارچه محسوب نمی شود.
در واقع تمامی پارچه های بافته شده، نخی هستند. این نخ می تواند از الیاف مختلفی ساخته شده باشد. پارچه های جنس نخی اصطلاحا به پارچه هایی گفته می شوند که الیاف ویسکوز یا پنبه بیشتری در بافت آن ها موجود است و جزو الیاف طبیعی محسوب می شوند (الیاف طبیعی شامل: پنبه، کتان، پشم، ابریشم و ویسکوز هستند). پارچه های جنس نخی (پنبه ای) انواع مختلفی دارند.
پارچه نخی زامیر از جمله پارچه های نخی است که از پنبه تولید شده است.
فواید و معایب جنس نخی
پارچه­‌ های پنبه ای بسیار پرطرفدار و پرکاربرد هستند. اما مانند هر نوع پارچه دیگری مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه به این ویژگی ها اشاره می کنیم.
مزایا:
رد و بدل آسان هوا،این مزیت باعث میگردد که در فصل تابستان بدن در لباس نسبت به الیاف های دیگر تعرق کمتری داشته باشد.
گوله نشدن،
ایجاد نکردن حساسیت،
خنک بودن،
سازگاری با پوست،
لطافت،
لباس­‌ هایی با الیاف پنبه ­‌ای، ضخیم­‌ تر و گرم‌­ تر هستند و در سرما بدن را گرم می­‌کنند.
معایب:
آبرفت زیاد نسبت به الیاف دیگر دارد.
وادادگی زیادی دارد. یعنی پس از استفاده ممکن است گشاد شود. این عیب را معمولا با ترفند های خاصی از پنبه میگیرند. مثلا در تکمیل نخ یا پارچه ی آن از ترفندهایی استفاده می کنند. مرسریزه کردن نخ یکی از این ترفند ها می باشد. این عمل باعث درخشندگی و ثبات نخ می شود. اما به دلیل هزینه بالای آن تولید کنندگان معمولا از این تکمیل استفاده نمی کنند.
چروک شدن زیاد
نسبت به مرغوبیت جنس رنگ پس می­‌دهند. در صنعت به طور معمول الیاف پنبه را در محلول اکسیدان می­‌ گذارند تا سفید شود. هر چه بیش­‌ تر در این محلول بمانند، سفیدتر و البته کم دوام‌ تر می­‌ شوند.
این پارچه­‌ها بید نمی­‌ زنند، ولی اگر در جای مرطوب و تاریک باشند، کپک خواهند زد.

دوستان علاقمند به خیاطی یا شناخت پارچه ها برای خرید پوشاک یا دوخت و دوز با آشنایی و اطاعات کامل در مورد جنس پارچه و کیفیت آنها در تمام فصول سال بهترین و با کیفیت ترین پوشاک را برای خود و عزیزانتان فراهم کنید.
از همراهی شما با بخش دوخت و دوز وبسایت نازوب خرسندیم. حتما بخش های قبل و بعد شناخت پارچه ها را دنبال کنید.

 

معرفی 6 مورد از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس راحتی خانگی

جدیدترین مدل مانتو پاییز با جنس و پارچه های آرامبخش پاییزی

معرفی و شناخت انواع پارچه با عکس

شناخت انواع پارچه و ویژگی های آن

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان