بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

مجموعه : بیماری ها
بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

نقرس یکی از دردناک ترین بیماری های شناخته شده است که اگر به درمان آن نبردازید میتواند به Heart, arteries and kidneys قلب، عروق و کلیه ها صدمه بزند و فرد را از پا در بیاورد.
در این مقاله پزشکی ابتدا به معرفی بیماری عجیب نقرس می پردازیم و سپس به راه های بسیار مفید برای مبتلا نشدن به این بیماری.

نقرس چیست؟

نقرس یک نوعی بیماری شایع و پیچیده از آرتروز است و ممکن است هر کسی را درگیر کند. گاهی نقرس با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس در یک یا چند مفصل، که در اغلب در انگشت شست پا وجود دارد، احساس شود.

حملات ناشی از نقرس می‌تواند به‌صورت ناگهانی ایجاد شود. اغلب بیماران در نیمه شب با این احساس که انگشت پا در حال سوختن است، از خواب بیدار می‌شوند. مفصل آسیب‌دیده گرم، متورم و به‌قدری حساس است که حتی وزن ملافه روی پا غیر قابل تحمل می‌شود.

علائم نقرس ممکن است گاهی وجود داشته باشد و گاهی به‌طور کامل برطرف شود؛ اما، روش‌هایی برای کنترل درد وجود دارد. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در خصوص این بیماری به شما خواهیم داد.

 

بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

 

 

نقرس چه علائمی دارد؟

 

علائم ناشی از این بیماری در اغلب مواقع به‌صورت ناگهانی و شب‌هنگام ایجاد می‌شود. این علائم شامل موارد زیر است:

احساس درد مفصل شدید

نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما امکان ایجاد این بیماری در هر مفصلی وجود دارد. مفاصل دیگر از جمله مچ پا، زانو، آرنج، مچ و انگشتان امکان تحت تاثیر قرار گرفتن این بیماری را دارند.

طولانی بودن برخی از علائم

گاهی پس از این که شدیدترین دردها تسکین پیدا می‌کند، ممکن است برخی از ناراحتی‌های مفصلی از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. حملات بعدی معمولا طولانی‌ترند و مفاصل بیشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

التهاب و قرمزی مفصل

در این مواقع مفاصل آسیب‌دیده متورم، حساس، گرم و قرمز می‌شوند.

 

 

بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

 

محدود شدن دامنه حرکات

با پیشرفت بیماری نقرس، ممکن است قادر نباشید که به‌طور عادی و طبیعی مفاصل خود را حرکت دهید.

اگر درد ناگهانی و شدیدی در مفاصل خود دارید، به پزشک فوق تخصص درد مراجعه کنید. در صورتی که این بیماری درمان و بررسی نشود، منجر به بدتر شدن درد و آسیب مفصلی می‌شود.

 

بیشتر بدانید: عجیب ترین بیماری هایی که با رابطه جنسی منتقل می شود

علت ایجاد نقرس در افراد چیست؟

نقرس زمانی ایجاد می‌شود که ذرات اسید اوریک در مفصل جمع و منجر به التهاب و درد شدید ناشی از حمله نقرس شود. زمانی که مقدار زیادی اوره در خون وجود داشته باشد، باعث ایجاد اسید اوریک می‌شود.

بدن هنگام تجزیه پورین، اسید اوریک تولید می‌کند که به‌طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. پورین در غذاهای خاصی از جمله گوشت قرمز یافت می‌شود.

غذاهای دریایی که غنی از پورین هستند، شامل آنچو، ساردین، صدف، گوش ماهی، قزل آلا و ماهی تن است. نوشیدنی‌های الکلی به ویژه آبجو و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند میوه می‌تواند منجر به افزایش سطح اسید اوریک شود.

معمولا اسید در خون حل می‌شود و از طریق کلیه‌ها به ادرار منتقل خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است بدن شما اسید اوریک بیش از حد تولید کند یا کلیه قادر به دفع اسید اوریک کافی نباشد.

زمانی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، اسید اوریک تجمع پیدا می‌کند و در اطراف مفصل یا بافت اطراف آن Crystals کریستال‌های تیز یا سوزن مانند ایجاد می‌شود که منجر به درد و التهاب خواهد شد.

 

بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

 

عوامل خطرساز در ایجاد نقرس چه مواردی هستند

 

اگر مقدار زیادی اسید اوریک در بدن خود داشته باشید، احتمال آنکه به بیماری نقرس مبتلا شوید، وجود دارد. عواملی که می‌تواند سطح اسید اوریک را در بدن شما افزایش دهد به شرح زیر است:

رژیم غذایی

اگر رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی از گوشت قرمز و نوشیدنی‌هایی که با قند میوه شیرین شده‌اند، باشد سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به نقرس افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مصرف الکل به‌ویژه آبجو خطر این بیماری را افزایش خواهد داد.

وزن

اگر اضافه وزن دارید، بدن شما اسید اوریک زیادی تولید می‌کند و کلیه برای از بردن آن کار سختی را پیش روی خود خواهد داشت.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای

بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند شامل فشار خون بالا و بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و کلیوی باشد.

مصرف داروهای خاص

مصرف برخی از داروهای خاص از قبیل آسپرین با دوز پایین و داروهایی جهت کنترل فشار خون بالا و… می‌تواند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش دهد.

سابقه خانوادگی

اگر سایر اعضای خانواده شما دچار این بیماری باشند، احتمال اینکه شما نیز به این بیماری مبتلا شوید، وجود دارد.

سن و جنسیت

بیماری نقرس بیشتر در آقایان ایجاد می‌شود، به این جهت که خانم‌ها اسید اوریک کمتری در بدن خود دارند؛ اما، میزان اسید اوریک زنان پس از یائسگی به آقایان نزدیک می‌شود. معمولا آقایان در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ مبتلا به این بیماری می‌شوند.

تجربه عمل جراحی یا وارد شدن ضربه

 

بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

 

تجربه عمل جراحی یا ضربه‌ای که اخیر به شما وارد شده است، می‌تواند منجر به حملات نقرس شود.

 

بیماری های دیگر را بدانید: عجیب ترین بیماری های دنیا که راه درمان ندارند + تصاویر

 

نقرس چه عوارضی را در پی دارد؟

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، ممکن است شرایط بدتری را تجربه کنند که این موارد به شرح زیر است:

نقرس عود کننده

امکان دارد برخی از افراد علائمی از بیماری نداشته باشند و برخی دیگر هر چند سال یکبار این بیماری را تجربه کنند. مصرف برخی از داروها ممکن است از حملات نقرس جلوگیری کند. در صورت عدم درمان، احتمال دارد نقرس منجر به فرسایش و از بین رفتن مفصل شود.

نقرس پیشرفته

در صورتی که این بیماری درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد رسوب ذرات در زیر پوست در گره‌هایی به نام توفی شود. توفی در قسمت‌های مختلفی مانند انگشتان دست و پا، پشت مچ پا یا تاندون آشیل ایجاد می‌شود و معمولا دردی ایجاد نمی‌کند؛ اما، در حملات ناشی از نقرس ممکن است متورم شوند.

سنگ کلیه

بلورهای ادرار ممکن است در مجاری ادراری افراد مبتلا به این بیماری جمع و باعث ایجاد سنگ کلیه شود. مصرف برخی از داروها از سوی پزشک می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

نحوه تشخیص نقرس چگونه است؟

پزشکان معمولا نقرس را بر اساس علائم و ظاهر مفصل آسیب‌دیده تشخیص می‌دهند. آزمایشاتی که برای تشخیص این بیماری در نظر گرفته می‌شود، شامل موارد زیر است:

 

آزمایشات مایع مفصلی

پزشک ممکن است با استفاده از سوزن جهت برداشتن نمونه مایعات از مفصل استفاده کند. زمانی که مایعات در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند، ممکن است کریستال اوره مشاهده شود.

 

بیماری مَرد افکن نقرس دردناک ترین بیماری+ علت و درمان نوبیماری

 

آزمایش خون

آزمایش خون جهت اندازه‌گیری میزان اسید اوریک در خون درخواست می‌شود. نتایج آزمایش خون گاهی می‌تواند گمراه‌کننده باشد. برخی از افراد ممکن است سطح بالایی از اسید اوریک داشته باشند؛ اما، به هیچ عنوان بیماری نقرس را تجربه نکنند. برعکس این موضوع نیز وجود دارد.

سونوگرافی

در این آزمایش از امواج صوتی برای تشخیص کریستال اوره در مفاصل استفاده می‌شود.

توموگرافی کامپیوتری

این آزمایش ترکیبی از تصاویر اشعه ایکس است که از زوایای مختلفی گرفته می‌شود.

نقرس چه درمانی دارد؟

 

دو نوع از داروهای نقرس وجود دارد. نوع اول به کاهش التهاب و درد ناشی از حملات نقرس کمک می‌کند. نوع دوم جهت جلوگیری از عوارض نقرس با کاهش میزان اسید اوریک در خون کاربرد دارد. اینکه کدام نوع دارو برای شما مناسب است، به دفعات و شدت علائم شما بستگی خواهد داشت.

 

داروهایی که جهت کاهش التهاب ناشی از نقرس و جلوگیری از حملات بعدی نقرس کاربرد دارد به شرح زیر است:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

 

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و همچنین داروهای تجویز شده از سوی پزشک مانند ایندومتاسین یا سلکسیب برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

کلشی سین

 

پزشک ممکن است داروی کلشی سین که دارویی ضد التهاب است برای کاهش درد ناشی از نقرس به بیماران توصیه کند. احتمال ایجاد عوارضی مانند حالت تهوع، استفراع و اسهال وجود دارد.

کورتیکواستروئیدها

 

داروهای استروئیدی مانند پردنیزولون می‌تواند التهاب و درد ناشی از نقرس را کنترل و درمان کند. این دارو ممکن است به هر دو شکل قرص یا تزریق برای شما تجویز شود.

 

داروهایی جهت جلوگیری از عوارض نقرس

 

اگر در طی سال چندین‌بار حملات نقرس را تجربه می‌شود یا حملات کمتری وجود دارد؛ اما، با درد بیشتری در شما ایجاد می‌شود ممکن است دارویی جهت کاهش خطر ابتلا به عوارض برای شما در نظر گرفته شود.

داروهایی که تولید اوریک اسید را متوقف می‌کند؛ داروهایی مانند آلوپورینول و فبوکوستان به شما کمک می‌کند تا میزان اوریک اسید کمتری تولید شود.
داروهایی که به رفع اسید اوریک کمک می‌کند؛ داروهایی مانند پروبالات به بهبود توانایی کلیه‌ها در دفع اوریک اسید از بدن کمک می‌کند.

در آخر باید یادآور شویم که به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. این داروها باید با تشخیص پزشک متخصص و متناسب با شرایط شما تجویز شوند.

به طور کلی مختصر و جامع چه کنیم به نقرس مبتلا نشویم؟

آب فراوان بنوشید.
برای تامین پروتئین بدن خود از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
مصرف گوشت و مرغ و ماهی را به حداقل برسانید.
مصرف نوشیدنی‌های الکلی به خصوص آبجو را محدود کنید یا کلا کنار بگذارید.
وزن مناسبی نسبت به قد خود داشته باشید.

دردهای نقرس را با بیماری های دیگر اشتباه نگیرد و یا بالعکس

 

نقرس کاذب

در حالات مزمن علائم تخریب مفصل کمابیش مانند آرتروز ولی شدیدتر از آن است و در مفاصل زانو، مچ دست، شانه و مفصل ران ایجاد میشود.
در حالات حاد علائم بصورت درگیری یک یا تعداد معدودی مفصل بخصوص در زانو و شبیه به حملات نقرس ولی خفیف تر از آن و بصورت درد و تورم مفصل است.

مفصل متورم، گرم و دردناک میشود و هر گونه حرکت مفصل شدت درد را افزایش میدهد.
در حین حملات تب ایجاد میشود. تشخیص این بیماری با آسپیراسیون مفصل (کشیدن مایع مفصلی) است که در آن میتوان کریستال های فسفات کلسیم را مشاهده کرد.

درمان نقرس کاذب چیست

درمان بیماری بصورت کشیدن مایع مفصلی، استفاده از داروهای ضد التهابی، تزریق کورتیکوستروئید در درون مفصل، استفاده از کورتیکوستروئید بصورت خوراکی یا تزریقی و احتمالا استفاده از کلشی سین است. حملات حاد این بیماری معمولا در عرض ده روز فروکش میکنند. در بعضی از بیماران تخریب پیشرونده مفصل ایجاد می شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان