ramazan
ramazan

آداب و احکام انگشترهای مناسب برای دست کردن در اسلام

آداب و احکام انگشترهای مناسب برای دست کردن در اسلام

آداب استفاده از انگشتر از نظر اسلام

در این بخش از سایت نازوب بهترین سنگ برای انگشتر و بهترین انگشترهای مناسب برای شیعیان را به شما معرفی خواهیم کرد. با نازوب همراه باشید.

 

انگشتر از زینت هایی است که به آراستگی و زیبایی دست می افزاید و از زبان معصومین (ع) هم بر این کار توصیه های فراوانی شده است. اما انگشتر به دست راست کردن ریشه در سیره معصومان (ع) دارد و یکی از نشانه های ایمان شمرده شده است.

 

انگشتر در میان ادیان گذشته و انبیای سلف جایگاه ممتازی داشته است. انگشتر  از زینت هایی است که به زیبایی دست می افزاید و از زبان معصومین (ع) هم بر این کار توصیه های فراوانی شده است.

 

انگشتر را در کدام دست کنیم؟

تأكيد شده است كه مردان و زنان انگشتر را در دست راست كنند. هر چند در برخى روايات، انگشتر در دست چپ كردن هم تجويز شده است. و اگر نقش نگين يا خود نگين، شريف و باعظمت باشد بايد به هنگام تطهير كردن در حاجتگاه، آن را بيرون آورد.

 

به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم انگشتر را به دست راست می کردند.

 

از حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم انگشتر را در دست راست می کردند.

 

در حديثى معتبر آمده است كه امام رضا (ع) فرمودند: «اگر بخواهى انگشتر را در دست راست كن و اگر دوست دارى در دست چپ، تفاوتى ندارد».

 

ولى از برخى روايات استفاده مى‌شود كه هر كس انگشترى در دست چپ كند كه نام خداوند بر آن نقش بسته، براى تطهير كردن در حاجتگاه آن را به دست ديگر كند».

 

از سلمان فارسى نقل شده است که حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : که یا على انگشتر در دست راست بکن تا از مقرّبان باشى. عرض کرد که : یا رسول اللّه مقرّبان کدام اند؟ فرمود : که جبرئیل و میکائیل. پرسیدند که چه انگشتر در دست کنم ؟ فرمود که : عقیق سرخ به درستی که آن اقرار کرده است براى خدا به یگانگى و براى من پیغمبرى و براى تو یا على به آن که وصى منى و براى فرزندان تو به امامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شیعیان فرزندان تو به جنّت الفردوس.

 

از امام صادق (ع) نقل شده است که از سنت پیغمبران است انگشتر در دست راست کردن.

 

آداب و احکام انگشترهای مناسب برای دست کردن در اسلام

 

 

چه انگشتری در دست کنیم؟

هر کدام از رکاب و نگین، دارای خواص متفاوتی است، خصوص اینکه بعضی از سنگ ها که مورد سفارش شریعت اسلامی می باشند، آثار عجیبی دارند. به عنوان نمونه می توان به داستانی از امام رضا (ع) اشاره کرد:

 

شخصی به نزد امام رضا (ع) رسید و از اینکه صاحب فرزند نمی شد، گله و شکایت کرد. حضرت دستور داد تا انگشتری با نگین فیروزه تهیه کند و بر آن، این آیه مبارکه را حک کند: «رَبِّ لاتَذَرْنی فَرداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثین»؛ پروردگار من! مرا تنها مگذار (و فرزند برومندی بر من عطا کن)، و تو بهترین وارثانی!

 

راوی می گوید: این کار را انجام دادم و بیشتر از یکسال بر من نگذشت که با این دستور امام رضا (ع) فرزندی «پسر» روزی ام شد.

 

امام صادق (ع) فرموده است: «دوست می دارم که مؤمن نگین انگشترش از پنج چیز باشد: یاقوت که از همه فاخرتر است. عقیق که از هر نگین دیگر برای خدا و ما خالصانه تر است. فیروزه … و حدید صینی (آهن چینی) و سنگ ها و درهای سپید ناحیه نجف». در احادیث برای هر یک از این انگشترها فوائد و آثار متعددی ذکر گردیده که در اینجا تنها به گوشه هایی از آن اشاره می شود:

 

حضرت فاطمه زهرا (س) و به نقل از پیامبر خدا (ص) فرمودند: «کسی که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند»

 

حضرت علی (ع) در فضیلت به دست کردن انگشتر عقیق می فرمایند: «کسی که انگشتر عقیق در دست کند و دو رکعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو رکعت، برابر با هزار رکعت نمازی است که بدون انگشتر عقیق بخواند».

 

امام صادق (ع) در مورد خاصیت انگشتر یاقوت فرمودند :

«انگشتر یاقوت در دست کنید؛ زیرا که تنگدستی را از بین می برد».

 

امام صادق (ع) در مورد فضیلت انگشتر فیروزه فرمودند: «فیروزه مایه مسرت خاطر زنان و مردان مؤمن می شود و نور چشم را تقویت می کند و سینه را گشاده می سازد و بر نیروی دل می افزاید».

 

امام صادق (ع) در مورد  فضیلت دُرّ نجف فرمودند: «هر کس به آن بنگرد، خداوند به هر نظر، اجر پیامبران و صالحان را می نویسد و اگر لطف و رحمت خداوند بر شیعیان ما نبود، هر نگین از آن چنان گران می شد که به هیچ قیمت پیدا نشود؛ ولی خداوند آن را برای ایشان فراوان و ارزان قرار داده است که توانگر و مستمند ایشان بتوانند از آن نگین انگشتر بسازند»

 

انگشتر در سیره اهل بیت علیهم السلام جایگاه ویژه ای داشته است تا جایی که امیرمؤمنان علی (ع) چهار انگشتر به دست می کردند:

– یاقوت، برای نجابت و بزرگی؛

– فیروزه، برای پیروزی؛

– حدید چینی، برای نیرومندی؛

– عقیق، برای محافظت.

 

آداب و احکام انگشترهای مناسب برای دست کردن در اسلام

 

انگشتر در كدام انگشت نكنيم؟

امام صادق (ع) فرمودند : «از رسول خدا حضرت محمد (ص) نقل شده است كه آن حضرت از اينكه انگشتر را در انگشت شهادت يا انگشت ميانى كنند نهى فرمودند».

 

انگشتر باید در دو انگشت آخر یعنی انگشت کوچک و انگشت پهلوی آن قرار داده شود و برای انگشتری کردن در انگشت کوچک بسیار سفارش شده است و از انگشتری کردن در انگشت وسط و سبابه نهی کرده اند.

 

امام صادق فرمودند: «انگشتر را به بند پايين انگشت برسانيد».

شيخ صدوق از ابو سعيد آدمى روايت كرده است: انگشتر به سر انگشتان كردن از كارهاى قوم لوط است.

 

از مجموع روایات که تا حد ممکن باید از خالی گذاردن دست راست از انگشتری و استعمال آن در دست چپ پرهیز کرد؛ زیرا انگشتر در دست راست کردن نشانه شیعه بودن است و ائمه اطهار (ع) نیز بر انجام این عمل و زنده نگه داشتن این سنت بسیار تأکید داشته اند. البته اگر کسی خواست می تواند علاوه بر استفاده انگشتر در دست راست آن را در دست چپ نیز استعمال نماید.

 

انگشترهاى نامناسب

در چندين روايت معتبر آمده است كه حضرت محمد (ص) به امام على (ع) فرمود: «انگشتر طلا در دست نكن كه زينت تو در آخرت است».

 

از امام على (ع) روايت شده است كه فرمودند: «انگشترى جز نقره در دست نكنيد، زيرا رسول خدا (ص) فرمودند: دستى كه انگشترى از جنس آهن در آن باشد آلوده است».

 

در حديثى ديگر فرمودند: «خداوند دستى را كه انگشتر آهنى در آن باشد پاک نخواهد كرد».

 

از حضرت محمد صلی الله عليه و آله روايت شده است كه فرمودند: «به هنگام نماز، انگشتر آهنى در دست نكنيد و در هيچ حال، انگشتر برنز نپوشيد».

 

آداب و احکام انگشترهای مناسب برای دست کردن در اسلام

 

آداب استفاده از انگشتر

 

• مستحب است که:

رکاب انگشتر از نقره باشد و مکروه است رکاب آن از جنس آهن یا مس باشد.

•  نگین انگشتر عقیق، فیروزه، یاقوت، جزع یمانی، بلور، حدید چینی، درّ نجف، سنگ زمزم، زمرّد باشد.

•  انگشتر را به دست راست بکنند و قرار دادن انگشتر در دست چپ، مکروه است.

•انگشتر را در انگشت کوچک و یا کناری آن قرار دهند و مکروه است در انگشت سبابه یا وسطی قرار گیرد.

•  روی انگشتر آیه ای از آیات قرآن کریم یا نقوشی از نقوش انگشتر ائمّه اطهار علیهم السلام نوشته شود. و کشیدن تصویر حیوانات بر آن، مکروه است.

• واجب است به هنگام استنجاء، انگشتری که اسماء الهی و یا نام اهل بیت علیهم السلام بر آن نوشته شده، از دست درآورده شود.

• زینت کردن مردان با طلا، مطلقاً حرام است و انگشتر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

• سزاوار است به هنگام وضو، انگشتر را بچرخانند تا یقین کنند که آب به زیر انگشتر رسیده است.

• نشان گذاشتن انگشتر برای یادآوری کارها، مکروه است مگر در شمارش تعداد رکعت های نماز که مکروه نیست.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان