ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

مجموعه : تغذیه مناسب
ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود

مصرف نمک برای بسیاری از افراد ممنوع می باشد و اگر نمک مصرف کنند دچار مشکلاتی می شوند از این رو می توانند از ادویه های جایگزین نمک استفاده کنند که در ادامه این مطلب از سایت نازوب به شما معرفی می کنیم. پزشکان همیشه توصیه می کنند که در طبخ غذاها از جایگزین نمک استفاده شود

 

ادویه هایی که می توان جایگزین نمک کرد؟

نمک یکی از چاشنی ها و طعم دهنده های اصلی غذاها است اما این خوش طعم کننده دارای مضرات زیادی برای سلامتی می باشد. اما مواد و ادویه های زیادی وجود دارند که می توان از آنها به عنوان جایگزین برای نمک استفاده کرد. در این مقاله به معرفی برخی از این طعم دهنده ها می پردازیم.

 

جایگزین نمک، چاشنی های سالم به مقدار مناسب

نمک خوراکی یکی از طعم دهنده های اصلی و پرطرفدار است که بدون آن واقعاً غذاها طعم دلپذیری نخواهند داشت. اما مصرف نادرست و بی رویه ی این چاشنی می تواند ضرر و زیان جبران ناپذیری برای سلامتی ایجاد کند. بسیاری از امراض به علت مصرف بی رویه نمک ایجاد می شوند.

 

پزشکان همیشه توصیه می کنند که از مصرف زیاد نمک تا حد امکان خودداری شود و به جای آن از ادویه ها و چاشنی هایی که نه تنها خوش طعم کننده هستند بلکه دارای خواص و مزایای زیادی برای سلامتی هستند استفاده کنید.

 

ادویه های فراوانی برای خوش طعم کردن غذاها وجود دارند که اگر به اندازه صحیح و مناسب از ترکیب آنها استفاده کنید متوجه خواهید شد که چقدر طعم غذا را دلچسب می کند بدون اینکه کمبود نمک در آنها احساس شود.

 

در ادامه ی قبل از معرفی بهترین جایگزین ها برای نمک خوراکی، کمی در مورد این چاشنی و مزایا و مضرات آن صحبت خواهیم کرد.

 

انواع نمک

نمک یکی از طعم دهنده های اصلی غذا هاست و در بین ادویه ها در رتبه اول قرار دارد. این چاشنی در کل دنیا طرفدار دارد و از آن برای طعم دادن غذا استفاده می شود. نمک در غذاها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بدون آن غذا طعمی نخواهد داشت.

 

نمک ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای خواص و مزایایی می باشد. با شناختن انواع نمک و ویژگی های آن ها سعی کنید یک نمک مناسب انتخاب کرده و از آن در غذاهای خود استفاده کنید.

 

نمک سلتی

این نمک نوعی نمک دریایی است که برای اولین بار در کشور فرانسه کشف شد. رنگ این نمک کمی مایل به خاکستری است و دارای دانه های درشت و نسبتا نم دار است. میزان سدیم این نمک نسبت به سایر نمک ها کمتر بوده و حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی است.

 

نمک حلال یا کوشر

کوشر یک واژه بر گرفته از ادیان یهودی است و به معنی حلال می باشد. نمک کوشر دارای دانه های درشتی است و تصفیه نشده است. از این نمک بیشتر برای آشپزی استفاده می شود، زیرا دارای دانه های درشتی است و پاشیدن آن هنگام آشپزی روی غذا راحت تر می باشد و بیشتر سر آشپز ها از آن استفاده می کنند.

 

نمک دریایی

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

 

نمک دریایی نمکی است که از تبخیر آب دریا حاصل می شود و تفاوت چندانی با نمک تصفیه شده ندارد. این نمک حاوی مقادیر زیادی سدیم کلرید می باشد. در انتخاب نمک دریایی باید به رنگ شفاف آن توجه کنید. نمک هایی با رنگ های تیره و کدر دارای مواد معدنی زیادی می باشند.

 

نمک تصفیه شده

نمک تصفیه شده یا نمک سفره یکی از پر مصرف ترین و رایج ترین نمک ها می باشد. مواد معدنی موجود در نمک در فرایند تصفیه گرفته می شود و چسبندگی و رطوبت آن نیز از بین می رود.

 

اغلب نمک های تصفیه شده حاوی مقادیر زیادی ید می باشند. ید یکی از عناصر مهم و ضروری برای بدن است و کمبود آن باعث ایجاد مشکلاتی مانند کم کاری تیروئید می شود. از این رو در نمک های تصفیه شده از ید استفاده می شود تا این کمبود جبران شود.

 

مضرات مصرف نمک طعام

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

بهتر است بدانید شایع ترین عارضه بر اثر مصرف زیاد نمک فشار خون است

 

مضرات نمک نسبت به مزایای آن بسیار زیاد می باشد. هر فرد به طور میانگین نباید روزانه بیشتر از 5 گرم نمک مصرف کند. در حالی که می بینیم بسیاری از افراد میزان مصرف نمک روزانه شان بیشتر از این میزان است.

 

اصلی ترین و شایع ترین عارضه ای که بر اثر مصرف بی رویه نمک ایجاد می شود فشار خون می باشد. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار بر روی سرخ رگ ها شده و وجود آن در بدن باعث حبس آب می شود، در نتیجه میزان خون در کانال های خونی بیشتر از حد طبیعی می شود.

 

از دیگر مضرات مصرف زیاد نمک پوکی استخوان، ناراحتی های معده و ورم بدن می باشد.

 

انواع جایگزین نمک 

در ادامه به شما چند ادویه و طعم دهنده که می توانید به عنوان جایگزین نمک از ان استفاده کنید معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

 

1. زردچوبه جایگزین نمک 

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

زردچوبه یکی از ادویه های پرمصرفی است که جایگزین مناسبی برای نمک به شمار می آید

 

زرد چوبه یکی از ادویه های پر مصرفی است که بدون شک در تمام آشپزخانه های ایرانی وجود دارد و از آن برای طعم دادن غذاها استفاده می شود. این ادویه طعم بسیار دلچسبی به غذاها می دهد و دارای خواص مفیدی برای بدن می باشد. استفاده از این ادویه به قدری رایج و مرسوم است که بدون آن غذا طعم خود را از دست می دهد.

 

اگر می خواهید از مقدار کمی نمک استفاده کنید و در عین حال غذایتان طعم لذیذی داشته باشد و کمبود نمک آن احساس نشود می توانید از این ادویه به همراه کمی فلفل استفاده کنید.

 

2. زیره جایگزین نمک 

زیره یکی دیگر از ادویه هایی است که معمولا در کنار زردچوبه از آن استفاده می شود و طعم به خصوصی به غذا می دهد. شما می توانید به جای استفاده از نمک زیاد از ترکیبی از انواع زیره ها استفاده کنید تا علاوه بر خوش طعم کردن غذا، از خواص بی نظیر آن بهره ببرید.

 

در صورتی که دچار مشکل فشار خون هستید و پزشک شما مصرف نمک را برایتان جایز نمی داند می توانید روی غذای خود کمی زیره مانند نمک بپاشید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید. در این صورت شما متوجه کم نمکی غذا نخواهید شد.

 

3. انواع فلفل جایگزین نمک

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

فلفل یکی از ادویه های پرطرفدار و معروف جنوبی است و می تواند جایگزین نمک شود

 

فلفل یکی از ادویه هایی است که طرفداران بسیاری دارد و در صورتی که کمی فلفل بیشتر به غذا اضافه کنید، کمبود نمک را احساس نخواهید کرد. اما نباید مصرف آن به قدری زیاد باشد که غذایتان بیش از حد تند شود و نتوانید بخورید.

 

فلفل ها در انواع و رنگ های مختلف دارند و هر کدام دارای طعمی نسبتا متفاوت نسبت به دیگری است. همچنین انواع فلفل دارای مقادیر زیادی آهن و منیزیم است که برای بدن مفید می باشد.

 

4. پودر سیر جایگزین نمک

سیر یکی از خوراکی ها و طعم دهنده هایی است که علاوه بر لذیذ کردن غذاها دارای خواص مفید بی نظیری می باشد. اما برخی از افراد به علت ماندگاری بوی آن از مصرف آن خودداری می کنند.

 

مصرف مقدار مناسبی از این چاشنی در غذا باعث خوش طعم شدن آن می شود و جایگزین مناسبی برای نمک می باشد. هر چه سیر تازه تر باشد طعم و عطر بهتری دارد اما در صورتی که به سیر تازه دسترسی ندارید می توانید به جای آن از پودر سیر استفاده کنید که قابل تهیه در ادویه فروشی ها و فروشگاه های مواد غذایی است.

 

5. پودر پیاز جایگزین نمک

پودر پیاز از آن دسته از ادویه هایی است که دارای عطر و طعمی قوی می باشد و طعم بی نظیری به غذاها می دهد. این ادویه بیشتر مناسب غذاهای گوشتی و انواع غذاهای دریایی است، زیرا این ادویه بوی نامطبوع این غذاها را از بین می برد و طعم دلچسبی به آنها می دهد و می تواند به عنوان یک جایگزین برای نمک استفاده شود.

 

6. آویشن جایگزین نمک

یکی دیگر از ادویه های طبیعی و سرشار از خواص بی نظیر آویشن می باشد. این گیاه دارای عطر مدهوش کننده ای است که طعم خاصی به غذا می دهد. از این ادویه بیشتر برای طعم دادن فست فود ها مانند پیتزا، ساندویچ پیراشکی و پاستا و لازانیا استفاده می شود.

 

آویشن علاوه بر خوش طعم کردن غذاها دارای خواص زیاد است. یکی از خواص بی نظیر آن کاهش فشار خون می باشد. مصرف آویشن سبب گشاد شدن عروق شده و در هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.

 

7. دارچین جایگزین نمک

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

ادویه ی دارچین می تواند جایگزین نمک در بسیاری از غدا های ایرانی شود

 

دارچین یکی از ادویه هایی است که تقریبا همیشه در غذاها استفاده می شود. این ادویه دارای طعمی نسبتا تند و شیرین است و دارای عطر دلنشینی است و تقریبا همه عطر و طعم آن را دوست دارند. از این چاشنی در خیلی از غذاها  می توان استفاده کرد. از این ادویه بیشتر برای طعم دادن به انواع خورشت های ایرانی مانند قیمه، قرمه سبزی و … استفاده می شود.

 

این ادویه یکی از جایگزین های مناسب برای نمک است و با استفاده از آن، کمبود نمک در غذا را حس نخواهید کرد. برای استفاده از دارچین در خورشت ها بهتر است ابتدا آن را به مدت 10 دقیقه در روغن کمی تفت دهید و قبل از سرو خورشت به آن اضافه کنید و بگذارید کمی با خورشت بپزد.

 

8. زنجبیل جایگزین نمک

زنجبیل یکی از ادویه های دوست داشتنی است که طعم ویژه و تندی است. این چاشنی بیشتر مناسب غذاهای گوشتی و سرخ شده است. زنجبیل را می توان به صورت خشک و پودر شده و یا تازه استفاده کرد.

 

9. پودر پاپریکا جایگزین نمک

 

ادویه های طبیعی که می تواند جایگزین نمک شود!!

پودر پاپریکا برای طعم دادن غذاهای گوشتی استفاده می شود

 

پاپریکا در واقع پودر فلفل دلمه ای خشک شده است که در تمام دنیا از آن استفاده می شود و دارای طعم دلچسبی است. از این ادویه برای طعم دادن غذاهای گوشتی و لازانیا و پاستا استفاده می شود. این ادویه نیز می تواند جایگزین مناسبی برای نمک باشد. می توانید این ادویه را با مقداری پودر سیر و فلفل مخلوط کنید تا طعم بی نظیری به غذا بدهید و کمی نمک را احساس نکنید.

 

نکته: اگر ترجیح می دهید خودتان انواع ادویه و طعم دهنده را در منزل تهیه کنید (مانند خشک کردن برگ های آویشن، دانه های فلفل سیاه و یا ریشه های گیاه زردچوبه و زنجبیل و …)  توصیه می شود آنها را به صورت سالم و پودر نشده نگهداری کنید تا خواص و طعم و عطر طبیعی آنها برای مدت های طولانی حفظ شود و هر بار تنها مقدار کمی از آنها را آسیاب کنید و زود مصرف کنید. 

 

مطالب مرتبط :

ادویه های معجزه کننده هر درد بی درمان

معرفی انواع ادویه و خواص آن

دستور تهیه ادویه تاکو مکزیکی


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان