ramazan
ramazan

اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره به بهشت زوری!

مجموعه : اخبار
اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره به بهشت زوری!

 

آیت الله آملی لاریجانی گفت: انسان می‌تواند خلیفه الله شود و حیات طیبه پیدا کند اما حیات طیبه در صراط مستقیم الهی است و مؤمن باید دراین صراط باشد و راه این صراط عبودیت و امام زمان (عج) است.

به گزارش ناز وب، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد، در سخنانی با تبریک فرا رسیدن میلاد امام عصر (عج) به تمامی شیعیان و مسلیمن جهان گفت: در آستانه نیمه شعبان قرار داریم که بسیار پربرکت است و در برخی از روایات آمده شب نیمه شعبان، شب قدر است؛ ما امروز در همایشی به نام نامی صاحب الامر حضور داریم که امید است مطالبی که در این همایش مطرح می‌شود مورد استفاده همگان قرار گیرد.رییس قوه قضاییه گفت: اینکه می‌گویند نباید به زور آدم‌ها را به بهشت ببریم بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد.

آیت‌الله آملی لاریجانی که در دهمین همایش دکترین مهدویت شرکت کرده بود با اشاره به نحوه سبک زندگی این پرسش را مطرح کرد که آیا نحوه زندگی ما مطلوب اسلام است یا نه؟ و گفت: در این نحوه زندگی خلط است و نگاه قرآنی نیست. این زندگی چیزی بین زندگی ایمانی و زندگی وارداتی غربی است که برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: کلمه سبک زندگی در ترجمه لایف استایل غربی‌ها است که برخی به آن way of life به معنای روشی که زندگی می‌کنیم نیز می‌گویند. سبک زندگی به معنی چیزی است که نحوه حیات و زندگی ما را شکل می‌دهد و در سندهای متعدد به همین معنا آمده است، البته برخی از آن به عنوان typical way of life یعنی نحوه زندگی خاص نیز می‌گویند، البته مقصود از سبک زندگی یعنی سبک زندگی موجود و فقط توصیف است و در آن ارزش وجود ندارد.

رییس قوه قضاییه گفت: در سبک زندگی معنای غربی وضعیت مطلوب مطرح نشده و آن چه که موجود است مورد نظر است. در حالی که سبک زندگی مطلوب یک اصلاح کاملا معقول است. نکته مهم این است که ما در این بحث‌ها به دنبال طرح مسائل معقول هستیم. ممکن است کسی بگوید در لایف استایل نمی‌شود از زندگی اسلامی سخن گفت. من هم چنین چیزی در منابعی که درباره لایف استایل قبلی مطالعه کردم ندیدم، اما باید توجه کنیم در جوامع مختلف نحوه زندگی‌ها با هم فرق می‌کند.

او ادامه داد: در عالم مدرنیته و فرد گرایی شاهد هستیم که کسی کاری به دیگری ندارد، سبک زندگی غربی این است که هر کسی در لاک خود است و مباحثی چون ایثار، توجه به همسایه و امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ لیبرالی و مدرنیته معنا ندارد.

او گفت: یکی از عوامل و مؤلفه‌های مدرنیته عقل ابزاری است و این که عقلانیت در مدرنیته دنبال تولید بیشتر می‌رود و کار عقل ابزاری حساب گری است که با چه وسیله ای بیشترین مقصود را فراهم کند.

جامعه لیبرالی، انفجار تولید را می خواهد
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه سخنانش گفت: جامعه لیبرالی بر انفجار تولید عقیده دارد و همین تفکر را در دوران اصلاحات می‌دیدیم که توسعه این است که همواره برای تولید بیشتر بدویم و عقلانیت ابزاری مورد استفاده عقل بشری در خدمت تولید بیشتر قرار می‌گرفت.

رئیس قوه قضائیه گفت: در جهان غرب از فیلم‌هایی که پخش می‌شود و نحوه حیات سیاسی که دیده می‌شود نحوه ای از زندگی را شاهدیم که ناشی از بنیان‌های لیبرالی است که با بنیان‌های قرآنی تفاوت دارند.

حیات طیبه قرآنی چه می گوید؟
او گفت: مؤمن در آیات قرآنی حیات دیگری دارد و حیات طیبه قرآنی می‌گوید که مؤمن چگونه زندگی می‌کند و نگاه قرآنی با وضعی که امروز در غرب وجود دارد تفاوت دارد، مظاهر غربی ناشی از نگاه فردگرایانه است و ناشی از نگاه عقلانیت ابزاری است اما قرآن عقل را ابزاری نمی‌بیند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: نگاه قرآنی به عقل زمین تا آسمان با نگاه غربی و مدرنیته تفاوت دارد نگاه غرب به عقلانیت ابزاری است و قرآن انسان را موجودی مادی در حد عالم ماده و محسوسات ندانسته و حقیقت انسانی را حقیقتی عظیم می‌داند که اگر انسان به این حقیقت رسید مظهر خلیفه اللهی می‌شود.

او گفت: در جامعه خودمان سبک زندگی داریم که قرآنی است، باید نحوه پوشش، مسکن و رفتار ما قرآنی باشد و باید اهل بیداری شب باشیم که آیات قرآنی این طور تصریح و توصیه می‌کند.

رئیس قوه قضائیه گفت: پشت تفکر قرآنی نگاه عمیق فلسفی و عرفانی نهفته است و قرآن از بطن هستی به دست ما رسیده است با ابزار روز مخالف نیست اما استفاده معقول در چارچوب معنویتی است که حیات قرآنی برای ما ترسیم می‌کند.

او گفت: حرکات ما وجهه باطنی معنوی دارد که اصل است، اگر عمل ما دنیایی شد همین جا می‌ماند، کسانی که با خدا نیستند و در باطن توجه به حق تعالی ندارند عصیان گر می‌شوند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: انسان می‌تواند خلیفه الله شود و حیات طیبه پیدا کند اما حیات طیبه در صراط مستقیم الهی است و مؤمن باید دراین صراط باشد و راه این صراط عبودیت و امام زمان (عج) است.

رییس دستگاه قضا گفت: امام عبودیت محض است و عبودیت صراط مستقیم الهی است و ما هستیم، نگه ما به امامت نباید تنها تشریعی باشد امام به لحاظ تکوینی ولایتی دارد و در عوالم حضور دارد از این رو نباید نگاه تشریعی محض داشته باشیم و شخصیت امام را با توجه به قرآن و روایات تبیین کنیم.

او ادامه داد: اگر بنا شد حیات طیبه با باطن عالم پیوند بخورد ناگزیر عبودیت حق و توحید ما به امام متصل می‌شود و در روایت داریم که دنیا روزی اقبال به ائمه خواهد کرد مثل آن چه که ناقه به فرزند خود بر می‌گردد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در سبک زندگی باید به دنبال حیات طیبه باشیم و مظاهر زندگی ما بر اساس شرع تعیین می‌شود، این اسرافی که در زندگی شخصی و عمومی داریم و بطالتی که در عمر داریم حیات طیبه الهی نیست و حیات طیبه با صراط مستقیم و عبودیت پیوند می‌خورد.
اخبار سیاسی – خبر آنلاین
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان