ramazan
ramazan

فسیل 65 میلیون ساله + (عکس)

مجموعه : اخبار
فسیل 65 میلیون ساله + (عکس)

تصویری از

فسیل لانه و تخم های تریزینوسور مربوط به 65 میلیون سال پیش

 

فسیل 65 میلیون ساله + (عکس)

 

با توجه به این خبر شوکه کننده و بسیار جالب تعریفی از فسیل داریم این که فسیل چیست چگونه بوجود می آید و چرا فسیل نام دارد؟ با این بخش جذاب با پورتال جامع نازوب همراه باشید و از مطالعه این بخش لذت ببرید. 

فسیل یا سنگواره هر گونه بقایای حفظ شده یا اثری از هر موجود زنده ای است که از عصر زمین شناسی گذشته باقی مانده است. به عنوان مثال می توان به استخوان، پوسته خارجی، اسکلت، اثر سنگی حیوانات یا میکروب ها و بقایای DNA موجودات اشاره کرد.

دیرینه شناسی مطالعه فسیل ها شامل سن، روش تشکیل و اهمیت تکاملی آنها است. نمونه های یافت شده اگر بیش از ۱۰ هزار سال سن داشته باشند معمولاً فسیل در نظر گرفته می شوند. قدیمی ترین فسیل ها حدود ۳.۴۸ میلیارد تا ۴.۱ میلیارد سال قدمت دارند.

فرآیندهای بسیاری وجود دارد که منجر به فسیل شدن می شود از جمله مینرالیزاسیون ، کانی سازی آنتی ژنیک ، جایگزینی و تبلور مجدد ، جذب ، کربنیزاسیون و بیو ایمیوریشن. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می شود لطفا ما را همراهی کنید.

دیرینه شناسی چیست؟

 

مطالعه فسیل ها دیرینه شناسی نامیده می شود. دانشمندانی که فسیل ها را مطالعه می کنند ، دیرینه شناس نامیده می شوند. فسیل ها مورد توجه ویژه زمین شناسان قرار دارند زیرا می توانند به تعیین سن یک سنگ خاص در مقایسه با سایر سنگ ها کمک کنند یا محیطی را که سنگ در آن شکل گرفته را شناسایی کنند.

چه چیزی می تواند به یک فسیل تبدیل شود؟

 

فسیل 65 میلیون ساله + (عکس)

 

هر موجود زنده – حیوان ، گیاه ، باکتری یا قارچ – توانایی تبدیل شدن به یک فسیل را دارد اما از آنجا که روند فسیل سازی مخرب است ، همه چیزهایی که می میرند حفظ نمی شوند.

بیشتر ارگانیسم های مرده قبل از اینکه فرصت تبدیل شدن به فسیل را داشته باشند ، خورده می شوند، می پوسند یا توسط محیط از بین می روند.

بعضی از قسمت های حیوانی یا گیاهی نسبت به باقی قسمت ها بهتر حفظ می شوند. به عنوان مثال ، استخوان ها بهتر از گوشت و اندام ها فسیل می شوند، زیرا تعداد کمتری از شکارچیان و لاشخورها استخوان می خورند و در برابر تخریب فیزیکی و شیمیایی نیز مقاومت بیشتری دارند.

ارگانیسم هایی مانند عروس دریایی که هیچ قسمت سختی مانند استخوان یا پوسته ندارند در آثار فسیلی نادر هستند زیرا احتمال حفظ آنها کمتر است.

به طور معمول ، فقط سخت ترین قسمت های حیوانات و گیاهان فسیل می شوند. اما گاهی اوقات محیط زیست برای حفظ ارگانیسم هایی با جسم نرم که به ندرت فسیل می شوند مناسب است. این سایت ها برای دانشمندان مهم هستند زیرا می توانند چیزهای زیادی در مورد نحوه زندگی ، مرگ حیوانات و نحوه تعامل انواع ارگانیسم ها با یکدیگر و محیط زیست به ما بگویند.

انواع فسیل

 

فسیل های شاخص که به عنوان فسیل راهنما یا فسیل منطقه ای شناخته می شود سنگواره هایی هستند که برای تعریف و شناسایی دوره های زمین شناسی (یا مراحل جانوری) استفاده می شوند.

فسیل های ردیابی عمدتاً از شیارها و سوراخ های متعددی تشکیل شده اند و همچنین شامل کوپرولیت (باقی مانده فسیلی) و علائم باقی مانده در اثر تغذیه هستند. فسیل های کمیاب به ویژه قابل توجه هستند زیرا آنها به عنوان منبع اطلاعات ارزشمندی هستند که فقط به حیواناتی با قطعات سخت محدود نمی شوند و رفتارهای حیوانات را نیز منعکس می کنند.

این سنگواره ها یک هدف ارزشمند در دیرین شناسی هستند زیرا شواهد مستقیمی از شکار و رژیم غذایی موجودات منقرض شده را ارائه می دهند. اندازه کوپرولیت ها ممکن است از چند میلی متر تا بیش از 60 سانتی متر باشد.

 

فسیل ها چگونه تشکیل می شوند؟

 

چهار مرحله اصلی برای ساخت فسیل وجود دارد. اول، یک ارگانیسم می میرد. شرایط بی هوازی باکتریها و سایر شکارچیانی را که قبل از دفن اجساد را می خورند همگی می توانند این روند را تحت تاثیر قرار دهند.

بنابراین موجوداتی که در عمیق ترین اقیانوس یا در دریاچه های عمیق می میرند به احتمال زیاد به فسیل تبدیل می شوند.

سپس باید بقایای موجود در رسوبات نرم دفن شود. دفن سریع احتمال فسیل شدن را افزایش می دهد زیرا جسم باقی مانده کمتر در معرض اثرات زیست محیطی مانند باد و امواج قرار می گیرد و احتمال خورده شدن آن کاهش می یابد.

به دنبال آن یک دوره دفن وجود دارد که می تواند از چند هزار سال تا میلیون ها سال باشد. در این مدت سنگ های اطراف بدن باعث تغییر شکل ترکیب شیمیایی و معدنی قسمت های دفن شده بدن می شوند.

این تغییر می تواند نسبتاً ظریف باشد، مانند مومیایی شدن یا برخی از انواع تبلور مجدد و یا اینکه می تواند بسیار واضح باشد مانند سنگواره هایی که تحت تأثیر گچ یا فشرده سازی قرار می گیرند.

 

فسیل 65 میلیون ساله + (عکس)

 

فسیل ها وقتی به بهترین وجه حفظ می شوند که محیطی که در آن دفن شده اند تحت تأثیر فرسایش بعدی، آتشفشان، گرمایش، فشرده سازی یا کشش ، یا تغییرات شیمیایی شدید قرار نگیرد. سرانجام، سنگ های اطراف فسیل باید دچار فرسایش داده شوند تا آنها در سطح زمین قرار بگیرند و یک دیرینه شناس از کنار آن عبور کند و آن ها را پیدا کند.

شبه فسیل یا فسیل کاذب چیست؟

 

اشیاء غیر فسیلی شامل تمام موارد باستان شناسی ساخته شده توسط بشر مانند کاسه یا گلدان سنگی ؛ تندیس های سفالی شکسته و سنگ تراشیده هستند.

همچنین بقایای موجوداتی که اخیرا از بین رفته اند یا فقط خیلی سطحی دفن شده اند یا مدت زمان طولانی تغییر نکرده اند شامل پوسته های موجود در ساحل یا اسکلت حیوانی که اخیراً مرده است فسیل محسوب نمی شوند.

گاهی اوقات ، سنگ ها می توانند حاوی مواد معدنی یا خصوصیاتی باشند که شبیه فسیل هستند اما آنها بیوژنیک نیستند (ساخته شده توسط موجودات زنده). این ترکیبات به عنوان شبه فسیل شناخته می شوند.

 

مطالب مرتبط

کشف عجیب فسیل های متفاوت انسان !! + عکس

کشف باورنکردنی یک پیرمرد فسیل شده!! عکس

کشف فسیل 250 میلیون ساله در حیاط خانه عکس

فروش آنلاین ده‌ها فسیل دایناسور !! +(عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان