ramazan
ramazan

راه های پیشگیری از چرب شدن موها

راه های پیشگیری از چرب شدن موها

 

مقدار کمی سرکه را برای شست و شوی نهایی امتحان کنید. این کار را با یک قاشق غذاخوری سرکه در هر ۲۳۶ میلی لیتر آب شروع کنید. بوی آن با خشک شدن موهایتان از بین می رود.

اگر موهای چربی دارید،اطلاع دارید که به سختی می توانید  از چرب شدن آنها جلوگیری کنید. در این چگونه، شیوه های ساده ای وجود دارد که قادرید برای کاهش یا حتی از بین بردن چربی موهایتان انجام دهید.

 شستن موها
۱- موهایتان را در فواصل زمانی کم بشویید؛ اما نه هر روز. شستن روزانه مو ها ممکن است باعث شود چربی موها خیلی سریع برگردد و حتی برای جبران چربی از دست رفته، بیشتر از قبل چربی تولید کند. اگر به طور طبیعی موهای چربی دارید، توصیه می شود که آنها را ۲- ۳ روز یکبار بشویید.

دنبال شامپویی باشید که مخصوص موهای چرب باشد. بهترین نوع شامپو آن است که چربی اضافی موهایتان را بدون خشک کردن آنها بگیرد. ممکن است برای پیدا کردن یک شامپوی خوب، نیاز به کمی آزمون و خطا داشته باشید. همچنین می توانید با آرایشگرتان هم در این زمینه مشورت کنید.

یک بار در ماه از یک شامپوی شفاف کننده (clarifying) استفاده کنید. این نوع شامپو طراحی شده تا هر گونه رسوبات چربی و محصولات آرایشی را از موها پاک کند. از شامپوی شفاف کننده هر روز استفاده نکنید؛ چرا که می تواند چربی موهایتان را از بین ببرد و باعث شود موهایتان در واکنش، چربی بیشتری تولید کند. در عوض، برای شستشوی روزانه از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که چربی مورد نیاز موهایتان را از بین نبرد.

۲- مراقب استفاده از نرم کننده ها باشید و آن را روی ریشه موهایتان نزنید؛ چرا که این قسمت از موها، در عرض چند ساعت پس از شست و شو، با چربی ای (گریس) که موها تولید می کنند، مرطوب می شود. استفاده از نرم کننده در واقع به منظور تغذیه انتهای خشک تر موهاست. پس سعی کنید از آن برای نیمه پایینی موهایتان استفاده کنید.

بعضی افراد اصلاً از نرم کننده استفاده نمی کنند یا به ندرت –مثلاً هفته ای یکبار– از آن استفاده می کنند تا از مرطوب شدن بیش از حد موها جلوگیری کنند.

اگر موهایتان به راحتی در هم می رود از چیزی استفاده کنید که آنها را مرطوب و نرم کند؛ مثلاً مقدار بسیار کمی روغن زیتون تأثیر خیلی خوبی دارد. فقط به اندازه ای که دست تان کمی براق شود، کف دست تان بریزید و پس از آن دست ها را به موها بمالید و طوری این کار را انجام دهید که روغن زیتون به پوست سرتان نرسد.

اگر موهایتان خیلی چرب است، ممکن است اصلاً نیازی به نرم کننده نداشته باشد. اما به هر حال بهتر است که برای جلوگیری از خشک شدن انتهای موهایتان، از نرم کننده استفاده کنید.

۳- موهایتان را با آب گرم بشویید و سپس با گرفتن آب سرد کوتیکول های مو را ببندید تا موهای درخشانی داشته باشید. آب داغ چربی موهایتان را از بین می برد و پوست سرتان بلافاصله آن را تولید خواهد کرد. بنابراین موهایتان دوباره چرب خواهد شد و حتی به سختی شانه می شود.

مقدار کمی سرکه را برای شست و شوی نهایی امتحان کنید. این کار را با یک قاشق غذاخوری سرکه در هر ۲۳۶ میلی لیتر آب شروع کنید. بوی آن با خشک شدن موهایتان از بین می رود.

یا، استفاده از لیموی تازه را امتحان کنید. ریشه موهایتان را با نصف یک لیمو برس بکشید. (می توانید هر دو برش لیمو را استفاده کنید.) لیمو را به مدت ۵ دقیقه قبل از اینکه حمام کنید روی موهایتان نگه دارید. این کار را در هر بار حمام کردن، تکرار کنید و تفاوت را در عرض دو هفته مشاهده کنید.

۴- برای موهایتان محصولات حالت دهنده انتخاب کنید. بیش از حد از این محصولات استفاده نکنید چرا که موهایتان سنگین می شود و مقدار اضافی آن روی سرتان ته نشین می شود. از ژل های چسبناک استفاده نکنید، چون باعث می شود موهایتان چرب به نظر برسد، در حالی که اینطور نیست!

۵- هنگام استفاده از محصولاتی که به موهایتان درخشندگی زیادی میدهد، مراقب باشید. استفاده از این محصولات برای کسانی که موهای چربی دارند، باعث چرب تر به نظر رسیدن موها می شود.

وقتی در مورد محصولی شک دارید، اصلاً از آن استفاده نکنید.

۶- فقط به اندازه ای موهایتان را برس بکشید که مرتب باشند. چرا که برس کشیدن، باعث تحریک غدد چربی می شود و به احتمال زیاد تولید چربی را افزایش می دهد.

۷- تا جایی که ممکن است از دست زدن یا برس زدن موها خودداری کنید. این امر به خصوص بعد از خوردن یا آماده کردن غذا های چرب مهم است؛ چرا که ممکن است چربی غذا را به موهایتان منتقل کنید. در مورد لوازم آرایشی چرب هم، قبل از آرایش، موها را از صورت تان کنار بزنید و با یک سنجاق ببندید و انگشتان چرب خود را به موهایتان نزنید. همچنین برای مرتب کردن موها به آنها دست نزنید، یعنی برای باز کردن گره موها به جای انگشتان تان از یک شانه استفاده کنید.

۸- به طور مرتب پایین موهایتان را که دچار موخوره شده، کوتاه کنید. این کار از آسیب بیشتر موها جلوگیری کرده و آنها را ضخیم تر و قوی تر خواهد کرد.

اگر این کار را هر چه سریع تر انجام ندهید، بعداً باید مقدار بیشتری از موهایتان را کوتاه کنید، چرا که موخوره بدتر می شود.

۹- برای مواقعی که می خواهید بیرون بروید، اما حس می کنید موهایتان خیلی چرب به نظر می رسد، راه حل سریعی پیدا کنید. می توانید از پودر بچه یا شامپو های خشک استفاده کنید تا موهایتان کمتر چرب به نظر برسد. به آسانی آن را روی ریشه موهایتان بمالید، اما مراقب باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید، چرا که روی موهایتان سفیدی هایی باقی می ماند! بعد از آن سعی کنید با شانه زدن، این سفیدی ها را از موهایتان خارج کنید.

۱۰- در هنگام سشوار کشیدن، موها را از پیشانی تان دور نگه دارید. پیشانی یکی از مناطق چرب پوست است؛ بنابراین دور نگه داشتن موها از این قسمت، این اطمینان را به شما می دهد که چربی پوست جذب موهایتان نمی شود.

اگر نمی خواهید از سشوار استفاده کنید، موهایتان را با یک کلیپس از صورت تان جمع کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.
یا اینکه جلوی موهایتان را با یک کلیپس عقب نگه دارید تا زمانی که خشک شود.

۱۱- مرتب موهایتان را صاف نکنید. صاف کردن موها، -چه با گرما و چه با استفاده از فرایندهای شیمیایی- واقعاً به موها آسیب می زند. گرمای اتو باعث می شود موها چربی تولید کند، و از آنجا که برای صاف کردن به آنها دست می زنید، ریسک تولید چربی بیشتر هم می شود

۱۲- موهای فر خود را دوست داشته باشید! موهای فر یا مجعد به طور طبیعی دیر تر چرب می شوند، چرا که روی پوست سر نمی خوابند. اگر موهایتان فر طبیعی است، آن را به رخ دیگران بکشید!

نکات و هشدارها

استفاده از شامپو های کم اسید و خیلی قوی، می تواند باعث چرب شدن و شوره سر شود.

از شامپو هایی که به طور ویژه برای نرم کردن موها درست شده اند استفاده نکنید که بدتر باعث چرب شدن موهایتان می شود!

صاف کردن موهای فر بدون استفاده از محافظ حرارتی می تواند آسیب زیادی به موها وارد کند. مراقب باشید که چقدر و با چه حرارتی موهایتان را صاف می کنید!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان