ramazan
ramazan

چرا کوچک کردن بینی در دنیا منسوخ شده ؟!

چرا کوچک کردن بینی در دنیا منسوخ شده ؟!

 

مدت‌هاست که جراحی‌های زیبایی برای کوچک‌کردن بینی در دنیا منسوخ شده است‌ زیرا باعث تنگی مجاری هوایی بینی و کاهش شدید کیفیت تنفس، افتادگی بینی در دراز مدت، ایجاد حالت چروکیده در سنین بالا و افت کارکرد طبیعی فرد می‌شوند.

تمام بازیگران سریال‌های ماهواره‌ای و حتی بازیگران سینما و تلویزیون خودمان بینی‌های کوچکی دارند. من هم دلم می‌خواست بینی‌ام را کوچک کنم تا چهره‌ای ظریف‌تر داشته باشم اما هزینه جراحی بینی برایم گران بود بنابراین تصمیم گرفتم یک دستگاه کوچک‌کننده بینی که مدام در ماهواره تبلیغ می‌شود، بخرم. مدتی از این دستگاه استفاده کردم ولی تاثیری ندیدم برای همین تصمیم گرفتم یک شب تا صبح آن را روی بینی‌ام بگذارم اما صبح روز بعد با احساس سوزش شدیدی بیدار شدم و دیدم پوست بینی‌ام سوخته است. حالا این سوختگی جوشگاه‌ زشتی روی بینی‌ام بر جای گذاشته و متخصص پوست گفته برای رفع آن باید لیزردرمانی کنم که هزینه‌اش خیلی زیاد است.»

با توجه به اینكه گویا تبلیغات وسیع و بسته‌بندی جدید این دستگاه‌ها باعث ترغیب بیشتر مردم به خرید آن شده است، با دکتر محسن نراقی، رییس انجمن تحقیقات راینولوژی (گوش و حلق و بینی) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد پشت پرده تبلیغات گسترده این دستگاه‌ها و آثار آنها بر زندگی، سلامت و افکار مردم گفت‌وگو كرده‌ایم.

چرا استفاده از دستگاه کوچک‌کننده بینی اینقدر بین مردم رواج پیدا كرده ‌است؟
در سال‌های اخیر، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با این تبلیغات، خسارت‌های زیادی به منافع مادی و معنوی هموطنان زده‌اند ولی چون خارج از کشورند، امکان نظارت و ضابطه‌مند کردن محتوای تبلیغاتی آنها وجود ندارد. البته در استفاده از این قبیل محصولات، تب همه‌گیر جراحی زیبایی بینی در کشور و نبود اطلاعات کافی و مطمئن درباره ضرورت‌ها یا ممانعت‌های انجام این نوع جراحی، موثر بوده است.

مگر در دفتر فروش این محصولات نباید یک متخصص آگاه هم حضور داشته باشد؟
روی بیشتر محصولاتی كه در ماهواره با تماس تلفنی و ارسال پستی فروخته می‌شوند، هیچ نشانی یا تلفن ثابتی برای مراجعه مستقیم مشتری وجود ندارد. فردی كه پاسخگوی تلفن‌هاست هم خود را کارشناس یا پزشک متخصص معرفی می‌‌کند و با برشمردن محاسن محصول، مشتری را قانع می‌کند و حتی نسخه درمانی هم به او می‌دهد! البته این‌گونه توصیه‌ها و ادعاها هیچ تضمینی برای تایید و علمی بودن اثر این محصولات نیست.

از نظر علمی یک کالا برای ورود به بازار قانونی باید از چه مسیری عبور کند؟
بررسی کیفی محصول، براساس معیارهای علمی و کارایی و اثربخشی آن باید حتما به‌وسیله مراکز مربوطه انجام شود اما آیا در مورد دستگاه کوچک‌کننده بینی، این پژوهش‌ها انجام شده یا به تایید مرجع علمی معتبر داخلی یا خارجی رسیده است؟ چرا تبلیغات این محصولات فقط در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود نه در رسانه‌های رسمی کشور؟ چرا این محصولات در هیچ داروخانه‌ای به صورت قانونی عرضه نمی‌شوند؟ اگر این دستگاه، مراحل ذکر شده را طی می‌کرد، به‌عنوان یک شاهکار و معجزه درمانی نه در ایران که در تمام دنیا مطرح می‌شد!

برای زیباتر كردن چهره، حتما باید بینی کوچک شود؟
نه. اصلا مدت‌هاست که جراحی‌های زیبایی برای کوچک‌کردن بینی در دنیا منسوخ شده است‌ زیرا باعث تنگی مجاری هوایی بینی و کاهش شدید کیفیت تنفس، افتادگی بینی در دراز مدت، ایجاد حالت چروکیده در سنین بالا و افت کارکرد طبیعی فرد می‌شوند. امروزه در جراحی‌های زیبایی بینی، تا حد امکان، بافت‌های حمایت‌کننده بینی را نگه‌می‌داریم و در بسیاری از موارد از بافت‌های خود بینی به آن پیوند می‌زنیم. یعنی اگر بخشی از بینی بافت اضافه دارد، آن را برمی‌داریم و در قسمتی از این عضو که کمبود بافت وجود دارد، پیوند می‌زنیم بنابراین در درازمدت بینی کمتر دچار افتادگی خواهدشد. ادعای کوچک کردن بینی برای زیبایی، آن هم با یک دستگاه یا کرم، در مقایسه با مراجع معتبر علمی امروز جهانی از اساس ادعایی باطل است.

تولیدکنندگان این دستگاه ادعا می‌كنند استفاده از آن باعث تحلیل بافت بینی‌های گوشتی، و کوچک شدنش می شود، این ادعا درست است؟

نه. برای بینی‌های گوشتی، استفاده از روش‌های تقویت اسكلت بینی برای افزایش حمایت بافت‌های نرم ضرورت دارد. جراحی این نوع بینی‌ها با استفاده از روش‌های جدید نتایج مطلوب‌تری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. در روش‌های جدید به جای آنکه بافت گوشتی بینی برداشته شود، سعی می‌‌شود اسکلت نوک بینی با افزودن بافت‌های پیوندی تقویت و در نوک بینی شكل مطلوبی ایجاد شود.

نکته دیگر در تبلیغات این دستگاه، اثر عالی روی بینی گوشتی تمام افراد است. آیا واقعا یک دستگاه می‌تواند هر شکل بینی را به‌طور موثری کوچک کند؟
حتی در روش‌های جراحی هم اگر لازم باشد شكل بینی فردی اصلاح شود، باید با توجه به ویژگی‌های منحصربفرد آن، برای جراحی شیوه‌ای را در نظر بگیریم بنابراین شیوه‌ای یکسان و ثابت برای اصلاح هر شكل بینی هرگز پاسخگو نخواهدبود. حال چگونه به کمک دستگاهی با یک کارکرد مشخص، ثابت، خیلی ابتدایی و کاملا نامرتبط با روش‌های اصلاحی بینی می‌توان هر نوع بینی را کوچک و زیبا کرد؟ و این سوالی است که مردم باید از خودشان بپرسند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان