ramazan
ramazan

این سوغاتی را از عربستان نیاورید؟!!

مجموعه : اخبار
این سوغاتی را از عربستان نیاورید؟!!
 
بیماری کرونا ویروس در واقع عفونتی است که مردم تجربه قبلی آن را دارند. در واقع این بیماری دومین علت شایع بیماریهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است و نخستین علت شایع بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، رینوویروس‌ها یا همان عوامل سرماخوردگی است
 
استاد بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اثبات بیش از ۶۹۰ مورد از بیماری کرونا ویروس در دنیا، که بیش از ۲۰۰ مورد آنها فوت شده اند،خبر داد و گفت: باید تدابیری اتخاذ شود تا زائران این سوغاتی را از عربستان به کشور نیاورند.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه با اشاره به تلاش سیستم‌های بهداشتی برای کنترل کرونا ویروس در جهان اظهار داشت: این روزها نوعی خاص از ویروس کرونا در سراسر دنیا شایع شده است و سیستم بهداشتی بیشتر کشورها را درگیر کرده است. همچنین، موارد زیادی در دنیا به این بیماری دچار شده و حتی فوت کرده­ اند.البته این خانواده ویروسی که موجب بروز بیماری‌هایی شبیه سرماخوردگی در انسان و حیوانات می‌شود اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری کرونا ویروس این روزها در عربستان شیوع فراوانی دارد، مرکز پزشکی حج و زیارت و وزارت بهداشت کشور در تلاش هستند تا تدابیری اتخاذ شود که زائران سرزمین وحی این سوغات را با خود به کشور نیاورند. اما متاسفانه در حال حاضر برای پیشگیری از آن هیچ واکسنی وجود ندارد و درمان دارویی برای بیماری عفونت “کرونا ویروس” جدید تاکنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

مردانی در تعریف بیماری کروناویروس گفت: بیماری کرونا ویروس در واقع عفونتی است که مردم تجربه قبلی آن را دارند. در واقع این بیماری دومین علت شایع بیماریهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است و نخستین علت شایع بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، رینوویروس‌ها یا همان عوامل سرماخوردگی است که کسی نمی‌تواند ادعا کند تاکنون دچار سرماخوردگی نشده است.

وی درخصوص نخستین مرتبه ای که این ویروس مشاهده شد، اظهار داشت: در سال ۲۰۰۴ فرمی از این کرونا ویروس، جهش یافت و به صورت اپیدمی بروز کرد و سارس نام گرفت که خوشبختانه در مدت یک سال کنترل شد و این اپیدمی خاتمه یافت. از آن زمان تاکنون خبری از این بیماری نبود تا آنکه ۲۰ ماه پیش در عربستان صعودی در عده ای از بیماران علائم شدیدی از عفونت که به ریه‌ها انتشار پیدا می‌کرد مشاهده شد. اکثر مبتلایان به ICU منتقل شده و تنفس مصنوعی دریافت کردند اما متاسفانه در نهایت برخی از آنها فوت کردند.

این استاد دانشگاه درخصوص علت نامگذاری این ویروس به نام سندرم MERS-CoV گفت: بررسی‌های اخیر نشان داد علت این عارضه کرونا ویروس است که با سارس متفاوت است. در واقع کروناویروس، ویروس جدیدی در دنیا است که شبه سارس بوده و باعث این علائم می‌شود. این عارضه عمدتاً از عربستان صعودی آغاز شد و همزمان مواردی از آن در اردن گزارش شد اما بررسی‌ها نشان داد این بیماری عمدتاً در کشورهای خاورمیانه مثل قطر، امارات، کویت و عربستان اتفاق افتاده به همین دلیل نام آن را سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-Co-Virus) نهادند که نام آن از اولین حروف کلمات Middle East Respiratory Syndrome Corona Virus تشکیل شده است.

مردانی در خصوص مهمترین نشانه‌های این بیماری اظهار داشت: مهمترین نشانه‌های این بیماری شبیه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی به صورت تب، سرفه و تنگی نفس شروع می‌شود و ممکن است با گذشت زمان به فرم پنومونی یا سینه پهلو در آید. در اشکال شدید بیماری، گرفتاری وسیع ریه‌ها اتفاق می‌افتد که در بعضی موارد موجب انتقال به ICU و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی می‌شود. متاسفانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیماران مبتلا به فرم شدید بیماری فوت می‌کنند.

وی با اشاره به آمار میزان ابتلا به این بیماری گفت: تاکنون بیش از ۶۹۰ مورد از این بیماری در دنیا ثابت شده است که از این تعداد متاسفانه بیش از ۲۰۰ مورد فوت شده اند. این بیماری عمدتاً از طریق ریز قطره‌های دستگاه تنفسی فوقانی منتشر می‌شود و ۷۵ درصد موارد آن ثانویه است به این معنی که یک نفر به آن مبتلا می‌شود و بیماری را به دیگران منتقل می‌کند. متاسفانه پرسنل پزشکی بیشتر در معرض خطر هستند و در حال حاضر نیز ۱۰۰ نفر پرسنل پزشکی مبتلا هستند.

مردانی بیان کرد: این بیماری عمدتاً در عربستان و به خصوص شهر جده اتفاق افتاده ولی به سرعت به کشورهای اروپایی گسترش یافته و مواردی در فرانسه، ایتالیا، تونس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی گزارش شده است و دو مورد نیز در آمریکا گزارش شده است و اخیراً موارد ثابت شده ای در ایران اتفاق افتاده که در یک مورد در شهر کرمان منجر به مرگ شده است.

وی درخصوص مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری گفت: از آنجا که این بیماری اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که یا به عربستان سفر داشته اند و یا به دید و بازدید زائران رفته اند توصیه می‌شود مردم گوش به زنگ باشند و زنان باردار، بچه‌های کم سن و سال، بیماران صعب العلاج، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به سرطان و نارسایی کلیه از سفر به عربستان خودداری کنند و اگر فردی از مکه باز می‌گردد پس از سپری شدن مدت دو هفته به بازدید وی بروند زیرا دوره نهفتگی این بیماری از ۳ تا ۱۲ روز متفاوت است و پس از این زمان بیماری خود را نشان می‌دهد.

مردانی افزود: اخیراً مشاهده شده است این بیماری از طریق افرادی که با شتر سرو کار دارند و یا شیر خام و گوشت شتر استفاده می‌کنند بیشتر منتقل می‌شود بنابراین توصیه می‌شود از گوشت شتر و یا شیر آن استفاده نکنند و زائران از نزدیک شدن به این حیوان خودداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ بهداشت شخصی، شستشوی دست‌ها و خودداری از دست دادن و بوسیدن زائران، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و خودداری از مصرف مواد غذایی مشکوک، از مواردی است که به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان