ramazan
ramazan

راه های افزایش خلاقت کودکان

راه های افزایش خلاقت کودکان

 

انگیزه و خلاقیت کودک زمانی از میان می‌رود که از ارزیابی، جایزه و رقابت به طرز غلطی استفاده شود و یا هنگامی که موارد انتخاب خیلی محدود باشد

 
چهار روش برای کشتن خلاقیت :
ارزیابی
در انتظار ارزیابی بودن، خلاقیت کودک را تضعیف می کند.
 
پاداش
اعتقاد به نیروی مثبت پاداش در قلب جامعه ما جای گرفته است، اکثر مردم بر این اعتقاد هستند که پاداش در مقابل یک رفتار موجب بهبود آن رفتار می‌شود، اما دقیقا چنین نیست، جالب توجه آنکه پژوهشگران دریافته‌اند برای کارها‌یی که خیلی ساده هستند -مانند دنبال کردن راه مستقیم و آسان در معمای پر پیچ وخم- پاداش کمک می‌کند تا مردم سریع‌تر و بهتر کار را انجام بدهند، اما برای کارهایی که نیازمند بصیرت و حل مسائل پیچیده است، پاداش مانع کار می شود.
 
رقابت
رقابت خیلی پیچیده‌تر از ارزیابی یا پاداش به تنهایی است؛ زیرا شامل هر دو آنها می‌شود. غالبا رقابت زمانی به وجود می‌آید که مردم احساس کنند کار آنها در مقابل دیگران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و به بهترین آنها پاداش داده خواهد شد. این یک واقعیت زندگی روزمره است و متاسفانه می‌تواند خلاقیت را از بین ببرد.
 
محدود کردن انتخاب
آنچه که تفاوت‌ها را به وجود می‌آورد، فقط به خاطر محدودیت‌هایی که به کودکان داده می‌شود نیست، بلکه طرز دادن این محدودیت‌ها مهم است . اگر کودکان احساس کنند تحت کنترل هستند، انگیزه و خلاقیت آنها آسیب می‌بیند. در هر حال اگر محدودیت‌ها به طرقی اعمال شود که باعث شود که کودکان احساس کنند با تحمیل خودشان بر طبق آن محدودیت‌ها عمل می‌کند، اثرات مخرب بر روی خلاقیت و انگیزه ممکن است به حداقل برسد .
 
زنده نگاه داشتن خلاقیت در منزل
به کودکانتان آزادی دهید به آنها به عنوان یک فرد احترام بگذارید، از نظر عاطفی در حد اعتدال به آنها نزدیک شوید و بر روی ارزش‌های اخلاقی و قوانین خاص تاکید کنند. منزل را به صورت محلی در آورید که در آن: اقتدار مورد سوال قرار گیرد، فعالیت بازی و خنده و فانتزی به مقدار زیاد وجود داشته باشد و شما و کودکانتان بر اساس عادت سعی کنید کارها را به روش‌های جدید و جالب انجام دهید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان