ramazan
ramazan

محاسبه خط فقر با روش تخم مرغی!!

مجموعه : اخبار
محاسبه خط فقر با روش تخم مرغی!!

 

به تازگی عادل آذر، رئیس مرکز آمار در آماری عجیب و غریب مدعی شده است که هرکس در ماه ۲۷۰ هزار تومان درآمد داشته باشد فقیر نیست. به گفته او در حال حاضر آخرین عدد تورم کشور ۲۸.۴ است و نسبت تورم اردیبهشت به ماه فروردین ۰.۷ بیشتر است و تورم مواد خوراکی ۳۶ درصد است.

به گزارش ناز وب به نقل از افکارنیوز؛ بحث خط فقر در ایران همیشه محل بحث وجدال بوده است. گاهی دولت ها می گویند خط فقر را قبول داریم و گاهی می گویند قبول ندارند. اما طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده، در تیرماه سال ۹۱، جمشید پژویان، رییس وقت شورای رقابت، خط فقر را در سال ۸۹ ، برای خانوارهای شهری، ۹۴۶هزار تومان و برای خانوارهای روستایی درآمد ماهیانه کمتر از ۵۸۰هزار تومان اعلام کرد. اما کارشناسان به رقم دیگری اعتقاد داشتند و تاکید می کردند که۹۸۰ هزار تومان و نزدیک به یک میلیون تومان خط فقر ایرانی هاست.خوشبینانه‌ ترین رقم درآمدی خط فقر را هم اعضای خانه کارگر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قبل از هدفمندی یارانه‌ها محاسبه کرده‌ بودند تا خط فقر در کشور همچنان یک علامت سوال بزرگ باقی بماند.

با این حساب، حتی آمار رییس مرکز آمار برای سال جاری،نصف نرخ رسمی خط فقر در ۴سال گذشته است؛ آن هم در شرایطی که تورم به بالای ۴۰درصد رسید و قیمت هایی که چندصد برابر شدند. جدای از اینکه آمار رییس مرکز آمار با داده های رسمی همخوانی ندارد، این گفته حتی با عقل سلیم و یک حساب کتاب ساده نیز جور در نمی آید. این آمار را حتی یک کارشناس یا یک ایرانی معمولی نداده

آنها حتی هزینه تحصیل هم ندارند و آب مورد نیاز برای جوشاندن تخم مرغ را نیز از همسایه خود می گیرند!

است و وقتی تعجب برانگیز می شود آمار رییس مرکز آمار، بالاترین مسئول آمار در کشور، آماری ارائه می دهد که تا واقعیت های جامعه فاصله بسیار زیادی دارد.

خانواده ای که نفری یک تخم مرغ بخورد!

یک خانواده ۴نفره را در نظربگیرید. فرض کنیم تخم مرغ، تنها وعده غذایی این خانوار ساده زیست باشد. هر فرد این خانوار در طول روز، تنها در هر یک از سه وعده غذایی، ۱ عدد تخم مرغ و ۱عدد نان مصرف می کند. هر عدد تخم مرغ ۳۰۰تومان است. بنابراین خانوار مورد نظر در یک شبانه روز، ۳۶۰۰تومان باید برای تخم مرغ و ۳۶۰۰تومان برای نان تافتون مصرف کنند. بنابراین خانوار ۴نفره فرضی در یک روز، تنها برای اینکه شکم خود را با ساده ترین وعده غذایی سیر کند، باید ۷۲۰۰تومان هزینه کند. درنتیجه سرپرست این خانوار برای سیر نگه داشتن شکم اعضای خانواده خود با نان و تخم مرغ، مجبور است در یک ماه ۲۱۶هزار تومان خرج کند.

هزینه ۲۱۶هزار تومانی برای خوراک نان و تخم مرغ خانوار ۴نفره فرضی ما در صورتی است که این خانوار نه هزینه مسکن دارد، نه هزینه آب دارد، نه هزینه برق و گاز دارد و نه هزینه تلفن. اعضای خانواده حتی بیمار هم نمی شوند و پای پیاده را به هزینه های حمل و نقل ترجیح می دهند. آنها حتی هزینه تحصیل هم ندارند و آب مورد نیاز برای جوشاندن تخم مرغ را نیز از همسایه خود می گیرند!

این خانواده درصورتی که از میوه، سبزیجات، نمک، لبنیات و چای سفره خود هم چشم پوشی کنند، برای تهیه تخم مرغ و نان در یک ماه مجبور به هزینه ۲۱۶هزار تومانی می شوند!

بنابراین مشخص است که ذهنیت جناب رییس تا چه اندازه با واقعیت های جامعه فاصله دارد و شاید حتی اگر عادل آذر، رقم گفته شده خود را تا ۲برابر افزایش دهد، باز هم همچنان از آنچه که در جامعه رخ می دهد، عقب تراست.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان