یارانه نقدی تیرماه به چه کسانی پرداخت می شود

مجموعه : اخبار
یارانه نقدی تیرماه به چه کسانی پرداخت می شود

 

معاون وزیر اقتصاد معتقد است ما نباید پول هنگفتی را در جامعه توزیع کنیم. ما باید تولید را رونق بخشیم، اشتغال ایجاد کنیم تا مردم هم درآمد بیشتری کسب کنند.

در شرایطی که بیش از دو ماه از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها سپری می شود اما موضوع نحوه پرداخت یارانه نقدی به متقاضیان دریافت آن از مهم ترین چالش های پیش روی دولت یازدهم به شمار می رود.

در حالی که در زمان ثبت نام متقاضیان برای دریافت یارانه نقدی وزیر اقتصاد از شناسایی 10 میلیون ثروتمند که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند خبر داده بود اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از پایان زمان ثبت نام اعلام کرد که دولت به تمام متقاضیان، یارانه نقدی پرداخت می کند.

در این شرایط دولت از ابتدای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون دو مرحله یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده است و با توجه به انصراف 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه، دولت تا کنون رقمی معادل 109 میلیارد و 200 میلیون تومان در مقایسه با دو ماه آخر فاز نخست هدفمندی یارانه ها صرفه جویی کرده است.

در حالی که یارانه نقدی تیرماه که سومین یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه ها به شمار می رود به احتمال فراوان تا پایان هفته جاری و یا اوایل هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود این روزها اظهارنظرهای مختلفی درباره آینده پرداخت یارانه نقدی و اصلاح شیوه کنونی مطرح می شود.

محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در این رابطه می گوید هیچ ضرب و عجلی برای دولت در این ارتباط تعیین نشده و بیان شده که یارانه نقدی باید به خانواده‌های نیازمند داده شود. دولت در این راستا اعلام کرد که خانواده‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند ثبت نام کنند و آنهایی که ثبت نام کردند مدعی هستند که نیازمند یارانه هستند.

وی گفته است با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتیمان از همان ابتدا شروع به بررسی‌های لازم برای تامین دهک‌ها کردیم البته خیلی مقتضی و مناسب ندیدیم که دائم بیان کنیم که قراراست یارانه یک سری از افراد غیر نیازمند حذف شود چراکه به محض این که چنین سخنی را بیان کنیم افراد کم درآمد دچار استرس می‌شوند.

همچنین شاپور محمدی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است محمدی اگر میزان انصراف دهندگان بالا باشد و بتوان از محل پرداخت یارانه نقدی صرفه جویی کرد، دولت با اعمال 8 هزار میلیارد تومان و حتی کمتر از این میزان، کمترین اثرات تورمی را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد. دولت همواره به دنبال حفظ ثبات اقتصادی برای مردم است تا مردم دغدغه بیمه، سلامت، امنیت غذایی، محیط زیست و زندگی سالم را نداشته باشند.

وی تاکید کرد بارها اعلام کردیم که دولت قصدی برای ورود به حساب های بانکی مردم ندارد. اول آنکه دولت قصد ورود به اطلاعات اقتصادی مردم را ندارد دوم، اصل بر اعتماد به مردم است، سوم اینکه دولت در چارچوب قانون حرکت می کند و چهارم، حق راستی آزمایی را قانون به دولت داده است.

معاون وزیر اقتصاد معتقد است ما نباید پول هنگفتی را در جامعه توزیع کنیم. ما باید تولید را رونق بخشیم، اشتغال ایجاد کنیم تا مردم هم درآمد بیشتری کسب کنند. به همین منظور در قانون هدفمندی یارانه ها، حمایت از تولید یکی از محورهای اساسی است و دولت هم آن را دنبال می کند. باید تا حد امکان برای بخش تولید منابع ایجاد کرد و تاکید دولت در خصوص انصراف از دریافت یارانه ها هم در حقیقت در راستای همین سیاست است چرا که حمایت از تولید اثرات درآمدی به دنبال دارد.

همچنین محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه می گوید دولت امسال هم مجبور شد که یارانه نقدی را به مردم بپردازد در حالی که بنده در دولت نیز عنوان کرده ام که اگر یارانه های نقدی صرف اشتغال شود می توان به صورت روزانه 45 هزار تومان به افراد شاغل داد در حالی که هم اکنون منابع دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص می یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است در سیاست های ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری نیز تاکید شده تا ظرفیت های هدفمندی صرف افزایش تولید، توسعه اشتغال، کاهش شدت انرژی، افزایش بهره وری و ایجاد تعادل اجتماعی در جامعه شود که بر این اساس مشخص می شود 80 درصد از منابع حاصل از اجرای هدفمندی باید به تولید، اشتغال و کاهش مصرف انرژی اختصاص داده شده و تنها 20 درصد صرف پرداخت یارانه نقدی شود در حالی که هم اکنون علیرغم مصوبه مجلس 95 درصد از منابع قانون هدفمندی صرف یارانه نقدی می شود.

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید مجلس در قانون بودجه برای دولت زمان 3 ماهه ای را برای شناسایی دهک های پردرآمد جامعه تعیین کرده است که این زمان خرداد ماه به پایان رسیده است.

وی می گوید بر اساس همین زمانبندی در صورتی که دولت در تیرماه یارانه نقدی را به تمام متقاضیان پرداخت کند خلاف قانون عمل کرده و باید پاسخگو باشد.

به گفته قادری در قانون بودجه تاکید شده است که دولت باید تا خرداد ماه سال 93 دهک های درآمدی را بر اساس میزان درآمد افراد تعیین کند و تنها به نیازمندان یارانه نقدی پرداخت کند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید دولت باید هرچه سریع تر دهک های درآمدی را شناسایی و بر اساس آن یارانه نقدی پرداخت کند و سایر درآمدهای هدفمندی را در بخش تولید و اشتغال و سلامت هزینه کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان