اصل اول در اسلام و روانشناسی اصل پیشگیری است . اگر از ابتدا به پیشگیری از این موضوع بپردازیم تا پایان از این گناه بزرگ مبرا خواهیم بود.
بسیاری از جوان های ما معتاد به خود ارضایی هستند، این یک آسیب اجتماعی بزرگ محسوب می شود، چرا که خود ارضایی و استمنا می تواند خسارت های جبران ناپذیری به خود فرد و در نهایت به جامعه وارد کند. بسیاری از جوان ها بعد از خود ارضایی حس بدی نسبت به خود پیدا می کنند و عده ای هم تصمیم به ترک این عادت زشت می گیرند، اما چگونه؟ چگونه می شود این اعتیاد را ترک کرد؟
غریزه ی شهوت در میان انسان ها جزو آن دسته از غرایزی است که خداوند متعال به عنوان یک نعمت بزرگ در ما انسان ها بوجود آورده، و اگر در حد تعادل از این غریزه بهره ببریم، حتی برای سلامت روحی و جسمی ما مفید خواهد بود. به هر حال خود ارضایی یک گناه محسوب می شود و حتی برخی از مراجع این عمل را گناه کبیره شمرده اند.
بپذیرید که همه ما چه زن ، چه مرد ،چه مجرد و چه متاهل در شرایط آزمایش به سر میبریم . یکی از وسایل آزمایش ما (برای غربال و جدا سازی خوبها از بدها) همان غریزه جنسی میباشد. بیشک همه انسانها در این زمینه مورد آزمایش قرار گرفتهاند .
همه ما میتوانیم با رعایت برخی نکات زمینه تحریک جنسی در خود را به حداقل برسانیم . با کمی مجاهده نفسانی به سربلندی در آزمایش های جنسی نایل آییم. البته اصل اولی در اسلام و روانشناسی اصل پیشگیری است . اگر از ابتدا به پیشگیری از این موضوع بپردازیم تا پایان از این گناه بزرگ مبرا خواهیم بود. در این مقاله روش هایی به شما ارائه می دهیم تا با آن بتوانید این عادت را از بین ببرید:
اصل اول در اسلام و روانشناسی اصل پیشگیری است . اگر از ابتدا به پیشگیری از این موضوع بپردازیم تا پایان از این گناه بزرگ مبرا خواهیم بود.
نیاز به آگاهی
خود ارضایی یک انحراف عملی است و باید با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعایت دقیق دستورالعمل محقق نمی شود, ولی چون هر عملی نیاز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراین راه کنترل و درمان این بیماری و عادت زشت نیز بدون کسب آگاهی میسر نیست . آگاهی, ازطریق مطالعه در آثار و اطلاعاتی كه در این زمینه وجود دارد، بدست می آید. زمینه های مطالعه عبارتند از:
* اینكه این عمل به لحاظ شرعی حرام و از نظر اخلاقی گناه محسوب می شود
* مطالعه در پی آمد ها و عواقب سوء آن.
* آشنایی با روش پیشگیری و درمان.
كسب آگاهی در موارد یاد شده باعث بیداری انسان می شود و زمینه “توبه, پشیمانی و کنترل آن” را در او فراهم می آورد.
اضطراب نقش مؤثری در تشدید قوای جنسی دارد. و در تولید نیاز جنسی کاذب سهم به سزایی دارد. ارضای جنسی تا حدودی برای کاهش اضطراب مفید است، ولی اگر ارضای جنسی از طریق حرام (مانند استمنا) صورت گیرد، با این که به صورت موقت از اضطراب میکاهد ، ولی پس از مدت کوتاهی به خاطر تشدید احساس گناه سطح اضطراب را دو چندان میکند . با این وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب میگردد.
همان طور که اضطراب در گرایش به خودارضایی مؤثر است، کاهش اضطراب از طریق ورزش سنگین منظم، تنفس عمیق 25 تا 30 بار در روز و داروهای گیاهی و شیمیایی سهم بسزایی در کاهش میل به خودارضایی دارد.
مانند یک محقق دست به تحقیق در زمینه افکار، احساسات و رفتارهای انگیزاننده میل به خودارضایی در خود بزنید. زمان و مکان و شرایط جسمی و روحی در قبل و بعد از خودارضایی را ثبت نمایید، به تعبیری روشنتر ببینید خودارضایی با چه فکری آغاز میگردد، سپس این فکر مزاحم چه احساسی در شما برمیانگیزد و این احساس چگونه به رفتار خودارضایی در شما میانجامد، همچنین معمولاً در چه زمانیهایی و در چه مکانهایی و در چه شرایط جسمی ـ روحی میل به خودارضایی در شما تشدید میگردد.
پس از رصد روانی ، به تجزیه و تحلیل و جمعبندی نتایج بپردازید. از نتایج این تحقیق میتوانید راهکارهای کارآمد ترک خودارضایی را استخراج نمایید، مثلاً وقتی که اعصاب تان خرد است، وقتی که دوستان متأهل خود را میبینید، وقتی که با مادرتان جر و بحث میکنید، وقتی که اضطراب امتحان دارید، یا وقتی که به پسر خاصی میاندیشید.
عیناً همین قضیه در زمینه مکانهای تحریکزا تکرار میگردد .وقتی در اتاق خواب هستم، وقتی تنها در خانه هستم، وقتی دستشویی میروم و…
خودتشویقی میتواند علاوه بر ارتقای سطح اعتماد به نفس و عزتنفس به کاهش اضطراب شما کمک شایانی کند. خودتشویقی میتواند به صورت کلامی یا غیر کلامی (مانند خرید یک بستی یا دیدن یک فیلم جذاب یا سجده شکر و …) باشد
از سوی دیگر نگاهی موشکافانه به پرونده گذشته خودارضایی خویش بیفکنید، ببینید در چه شرایطی توانستهاید بر خودارضایی فایق آیید و با چه تکنیکهای فاصله بین وهلههای خودارضایی را افزایش دادهاید، چه زمانی برای ترک کوتاه مدت یا دراز مدت خودارضایی موفق بودهاید.
در این مرحله نیز تحقیق نیز به تجزیه و تحلیل و جمعبندی نتایج بپردازید. این پایش روانی دست شما را برای اتخاذ یک راهکار مناسب باز میکند.
منصف باشید . همان طور که به تنبیه ذهنی ـ عملی خودارضایی خویش میپردازید، به تشویق ذهنی ـ عملی موفقیتهایی هرچند اندک خود در ترک خودارضایی بپردازید. اگر حتى یک روز هم در ترک موفق بودید، با کمال سخاوت به تشویق خود بپردازید. خودتشویقی میتواند علاوه بر ارتقای سطح اعتماد به نفس و عزتنفس به کاهش اضطراب شما کمک شایانی کند. خودتشویقی میتواند به صورت کلامی یا غیر کلامی (مانند خرید یک بستی یا دیدن یک فیلم جذاب یا سجده شکر و …) باشد.
با پرهیز از هر گونه خودسرزنشی و خود ملامتگری به یاد داشت نکات مثبت خود بپردازید. هزاران نکته مثبت دارید که نباید با بزرگنمایی نکات منفیتان به بوته فراموشی سپرده شود. به جای ترس بیمارگونه از خدا، با انجام اعمال پسندیده، سعی در تقرب بیش تر به او نمایید. خداوند همه گناهان را میبخشد . بزرگ ترین گناهان شما از این امر مستثنا نیست. برای 24 ساعت خود برنامهریزی سبک و سهل الوصول انجام دهید. با اشتغال ذهنی به امور مثبت از هر گونه اشتغال فکری به تفکرات تحریکزا پرهیز نمایید.
سعی نمایید از تکنیکهای انزجاردرمانی و شرطیزدایی استفاده کنید. لذت کاذب خودارضایی را با یک امر منزجر کننده ذهنی مانند تصور صحنه تهوعآور یا خوردن داروی تلخ پیوند بزنید و با آن تداعی نمایید یا آن که فرایند شرطی شده (اضطراب – خودارضایی) را به (اضطراب – ورزش یا تفریح سالم، تنفس عمیق، رفتن به سر یخچال و آب خوردن و…) تبدیل نمایید.
به هیچ وجه خود را دست و پا بسته فرض نکنید. بدانید صدها هزار توانستهاند که ترک کنند و شما از آنان مستثنا نیستید.
در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج کنید که این بهترین راه حل است.
توجه داشته باشید كه تنها رعایت تمام این امور، بدون كم و كاستى و به صورت مستمر، نتیجهبخش خواهد بود. نباید توقع داشته باشید که این عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر میزان که بتوانید دفعات آن را به تدریج کم کنید, موفقیت محسوب می شود