تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

مجموعه : تقویم تاریخ
تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

شاپور دوم كه از كودكي كينه عربان را به دل گرفته بود به سخترين وجهي آنان را سركوب كرد و به نوشته برخي از مورخان، با سوراخ كردن شانه هاي اسيران عرب، آنان را به ريسمان كشيد و عربان به همين لحاظ وي را ذوالاکتاف خوانده اند.

311م:هجدهم ژانويه سال 311 ميلادي بحراني كه بر سر مسئله رياست كشور، در ايران پديد آمده بود و كار تصميمگيري هاي دولتي را مختل كرده بود رفع شد. در اين روز بزرگان ايران پس از چند جلسه مذاكره سرانجام تصميم گرفتند كه فرزند به دنيا نيامده شاه متوفا را به شاهي بر گزينند، زيرا كه يك موبد (روحاني زرتشتي) كه پزشكي هم مي دانست پس از مصاحبه با همسر شاه متوفا نظر داده بود كه به احتمال زياد، نوزاد، پسر خواهد بود. پس از اين تصميم که با حضور همسر شاه متوفا گرفته شد نايب السلطنه هم در همان جلسه تعيين گرديد. به اين ترتيب شاپور دوم (ذوالاكتاف) كه از هفده سالگي، خود زمام امور را به دست گرفت تنها پادشاهي است كه دوران سلطنت او بيش از طول عمرش به حساب آمده است. يکي از مسائل دوره «بحران ناشي از امروز و فردا کردن بزرگان بر سر تعيين شاه تازه» آهنگ مهاجرت يك قبيله عرب از صحرا به بحرين و تصرف آنجا از سوي اين عربان بود که لزوم تعيين هرچه زودتر رئيس كشور را ايجاب مي كرد.

شاپور دوم كه از كودكي كينه عربان را به دل گرفته بود به سخترين وجهي آنان را سركوب كرد و به نوشته برخي از مورخان، با سوراخ كردن شانه هاي اسيران عرب، آنان را به ريسمان كشيد و عربان به همين لحاظ وي را ذوالاکتاف خوانده اند. ولي مورخان رومي وقت نوشته اند که اين لقب به اين دليل بوده که شاپور دوم شانه هاي پهن داشته بود (اصطلاحا،چهار شانه بود).

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

1940م:تصميم 15 ژانويه سال 1940 دولت انگلستان مبني بر دادن آماده باش به سه واحد نظامي در هند براي عزيمت به خليج فارس به بهانه مراقبت از منابع نفتي كه 18 ژانويه به روزنامه هاي اروپا و امريكا درز كرده بود دولت وقت ايران را ظاهرا متوجه خطر نكرد تا خود را آماده مقابله با هر پيشامد احتمالي كند . اين نيروها كه بعدا به خليج فارس اعزام شدند، همانهايي هستند كه اواخر اوت سال بعد از طريق خاك عراق وارد ايران شدند و با اين كه شمار آنان به سه در صد سربازان ايران هم نمي رسيد به سبب مرخص شدن افراد پادگانهاي ايران ، ميهن ما را اشغال كردند. اطلاعاتي كه در دهه هاي بعد در گوشه و كنار منتشر شد حكايت از آن مي كرد كه مقامات مربوط وقت ، اخبار همه تحولات جهاني را به دلايلي! به اطلاع رضاشاه نمي رسانيدند و يا گزارش مبهم و خلاف واقع مي دادند. درست است كه در آغاز كار ، سياست انگلستان به عنوان نيروي مسلط بر خاورميانه اقتضا مي كرد كه رضاشاه روي كار آيد ، ولي در ميهندوستي رضا شاه كه از ميان مردم عادي برخاسته بودجاي ترديد نيست . عيب كار او اين بود كه ميهندوستي را آن طور كه بايد به ميان مردم نبرد و به صورت يك جنبش همگاني در نياورد كه شكست ناپذير شود و باهمان مهره هاي قديمي به بازي كردن پرداخت كه در وفاداريشان ترديد بود و شايد هم او اين را مي دانست و بگير و ببندهاي خلق الساعه اش به همين سبب بود.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

1321ش:دراين روز، 28 دي ماه در سال 1321 (18 ژانويه 1943) هواپيماي انگليسي حامل افسران ايراني از جمله يك سرتيپ و دو سرهنگ كه به دعوت دولت انگلستان براي بازديد از محل و قوع جنگهاي شمال آفريقا عازم مصر شده بودند در نزديكي قزوين، ظاهرا به دليل نقص فني سرنگون شد و همه سر نشينان آن كشته شدند.

 

اين هواپيما كه درباره سقوط آن شايعه هاي متعدد درافواه وجود داشت كمتر از يك ساعت پس از برخاستن از فرودگاه نظامي قلعه مرغي تهران سرنگون شده بود.

 

 

 

1357ش: 29دي ماه 1357 كه انقلاب دراوج خود بود؛ در فرانسه دكتر علي شايگان، دكتر نصرالله سيف پور فاطمي (برادر دكتر حسين فاطمي) و تني چند از ياران قديم دكتر مصدق با آيت الله خميني ديدار و مذاكره كردند و در پي همين ديدار گفته شد كه نظام آتي ايران جمهوري خواهد بود، رئيس جمهور توسط نمايندگان (الكتورها) و نخست وزير از سوي مجلس انتخاب خواهد شد تا هيچيك قدرت زياد نداشته باشد که فرضا زورگويي كند و آزادي فعاليت هاي اقتصادي و سياسي و نشر روزنامه و كتاب تامين خواهد بود. به اين ترتيب، قرار بود كه انتخابات رياست جمهوري دو مرحله اي باشد (مردم الكتور ها و آنان رئيس جمهور را از ميان نامزدها برگزينند) . ضمنا گفته شد که رمسي کلارک (دادستان سابق آمريکا) براي مذاکره با آيت الله خميني به پاريس مي رود.

 

همزمان در آسوان (مصر) جرالد فورد رئيس جمهوري پيشين و جمهوريخواه آمريكا (که در سال 2006 درگذشت) با شاه و انورسادات يك مذاكره طولاني سه جانبه داشت و در پي آن، فورد بدون ذكر نام كارتر گفت كه دولت كنوني حزب دمكرات به دليل ناپختگي در امور بين الملل، در دو سال طول عمر خود مسائل متعدد روي دست آمريكا گذارده كه مهمترين آنها برهم خوردن نظم در ايران و افغانستان است و همين طور آمريكاي لاتين (نيکاراگوئه) و آفريقا (اتيوپي و …).

 

در همين روز در تهران، شاپور بختيار نخست وزير وقت گفته بود که بر سر دوراهي قرار گرفته است؛ اگر بخواهد مقاومت کند مردم کشته مي شوند و اگر کناره گيري کند ارتش دست به کودتا خواهد زد. وي افزوده بود که مشکل ديگرش اين است که اگر مجلس را هم منحل کند، ديگر نمي توان وزيران سابق را که در بازداشت هستند محاکمه کرد.

 
 
 
 

 

 

2004م:نمايندگان رد صلاحيت شده دوره ششم مجلس شوراي اسلامي يک هفته پس از بست نشيني در عمارت مجلس (ساختمان سناي سابق) به همان گونه که گفته بودند از 17 ژانويه 2004 (27 دي ماه 1382) روزه سياسي هم گرفتند (روزه سياسي اعتصاب غذا به صورت کامل نيست و آنان مي توانند از غروب آفتاب تا سپيده دم بخورند و بياشامند!). اين بست نشيني و روزه به علامت اعتراض به رد صلاحيت بسياري از نامزدهاي انتخابات نمايندگي دوره هفتم صورت گرفته بود.

 

شوراي نگهبان که بدون حضور آن، قانونگزاري امکان پذير نيست 83 نماينده از اعضاي دوره ششم تقنينيه را هريک به دليلي (مثلا ترديد در وفاداريشان به قانون اساسي جمهوري اسلامي و عمل به واجبات اسلامي و نيز سوءظن به رفتارشان و موارد ديگر) رد کرده بود و استدلال برخي از اين “رد صلاحيت شدگان” اين بود که از خانواده روحانيون بوده و يا در جنگ با عراق و يا در انقلاب سال 1357 (سالهاي 1978 و 1979) شرکت کرده بودند و … و نبايد رد صلاحيت (براي نامزدي در انتخابات دوره بعد) مي شدند.

 

گفته شده است انتشار عكسي از آنان بر سر يك ميز افطار كه بسيار مفصل تنظيم شده بود (سفره اي رنگين بود) از تاثير اين اعتصاب غذا در افكار عمومي كاسته بود.

 

عکسي را که مي بينيد در همان زمان در صفحه آخر روزنامه شرق چاپ تهران انتشار يافته بود و منظره نخستين روز “روزه گيري” اين نمايندگان را نشان مي داد. کنار نويسي عکس نيز از همين روزنامه است و به همين صورت انتشار يافته بود.

 
 
 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2004م:ديوان عالي ايتاليا 16 ژانويه 2004 يك مصوبه پارلمان اين كشور را رد كرد كه اگر پابرجا مي ماند نمي شد رئيس دولت ايتاليا را تازماني كه اين سمت را داراست تعقيب قضايي كرد. این مصوبه برای جلوگیری از محاکمه Silivio Berlusconi سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا و میلیاردر این کشور بود که دارای پرونده کیفری در دستگاه قضایی میلان است. ديوان عالي ايتاليا اين مصوبه را مغاير اصول قانون اساسي، موازين ديگر و عقل سليم خواند و به اين ترتيب راه بر ادامه محاكمه «سيلويو برلوسكني» نخست وزير وقت (و رئیس کنونی دولت) باز شد كه متهم به ارتشاء، تقلب در پرداخت مالیات و سوء استفاده در معاملات دولتي شده است. اين اتهامات مربوط به سالهاي پيش از نخست وزيرشدن او (قبل از 1904) بوده است. با وجود این، یک دادگاه میلان 15 ژانویه 2010 محاکمه اورا به تعوین انداخت!. این اقدام دادگاه یک ضعف دستگاه قضایی و نفوذ دستگاه اجرایی (سیاست) در تصمیمات آن تلقی شده است. اصحاب نظر در این باره گفته اند که به احتمال زیاد هدف این تعویق؛ خرید وقت برای برلوسکونی است تا پارلمان را که در آن اکثریت دارد مجبور به تصویب مجدد طرحی (با عبارات تازه) مبنی تعلیق محاکمه رئیس دولت مادام که در این سمت است کند (بازگشت به مصوبه ای که در ژانویه 2004 مردود شد!).

 

با اینکه اتهامات برلوسکني، قبلا وسيعا در رسانه ها منعکس و زن بارگی او و … بازتاب کامل داده شده بود ايتاليايي ها از 1994 تا کنون سه بار انتخابش به نخست وزیری کرده اند! (از 1994 تا 1995، از 2001 تا 2006 و از 2008 تاکنون). اين انتخاب و نفوذ کمپانی رسانه ای او (مالک رادیوتلویزیون و مجله) و تاثیر تبلیغات این کمپانی در افکار عمومی (میدیا کراسی) بوده است که اندیشمندان و استادان علم حکومت را نسبت به اصالت روشهاي موجود در تمرین دمکراسي (انتخابات) دچار شک و ترديد کرده و به دادن فرضیه های تازه اقدام کرده اند تا تمرین دمکراسی به اصالت نزدیک شود.

 

در سال 2009 در میلان مردی بر صورت برلوسکونی یک مجسمه کوچک سیمانی کوبید و اورا مجروح ساخت و به بیمارستان فرستاد. این رویداد باعث شد که رسانه های جهان سابقه کارهای اورا برگزارش مجروح شدنش بیافزایند و منعکس سازند و باردیگر تردید به دمکراسی ایتالیایی که پس از جنگ جهانی دوم در چند مورد دولت سوسیالیست داشته موضوع روز شود و ایتالیایی ها به بی توجهی به رای دادن متهم شوند. برلوسکونی که در عکسهایش با زنان زیبا دیده می شود متولد سپتامبر 1936 است.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

495پیش از میلاد:بيشتر مولفان تاريخ عمومي ادبيات(ادبيات ملل) زادروز سوفوكلس Sophocles را كه كه به پدر درام نويسي در جهان شهرت يافته است 18 ژانويه سال 495 پيش از ميلاد نوشته اند. بنابراين، سوفوکلس هنگام تصرف آتن به دست ارتش ايران 15 ساله بود. وي در تراژدي نويسي نيز شهرتي بيش از آشيلوس و اوريپيدس دارد.

 

اين نويسنده يونان باستان بيش از يكصد نمايشنامه نوشت كه هفت نمايشنامه آن به صورت كامل تا به امروز باقي مانده است. نوشته هاي او محكم، روان و سير منطقي دارند، و طبيعت انسان را به خوبي منعكس مي كنند. نثر همه آنها شيوا، ارتباط و به هم پيوستگي مطالب استادانه است. نگارش سوفوكلس طوري است كه به بازي صورت واقعيت مي دهد.

 

سوفوكلس بود كه با درام نويسي ثابت مي كرد كه سرنوشت و سرانجام يك فرد، نتيجه كارهاي خود اوست كه اندرز هميشه تازه اي براي انسانها است تا مراقب اعمال خود باشند و پيش از انجام كاري، نتيجه آن را مجسم كنند. این بیت فارسی مشابهت فراوان به اندرز سوفوکلس دارد: تو که می کنی اختر خویش را بد؛ مدار از فلک چشم نیک اختری را و به عبارت ديگر پيش از انجام هراقدام از خود بپرسد كه چرا دست به اين كار بزنم؟، نتايج انجام اين كار چه خواهد بود؟

 

سوفوكلس كه در حومه شهر آتن به دنيا آمده بود مانند همه آتني هاي آن زمان به سياست وارد شد، در ارتش خدمت كرد و حتي به درجه ژنرالي رسيد. وي اواخر عمر اعتكاف اختيار كرده بود و پسرش به نوشتن نمايشنامه پرداخته بود كه دست پرورده پدر بود. سوفوكلس 89 سال عمر كرد و در سال 406 پيش از ميلاد درگذشت.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2009م:در جمهوري ایران، اعتراض برخي از مقامات به برنامه فارسی تلویزیون بی بی سی که از 14 ژانویه 2009 (25 دیماه 1387) آغاز بکار کرده است ادامه دارد که خواسته اند دولت مشاهده برنامه هاي آن را در ايران مانع شود و ملت را از توطئه لندن از این طریق آگاه سازد. اين اعتراض از ژوئن 2009 که بي بي سي با سه وسيله (راديو، تلويزيون و وبسايت) به انتشار جزئيات رويدادهاي ايران پرداخت شدت و دامنه بيشتري يافته است.

 

روزنامه کیهان در شماره هجدهم ژانویه (29 دیماه 1387) خود ضمن نقل قسمتی از یک گزارش روزنامه تایمز درباره فعاليت بي بي سي چنين نوشته بود:

 

“برخی همکاران فراری نشریات زنجیره ای (نظیر قاضی زاده) و همچنین یک مقام وزارت ارشاد دولت سابق (رمضان پور) به همراه برخی عناصر ضد انقلاب هم اکنون به استخدام تلویزیون فارسی بی بی سی درآمده اند تا طراحی های انجام گرفته در وزارت خارجه و سازمان جاسوسی انگلیس (ام. آی ـ 6) را به اجرا درآورند.”.

 

به نوشته تایمز که یکی از روزنامه های بنگاه رسانه ای “روپرت مورداک” است، سرویس فارسی که دولت انگلستان بیش از 15 میلیون پوند برای آن هزینه کرده زیرکنترل وزارت امور خارجه این کشور است و تامین هزینه هایش در اولویت قراردارد.

 

تایمز (طبق نوشته کیهان) افزوده بود: … در این زمان که «اوباما» در آمریکا کار خودرا آغاز می کند و با وجود تمایل وی به مذاکره با ایران برسر برنامه های اتمی، امکان رویارویی های تازه وجود دارد، گسترش فعالیت های منطقه ای ایران و نیز نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری این کشور (درخردادماه آینده) که در جریان آن احتمال برخورد شدید میان واقع گرایان و تندروها وجود خواهد داشت، برنامه فارسی تلویزیون بی بی سی می تواند بر آن وضعیات تاثیرگذار باشد و این کار را خواهد کرد. به علاوه، بی بی سی دنبال شکستن انحصار ایران در پخش برنامه های تلویزیونی است.

 

تایمز (به نوشته کيهان) اذعان کرده بود که «بسیاری از ایرانیان تردیدهای عمیقی در مورد برنامه فارسی تلوزیون بی بی سی دارند و آن را ادامه توطئه های بریتانیا می پندارند و به چشم مشکوک به آن می نگرند.

 

کیهان افزوده بود: «به اعتراف مطبوعات انگلستان، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1384 خلاف پیش بینی های سفارت آن دولت در تهران از آب درآمد و برای وزارت امور خارجه دولت لندن غافلگیرکننده بود.».

 
 

 

 
 

1936م:در اين روز در ژانويه سال 1936 پس از آن كه رئيس دولت وقت جمهوري اسپانيا اعلام كرد كه تصميم به گام گذاردن در راه سوسياليسم و ملي كردن تدريجي ابزارهاي توليد و در صدر آنها اراضي زراعي را دارد و ارتش به تحريك صاحبان صنايع و مزارع و سلطنت طلبان به مخالفت برخاست چپهاي اسپانيا ؛ ازكمونيست و سوسياليست براي دفاع از جمهوري با هم متحد شدند و مسلحانه به خيابانها ريختند.

 

يارگيري از سوي دو گروه متخاصم، نزديك به شش ماه طول كشيد و اواخر ژوئيه (1936) جنگ داخلي خونين و پرتلفات اسپانيا آغاز شد. ژنرال فرانكو با نيروهاي اسپانيايي مقيم مراكش، با كمك آلمان و ايتاليا وارد اسپانيا گرديد. صاحبان ثروت، اربابان و سلطنت طلبان به كمك او شتافتند. مسكو و چپها نيز از گوشه و كنار جهان و از جمله از ايالات متحده به كمك جمهوريخواهان رفتند و بر طول جنگ و سختي و پيچيدگي آن افزودند و به علت همسايگي اسپانيا به ايتاليا و كمكهاي بي دريغ موسوليني به فرانكو ، سرانجام چپها شكست خوردند.

 

جنگ داخلي خونين اسپانيا در عين حال آزمايشگاه سلاحهاي تازه آلمان و شوروي بود. ژنرال فرانكو پس از پيروزي، نظام جمهوري را ملغي ساخت و دهها سال با ديكتاتوري كامل بر اسپانيا حكومت كرد و اواخر عمر، رياست كشور را به پادشاه سپرد و به تدريج اسپانيا به راه دمكراسي بازگشت.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

1936م:سه سال پس از به قدرت رسيدن هيتلر در آلمان، مبارزه اين دولت با سياست استعماري انگلستان و فرانسه و سلطه طولاني اين دو دولت بر كشورهاي دور دست به ويژه خاورميانه و افريقا آغاز شد، و يك روز پس از نطق گوبلز وزير تبليغات هيتلر در اجتماع اعضاي حزب حاكم سوسياليست ملي (نازي) كه شديدا به سياست هاي استثماري انگلستان و فرانسه حمله كرد، (18 ژانويه 1936) اين كاريكاتور در روزنامه هاي آلمان به چاپ رسيد كه نشان مي دهد دو دولت استعمارگر (انگلستان و فرانسه) با كشتن افريقائيان، كرسي سلطه خود را بر ستوني از كله هاي آنان (مردم افريقا) قرار داده اند و به زمين و زمان فخر و افاده مي كنند .

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

1787م:نخستين دسته مهاجران انگليسي، عمدتا جانيان زنداني و بدكاره ها 18 ژانويه 1787 وارد استراليا شدند. اینان و مهاجران انگلیسی دیگر با ازميان بردن بسياري از بوميان استرالیا جاي آنان را گرفتند (همان کاری که قبلا انگلیسی ها در آمریکای شمالی کرده بودند) و استراليا را به صورت يك مهاجرنشين انگليسي در آوردند. استراليا كه از اوايل قرن 20 يك دومينيون مشترك المنافع انگلستان شده است پادشاه اين كشور راهمچنان رئيس استراليا مي داند.

 

جغرافيون غرب در همان زمان با هدف كاهش اعتراض آسيايي ها به مهاجرت انگليسي ها به استراليا و نيوزيلند، اين دو سرزمين و جزاير متصرفه ديگر را، قاره «اقيانوسيه» ناميدند که این عنوان همچنان باقي مانده است. با وجود اين، اعتراض پايان نيافته است و خطر «سياسي ـ نظامي» در اين منطقه همچنان باقي است. امپراتوری ژاپن انگلیسی شدن استرالیا رد کرده بود. مي دانيم كه از آغاز قرن 21، انتقال قدرت از غرب به آسيا و اوراسيا (اورازيا) به آرامی آغاز شده است.

 

 

 

1915م:دولت ژاپن 18 ژانويه 1915 يك فهرست بلند بالا مركب از 21 دستور به دولت وقت چين داد كه بي شباهت به خواستهاي چند سال بعد دولت انگلستان از ايران نبود كه در قرارداد به تصويب نرسيده سال 1919 معروف به قرارداد وثوق الدوله منعكس است. اگر فهرست دولت ژاپن مورد موافقت چين كه تازه جمهوري شده بود قرار مي گرفت و خواستهای لندن از تهران به تصویب مجلس می رسید چین تحت الحمايه ژاپن و ایران تحت الحمایه انگلستان می شدند.

 

طبق اين دو فهرست مشابه، چين و ایران بايد امتيازهايي را كه به دولتهای دیگر داده بودند لغو می کردند، چین از آن پس با نظر ژاپن به خريد اسلحه و ساخت آن اقدام مي كرد و مستشاران نظامي چين بايد تنها افسران ژاپني می بودند. به همینگونه ایران باید به خرید اسلحه پس از تصویب ناظر انگلیسی ارتش و آن هم از انگلستان اقدام می کرد، امور مالی و آموزش رزمی ارتش ایران باید زیر نظر افسران انگلیسی قرارمی گرفت و …. بعلاوه، محافظت از بنادر چين مشتركا توسط ژاپن و چين صورت می گرفت.

 

مورخان در تفسیر فهرست دولت ژاپن نوشته اند که هدف از لغو امتیازهای خارجی چین مندرج در فهرست، عمدتا ابطال امتیازهایی بود که چین به آلمان داده بود.

 

 

 

2004م:توليد نفت كشور آفريقايي آنگولا 15 ژانويه 2004 ازمرز يك ميليون بشكه در روز تجاوز كرد و اعلام شد كه سريعا افزايش خواهد يافت. وجود همين نفت و معادن الماس بود كه يك جنگ 27 ساله داخلي را به آنگولا تحميل کرد. از نظر توليد نفت در آفريقاي سياه پوست نشين، آنگولا پس از فدراسيون نيجريه قرار دارد.

 

13 ژانويه 2004 اعلام شده بود که بين سالهاي 1997 و 2002 معادل چهار ميليارد دلار از پولي که از راه فروش نفت آنگولا حاصل شده بود ناپديد شده است!.

 

 

 

2006م:16 ژانويه 2006 نتايج دور دوم انتخابات رياست جمهوري شيلي اعلام شد كه برنده آن پزشك سوسياليست، Dr. Michelle Bachelet دكتر ميشل باچلت بود. وي 53 و نيم درصد آراء را از آن خود كرده بود. انتخاب ميشل به اين سمت از اين جهت تعجب برانگيز شده بود كه رقيبش به مردم گفته بود كه ميشل نسبت به ثبت نكاح بي اعتنا است و بيان چنين مطلبي در يك كشور شديدا مذهبي مانند شيلي مساوي است با شكست طرف، ولي مردم اعتنا نكرده بودند.

 
 
 
 

ميشل كه يك سوسياليست دوآتشه است و زماني به چريكهاي چپگرا كمك مي كرد در عين حال يك عارف است و ساده زيستن را ترجيح مي دهد، خودش خريد و آشپزي مي كند، لباسها را مي شويد و بچه هايش را به مدرسه مي برساند. پدر دكتر باچلت، يك ژنرال نيروي هوايي شيلي و مشاور نظامي سالوادور آلنده بود كه پس از كودتاي ژنرال پينوشه به زندان افكنده شده و در اينجا بر اثر شكنجه جان سپرد. عوامل پينوشه (پينوچت) ميشل و مادر او را زنداني كرده بودند تا پدرش را مرعوب كنند و از او اعتراف بگيرند كه چه روابطي آلنده با مسكو، چين و كوبا داشته بود. ميشل و مادرش پس از رهايي از زندان از شيلي گريختند و از طريق استراليا به آلمان شرقي (در آن زمان كمونيست) رفتند و ميشل در آنجا به تحصيلات پزشكي ادامه داد و دكتر شد. وي كه علاوه بر اسپانيايي، بر انگليسي و آلماني مسلط است، در رشته تاريخ نظامي (استراتژي و پاليسي) هم تحصيل كرده است. (پينوشه كه در 90 سالگي بايد جواب مرگ 3 هزار تن را مي داد و تحت تعقيب قضايي بود اواخر سال 2006 درگذشت).

 
 
 
 

ميشل (درسال 2006) 54 ساله از يازدهم مارس كار خود را در سمت جديد آغاز کرد. با انتخاب او، جز مكزيك، كلمبيا و يکي دو كشور كوچك، بقيه آمريكاي لاتين در دست سوسياليست ها و چپگراها قرار گرفته است كه نسبت به دولت واشنگتن بدبين و متمايل به گسترش مناسبات با چين، روسيه ايران هستند.

 

در انتخابات دور دوم رياست جمهوري شيلي، رقيب اصلي دكتر باچلت، سباستيان پيانرا بود که يك ميلياردر شيليايي و از راستگرايان اين کشور و صاحب يک شبکه تلويزيوني و سهامدار يک شرکت هواپيمايي و نيز يک باشگاه فوتبال است که پيشرفت خودرا نتيجه شرکت در معاملات سهام و ارائه کرديت کارت به شيليايي ها مي داند. دکتر باچلت مادر سه فرزند است. با وجود شکست در انتخابات ژانويه 2006، سباستيان پيانرا (60 ساله در 2010) دست از تلاش خود براي احراز مقام رياست جمهوري برنداشت و در انتخابات سال 2010 شيلي که به دور دوم کشانيده شد و در آن دکتر باچلت نامزد نبود برنده شد و کار خودرا از 11 مارس آغاز مي کند. با پيروزي وي (گرچه با اکثريتي ناچيز)، پس از 20 سال، رياست بر شيلي به دست راستگرايان افتاد.

 
 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2006م:شانزدهم ژانويه 2006 در حالي كه دولتهاي پنجگانه عضو دائمي شوراي امنيت به علاوه آلمان در لندن در پشت درهاي بسته درباره برنامه پژوهشهاي اتمي ايران سرگرم مذاكره بودند و وزير امور خارجه وقت آمريكا با تاكيد خاصي از آنها خواسته بود كه با احاله قضيه ايران به شوراي امنيت موافقت كنند، سعود الفيصل وزير امور خارجه دولت سعودي نيز در مصاحبه اي با شبكه «بي بي سي» گفت كه مخالف هرگونه تلاش ايران براي دستيابي به سلاح اتمي است.

 

وي گفت كه غرب را در اين تلاش ايران مقصر مي داند زيرا كه از اتمي شدن اسرائيل جلوگيري نکرد و اتمي شدن اسرائيل سبب شده است كه ايران درصدد اتمي كردن خود برآيد.

 

سعود الفيصل گفت كه كوتاه آمدن غرب در برابر اتمي شدن اسرائيل بود که جهان را با افزايش کشورهاي اتمي روبرو ساخته است.

 

نگراني اسرائيل از ادامه بررسي روسيه براي کشف کمک احتمالي اسرائيل به انقلاب مخملي اوکراين و ….

 

كانال 2 تلويزيون اسرائيل (غير دولتي) در ژانويه 2005 از اختلاف تازه اين دولت با دولت روسيه پرده برداشت و گفت مقامات دولت روسيه اتهامي را كه اخيرا پوتين وارد ساخته و گفته است كه منابع اسرائيلي به انتخابات يوشچنكو در اوكراين كمك مالي كرده اند همچنان دنبال مي كنند و همچنين سرگرم اين رسيدگي هستند تا ببينند كه كمك اسرائيل به مخالفان داخلي پوتين تا چه ميزان بوده است.

 

پوتين از سال 2003 با سرمايه داران يهودي روسيه كه در حرّاج دهه 1990 بسياري از كمپاني هاي دولتي اين كشور را صاحب شده اند درگير شده و تاكنون تني چند از آنان را بازداشت كرده و يا فراري داده است. به باور پوتين، سرمايه اوليه اين يهوديان روسي از خارج تامين شده است. مقامات روسيه گفته اند كه مداركي در دست دارند كه نشان مي دهد اسرائيلي ها پول هنگفت بابت پيروزي يوشچكنو در اوكراين خرج كرده اند. يهوديان از قرنها پيش نسبت به اوكراين حساسيت داشته اند. در زانويه 2005 بيم اسرائيل از اين بود كه دولت روسيه كشفيات خود در آن زمينه ها را اعلام دارد و باعث تحريك روسها برضد يهوديان شود و جريان ضد يهود سال 1953 از گور درآيد.

 
 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2005م:شبكه هاي تلويزيوني آمريكا در بخش مشروح اخبار 16 ژانويه 2005 خود «چارلز گرانر» درجه دار آمريكايي را كه به عنوان متهم رديف يك (رينگ ليدر) پرونده شكنجه زندانيان در بازداشتگاه ابوغريب عراق به ده سال زندان محكوم شده بود در حالي كه دستبند به دست و پابند به پا داشت نشان دادند كه به زندان منتقل مي شد. دوربين اين شبكه ها روي دستبند و پابند تمركز كرده بود.

 

برخي از مفسران گفته اند اين نمايش براي خنثي كردن اثر بد انتشار عكسهاي شكنجه زندانيان در افكار عمومي جهانيان صورت گرفته بود. وي با پاي خود و بدون اين كه بازداشت باشد و با لباس اداري (يونيفورم) به جلسه دادگاه نظامي رفته بود كه با دستبند و پابند از آنجا خارج شد و مجازات او كه از آن تقاضاي تجديد نظر كرده قطعي نبود كه آن چنان او را به زندان ببرند.

 

اين مفسران گفته اند كه چنين رفتاري با يك نظامي كم سابقه بوده است و آن را جز قصد تبليغ و نمايش نمي توان توصيف كرد. با وجود اين، بسياري از روزنامه ها در نقاط ديگر جهان نوشته اند كه ده سال زندان در برابر شكنجه زندانيان كه منجر به مرگ يكي از آنان شده است مجازاتي اندك بوده است. اين روزنامه ها اظهارات پدر و مادر چارلز را نيز منعكس كرده بودند كه گفته بودند وي مامور بود و طبق دستور مقامات بالاتر دست به اين اقدام زده بود كه نامي از آنان در پرونده نيست.

 
 
 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2006م:در اعتراض به بمباران يك دهكده پاكستاني توسط آمريكا 15 ژانويه 2006 تظاهرات سراسر شهرهاي پاكستان را فرا گرفته بود. خبرگزاري چين كه اين عكس را از تظاهرات يك شهر پاكستان مخابره كرده نوشته بود كه در اين تظاهرات شعار مرگ بر آمريكا داده مي شد. دولت پاكستان هم به اين حمله كه به غيرنظاميان تلفات وارد ساخته اعتراض كرده و اعلام داشته بود كه اجازه تعقيب نظامي القاعده تا خاك پاكستان به كسي داده نشده بود. دهكده مورد حمله در مرز شمال غربي قرار دارد كه ساكنان آن منطقه پشتون (پاتان) هستند و احساسات افغاندوستانه دارند. رسانه هاي آمريكا نوشته بودند كه حمله با هدف نابود كردن مرد شماره2 القاعده صورت گرفته بود كه گزارش رسيده بود در آنجا بود. حملات هوايي – موشکي آمريکا از داخل افغانستان به مناطق پشتون نشين پاکستان از جمله منطقه وزيرستان از سال 2006 به بعد هم ادامه داشته و متعاقب هر حمله برپايي يک تظاهرات گزارش شده است.

 
 

 

 

2006م:در نخستين ساعت بامداد 16 ژانويه 2006 در زندان «سن كوانتين» كاليفرنيا واقع در منطقه خليج سانفرانسيسكو يك مرد 76 ساله كر و كور كه از سالها پيش مبتلا به بيماري مزمن قند بود و چند ماه پيش هم دچار حمله قلبي شده بود اعدام شد!.

 

وي که کلارنس الن Clarence Allen نام داشت از سال 1980 (25 سال پيش از آن) در زندان بسر مي برد. كلارنس در آن سال در شهر «فرزنو» به اتهام قتل دستگير شده بود كه چندي بعد متهم شد از داخل زندان دستور قتل سه شاهد پرونده را داده بود.

 

كلارنس در سال 1982 به اعدام محكوم شده بود و پرونده اش تا قطعيت يافتن حكم، مراحل قضايي را طي مي كرد. پس از اين كه ديوان عالي آمريكا حاضر نشد پرونده را بررسي كند، حكم قطعي شد و چون آرنولد شوراتزنگر فرماندار كاليفرنيا حاضر به دادن تخفيف و تبديل حكم نشد، اعدام گرديد. اين فرماندار متولد اتريش كاليفرنيا و بازيگر سابق فيلمهاي بزن ـ بزن، چند هفته پيش از اين نيز با تخفيف حكم يك اعدامي ديگر موافقت نكرده بود كه اين محكوم كه در زندان اندرزگوي جوانان شده و چند كتاب نوشته بود اعدام شد.

 

اعدام كلارنس آلن 76 ساله باعث انتقاد محافل مختلف شده و برخي از اين محافل اعدام او را در اين سن و با اين وضعيت مزاجي و گذشت 25 سال از جرم، عملي ظالمانه خوانده اند. كلارنس 23 سال در صف اعدامي ها قرار داشت كه خود نوعي مجازات سخت است.

 

عكس چند دقيقه پيش از تزريق زهر از كلارنس گرفته شده و او به علت كر و كور بودن، به درستي متوجه قضيه (اعدام) نشده و لبخند بر لب دارد!. گويا پزشك مربوط هم وضعيت مزاجي او را براي اعدام شدن مناسب نداسته بود.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2003م:خودكشي پس از نزاع با دوست دختر و يا قتل دوست پسر و دوست دختر و احيانا بستگان انان و سپس خودكشي، از آغاز قرن 21 در کشورهاي صنعتي رو به افزايش است. روانشناساني كه اين نوع خودكشي ها را بررسي كرده اند ريشه انها را در بالارفتن «در صد» زندگي مشترك بدون ازدواج مرد و زن تشخيص داده اند كه در كشورهاي صنعتي در حال گسترش است.

 

اين روانشناسان گفته اند كه چون جداشدن يكي از دو طرف در اين نوع زندگي آسان و يكدقيقه اي است طرف ديگر به خشم مي آيد و يا تحت تاثير حسادت شديد قرار مي گيرد و دست به قتل و يا خودكشي و جرائم ديگر مي زند. طلاق در ازدواخ رسمي عملي فوري نيست و در طول مراحل قضايي و وساطت مشاور خانواده خشم فرو كش مي كند. در زندگي مشترك بدون امضاي قرار داد نكاح، طرفين آزاد هستند و قيدي ميان آنان نيست و هر آن يكي از آندو مي تواند بدون ملاحظات عاطفي و عكس العمل طرف ديگر جدا شود و راه خود درپيش گيرد كه خطر قتل و خودكشي هم در آن وجود دارد.

 

عكس كه 16 ژانويه 2003 در رسانه هاي آمريكا انتشار يافته از همين دست خودكشي ها بود. اين عكس از هلي كوپتر برداشته شده است. ماجرا از اين قرار است :

 

لوئيس راجرز 24 ساله با زني در طبقه بيست و سوم اين مجتمع مسكوني در يك محله اعيان نشين شهر فيلادلفيا زندگي مي كرد و اين دو خود را دوست پسر و دختر معرفي مي كردند. روز حادثه، درپي يك مشاجره كوتاه، دوست دختر كه اجاره نامه آپارتمان به نام او بود به لوئيس دو ساعت مهلت داد تا جامه دانش را ببندد و آنجا را ترك كند و سپس از خانه بيرون رفت. راجرز آپارتمان ترك ولي دوباره به آنجا باز مي گردد و آپارتمان را به آتش مي كشد كه پليس با مشاهده دود متوجه قضيه مي شود، وارد آپارتمان مي گردد و درست لحظه اي كه لوئيس آماده پرتاب كردن خود از بالکن بود به وي مي رسد و موفق مي شود آستين او را بگيرد. همان طور كه در عكس ديده مي شود گرفتن آستين براي نجات لوئيس كافي نبود و او پس از سقو ط از ارتفاع هفتاد و چهار متري جان سپرد.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2008م:بازداشت “هوانگ گوانگ یوHuang Guangyu” میلیاردر 39 ساله چینی در نوامبر 2008 که تا چند سال پیش آه دربساط نداشت سبب طرح پرسش های متعدد در رسانه ها شده بود که در کشور چین با نظام ایدئولوژیک و حاکمیت حزب کمونیست، این فرد چگونه و از چه راهی صاحب شش میلیارد و سیصد میلیون دلار ثروت شده است. وی که قبلا کارمند بانک بود و در سال 1996 با یک همکار خود در بانک ازدواج کرده است چگونه و به ترتیب توانست یک امپراتوری توزیع وسائل خانگی داشته باشد.

 

این پرسش سخت تر از سایر پرسش ها است که این میلیاردر در کشوری که طبق قانون، هر خانواده تنها می تواند دارای یک فرزند باشد، چگونه توانسته است که سه فرزند داشته باشد؟!. مطالب رسانه ها در این زمینه در ژانویه 2009 همچنان ادامه داشت. اتهام هوانگ انتقال غیرقانونی پول، تقلب در پرداخت مالیات و دادن رشوه به مقامات دولتی بود.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2009م:«مورین داودM. Dowd» روزنامه نگار ایرلندی تبار آمریکایی در مقاله خود که هفدهم ژانویه 2009 در روزنامه های این کشور انتشار یافت از عمل “تیموتی گیتنرTim Geithner” رئیس بانک مرکزی مستقر در نیویورک که «اوباما» اورا سمت وزارت خزانه داري (دارایی و …) داده است به سختی انتقاد و از اینکه اصحاب پول و مقام تا به این حد ارزان و پست هستند که درآمد خودرا از چشم دولت پنهان و قوانین را زیر پای می گذارند ابراز تعجب کرده بود. گیتنر که قبلا علاوه بر شغل اصلی، در ساعات فراغت برای صندوق جهانی پول کارهایی انجام می داد و دستمزد می گرفت بخشی از این دستمزد را به اداره مالیات بردرآمد آمریکا گزارش نکرده بود و فرم مربوط را بدون ذکر این رقم، امضاء و ارسال کرده بود. به علاوه، یک مهاجر غیر قانونی را به عنوان کلفت (خدمتکار) خانه اش استخدام کرده بود که با این عمل قانون مهاجرت را نقض کرده بود. وی در نوامبر 2008 پس از آنکه اطمینان یافت که به عنوان وزیر خزانه داری معرفی خواهد شد به اداره مالیات بردرآمد اطلاع داد که هنگام پرکردن فرم درآمد سالانه خود مرتکب اشتباه شده که حاضر است مالیات و بهره و جریمه مربوط را که جمعا 43 هزار دلار است بپردازد!. پدر گیتنر و مادر “اوباما” قبلا در رابطه با اندونزی همکار بودند و آشنایی دو طرف به آن زمان باز می گردد و گیتنر نیز بمانند “اوباما” سالهای نوجوانی را در اندونزی و چند کشور دیگر آسیای جنوب شرقی گذرانیده است.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

2009م:نهم ژانویه 2009 در آمریکا یک گراند ژوری (هیات منصفه فدرال) بانو شیلا دیکسون Sheila Dixon شهردار شهر بزرگ بالتیمور (نه چندان بدور از واشنگتن) را مجرم شناخت و پرونده را جهت تعیین مجازات به قاضی سپرد.

 

بانو “شیلا” که در نوامبر 2007 با رای اکثریت، شهردار بالتیمور شده گفته بود که کناره گیری نخواهد کرد. وی متهم به قبول هدیه ازجمله پالتو پوست، استفاده شخصی از «گیفت کارتهای» ویژه خرید برای تنگدستان شهر و … و نیز دروغ گفتن به بازپرس درجریان تحقیق بوده است. يکم دسامبر 2009 دادگاه راي به مجرميت او داد و بانو شيلا ـ در اين زمان 56 ساله ـ نهم زانويه 2010 اعلام کناره از سمت شهردار از چهارم فوريه (يک ماه بعد) کرد. وي پيش از شهردارشدن رئيس شوراي شهر و قبل از آن عضو اين شورا بود. شيلا از مبلّغان “اوباما” در جريان مسابقه هاي انتخاباتي سال 2008 آمريکا بود.

 

 

تقویم تاریخ 28 دی + (عکس)

 

 

1941: تعرض نيروهاي انگلستان به اريتره آغاز شد.

 

1962: نيروهاي آمريكايي به جنگلهاي جنوب ويتنام از هوا مواد شيميايي پاشيدند كه طبق اعلام خودشان نوعي سم آفت نباتي بوده تا كمونيستها از آنجا خارج شوند!.

 

1962: نيروهاي آمريكايي به جنگلهاي جنوب ويتنام از هوا مواد شيميايي پاشيدند كه طبق اعلام خودشان نوعي سم آفت نباتي بوده تا كمونيستها از آنجا خارج شوند!.

 

1964: امروز (18 ژانويه 1964 = 28 دي ماه 1342) اعلام شد كه از فرداي آن روز پتروشيمي آبادان آغاز بكار خواهد كرد.

 

1966: يك روز پس از اعلام موافقت ايران و عراق به مذاكره براي حل اختلافهاي مرزي دو كشور ، كردهاي عراقي به چند شهر شمالي عراق حمله مسلحانه بردند.

 

1967: مجلس شوراي ملي قانون منع ازدواج كاركنان وزارت خارجه ايران با اتباع بيگانه را تصويب كرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان