ramazan
ramazan

تقویم تاریخ روز 3 تیر

مجموعه : تقویم تاریخ
تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

 

1276ش:از سوم تيرماه 1276 (24 ژوئن 1907 ) صدها روحاني و طلبه به هدايت شيخ فضل الله نوري در شهر ري اجتماع و به مشروطه شدن (پارلماني شدن) حكومت ايران اعتراض و خواهان حكومت مشروعه (اسلامي) شدند و بناي نوشتن نامه و ارسال تلگرام برضد مشروطيت به شهرهاي مختلف ايران و روحانيون اين شهرها را گذاشتند.

در همين روز به اشاره مجتهد شهر زنجان به ساختمان فرمانداري اين شهر هجوم برده شد كه ضمن آن باقرخان سعد الدوله فرماندار وقت جان خود را از دست داد.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

1297ش:زد و خورد افراد مسلح «جنبش جنگل» در گيلان با نيروهاي اعزامي انگلستان كه قصد داشتند بلشويكهايي را كه به شمال ايران وارد شده بودند سركوب كنند از سوم تير ماه 1297 (ژوئن 1918) آغاز شد.

نيروهاي انگليسي كه طبق قرار داد تقسيم ايران (قرارداد سن پترزبورگ)، در وطن ما مستقر شده بودند ماموريت داشتند كه پس از سركوب اين بلشويكها، به قفقاز بروند و به كمك مخالفان مسلح كمونيسم و حکومت انقلاب بلشويکي روسيه (معروف به سفيدها) بشتابند.

 

1287ش:سوم تيرماه سال 1287 (24 ژوئن 1908)، و يك روز پس از به توپ بسته شدن ساختمان مجلس در ميدان بهارستان و دستگيري برخي نمايندگان پارلمان و اصحاب نشريات و انتقال آنان به باغ شاه (پادگان حرّ) كه محمد علي شاه قاجار به آنجا نقل مكان كرده بود، در تهران خبر مربوط به اعدام ميرزا جهانگيرخان شيرازي ناشر صور اسرافيل، همچنین ملك المتكلمين و سلطان العلماي خراساني از دست اندركاران نشريات ديگر به گوش رسيد كه در ميان بازداشت شدگان بودند و در باغ شاه اعدام شده بودند. پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوم تيرماه 1287، در تهران حکومت نظامي و منع رفت و آمد شبانه برقرار شده بود.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

1338ش:سوم تير ماه 1338 شاه وقت (پهلوي دوم) در يك مصاحبه مطبوعاتي كه بازتاب جهاني داشت در باره بحرين گفت: بحرين مال ما و متعلق به ما است. وي اضافه كرده بود: … ولي شيخ آنجا با بستن قراردادهايي با دولتهاي مشخص كار را بر ما دشوار ساخته است، زيرا كه اين دولتها در قبال بحرين تعهداتي سپرده اند و ….

همين شاه ده سال بعد (180 درجه) تغيير کلام داد و در مصاحبه اي درجريان سفر هند، ناگهان با استقلال بحرين موافقت کرد که قانونا چنين اختياري را نداشت!. اين كار شاه كه نوعي موافقت با تجزيه کشور تلقي شده است يكي از ايرادهاي وارده به او بود. رسیدگی به این ايراد اینک (پس از مرگ شاه در قاهره در تابستان سال 1359) در دست قاضی «تاریخ» است.

 

1356م:سوم تيرماه 1356 هجري خورشيدي (24 ژوئن 1977) تهران شاهد يك رشته تظاهرات عمدتا دانشجوئي بر ضد برخي از سياستهاي شاه و نيز گسترش فساد اداري و رواج پارتي بازي و خروج صدها ميليون ارز دلاري هفت تومان از كشور بود. باوجود مداخله پليس و ساواك، اين تظاهرات به صورت پراكنده تا سه روز بعد هم ادامه داشت.

 

1978م:ژوئن 1978 (تيرماه 1357 و در جريان انقلاب) انتشار ترجمه گزارشهاي مربوط به كلاهبرداري هاي يك زن ايراني از جواهر فروشي ها و بانكها در انگلستان كه اعتياد به قمار كردن داشت از رسانه هاي لندن در روزنامه هاي تهران همراه با چاپ عكس او سبب خشم برخي از هموطنان و اعتراض آنان و تشديد فعاليت هاي انقلابي شده بود.

 

1384ش:سوم تيرماه 1384 دور دوم انتخابات رياست جمهوري ايران انجام شد. كل آراء ريخته شده به صندوقها، 27 ميليون و 959 هزار اعلام شده بود. اين نخستين انتخابات رياست جمهور در ايران بود كه به دور دوم راه يافته بود. در دور دوم، هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس تشخيص مصلحت نظام و محمود احمدي نژاد شهردار تهران با هم رقابت مي كردند. در دور نخست راي گيري ـ هاشمي رفسنجاني با شش ميليون و 159 هزار راي، اول و احمدي نژاد با پنج ميليون و 710 هزار راي (449 هزار راي كمتر) دوم شده بود. نتايج راي گيري دور دوم، چهارم تيرماه 1384 (روز بعد) اعلام شد كه برنده انتخابات احمدي نژاد بود (جزئيات در مطالب چهارم تيرماه اين سايت آمده است).

 

1332ش:در واشنگتن اعلام شد که که مديريت سازمان هاي اطلاعاتي آمريکا تصميم گرفته است که اسناد محرمانه «سيا» و عمدتا مربوط به دهه هاي 1950، 1960، و 1970 اين سازمان را از طبقه بندی خارج و در آرشيو ملي جهت مطالعه محققان قرار دهد. اگر اين تصميم عملي شود قاعدتا اسناد مربوط به براندازي 28 امرداد 1332 ايران (کودتای اوت 1853 برضد دولت مصدق) هم باید علني شوند و …. مورخان نوشته اند که آمریکا و انگلستان با کمک ایادی داخلی خود کودتای 28 مرداد تهران صورت دادند.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

656م:خلافت علي (ع) مطابق تقويم ميلادي 24 ژوئن سال 656 (سوم تيرماه ـ در آن زمان ماه ذيحجه) آغاز شد.

هفت روز پس از قتل عثمان، مسلمين با علي (ع) بيعت كردند. عثمان 17 ژوئن در خانه اش در مدينه كشته شده بود. خانه عثمان از هفته ها پيش از مرگ وي و به روايتي چهل روز در محاصره ناراضيان از حكومت بود كه از بين النهرين، مصر و ساير بلاد اسلامي به مدينه رفته بودند و گروهي از همين ناراضيان هفدهم ژوئن به خانه هجوم بردند و عثمان را با ضربات متعدد كشتند.

بسياري از مسلمانان به خاطر اين كه عثمان مناصب را به افراد عشيره و اقوام خود از بني اميه مي داد و بيت المال را ميان ايشان قسمت مي كرد و آنان به پشتگرمي عثمان، ظلم و جور مي كردند و فساد همه جا را فرا گرفته بود از او ناراضي و روي گردان شده بودند.

گروهي از ناراضيان يك سال پيش از رفتن به حجاز و محاصره خانه عثمان، به علي (ع) شكايت برده بودند، ولي نصايح وي در عثمان موثر واقع نشده بود. عثمان هنگام مرگ 82 ساله بود.

جنگ جمل در همين سال (9 دسامبر سال 656 ميلادي)، پنج ماه و 15 روز پس از آغاز خلافت علي (ع) روي داد.

 

1535م:روز 24 ژوئن سال 1535، كشور تونس واقع در شمال افريقا بارديگر به دست اروپائيان افتاد و شارل پنجم آن را متصرف شد.

تونس در عهد باستان از متصرفات امپراتوري روم بود. در جريان گسترش اسلام، تونس در قلمرو حکومت اسلامي قرار گرفت.

 

1922م:«والتر راتنائو Walter Rathenau » وزير امورخارجه آلمان پس از جنگ جهاني اول، كه از يهوديان اين كشور بود پس از انعقاد يك قرارداد با مسكو و اعلام اين كه آلمان بايد به تعهداتي كه طبق قرارداد هاي ورساي به گردن گرفته عمل كند 24 ژوئن 1922 به دست دو افسر ناسيوناليست آلماني ترور شد.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

2004م:48 دانشمند آمريكايي برنده جايزه نوبل در اعلاميه اي كه در ژوئن 2004 به رسانه هاي اين كشور داده بودند تاكيد كرده بودند كه در انتخابات نوامبر( 2004) به جورج بوش راي نخواهند داد. آنان نوشته بودند كه بوش توجه كافي به دانش و دانشمند ندارد و تجديد انتخاب او به زيان دانش است كه نبايد از پيشرفت باز ايستد.

 

2004م:کاريکاتور سياسي زير در صفحه مقالات شماره 22 ژوئن 2004 برخي از روزنامه هاي آمريکا اتشار يافته يافته بود که هدف از ترسيم آن نشان دادن وابستگي عميق جورج بوش به معاونش ديک چني بوده است. در ژوئن 2007 گزارش هاي رسانه ها درباره اسناد محرمانه کاخ سفيد نشان مي دهد که کنترل کاخ در پشت پرده در دست چني است. در کاريکاتور زير، بوش که همانند يک کودک در آغوش چني نشسته است، او را عمو ديک خطاب مي کند و از دست سازمانهاي اطلاعاتي آمريکا نزد او مي نالد و چني در پاسخ مي گويد که پس از انتخابات (نوامبر) همه را اخراج مي کنيم.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

2004م:اين کشتي فضايي 21 ژوئن 2004 توسط يک هواپيماي ويژه از صحراي موهاوي در ايالت کاليفرنيا ( آمريکا ) به ارتفاع 17 کيلومتري از سطح زمين برده شد و از اين ارتفاع با روشن کردن موشک از هواپيماي حامل جدا شد و مستقلا از جو زمين ( هوي سايد ) خارج شد و پس از رسيدن به ارتفاع صد کيلومتري در فضا به زمين باز گشت و به صورتي که در عکس ديده مي شود در نقطه معين در موهاوي بر زمين نشست. اين نخستين فضاپيماي غير دولتي جهان بشمار مي رود که سازنده آن در نظر دارد پس از تکميل از آن به صورت هواپيماي فضايي براي انتقال مسافر از نقطه اي در سطح زمين به نقطه ديگر و يا گردش در فضا استفاده کند. با اين وسيله، پرواز از نيويورک تا توکيو به 30 دقيقه کاهش خواهد يافت.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

2007م:بيستم ژوئن2007 شبكه هاي تلويزيوني آمريكا ضمن پخش عكسهايي كه تعدادي از آنها در زير به صورت يكپارچه آمده اند گزارش كردند كه نظاميان آمريكايي در جريان گشت و تجسس در بغداد، در محله الفجر واقع در شمال پايتخت عراق، به يك ساختمان به ظاهر سالم دولتي نزديك شدند كه تابلو پرورشگاه يتيمان بر آن نصب شده بود. اين نظاميان، طبق معمول از پنجره ساختمان به داخل آن نگاه انداختند و چون به آنچه را كه ديده بودند ظنين شدند از دوربين چشمي استفاده كردند و در يك اطاق شماري كودك برهنه را كه به تختخوابهاي بچگانه بسته شده و بركف اطاق افتاده بودند مشاهده كردند. در اطراف كودكان كه فقط پوست و استخوان بودند فضولات انساني مشاهده شد. اين نظاميان به تصوّر اين كه اين كودكان، اجساد مردگان هستند وارد ساختمان شدند و 24 كودك را در اطاقها به همان صورت يافتند كه همه آنها زنده بودند ولي گرسنه و بدون دلسوز.

 

تقویم تاریخ روز 3 تیر

 

1314: اسكاتلندي ها در پي پيروزي برانگليسي ها در جنگ Bannock burn از اينگلند جدا شدند و اعلام استقلال كردند.

1509: هنري هشتم که ازدواجهاي مکرر او معروف است پادشاه انگلستان شد.

1597: نخستين گروه دريايي هلند به جزيره جاوه (دراندونزي امروز) رسيد. با اين سفر مقدمه استعمار جزاير اندونزي توسط هلندي ها آغاز شد كه تا دهه 1940 ادامه يافت. اين جزاير در زمان ورود هلندي ها از تمدن و فرهنگ كامل برخوردار و داراي حكومت و نظم و نظام بودند، تنها توپ و تفنگ نداشتند. بازرگانان عرب دسته اي از اين جزاير را جزاير ملوك مي خواندند. هلندي ها پس از استعمار، اين جزاير را «هند هلند!» ناميدند.

1793: در پاريس اعلام شد قانون اساسي فرانسه كه نظام آن كشور را جمهوري اعلام داشته براي اجرا آماده است.

1812: ارتش ناپلئون در اين روز از رود نيمنNeman گذشت و حمله به روسيه را آغاز كرد. هيتلر نيز در ژوئن 1941 (همان ماه) همين اشتباه را مرتكب شد و به قلمرو دولت مسكو حمله نظامي برد. اين دو حمله آغاز پايان كار هر دو ـ ناپلئون و هيتلر ـ بود. اگر هيتلر فرصت خواندن تاريخ را كرده بود مرتكب اين اشتباه نمي شد و تاريخ جهان مسير ديگري را مي پيمود.

1894: كميته بين المللي بازيهاي المپيك(I.O.C) تصميم گرفت كه اين مسابقات پهلواني جهاني هر چهار سال يكبار برگذار در يك كشور جهان (طبق راي اكثريت اعضاي كميته) برگذار شود.

1916: در جريان جنگ جهاني اول، از چنين روزي نبرد خونين و خندقي «سم Somme » در خاك فرانسه آغاز شد. در جريان همين نبرد بود كه براي نخستين بار در طول تاريخ، تانك به عنوان يك جنگ افزار بكار رفت.

1926: از اين روز در سال 1305 هجري خورشيدي اعتراض نظاميان در دو پادگان مراوتپه و سلماس در خراسان و آذربايجان از عقب افتادن جيره و مواجبشان از اين روز آغاز شد و مسئله ساز گرديد.

1932: با انجام يک کودتاي نظامي در سيام (تايلند) سلطنت در اين کشور مشروطه و حکومت، دمکراتيک شد.

1932: نتيجه نهايي كودتاي نظامي تايلند كه در اين روز روي داد تبديل نظام اين كشور به مشروطه (دمكراسي) و كاهش اختيارات پادشاه بود.

1948: محاصره برلن غربي توسط نيروهاي شوروي و قطع راههاي زميني به اين شهر اشغال شده آغاز گرديد كه به تشديد جنگ سرد انجاميد.

1957: ديوان عالي آمريكا ضمن رسيدگي به يك پرونده قضايي، ادعاي شاكي آن را كه گفته بود تصوير مستهجن نشان دادن و كارهايي از اين دست (Obscenity) جزيي از آزادي بيان است رد كرد و راي داد كه اصلاحيه اول قانون اساسي آمريكا (بيل آو رايتز) آزادي اين كارها را تضمين نكرده است. اين راي از آن پس لازم الرعايه شده است.

1983: دولت سوريه ورود ياسر عرفات را به اين كشور ممنوع كرد.

2005: حاخام «يديدا شوفط» روحاني ارشد يهوديان ايراني سراسر جهان در 97 سالگي درگذشت. وي در 14 نوامبر 1908 در شهر كاشان به دنيا آمده بود. روحانيت كليميان از 12 نسل پيش از آن در اين خانواده ايراني تداوم داشت.

2007: بانك مركزي ايران نرخ تورم در وطن ما را


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان