ramazan
ramazan

لولو بو بزغاله یادتان رفت!!!؟

مجموعه : اخبار
لولو بو بزغاله یادتان رفت!!!؟

 

در جلسه غیرعلنی پنج نماینده بر حسب قرعه‌کشی حرف می‌زنند، یکی موافق و دیگری مخالف. حرف‌ها که تمام می‌شود، علی لاریجانی در فرازهایی از سخنانش با نمایندگان اتمام حجت می‌کند.

 

نه حمید رسایی روی صندلی‌اش می‌نشیند و نه روح‌الله حسینیان. آرام‌وقرار ندارند، ماجرای نامه اعتراض به سخنان رییس‌جمهوری از همان شب گذشته کلید خورده و از ابتدای جلسه علنی، کاغذی سفیدرنگ، دست‌به‌دست بین نمایندگان می‌چرخد. مثل همیشه رسایی و حسینیان و کریمی‌قدوسی پای کارند و امضاها در نهایت به 210 می‌رسد. خواسته نمایندگان این است که در جلسه‌ای غیرعلنی سخنان اخیر رییس‌جمهوری بررسی شود.
 
«حجت‌الاسلام ابوترابی‌فر» همان ابتدای جلسه علنی صبح دیروز به سخنان روز گذشته حسن روحانی واکنش نشان داد تا آبی‌برآتش منتقدان دولت ریخته باشد و بتواند دستور جلسه را مطابق برنامه دنبال کند اما ولوله‌ای میان «پایداری‌»های مجلس به‌پاشده و به این سادگی‏‌ها نمی‌شود آرامشان کرد.

 

حرف‌های روز گذشته رییس‌جمهوری و ادبیاتی که اغلب کمتر بر زبان حسن روحانی جاری شده، حالا «جبهه پایداری»‌های «بهارستان» را به‌جوش آورده و هیچ گوش‌شان بدهکار برنامه و روال عادی صحن نیست. گویی که اسپندی‌برآتشند.

 

اسامی به ناطقان که می‌رسد، علی لاریجانی هم وارد صحن می‌شود و کمی بعد جلسه غیرعلنی می‌شود. جلسه غیرعلنی که دقایقی بعد، نمایندگان، بخش‌هایی از آن‌را برای خبرنگاران روایت می‌کنند. روح‌الله حسینیان نخستین نماینده‌ای است که برای ایراد نطق پشت تریبون می‌رود. دست‌هایش مدام روی هواست و لحن صدایش عصبانی. حرف‌هایش در جلسه غیرعلنی که تمام می‌شود، خودش را به میان خبرنگاران می‌رساند.

احمدی‌نژاد این همه زشت‌وکریه حرف نمی‌زد
 لبخندی از سر عصبانیت روی لب دارد و هنوز دستگاه ضبط خبرنگاران روشن نشده، خودش بی‌سوال شروع می‌کند: «180 نماینده نامه امضا کرده‌اند تا در یک جلسه غیرعلنی درباره سخنان اخیر رییس‌جمهوری حرف بزنیم.

 

سخنان روحانی درباره منتقدان، بی‌ادبی به نخبگان است. دولت پیر نمی‌تواند تکان بخورد و این موضوع باعث می‌شود که نتواند از نیروهای اقتصادی بهره کافی را ببرد.»نخستین پرسش «شرق» این است که «پس چرا در برابر انواع توهین‌های محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته سکوت کردید؟» به چهره خبرنگار هم نگاه نمی‌کند و می‌گوید، «سوال بعدی» خبرنگاران اصرار دارند که همان سوال را جواب بدهد و او هم می‌گوید: «احمدی‌نژاد هیچ‌وقت این همه زشت‌وکریه حرف نمی‌زد.»البته گویا، حافظه تاریخی روح الله حسینیان، یاری‌اش نمی‌دهد اما اغلب نمایندگان مجلس؛ لحظه‌لحظه و کلمه‌کلمه ادبیات آمیخته‌به‌توهین رییس دولت پیشین درقبال پارلمان را از یاد نبرده‌اند.

به‌خاطر مفاسد دولت احمدی‌نژاد باید سرتان را از شرم پایین بیندازید
حامد قادرمرزی اما می‌گوید: «احمدی‌نژاد روز روشن میلیون‌ها ایرانی را «خس‌وخاشاک» نامید و صدا از هیچ اصولگرایی برنخاست که این چه ادبیاتی است. اگر همه این حرف‌ها سیاسی کاری نباشد، چرا روح الله حسینیان و دوستان ایشان در تمام این سال‌ها در برابر انواع حق‌کشی‌ها و حیف‌ومیل‌ها سکوت کردند. حالا دوره افتاده‌اند که ببینند کی حسن روحانی کاسه صبرش لبریز می‌شود و ادبیاتش از مدار اعتدال به غیراعتدال می‌چرخد؟ آن‌موقع اگر ما می‌گفتیم بالای چشم احمدی‌نژاد ابرو است، به ما می‌گفتند ضد انقلاب.

 

حالا چه‌شده که‌گیردادن به روحانی، دوستداری انقلاب معنا می‌شود. مردم نان شب ندارند، بخورند و رییس‌جمهوری به آب‌وآتش می‌زند و عده‌ای همه کاروزندگی‌شان شده نقد دولت. بیایید بروید منطقه کردستان تا ببینید مردم چگونه برای تامین حداقل معیشت دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این بود معنای عدالت هشت‌سال حضور شماها در قدرت.

 

الان به جای آنکه سرشان را از خجالت پایین بیندازند، صدایشان را در مجلس بالا برده‌اند.»قسیم عثمانی، نماینده بوکان هم می‌گوید: «اگر با آن کسی که گفت خس‌وخاشاک برخورد می‌شد، امروز این اتفاق نمی‌افتاد.» اما احمد توکلی از دست روحانی گله دارد: «این روزها زیاد عصبانی می‌شوید. آیا هرکس مخالف بود بزدل است و هرکس مخالف نبود، شیردل انقلابی؟» البته جواد هروی، نماینده قائنات هم جمله دیگری از احمدی‌نژاد را یادآوری می‌کند؛ جمله‌ای مربوط به جلسه علنی 24 اسفند سال 90؛ زمانی که رییس دولت میهمان مجلس بود و خطاب به نمایندگان می‌گفت: «شب عید است؛ می‌خواهیم با هم صفا کنیم. اگر کسی نمره‌ای کمتر از 20 بدهد بی‌انصاف، بی‌معرفت و نامرد است.» هروی تاکید دارد که چگونه رییس دولت پیش این‌همه سطح مجلس و نماینده را پایین آورده و همه سکوت اختیار کردند.

«لولو» و «بزغاله» یادتان رفت؟
قادرمرزی هم به «شرق» می‌گوید: «آقای حسینیان اگر عبارات آقای احمدی‌نژاد یادشان رفته می‌توانند همه آنها را در اینترنت پیدا کنند، مردم این حرف‌ها یادشان نرفته و نمی‌رود. از «اون ممه رو لولو برده» گرفته تا «زدن شاسی برای گرفتن مدرک» و استهزای نمایندگان در صحن و جمله عجیب «آب را بریزید همان جایی که می‌سوزد» یا «آن صهیونیست‌های احمق آدم اجیر کرده‌اند که مرا بکشند.» این واژگان نه در شأن رییس‌جمهوری بود و نه در شأن ایران.

 

در سال‌های گذشته مدام از این نوع ادبیات تولید می‌شد و همین‌ها سکوت کرده بودند، چه شد که به‌یکباره صدایشان در حوزه ادب بلند شده است.»البته علی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار هم به بخش دیگری از سخنان توهین‌آمیز احمدی‌نژاد اشاره دارد و سکوت منتقدان امروز رییس‌جمهوری نسبت به حرف‌های آن روز رییس دولت: «احمدی‌نژاد یک‌بار در جمع خانواده شهدای خراسان‌جنوبی گفته بود بعضی‌ها قیافه روشنفکری می‌گیرند اما به اندازه بزغاله هم از دنیا فهم و شعور ندارند. خب دوستان اصولگرای ما بفرمایید که آیا این ادبیات هم، ارزش غیرعلنی‌شدن جلسه مجلس را نداشت یا دست‌کم واکنشی درخور توجه. مردم، هم حافظه تاریخی خوبی دارند و هم دلایل بودونبود برخی واکنش‌ها یادشان نمی‌رود.»

احمدی‌نژاد این‌همه توهین کرد و کک‌شان هم نگزید
علیرضا محجوب جلسه غیرعلنی را ترک کرده و می‌گوید: «این جلسه چرا اصلا باید غیرعلنی شود، مگر خبرنگاران نامحرمند یا آقایان نگران ادبیات‌شان هستند. باید فضای انتقاد برای همگان فراهم شود. رییس دولت سابق بارها به ساحت مجلس توهین کرد و آقایان ککشان نگزید، نمی‌دانم زمانی‌که رییس دولت گذشته ضبط ‌صوت و نوار در مجلس پخش کرد و 17هزارمیلیارد خسارت روی دست دولت گذاشت، چرا هیچ صدایی از هیچ‌کس بلند نشد.

 

منتقدان امروز، سخنان روحانی، آن روزها کجا بودند، البته ما به حرف‌های روحانی هم نقد داریم اما باید دید دلیل اصلی این حرف‌ها چه بوده، آیا کارشکنی‌هایی در کار است؟» محمدرضا تابش هم از پوشش رسانه‌ای سخنان اخیر روحانی گله دارد و معتقد است برخی آگاهانه می‌خواهند جریان‌سازی کرده و روی این موضوع موج‌سواری کنند: «رادیو و تلویزیون هم در این مساله بد عمل کرد و پوشش برنامه مناسب نبود.»

واکنش به کارشکنی پشت‌پرده
اما حسینیان، روحانی را با «شاه» مقایسه می‌کند و حتی به نحوه برخورد شاه با مخالفان، امتیاز بیشتری می‌دهد: «حتی شاه زمانی که با مخالفان صحبت می‌کرد به آنها می‌گفت بروید پاسپورتتان را بگیرید و به خارج از کشور بروید، نه جهنم. ادبیات رییس‌جمهور دیکتاتورمآبانه است.»البته عابد فتاحی به «شرق» می‌گوید: «حرف‌های حسن روحانی نگرانم کرد. ما نمی‌دانیم پشت‌پرده چه می‌گذرد، شاید برخی به دنبال کارشکنی جدی در پرونده و مسایل مذاکره‌اند.

 

معلوم است ما هم از این ادبیات دلخور می‌شویم اما اولین سوال من این است که ما داریم به کجا می‌رویم و چه میزان فشار روی روحانی و کابینه است که او این‌طور از کوره در رفته است.»جواد هروی هم از جمله نمایندگانی است که در جلسه غیرعلنی دیروز حرف‌هایی زده و تندروی در نقد دولت را محکوم کرده است. هروی در سخنانش تاکید داشته که «باید کارنامه یک‌سال گذشته دولت را ببینیم، نه یک سخنرانی. نباید ماجرا را خیلی شلوغ کنیم، مشکلات مردم ما حالا به جهنم و بهشت رفتن نیست، مشکل امروز مردم ایران معیشت و انتظارشان از نماینده‌ها در حال حاضر همراهی با دولت است نه مواجهه مدام با برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها.»

آب پاکی علی لاریجانی روی دست نمایندگان
در جلسه غیرعلنی پنج نماینده بر حسب قرعه‌کشی حرف می‌زنند، یکی موافق و دیگری مخالف. حرف‌ها که تمام می‌شود، علی لاریجانی در فرازهایی از سخنانش با نمایندگان اتمام حجت می‌کند. او هم به سخنان روز گذشته روحانی درباره منتقدان هسته‌ای نقد دارد اما معتقد است که وضعیت کشور آنقدر حساس است که نباید فرصتی از دست رود. او اشاره‌هایی کوتاه هم به مسایل مطرح در «شورایعالی امنیت ملی» دارد، اینکه مسایل عراق و داعش موضوع روز نشست شورایعالی امنیت است و اوضاع اقتصادی کماکان برای کشور دغدغه اصلی است.

 

توصیه‌اش این است که نمایندگان، دشمن شادکن نباشند و از کنار برخی مسایل در این سطح بگذرند. چراکه آنقدر مسایل با اولویت در کشور هست که نوبت به طرح این مسایل نمی‌رسد. 

 

یکی از نمایندگانی که می‌خواهد نامی از او به میان نیاید به «شرق» می‌گوید: «لاریجانی به صراحت به نمایندگان گفت که من نه موافق طرح موضوع ساپورت بودم و نه وازکتومی و توبکتومی. چراکه طرح این مسایل به این شکل نه به نفع مردم است و نه به نفع مجلس. همه این اخبار منعکس می‌شود، این در حالی است که مردم ما در گوشه و کنار ایران غم نان دارند و آب. بهتر است که نمایندگان با جدیت بیشتری مسایل اقتصادی را دنبال کرده و تا سر حد امکان در همراهی دولت بکوشند.»
اخبار سیاسی – سلام نو

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان