ramazan
ramazan

باورنکردنی ترین روش های ترک اعتیاد

باورنکردنی ترین روش های ترک اعتیاد

 

گروهی از متخصصان در تحقیقات خود برای ترک دادن معتدانی که از سرنگ استفاده می کنند، روش نوینی را ابداع کرده اند که به آن «انقراض» می گویند. در این روش فرد معتاد هیچ وقت سرنگ و تزریق را از نزدیک نمی بیند بلکه تصویر آن را مشاهده می کند.

 

باورش سخت است اما شوک الکتریکی، کتک خوردن، سوراخ کردن مغز و چندین راه عجیب و غریب دیگر همگی پیشنهادهایی است که متخصصان و پزشکان به بیماران خود داده اند تا آنها از شر یک اعتیاد سخت رها شوند. در این میان، گاهی اوقات این راه حل ها نتیجه ای مثبت داشته و بعضی وقت ها هم آنقدر خطرناک بوده که مرگ فرد را به دنبال داشته است.

سوراخ کردن مغز معتاد
سال 2002 پزشکان روسی برای درمان اعتیاد به هروئین، روش عجیبی را در پیش گرفتند که نامش جراحی «لوبوتومی» بود. آنها روی دو قسمت جمعه سوراخ کوچکی ایجاد می کردند و یک میلی متر از بافت مغز را برمی داشتند. بین سال های 1999 تا 2002 پزشکان این جراحی را روی 325 نفر انجام دادند.

اگرچه نتایج جراحی موفقیت آمیز بود اما عوارض جانبی مانند سردرد و جنون به همراه داشت. طولی نکشید که انجام جراحی لوبوتومی در روسیه ممنوع شد اما همچنان در چین ادامه داشت تا اینکه سال 2004 لوبوتومی در چین هم ممنوع شد.

قاتل اجاره ای مجازی
آقای فنگ همیشه برای پسر 23 ساله اش نگران بود زیرا او به بازی های رایانه ای اعتیاد شدید داشت. زیائو به جای اینکه به دنبال شغل مناسبی بگردد همه عمرش را صرف بازی های آنلاین رایانه ای می کرد.

فنگ که از اعتیاد پسرش به ستوه آمده بود، تصمیم گرفت یک قاتل رایانه ای اجیر کند تا در هنگام بازی پسرش را بکشد و او از بازی کردن دست بردارد. فنگ امیدوار بود که ترور مجازی زیائو کارساز باشد اما طولی نکشید که زیائو به نقشه ای که پدرش برای او کشیده بود پی برد.

او پس از مشاجره فراوان به پدرش گفت که چون هنوز شغل دلخواهش را پیدا نکرده به بازی کردن ادامه می دهد و به هیچ عنوان اعتیاد ندارد. از آن موقع به بعد اجیر کردن قاتلان اجاره ای مجازی، یکی از کارآمدترین راه حل ها برای ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای شناخته شد.

رفتن به کما
در طول دهه 60 و 70، بیمارستان «چلمسفورد» در استرالیا، برای ترک اعتیاد، «خواب درمانی» را پیشنهاد کرد. بیماران معتاد، بیماران شیزوفرنی، آنورکسیا و هر بیمار دیگری می توانست به این کلینیک برود و با روشی ویژه تحت درمان قرار بگیرد.

به عقیده دکتر هری بالی، پزشکی که مسئولیت این برنامه درمانی را برعهده داشت، خوابیدن بهترین راه درمان انواع اعتیادها بود؛ البته به شرط اینکه فرد به مدت طولانی، مثلا دو هفته بخوابد. به عقیده این پزشک، در این مدت طولانی، ذهن بیمار رفتار غلط را از یاد می برد و پس از چندین روز که بیمار بیدار شد، آماده آغاز یک زندگی جدید می شد.
متاسفانه این برنامه درمانی به افراد بسیاری صدمه وارد کرد. در طول 17 سال اجرای طرح خواب درمانی، بین 20 تا 80 نفر جان خود را از دست دادند زیرا دکتر بالی برای خواباندن بیماران از مقدار زیادی ماده بیهوشی استفاده می کرد.

همچنین در زمان خوابیدن، نرمش های ماهیچه ای به بیماران داده نمی شد و بسیاری از بیمارانی که از خواب درمانی نجات پیدا کرده بودند؛ دست به خودکشی زدند.  مرگ و میرها ادامه داشت تا اینکه بسیاری از پزشکان بیمارستان به چنین کاری اعتراض کرده و اعلام کردند که اگر بالی دست از درمان نادرست خود نکشد کار نخواهند کرد. به این ترتیب خواب درمانی کشنده در سال 1979 متوقف شد و پس از اینکه تحقیقات نشان داد بالی گناهکار است، او دست به خودکشی زد.

تتریس درمانگر
سال 1984 بازی «تتریس» تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازی های جهان شد. جالب اینجاست که «جسیکا اسکور کابراون» دانشجوی دکترای دانشگاه پلیماوس بر این عقیده بود که بازی تتریس می تواند به افرادی که سیگاری بودند یا به الکل اعتیاد داشتند و یا بیش از حد غذا می خوردند کمک کند تا کمتر به سراغ اعتیادشان بروند.

بنا بر تحقیق جسیکا، به عنوان مثال وقتی که یک فرد سیگاری تمایل به سیگار کشیدن پیدا می کند، تصویر سیگار را در ذهن خود مجسم می کند و به اینکه سیگار کشیدن برای او چقدر لذت دارد فکر می کند؛ به همین دلیل است که هر چقدر هم که فرد بخواهد مقاومت کند، احتمال موفقیت او کم است.
اسکور کابراون و همکارانش بر این عقیده اند اگر چیزی بتواند بین این تصویرسازی ذهن وقفه ایجاد کند، آنگاه فرد می تواند بر میل ناخواسته خود غلبه کند. آنها می گویند که سه دقیقه بازی کردن تتریس در روز، به ترک سیگار فرد کمک بسیاری می کند.

برای آزمایش این تئوری، اسکورکا از گروهی خواست تا با او همکاری کنند. شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که بازی می کردند و گروهی که بیکار می نشستند. از شرکت کنندگان در این آزمایش خواسته شد تا هر یک به مدت سه دقیقه شروع به بازی تتریس کنند.
از بین شرکت کنندگان، نیمی از آنها محل را ترک کردند و نیمی دیگر تا انتهای بازی پیش رفتند. وقتی سه دقیقه تمام شد، اسکورکا شروع به پرسیدن سوال هایی از شرکت کنندگان در آزمایش کرد و به این نتیجه رسید افرادی که تتریس بازی می کردند تا 24 درصد میل به سیگار کشیدنشان کم شد.

دنیای واقعی مجازی
تصور کنید که شما بیماری هستید که اعتیاد دارید، وارد جایی می شوید و به شما پیشنهاد مصرف مواد مخدر می شود. در این موقع ممکن است اراده شما سست شود… نگران نباشید چرا که همه این ماجراها بخشی از درمان شماست. شما در «دنیای مجازی واقعی» هستید و درمانگر شما را مرحله به مرحله راهنمایی خواهد کرد.

دانشمندان امیدوارند که روش های درمان را با استفاده از دنیای مجازی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک کنند. با استفاده از تکنولوژی، بیمارانی که در پی درمان هستند در دنیای مجازی، در معرض چیزی که به آن اعتیاد دارند قرار داده می شود. سپس فردی که مراقب بیمار است به او هشدار می دهد که باید بر این میل شیطانی غلبه کند. به این ترتیب نه تنها خطری فرد معتاد را تهدید نمی کند بلکه با قرار گرفتن در موقعیت واقعی – اما به صورت مجازی – می تواند به خوبی خود را مورد آزمایش قرار دهد.
در هر مرحله وقتی فرد بر میل خود غلبه می کند صدایی شبیه زنگ تلفن به گوش می رسد تا بیمار متوجه پیروزی خود شود و حس خوشایندی داشته باشد. به این ترتیب او اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه مسیر پیدا خواهد کرد.

ضربه پاولوف
«رابرت آرموریسم» و «دانیل مک داف» دو دانشجوی دکترا بودند که به جای اینکه بیشتر وقت خود را برای درس خواندن و تحقیقات صرف کنند، وقتشان را پای یارانه می گذراندند. بالاخره هم اعتیاد آنها به استفاده از رایانه به حدی رسید که موریس یک ترم مشروط شد. در چنین شرایطی این دو دوست تصمیم گرفتند سیستمی اختراع کنند که به همه معتادان استفاده از رایانه کمک کند؛ آنها نام اختراع خود را «ضربه پاولوف» گذاشتند.
با نصب این سیستم بر روی رایانه، هر گاه که موریس و مک داف بیش از حد مجاز، پای رایانه وقت گذرانی می کردند، شوک الکتریکی ناخوشایندی به آنها وارد می شد.
طریقه کار دستگاه هم به این صورت بود که رایانه ای که این دو دانشجو با آن کار می کردند بعد از مدت زمان مشخصی از طریق دو نواری که روی صفحه کلید نصب شده بود شوک الکتریکی به آنها وارد می کرد.

کتک زدن تا درمان
دکتر «جرمان پیلیپنکو» و «پروفسور مارینا چاخروف» دو روانشناس اهل صربستان هستند. آنها عقیده دارند که با کتک زدن، می توان بیماران معتاد را درمان کرد. آنها در صربستان صاحب کلینیکی هستند که از روش عجیبی برای ترک اعتیاد استفاده می کند.

افرادی که اعتیادهای گوناگون دارند بعد از مراجعه به این کلینیک می بایست روی تخت جراحی دراز بکشند و 60 بار کتک بخورند. هر چند چنین روشی از نظر بسیاری خنده دار به نظر می رسد اما پروفسور مارینا ادعا می کند که خیلی ها از این طریق درمان شده اند.
او می گوید کتک زدن باعث می شود تا هورمون خوشحالی یعنی اندروفین در بدن ترشح شود. این ماده به بیمار کمک می کند تا احساس راحتی و شوق بیشتری داشته باشد و بتواند با اضطراب، راحت تر مقابله کند. افرادی که برای درمان به این کلینیک می روند در ابتدا مورد آزمایش قرار می گیرند تا مقاومت بدن آنها مشخص شود.

روش انقراض
گروهی از متخصصان در تحقیقات خود برای ترک دادن معتدانی که از سرنگ استفاده می کنند، روش نوینی را ابداع کرده اند که به آن «انقراض» می گویند. در این روش فرد معتاد هیچ وقت سرنگ و تزریق را از نزدیک نمی بیند بلکه تصویر آن را مشاهده می کند. البته گاهی اوقات روش انقراض به تنهایی برای درمان اعتیاد فرد کافی نیست اما با اینحال گفته می شود اگر دانشمندان بتوانند روش انقراض را هر چه جدی تر پیش ببرند، حافظه معتادها را بهتر می توانند پاک کنند تا دیگر به مصرف مواد مخدر روی نیاورند.

محققان از دانشگاه پکنیگ چین برای آزمایش این روش به گروهی که اعتیاد خود را ترک کرده بودند، تصاویر تزریق موادمخدر را نشان دادند تا خاطرات آنها زنده شود، زیرا به گفته دانشمندان در یادآوری خاطرات، ذهن را می توان دوباره بازسازی کرد.
پس از پایان فیلم، بیماران فورا در جلسات انقراض شرکت داده شدند تا ذهن آنها پاک شود. تقریبا شش ماه طول می کشد تا ذهن یک بیمار معتاد درمان شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان