هنگامی که آرایش شما دیگران را بیمار می کند

هنگامی که آرایش شما دیگران را بیمار می کند

 

مهم ترین سوال این بخش همراه با جواب را در این مقاله بخوانید: خيلي از خانم‌ها وقتي براي شنا به پلاژ يا استخر مي‌روند هم آرايش مي‌کنند. اين کار ممكن است ضرري به پوستشان بزند؟ اصلا از نظر بهداشتي اين كاردرست است؟

 

هوا گرم است و بازار شنا داغ داغ! بسياري از خانم‌ها وقتي به استخر مي‌روند، براي پوشاندن مشکلات پوستي‌شان يا شاداب و زيباتر جلوه دادن صورتشان، آرايش مي‌کنند.

اگر محصول آرايشي‌‌اي که استفاده مي‌كنند معمولي باشد، حتما با ورود به آب در صورتشان پخش مي‌شود و نماي زشتي ايجاد مي‌کند اما بيشتر خانم‌ها از محصولات مقاوم به آب يا ضدآب استفاده مي‌کنند که تا مدت‌ها بدون تغيير روي پوست مي‌مانند اما آيا استفاده از اين ترکيب‌هاي آرايشي عارضه‌اي ندارد؟ اصلا داشتن آرايش هنگام ورود به استخر کار درستي است؟ در اين مطلب دکتر اميري، متخصص پوست به اين پرسش‌ها پاسخ داده است.

محصولات زيبايي مقاوم به آب بر چه پايه‌اي ساخته شده‌اند؟
محصولات آرايشي مقاوم به آب از حلال‌هاي فراري تهيه شده‌اند که پايه چربي دارند به همين دليل استفاده از آنها راحت است. وقتي اين حلال‌ها بخار مي‌شوند، آنچه باقي مي‌ماند پوست را در برابر نفوذ مقاوم مي‌کند. به همين دليل قبل از خشک شدن محصول روي پوست بايد تغييرات لازم داده شود. از جمله ترکيب‌هاي موجود در اين محصولات مي‌توان به پليمرهاي فرار، عصاره درخت روغن قلم و موم گياهي، حيواني يا معدني اشاره کرد. عصاره درخت روغن قلم فوايد درماني بسيار خوبي براي پوست دارد و استفاده از آن در محصولات آرايشي باعث سبکي ماده آرايشي روي پوست مي‌شود. پليمرها نيز به دليل بافت چربي که دارند، باعث ضدآب شدن محصولات آرايشي مي‌شوند و استفاده از آنها را روي پوست راحت مي‌کند.

خيلي از خانم‌ها وقتي براي شنا به پلاژ يا استخر مي‌روند هم آرايش مي‌کنند. اين کار ممكن است ضرري به پوستشان بزند؟ اصلا از نظر بهداشتي اين كاردرست است؟
اين كار از پايه و اساس اشكال دارد، به همين دليل است که در بيشتر استخرهاي تحت‌نظارت، آرايش داشتن هنگام ورود به آب ممنوع است و توصيه مي‌شود براي سلامت و رعايت بهداشت، آرايش کاملا پاک شود. درواقع ترکيب‌هاي آرايشي با کلر آب واکنش نشان مي‌دهد و باعث ايجاد ترکيبات کلورافين مي‌شود که عامل بوي بد در استخر است و مي‌تواند باعث التهاب چشم‌ها و ريه و مشکلات تنفسي شود. اگر استخر سرباز است، استفاده از کرم پودر را حتي خارج از آب هم توصيه نمي‌کنيم. کنار دريا يا در استخر رو باز اجازه بدهيد پوستتان کاملا تميز باشد. احتمال اينکه ترکيب‌هاي آرايشي با اشعه خورشيد و گرما واکنش نشان دهند و لک ايجاد کنند، بالاست. به جاي کرم پودر، مي‌توان از ضدآفتاب‌هاي رنگ‌دار يا کرم پودرهاي حاوي ضدآفتاب استفاده كرد. حتما روي پوست لب‌ها هم ضدآفتاب بزنيد و دور دهان را فراموش نکنيد. ضدآفتاب‌هاي معمولي در آب پاک مي‌شوند و بيشتر خانم‌ها وقتي خارج از آب هستند، از ضدآفتاب استفاده مي‌کنند در حالي که آب و انعکاس نور روي آن، خود باعث آفتاب سوختگي مي‌شود. بهترين کار در استخر روباز استفاده از ضدآفتاب‌هاي مقاوم به آب است اما حتي اين نوع از کرم‌ها را هم بايد هر 45 دقيقه تجديد كرد. نکته ديگر اينکه بيش از 90درصد اشعه ماوراي بنفش خورشيد را اشعه ماوراي بنفش A تشکيل داده که گرچه باعث احساس گرما نمي‌شود اما به راحتي در پوست نفوذ مي‌كند و آفتاب سوختگي و برنزه شدن پوست را به دنبال دارد. بقيه اشعه خورشيد هم اشعه ماوراي بنفش B است که عامل پيري زودرس و سرطان پوست محسوب مي‌شود. هنگام خريد ضدآفتاب حتما انواعي را انتخاب کنيد که از هر دو نوع اشعه ماوراي بنفش محافظت کند.

آيا كساني هم هستند كه استفاده از لوازم آرايشي مقاوم به آب برايشان ممنوع باشد؟
بله. افراد مبتلا به حساسيت‌هاي پوستي و كساني كه پوست حساسي دارند، اصلا نبايد از اين محصولات ضدآب استفاده کنند.

آيا پاک‌کننده اين محصولات هم متفاوت است؟
بله. مسلما پاک‌کننده‌هاي محصولات مقاوم به آب بر پايه چربي تهيه شده‌اند. مثلا با روغن زيتون و پنبه مي‌توان اين محصولات آرايشي را راحت پاک کرد اما حتي اگر پوست حساسي نداريد، بايد شيرپاك‌كن مخصوص پوست‌هاي حساس انتخاب كنيد تا ايجاد حساسيت نکند. اگر بعد از پاک کردن آرايش پوستتان ملتهب و قرمز مي‌شود، يعني پاک‌کننده آرايشي مناسبي انتخاب نکرده‌ايد.
منبع:هفته نامه سلامت


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان