ramazan
ramazan

ماکروفر و مایکروویو چه تفاوتی با هم دارند

ماکروفر و مایکروویو چه تفاوتی با هم دارند

 

ا وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده؛ بنابراین تصور سرطان زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

 

برخی مردم به اشتباه ماکروفر را با مایکروویو یکی می‌دانند اما مایکروویو متفاوت از ماکروفر است.

پخت غذا در مایکروویو از طریق تابش و رخنه امواج کوتاهی صورت می‌گیرد که وارد مولکول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراکی را به جنبش و سایش وامی‌دارد.

این عمل سبب ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود.

اگر از مایکروویو استفاده می‌کنید، نکات پی‌آمده را همواره در نظر بگیرید:

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرک قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایکروویو به دست نیامده؛ بنابراین تصور سرطان زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

با خیال راحت غذایتان را میل کنید. حجم، شکل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و کیفیت پخت اثرگذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن کامل برخی قسمت‌ها و نیمه‌پخته ماندن قسمت‌هایی دیگر بعید نیست.

بهترین راهکار رفع این مشکل، کوچک کردن، ایجاد برش‌های مناسب و سوراخ‌های متعدد در خوردنی‌های بزرگتر است.

بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاه، ظروف سرامیکی، پیرکس، آرکوپال و برخی ظرف‌های پلاستیکی با علامت مایکروویوند.

ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی شده، ظروف پلاستیکی معمولی یا غیرمناسب آب می‌شوند. دقت کنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌های فلزی تزئین نشده باشد.

از خراب نبودن و بسته شدن کامل در، نداشتن خوردگی در واشر یا جداره بین در و اتاقک، کارکرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

در صورت خراب شدن جداره پلاستیکی بین در و اتاقک دستگاه، لولا، یا شیشه موجگیر آن به هیچ وجه دستگاه را روشن نکنید و حتما از دستکاری یا تعمیر شخصی آن خودداری کنید.

برای تعمیر، آن را به تعمیرکاران مجرب بسپرید تا تشعشعات به سلامتی و جیبتان لطمات بیشتر نزند. همواره درون اتاقک دستگاه را تمیز نگاه دارید، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را پاکسازی کرده، مدام صحت عملکرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی کنید.

برای نظافت، بویژه تمیز کردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسکاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراشدهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نکنید.

برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا روی ظروف را با درهای مناسب بپوشانید اما هرگز درها را محکم نکنید. این کار خطر انفجار و ترکیدگی را محتمل می‌کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان