ramazan
ramazan

تناسب اندام و لاغری دختران اففان دردسرساز شد + عکس

مجموعه : جالب ترین ها
تناسب اندام و لاغری دختران اففان دردسرساز شد + عکس

 

اما عبدالخالق زازی وطندوست، رئیس نهاد ملی خدمات دارویی می گوید تولیدات دارویی برای لاغری در افغانستان مجاز نیست.او می گوید که این تولیدات جواز معتبر بهداشتی ندارند.

 

دغدغه تناسب اندام و لاغری در زنان افغان ،  تلاش برای تناسب اندام و لاغری سالهاست که مشغله بسیاری از زنان در کشورهای مختلف است اما گپی نو برای زنان افغان است.

سالها پیش در بین مردم افغانستان، زنی زیباتر بود که نسبتا چاق بود و لاغری معیاری برای زیبایی نبود اما حالا این باور کم کم دارد تغییر می کند.شماری از زنان افغان به خصوص در شهرها می کوشند به هر طریق ممکن خود را لاغر کنند و به مد روز باشند.

استفاده از داروهای لاغری، کمربندهای برقی، چای لاغری و رفتن به باشگاه‌های زنانه راه هایی برای رسیدن به آرزوی لاغری در بین زنان افغان است.تلاش زنان افغان برای لاغر شدن، فروش داروهای لاغری را افزایش داده و باشگاه های زنانه را به ایجاد بخش های جدید تشویق کرده است.

تناسب اندام و لاغری دختران اففان دردسرساز شد + عکس

 

داروهای غیرمجاز

یکی از داروفروشان افغان که نمی خواهد نامش در گزارش یاد شود، می گوید که داروخانه های افغانستان چای و قرص لاغری می فروشند که همه شان گیاهی هستند و ساختار شیمیایی ندارند.او می گوید که فروش این تولیدات که بیشتر از ترکیه و ایران وارد می شود، در سالهای اخیر افزایش یافته و بیشتر متقاضیان آنها نیز زنان هستند.

اما عبدالخالق زازی وطندوست، رئیس نهاد ملی خدمات دارویی می گوید تولیدات دارویی برای لاغری در افغانستان مجاز نیست.او می گوید که این تولیدات جواز معتبر بهداشتی ندارند.

آقای وطندوست گفت: “داروها از طریق پروسیجرهای خاص وارد می شود و بررسی می شود و داروهایی که وارد می شود باید شامل فهرست داروهای مجاز باشد و اجازه نامه آن از ریاست فارمسی و وزارت بهداشت افغانستان گرفته شود.”

آقای وطندوست می گوید که افغانستان مرزهای طولانی با بسیاری از کشورها دارد و به این دلیل واردات تولیدات دارویی لاغری بدون اجازه نامه، کار سختی نیست.شماری از زنان برای لاغر شدن از داروهای یونانی نیز استفاده می کنند اما از نتیجه آن نیز چندان راضی به نظر نمی رسند.

تناسب اندام و لاغری دختران اففان دردسرساز شد + عکس

 

باشگاه زنانه و تهدیدات امنیتی

شکریه حکمت، مسئول بخش زنان ریاست تربیت بدنی افغانستان می‌گوید که باشگاه های زنانه در افغانستان سابقه طولانی ندارد.

به گفته وی، روند گشایش باشگاه های زنانه از سال ۱۳۸۵ به این سو آغاز شده است.خانم حکمت می گوید که اکنون یازده باشگاه فعال زنان در کابل موجود است اما مشکلات امنیتی سبب بسته شدن باشگاه های زنانه در ولایات هرات و بلخ شده است.

سنت و مشکلات امنیتی در بسیاری از عرصه ها فعالیت زنان را در افغانستان محدود ساخته است.با وجود این همه، مسئولان باشگاه های زنانه می گویند روز به روز شمار شاگردان شان افزایش می یابد.

زهرا نادری، مسئول باشگاه باتوریان در کابل می گوید که فعالیت باشگاه آنها از حدود هفت سال قبل به عنوان زیرمجموعه ای از یک باشگاه مردانه آغاز شده بود اما به دلیل استقبال گرم زنان آنها باشگاه زنانه را به شکل مستقل در سال جاری افتتاح کردند.

او می گوید که روزانه بیشتر از ۲۰۰ زن در باشگاه باتوریان ورزش می کنند.خانم نادری گفت: “در رشته های مختلف فعالیت داریم اما بیشتر متقاضیان ما در بخش تناسب اندام است، زنانی که می خواهند وزن کم کنند و برای تناسب اندام خود می آیند.”

وی که در رشته پزشکی نیز تحصیل کرده، می گوید آنها به شاگردان خود در کنار تمرینات ورزشی، رژیم های غذایی خاصی را نیز مشوره می دهند.خانم نادری افزوده که علاقمندی زنان در این رشته به اندازه ای زیاد بوده که آنها تصمیم گرفته اند شاخه های بعدی باشگاه شان را نیز به زودی افتتاح کنند.

تناسب اندام و لاغری دختران اففان دردسرساز شد + عکس

 

دارو یا ورزش؟

“می خواهم لاغر شوم. به صورت متواتر شش ماهی است که باشگاه می روم و به شکل نامرتب دو سال است. از ۹۲ کیلو به ۷۸ کیلو رسیدم.”سکینه بانوی ۳۲ ساله ای است که پیش از باشگاه رفتن، چای و داروی لاغری نیز استفاده کرده اما می گوید که برایش نتیجه نداشته است.

اما او اکنون از ورزش راضی است و می گوید نه تنها ورزش سبب کاهش وزنش شده، بلکه او را از لحاظ روحی نیز آرام تر ساخته است.عصر فن آوری و ارتباطات زنان افغان را نیز با مفاهیم جدید آشنا کرده و آنها را واداشته که در بخش های گوناگون حتی در مدهای روز دنباله رو زنان جهان باشند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان