ramazan
ramazan

چالش سطل یخ و ALS که به ایران هم کشیده شده چیست + عکس

چالش سطل یخ و ALS که به ایران هم کشیده شده چیست + عکس

 

هنگامی که فردی “چالش سطل یخ” را با موفقیت به پایان می رساند، شهامت چند نفر دیگر را هم (معمولا ۳ نفر) به چالش کشیده و آنها را به این مبارزه ۲۴ ساعته دعوت می کند.

 

حتما شما هم درباره چالش سطل یخ شنیده اید یا طی هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی یا برخی گروه‌های اینترنتی تعدادی عکس و فیلم از افراد مشهور و غیر مشهور را دیده‌اید که سطلی مملو از آب سرد و یخ را روی سرشان خالی می‌کنند. اما واقعا چرا؟

 

جریان چالش سطل یخ از چه قرار است؟
به گزارش نازوب همه افرادی که دیده اید، دیوانه نیستند. بلکه آنها شرکت کنندگان کمپین “چالش سطل یخ” هستند. چالشی که از افراد شجاع می خواهد طی ۲۴ ساعت آینده یک سطل مملو از آب سرد و یخ را روی سرشان خالی کنند. یا اینکه برای مبارزه با بیماری ALS مبلغی (معمولا ۱۰۰ دلار) را هدیه کنند. البته اگر هر دو کار را انجام دهند که خیلی بهتر است!
چیزی شبیه همین بازی های وبلاگی، تویتری و فیسبوکی که برخی اوقات در میان کاربران فارسی زبان هم اتفاق می افتد. فردی موضوعی را مطرح کرده و چند تن از دوستان را هم به صحبت درباره آن دعوت می کند.
هنگامی که فردی “چالش سطل یخ” را با موفقیت به پایان می رساند، شهامت چند نفر دیگر را هم (معمولا ۳ نفر) به چالش کشیده و آنها را به این مبارزه ۲۴ ساعته دعوت می کند. این دعوت زنجیره ای را می توان دلیل اصلی رشد سریع چنین چالشی در مدتی کوتاه دانست. به خصوص اینکه از همان ابتدا افراد مشهور و مدیران مطرح را نشانه رفته است.

 

چالش سطل یخ و ALS که به ایران هم کشیده شده چیست + عکس

ALS چیست؟
این عبارت مخفف Amyotrophic Lateral Sclerosis به معنی «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» است. یک بیماری که باعث تخریب و نابودی غیرقابل ترمیم دستگاه عصبی محیطی، مغز و نخاع می شود. در نتیجه افراد کنترل ماهیچه های شان را از دست داده و در انجام کارهایی چون خوردن، صحبت کردن یا حتی تنفس دچار مشکل می شوند. امید به زندگی در افراد مبتلا معمولا بین ۲ تا ۵ سال بوده و تنها دارویی که فعلا برای درمان در دسترس است، این مدت زمان را چند ماه بیشتر می کند.

این چالش چگونه شروع شد؟
انجمن ALS می گوید که آغازگر داستان Pete Frates، بازیگر سابق تیم بیسبال کالج بوستون است. فردی که دارای اعتبار کافی برای شروع چنین چالشی است و البته اهتمام زیادی به گسترش این برنامه حمایتی دارد. فراتیس ۲۹ سال سن دارد و از سال ۲۰۱۲ با بیماری ALS دست به گریبان است.
راستی، شما چه ایده و طرحی برای حمایت از فعالیت های خیریه در کشور خودمان دارید؟

3

برخی از افرادی که در این چالش شرکت کرده اند :

۱- علی کریمی
۲- بیل گیتس مالک مایکرو سافت
۳- مارک زوکربرگ مالک فیسبوک
۴- جرارد پیکه و همسرش شکیرا
۵- خوزه مورینیو
۶- لیونل مسی
۷- کارکنان گوگل
۸- رضا صادقی
۹- جاستین تیمبرلیک
۱۰- جورج بوش
۱۱- بن افلاک و جنیفر گارنر
۱۲- گال گادوت
۱۳- رضا عطاران
۱۴- رامبد جوان
۱۵- مهناز افشار

و…


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان