ramazan
ramazan

معرفی تنظيمات پيشرفته ابزارهاي انتخاب(فتوشاپ)

مجموعه : آموزش فتوشاپ
معرفی تنظيمات پيشرفته ابزارهاي انتخاب(فتوشاپ)

 

آموزش جذاب فتوشاب در سایت نازوب

به جرات می‌توان گفت که «انتخاب» در فتوشاپ یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروسه یادگیری این نرم‌افزار قدرتمند است و هر چه یک طراح در این بخش از فتوشاپ ماهرتر باشد، خروجی کار وی قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود. این هفته در نظر داریم به صورت تخصصی‌تر آنها را بررسی کرده و با تنظیمات پیشرفته آنها آشنا شویم.

 

 1- نوار تنظیمات مجموعه مارکی

قسمت اول این نوار ابزار که در همه ابزارهای انتخاب مشابه است شامل حالت انتخاب جدید، اضافه‌کردن به انتخاب، کم‌کردن از انتخاب و برگزیدن اشتراک 2 انتخاب استفاده می‌شود، ولی بهتر است به جای استفاده از این حالت‌ها از کلیدهای میانبرشان یعنی Shift برای اضافه‌کردن به انتخاب، Alt برای کم‌کردن از انتخاب و Alt+ Shift برای انتخاب اشتراک 2 انتخاب همراه با ابزار انتخاب استفاده کنیم.

 

دومین بخش نیز که در همه ابزارهای انتخاب موجود است، برای اضافه کردن Feather به کناره‌های انتخاب به منظور نرم‌کردن کناره‌ها استفاده می‌شود، اما چون با تعریف عدد در این قسمت، مقدار واردشده به صورت پیشفرض باقی می‌ماند و ممکن است در مواردی باعث دردسر شود، بهتر است در صورت نیاز به اعمال Feather از طریق راست کلیک یا کلید میانبر(Shift+F6) اقدام کنیم.

 

سومین بخش، گزینه Anti-Alias است که با فعال‌کردن آن، گوشه‌های مورد نظر به صورت خودکار کمی‌ هموارتر به نظر خواهد رسید، که البته در این مجموعه این گزینه فقط در ابزار مارکی بیضوی فعال خواهد بود.

 

گزینه بعدی Style نام دارد که در 3 حالت Fixed Ratio ، Normal و Fixed Size قابل انتخاب است. در حالت نرمال ـ به صورت پیشفرض نیز انتخاب شده است ـ می‌توانیم پس از انتخاب مارکی با کلیک و درگ ماوس، انتخاب دلخواه خود را ترسیم کنیم. در صورتی که انتخاب ما گزینه Fixed Ratio باشد، می‌توانیم نسبتی برای طول و عرض ابزار در نظر بگیریم تا مارکی مورد نظر ما هنگام درگ با آن نسبت تعریف شده، ترسیم شود. چنانچه گزینه سوم انتخاب شود می‌توانیم طول و عرض دلخواهی را به عنوان اندازه‌های مارکی خود در قسمت Width و Heightتایپ کنیم تا مارکی با آن ابعاد ترسیم شود.

 

آخرین گزینه از نوار تنظیمات مجموعه مارکی که با همه ابزارهای انتخاب مشترک است، در ابزار Refine Edge قرار دارد ـ در شماره 341 کلیک به صورت کامل درباره آن صحبت کردیم ـ که به کمک آن می‌توانیم تصویر را از زمینه خودش جدا کنیم. این ابزار به صورت هوشمند عمل کرده و با شناسایی بافت‌های کناری، تصویر را از زمینه آن جدا می‌کند. این فرمان بخصوص برای جدا کردن تصاویری که کناره‌های مشخصی ندارد مثل مو، ابر یا آتش بسیار موثر و قابل استفاده است.

 

2- نوار تنظیمات مجموعه لاسو

در مجموعه لاسو، ابزارهای معمولی و چند ضلعی در نوار تنظیمات ساده وجود دارد، اما لاسوی مغناطیسی 4 گزینه جدید دارد که به آن اشاره می‌کنیم. این ابزار همان‌گونه که قبلا گفته شد برای شناسایی خودکار لبه‌های تصویر با توجه به تفاوت پیکسل‌های محدوده مورد نظر و انتخاب آنها کاربرد دارد. در پروسه شناسایی خودکار لبه‌های انتخاب، 3 عامل موثر خواهد بود؛ یکی محدوده جستجو برای پیکسل‌های مشابه به‌عنوان لبه انتخاب است که از طریق گزینه Width تنظیم می‌شود.

 

به این صورت که با افزایش این مقدار، محدوده بزرگ‌تری برای یافتن پیکسل‌های مشابه مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مشاهده دقیق این مقدار، هنگامی‌که ابزار لاسوی مغناطیسی انتخاب شده است دکمه Caps Lock صفحه کلید را فشار دهید. در این حالت شکل ابزار عوض شده و خواهید توانست اندازه مورد نظر را به شکل دایره ببینید و در صورت نیاز تغییر دهید.گزینه Contrast برای تنظیم مقدار کنتراست لبه‌های انتخاب استفاده می‌شود که معمولا اعداد بزرگ‌تر، انتخاب دقیق‌تری را به همراه خواهد داشت. با استفاده از ابزار لاسوی مغناطیسی همراه با حرکت ماوس، مربع‌های کوچکی به نام نقاط عطف روی مسیر انتخاب ظاهر می‌شود که مسیر ثابت شده و جابه‌جا نخواهد شد. از گزینه Frequency برای تنظیم فواصل این نقاط عطف استفاده می‌شود که عدد بزرگ‌تر فواصل نزدیک و انتخاب دقیق‌تر و عدد کوچک‌تر فواصل دورتری را به‌وجود خواهد آورد. آخرین بخش از نوار تنظیمات این ابزار در صورتی مفید خواهد بود که از قلم نوری یا تبلت استفاده کنیم. با فعال کردن این گزینه، محدوده جستجو به صورت خودکار با مقدار فشار وارد شده روی تبلت یا صفحه قلم نوری تنظیم شده و بزرگ یا کوچک‌تر می‌شود.

آخرین مجموعه از ابزارهای انتخاب یعنی مجموعه چوب جادو نیز علاوه بر گزینه‌های عمومی‌نوار تنظیمات ابزارهای انتخاب، تنظیماتی مختص خود دارد.

 

3- نوار تنظیمات چوب جادو

نوار تنظیمات ابزار چوب جادو، که انتخاب را بر مبنای تشابه رنگی محدوده کلیک شده انجام می‌دهد، شامل گزینه Tolerance برای تنظیم محدوده رنگ‌های مشابه رنگ کلیک شده در محدوده عددی 0ـ 255 است که در حالت معمولی مقدار 30-40 مطلوب به نظر می‌رسد، اما می‌توان برای افزایش محدوده رنگ‌های مشابه، عددی بزرگ‌تر و برای کاهش محدوده رنگ‌های مشابه، عددی کوچک‌تر نیز در نظر گرفت. گزینه Contiguous این ابزار نیز یکی از گزینه‌های پر کاربرد به شمار می‌رود که با فعال کردن آن، عمل جستجوی رنگ‌های مشابه فقط در محدوده متصل به قسمت کلیک شده انجام‌گرفته و سایر رنگ‌های مشابه در بخش‌های دیگر تصویر انتخاب نمی‌شود و در صورتی که تیک آن را برداریم، عمل جستجوی رنگ‌های مشابه در کل تصویر انجام گرفته و فقط به محدوده کلیک شده محدود نمی‌شود.

 

در صورتی که پروژه ما دارای لایه‌بندی باشد، هنگام استفاده از ابزار چوب جادو عمل جستجوی رنگ مشابه فقط روی لایه فعال انجام خواهد گرفت. در صورتی که گزینه Sample All Layers را در نوار تنظیمات این ابزار فعال کنیم عمل جستجو در کل لایه‌های پروژه انجام می‌شود و رنگ‌های مشابه انتخاب خواهد شد.

 

4- نوار تنظیمات ابزار انتخاب سریع

آخرین گزینه از ابزارهای انتخاب Quick Selection است که با عملکردی شبیه قلم مو می‌تواند رنگ‌های مشابه قسمت‌های مورد نظر از تصویر را همراه با حرکت ماوس انتخاب کند. در نوار تنظیمات این ابزار، حالت اضافه کردن به انتخاب قبلی به صورت پیشفرض فعال بوده و با هر بار استفاده از ابزار محدوده جدید به محدوده قبلی اضافه می‌شود ، که البته می‌توانیم آن را به حالت دلخواه عوض کنیم. همان‌گونه که گفته شد عملکرد این ابزار مشابه قلم مو بوده و می‌توانیم برای آن اندازه، سختی و فاصله پرش در حرکت قلم را مشخص کنیم که تمامی‌ این تنظیمات با کلیک روی مثلث کوچک موجود در کنار دایره سیاهرنگ امکان‌‌پذیر خواهد بود. در صورتی که رایانه شما از لحاظ سخت‌افزاری قدرتمند باشد، می‌توانید با فعال‌کردن گزینه Auto-Enhance‌ در نوار تنظیمات این ابزار، انتخاب نرم‌تر و دقیق‌تری را داشته باشید؛ هر چند مشاهده نتیجه نسبت به حالت معمولی اندکی بیشتر طول خواهد کشید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان