واکنش کری به اظهارات مقام رهبری انقلاب

مجموعه : اخبار
واکنش کری به اظهارات مقام رهبری انقلاب

 

همزمان با اظهارات روز گذشته رهبر انقلاب برخی گروه های شیعه عراقی نیز اعلام کردند در صورتی که آمریکا بخواهد به بهانه تشکیل ائتلاف جهانی مبارزه با داعش به عراق حمله نظامی کند، با نیروهای آمریکایی وارد نبرد خواهند شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد کشورش از گفت و گو با ایران بر سر بحران امنیتی جاری در عراق استقبال می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از نیویورک تایمز کری که ساعاتی پس از بیانات روز گذشته رهبر انقلاب در خصوص ادعاهای آمریکا درباره داعش سخن می گفت بدون اشاره به محتوای بیانات رهبر ایران گفت که کشورش از گفت و گو با ایران بر سر بحران جاری در عراق استقبال می کند.

کری گفت که آمریکا مایل است با ایران درباره عراق و سوریه رایزنی و تبادل نظر کند و این مساله می تواند حتی در گفت و گوهای هسته ای در پیش رو ایران و گروه 1+5 در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک برگزار شود.

وزیر خارجه آمریکا در توجیه عدم دعوت از ایران برای نشست پاریس گفت که این اقدام به این معنا نیست که آمریکا با ایده برقراری تماس و ارتباط با ایران برای تغییر شرایط کنونی در عراق مخالف است.

کری پیشتر اعلام کرده بود ایران را به کنفرانس 26 کشور عربی و غربی برای مقابله با داعش در پاریس دعوت نمی کند.

پس از این اظهارات کری، روز گذشته مقام معظم رهبری در اظهاراتی به هنگام مرخصی از بیمارستان با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی از جمله کری پیشتر بارها از ایران خواسته بودند درباره داعش در عراق با ایران مذاکره کنند و ایشان با این مذاکرات مخالفت کرده بودند، بر دروغ بودن ادعای کری تاکید کردند.

رهبرانقلاب همچنین با زیر سوال بردن نیت واقعی آمریکا در مبارزه با داعش ، اعلام کردند هدف اصلی واشنگتن از تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش در عراق، تبدیل این کشور به پاکستان دوم برای انجام اقدامات نظامی و حملات هوایی است.

اظهارات رهبر انقلاب بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی داشته است.

همزمان با اظهارات روز گذشته رهبر انقلاب برخی گروه های شیعه عراقی نیز اعلام کردند در صورتی که آمریکا بخواهد به بهانه تشکیل ائتلاف جهانی مبارزه با داعش به عراق حمله نظامی کند، با نیروهای آمریکایی وارد نبرد خواهند شد.

برخی ناظران می گویند دولت اوباما به دو دلیل از دعوت از ایران برای نشست پاریس و ائتلاف شکل داده شده برای مبارزه با داعش منصرف شده است: نخست اینکه این اقدام می توانست مخالفت برخی کشورهای عربی حاضر در ائتلاف را  برانگیزد و دلیل دوم مخالفت جمهوریخواهان و لابی طرفدار اسراییل با این اقدام در آستانه آغاز دور جدید گفت و گوهای هسته ای با ایران بوده است.

اما به گمان برخی دیگر از ناظران و تحلیلگران هدف غایی آمریکایی ها از تشکیل ائتلاف جهانی علیه داعش ، تشکیل ائتلافی تازه و احیای ائتلاف ناکام پیشین برای به زیر کشیدن حکومت بشار اسد در سوریه است.

 

 اخبار سیاست خارجی – عصر ایران


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان