ramazan
ramazan

این کوسه راه می‌رود! عکس

این کوسه راه می‌رود! عکس
ناز وب، دانشمندان موفق شده‌اند در نزدیکی سواحل هالماهرا اندونزی، گونه جدیدی از کوسه‌های راه رونده را در حال گشت و گذار در کف اقیانوس آرام کشف کنند. محققان موسسه Conservation International آرلینگتون ویرجینیا، به همراه محققان موزه غربی استرالیا کاشف این کوسه جدید هستند؛ کوسه‌ای که نهمین گونه از کوسه‌های راه رونده کشف شده به شمار می‌رود. این کوسه سردوشی که با توجه به محل یافت شدن آن نامHemiscyllium halmahera را کسب کرده است، با باله‌های پارومانند خود اندکی عجیب و غریب گام بر می‌دارد؛ حرکتی که بیشتر شبیه به خرامیدنی کرم‌وار است.
نحوه گام برداشتن ناپخته این کوسه که شبیه به راه رفتن سمندر است؛ می‌تواند سرنخی باشد که نشان می‌دهد وقتی نخستین حیوانات ساکن خشکی اقیانوس‌های ماقبل تاریخ را ترک کردند، چطور گام بر می‌داشتند. محققان مرکز تحقیقاتی کوسه‌شناسی ReefQuest کانادا به مطالعه نحوه خرامیدن سایر انواع کوسه‌های سردوشی (Epaulette Shark) پرداخته‌اند، تا از آن به عنوان مدلی برای حرکت مهره‌داران اولیه مذکور استفاده نمایند.
 

این کوسه راه می‌رود! عکس
با این وجود، سایر محققان با تردید بیشتری به موضوع نگاه می‌کنند. رینر فروزی، محقق مرکز اقیانوس‌شناسی GEOMAR Helmholtz آلمان به این نکته اشاره می‌کند که نحوه خرامیدن کوسه‌های سردوشی در تضاد با نحوه حرکت سیلوکانت‌ها است. سیلوکانت‌ها (Coelacanths) ماهیانی بسیار قدیمی هستند که به عنوان فسیل‌های زنده از آنها نام برده می‌شود. این ماهیان از میلیون‌ها سال پیش به این سو فرگشت اندکی یافته‌اند، و دانشمندان تصور می‌کنند که باله‌های آنها باید بسیار شبیه به دست و پاهای ساکنان اولیه خشکی باشد. فروزی می‌گوید: «سیلوکانت‌ها به هیچ وجه رفتاری شبیه به گام برداشتن از خود نشان نمی‌دهند. در مقابل، کوسه تازه کشف شده مسلما یک فسیل زنده محسوب نمی‌شود، بلکه یکی از انواع کوسه‌های مدرن است.» وی می‌افزاید: «چندین گونه دیگر از ماهیان عجیب و غریب مانند قورباغه‌ماهی (Frogfish) وجود دارند که به نظر می‌رسد راه می‌روند.»
راه رفتن کوسه‌ها ممکن است سازشی برای زندگی در صخره‌های مرجانی باشد. لوئیز لوسیفورا از دانشگاه ملی میسیونری آرژانتین می‌گوید که چنین رفتاری آنها را قادر می‌سازد تا برای پناه گرفتن و یا پیدا کردن غذا، به درون شکاف‌های مرجان‌ها بخزند. به گفته وی، این موجودات عموما شب‌ها در اطراف صخره‌ها به گشت‌زنی می‌پردازند تا بتوانند با شکار ماهیان کوچک و بی‌مهرگان خود را سیر کنند.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان