جزئیات و پشت پرده تصادف خونین سرویس مدرسه در مرزن‌آباد

مجموعه : اخبار
جزئیات و پشت پرده تصادف خونین سرویس مدرسه در مرزن‌آباد

هشدار جدی به والدین برای تهیه سرویس مدرسه و رفت و آمد فرزندانشان . این شرکت ها و مراکز سرویس دهی به مدارس باید حتما زیر نظر وهماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی باشد تا با آغاز سال تحصیلی جدید شاهد چنین حوادث خطر آفرینی نباشیم.

 

امسال مسئولان آموزش و پرورش تصمیم گرفتند امور مربوط به رفت و آمد دانش‌آموزان را به شرکت‌های خصوصی بسپارند. در همین ارتباط حتی هماهنگی‌هایی با پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گرفت تا خودرو‌هایی غیر از این سرویس‌ها حق انتقال دانش‌آموزان را نداشته باشند. هر چند که در آغاز راه اجرای این طرح هستیم و مدت زمان زیادی از شروع فصل درس و مدرسه نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه حوادث رخ داده برای دانش‌آموزان هنگام انتقال از مدرسه به خانه یا بالعکس بسیار تلخ بوده و زنگ بحران را به صدا درآورده است.

نخستین حادثه در غرب مازندران رقم خورد. در جریان این حادثه که ساعت12و 55 دقیقه ظهر روز یکشنبه 6 مهر رخ داد، 6 دانش‌آموز سوار بر یک پیکان دچار سانحه رانندگی شدند. سه دانش‌آموز که حالشان خوب بود زود از بیمارستان مرخص شدند اما یک دانش‌آموز دیگر وضعیت رضایت بخشی ندارد. قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش هفته گذشته در برابر رسانه‌ها با قاطعیت اعلام کرده بود سرویس مدارس را به یک شرکت خصوصی سپرده است و آن‌ها باید در برابر هرگونه تخلفی پاسخگو باشند.

 

اینکه چرا و چگونه با وجود این همه تأکیدات بازهم والدین امور رفت و آمد فرزندان خود را به خودرو‌هایی غیر از این شرکت سپرده‌اند، حکایت از نظارت ضعیف آموزش و پرورش بر برنامه‌های مصوب خود دارد. چرا والدین درباره گرفتن سرویس مدرسه بخوبی توجیه نشده‌اند؟ آیا اگر این حادثه با مرگ تلخ 6 دانش‌آموز فاجعه‌ای را در نخستین روزهای آغاز ماه مهر و دانش رقم می‌زد و خانواده‌هایی را با مرگ عزیزانشان داغدار می‌کرد، متولیان امور درس و مدرسه می‌توانستند طرح ناموفق خود را توجیه کنند.

بر اساس اعلام مقامات مسئول چالوس در این سرویس مدرسه 6 دانش‌آموز سوار شده بودند در حالی که براساس قانون باید 4 مسافر در خودرو سوار شوند. حالا چرا این راننده جدای از این‌که سرویس این شرکت طرف قرارداد باشد یا خیر، دو مسافر بیش از ظرفیت اعلام شده سوار کرده بود. در سوی دیگر ماجرا اعلام شده است قربانیان حادثه از گروه‌های سنی مختلف بوده‌اند؛ اعم از دختر و پسر. دخترانی که در مقطع دبیرستان بوده‌اند و دانش‌آموزان دوره راهنمایی پسر! مگر نه این‌که سرویس‌ها باید با هر مدرسه‌ای جداگانه قرارداد داشته باشند!

خلاصه این‌که باید به انتظار نشست و دید مسئولان آموزش و پرورش استان مازندران و همکارانشان در این اداره چه توجیهی برای این حادثه در هفته نخست مهر و مدرسه خواهند داشت؟ به نظر می‌رسد اگر مسئولیت این کار به یک شرکت خصوصی سپرده شده است، باید ابزارهای نظارتی برای جلوگیری از تخلف نیز تعریف شده باشد.

«محمدناصر زندی» فرماندار چالوس با بیان این‌که چهار دانش‌آموز مرزن‌آبادی بعد از ظهر یکشنبه 6 مهر در دوراهی ماسال ـ مرزن‌آباد در اثر تصادف یک پیکان سواری با یک نیسان دچار سانحه شده‌اند، گفت: این دانش‌آموزان پس از انتقال به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس تحت درمان قرار گرفتند. خودروی پیکان حامل دانش‌آموزان به‌ عنوان سرویس ایاب و ذهاب آن‌ها نبود بلکه این سرویس از طرف خانواده‌های دانش‌آموزان مسئولیت رفت ‌و آمد آن‌ها را برعهده داشته است.

«محمدصادق فرزیب» مدیر اداره آموزش و پرورش چالوس نیز گفت از مجموع چهار دانش‌آموز سانحه دیده سه نفر در مقطع ابتدایی و یک نفر نیز در مقطع دبیرستان بوده اند. وی با اعلام این‌که خودروی پیکان، سرویس دانش‌آموزان نبوده است، اظهار داشت: در خودروی پیکان علاوه بر دانش‌آموزان افراد دیگری هم حضور داشتند و به دلیل کمبود دانش‌آموز در روستاها دانش‌آموزانی که به مدارس شهر می‌آیند از خودروهای خطی برای ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند. فرزیب ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسی پلیس راه در این تصادف، خودروی نیسان به‌عنوان مقصر شناخته شد.

منبع: جام جم


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان