ramazan
ramazan

جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس

مجموعه : اخبار
جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس
ناز وب، جاده بی خطری که حالا کابوس راننده ها شده است. رخ دادن دو حادثه شدید رانندگی در کمتر از 4 روز، حالا آزادراه تهران- قم را برای راننده ها ترسناک کرده است.

آزادراهی که تا پیش از این گفته می شد یکی از امن ترین و کم سانحه ترین آزادراه های کشور است و حالا بیشترین خبرهای صفحه حوادث روزنامه ها را به خود اختصاص داده است.ابتدا به خاطر فاجعه ای که به مرگ 44 نفر منجر شد و حالا به خاطر تصادف زنجیره ای جمعه شب 21 خودرو در فاصله هایی کوتاه.

ساعت های پایانی دوشنبه 18 شهریور ماه، برای یک دستگاه اتوبوس مسافربری در کیلومتر 29 آزادراه قم-تهران اتفاقی رخ داد که یک فاجعه را رقم زد. فاجعه ای که سردار «اسکندر مومنی» رئیس پلیس راهور ناجا، صبح روز بعد، آن را این طور گزارش داد:«در ساعت 23 دیشب یک فقره تصادف دلخراش و نادر در کیلومتر 28 آزاد راه قم به تهران اتفاق افتاد .

بررسی اولیه در صحنه حاکی است اتوبوسی که از مسیر قم به تهران حرکت می کرد به علت نقص فنی و ترکیدگی لاستیک منحرف می شود که ابتدا با یک خودروی سواری و سپس به گاردریل برخورد و با تخریب گاردریل به لاین مخالف منحرف شده و با یک دستگاه اتوبوس دیگر برخورد می کند .متاسفانه هر دو دستگاه اتوبوس پس از برخورد دچار آتش سوزی می شوند و تا این لحظه متاسفانه 44 نفر از هموطنان فوت می کنند و 39 نفر هم مصدوم شده و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده اند .»

 
 

جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس
 
 
فاجعه ای که فرمانده پلیس راه کشور مقصر آن را شرکت سوئدی سازنده اتوبوس ها دانستهه است. سردار «محمدرضا مهماندار » گفته:« ترکیدگی لاستیک و نقص در سیستم برق علت اولیه تصادف مرگبار دو اتوبوس اسکانیا در اتوبان تهران – قم بود .شرکت عقاب افشان به عنوان نماینده شرکت اسکانیا به مراجع قضائی معرفی می شود. ساعت 11شب گذشته یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود پس از مجتمع توریستی مهتاب و در نقطه ای که دارای شیب زیادی به سمت تهران است به دلیل ترکیدن لاستیک جلو کنترل خود را از دست داده و پس از انحراف و برخورد با گاردریل وسط اتوبان وارد مسیر مخالف شده و با یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که به از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود برخورد می کند.به علت نقص فنی در سیستم برق اتوبوس اسکانیا هر دو خودرو دچار آتش سوزی شده و در این حادثه 44 نفر کشته و 39 نفر نیز مجروح شدند.»

شاید به همین خاطر بود که فعالیت شرکت مسافربری استفاده کننده از این اتوبوس ها بلافاصله به حالت تعلیق درآمد.

جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس
از سوی دیگر رئیس اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور، تقصیر را به گردن لاستیک و گاردریل انداخته است. «احمدرضا عامری» گفته:«احمدرضا عامری گفته :«علت اصلی بروز این حادثه ترکیدن لاستیک اتوبوس بود و راننده در آن نقشی نداشته است.ترکیدن لاستیک امری طبیعی است و ممکن است اتفاق بیفتد اما گاردریل‌ها باید محکم‌تر یا فنری باشند تا از وقوع این حوادث دلخراش جلوگیری شود.گاردریل‌ها در دنیا حالت فنری دارند که اگر وسیله‌ای با آن‌ها برخورد کند شکسته نمی‌شود که لازم است گاردریل‌ها در جاده‌های ایران هم خاصیت فنری داشته باشند یا بسیار محکم‌تر ساخته شوند تا در برخورد وسایل نقلیه شکسته نشوند و ایمنی لازم را برای راه تامین کند.»

جالب این جاست که سایت شرکت مونتاژ اتوبوسهای اسکانیا در ایران هم هیچ واکنشی به این فاجعه مرگبار نشان نداده و همچنان با افتخار، از کیفیت محصولات تولیدی خود می گوید.

 

جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس
جاده طلسم شده

این، اما تنها اتفاق هفته کابوس وار آزادراه تهران- قم نبود. شامگاه جمعه هم رسانه ها خبر از تصادف های پی در پی در آزادراه قم- تهران دادند.

تصادف هایی که طی آن 21 دستگاه خودرو در این مسیر با یکدیگر تصادف کردند که خسارت سنگین مالی برجای گذاشت. این تصادف ها البته به جز چند مصدوم و خسارت های مالی، خوشبختانه تلفات جانی نداشته است. اما انگار کابوس تصادف سایه بلندی بر آزادراه قم- تهران انداخته است. اتوبوس های اسکانیا همچنان در این جاده و جاده های دیگر تردد می کنند. گاردریل ها همان گاردریل ها هستند و لاستیک ها هم همان لاستیک ها.

آخرین باری که تصادفی زنجیره ای در آزادراه قم- تهران اتفاق افتاد، 17 اسفندماه سال 91 بود که 40 خودرو در اتوبان تهران- قم با هم برخورد کردند و 7 نفر زخمی شدند.

دوماه پیش از آن یعنی دی ماه سال 91 بود که طی آن یک اتوبوس مسافربری با 30 سرنشین  با 4 خودروی سواری و یک وانت بار  هم تصادف کرد که به مرگ یک نفر و مجروح شدن 5 نفر دیگر انجامید. با این وجود، آمارها نشان می دهد که آزادراه قم- تهران به دلیل مسیر کفی و کم پیچ و خم و همچنین عواملی همچون علائم ترافیکی، آسفالت جاده و دوربین های فراوان کنترل سرعت، یکی از کم حادثه ترین جاده های کشور است.

 
 

جاده طلسم شده که کابوس مسافران شده + عکس
 
درگذشت سالانه بیش از 19 هزارنفر در تصادفات جاده ای در ایران، زخمی شدن بیش از 300 هزار نفر در سال براث این تصادف ها و آماری که تصادفات جاده ای در ایران را 20 برابر استاندارد جهانی گزارش کرده است، همچنان نگرانی را بر جاده های کشور حاکم کرده است.

آیا کسی فکری به حال هفته پایانی شهریورماه و اوج ترافیک و تردد در مسیرای بین راهی کشور را کرده است؟


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان